Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ کتاب «خط مقدم» برشی مستند از میانه خط زندگی حسن طهرانی مقدم است که به دور از تخیل و رویاپردازی‌های نویسندگی به نگارش درآمده و از مرداد سال ۶۳ تا دی سال ۶۵ را شامل می‌شود. مقطعی که اتفاقا پر از حادثه و موانع پیچیده است. پر از «نمی‌توانی‌ها» و «دیگر نمی‌شودها»، پر از جمله «اینجا دیگر آخر خط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
در مقدمه کتاب آمده است؛ اغلب زندگی‌ها ناصافند. بالا و پایین دارند. دره و تپه می‌شوند. دور می‌خورند. گاهی برمی‌گردند سرجای اولشان. گاهی «سینوسی» می‌شوند و مجموع بالا پایین رفتنشان یکی می‌شود. گاهی هم بعد از هر سقوط شیب می‌گیرند و افتان و خیزان خودشان را به جایی بالاتر از نقطه اول می‌رسانند. اما خط زندگی بعضی‌ها از یک جایی به بعد «نمایی» می‌شود و بالا می‌رود. آن قدر بالا که آخرش دیده نمی‌شود.
خط زندگی حسن طهرانی‌مقدم پر از حادثه است. پر از بالا پایین‌های ناگهانی و حساس. پر از موانع پیچیده، پر از سنگ‌هایی که جلوی راهش افتاده و موانعی که جلوی پایش سبز شده. اما همه را گذرانده. هیچ‌وقت نایستاده و توقف نکرده است. هیچ‌وقت «شیبش» منفی نشده و هیچ‌وقت برای بالا رفتن بر روی خط‌های دیگر سوار نشده است. همین‌ها بوده که خدا هم انگار به خط زندگی‌اش برکت داده، هرچه به انتها نزدیک‌تر شده تابع زندگی‌اش نمایی‌تر شده و آخر خطش مثل موشک اوج گرفته و بالا رفته است. آن‌قدر بالا که بیشترخط‌ها به گَردش نمی‌رسند. خط‌هایی که مثل زندگی‌های ما درگیر «محور افقی» شده‌اند و با «محور عمودی» قهرند.
محمدحسین پیکانی، پژوهشگر این کتاب در مقدمه می‌نویسد؛ اولین گام‌های پژوهشی را پیش از انتشار این کتاب در سال ۱۳۸۴ و با تشویق و حمایت‌های سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم برداشتیم. آن زمان هدفمان جمع‌آوری خاطرات و مستندات دوران دفاع موشکی بود. سردار طهرانی مقدم در آن ایام فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه را عهده‌دار بود و این برایمان موجب دلگرمی بود. در ابتدای کار، شیوه پژوهشی ما بررسی تاریخی بازنگرانه بود، بنابراین می‌بایست به افرادی که در آن مقطع و در آن واقعه تاریخی حضور داشتند، مراجعه می‌کردیم و با آن‌ها مصاحبه انجام می‌دادیم؛ اما در همان ابتدا با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.
سردار طهرانی مقدم در مصاحبه، بیش از آن‌که از خود بگوید از یاران شهیدشان گفته بود و علاقه‌مند بود زحمات رزمندگان گمنام یگان موشکی در تاریخ ثبت و ضبط شود و به من تأکید می‌کرد که این شهدا را برای مردم الگو کن و این، کار مرا سخت می‌کرد. چند ماه بعد، پیگیر گرفتن وقت مجدد برای مصاحبه بودم که در حادثه انفجار ۲۱ آبان ۱۳۹۰ شهید حسن مقدم به آرزوی دیرینه‌اش یعنی شهادت نایل شد و ما را داغ‌دار کرد و کار سخت‌تر شد.
از یک‌طرف حسن‌آقا به یاران شهیدش پیوسته بود و می‌خواستیم برایش بنویسیم، و از طرف دیگر به مسئولیتی که بر گردنم گذاشته بود فکر می‌کردم و نمی‌توانستم آن کار را ناتمام بگذارم. از این رو تصمیم گرفتم در اولین قدم با ادامه همان مسیر، شهید مقدم را هم به همراه یارانش به جامعه معرفی کنم.
برای نگارش این کتاب با بیش از 50 نفر مصاحبه‌های عمیق و مفصلی انجام شد، در مواردی برای تکمیل و رفع تناقض‌ها و ابهام‌ها، مصاحبه با برخی افراد بیش از ۲۰ بار تکرار شد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ «.. جلسه با محسن رضایی با حضور حسن آقا و حاجی‌زاده و سیدمجید و سیدمهدی و سیوندیان و چند نفر دیگر، فردای همان روز تشکیل شد. آقا محسن چند بار سئوال خود را تکرار کرد.
ـ شما مطمئنین که خودتون می‌تونین موشکو پرتاب کنین؟
و هربار حسن‌آقا مطمئن‌تر از بار قبل پاسخ مثبت داد.
ـ به نظر من که حتی اگه شما بتونین موشک‌ها رو شلیک کنین بازم امید زیادی نیست. چرا که لیبیایی‌ها با این روندی که دارن ادامه می‌دن بعیده که دیگه به ما موشک بدن. چند تا از قبلی‌ها مونده؟
ـ کمتر از 10 تا.
آقا محسن با شوخی ادامه داد:
ـ مقدم! این بچه‌هایی که دور خودت جمع کردی از بهترین بچه‌های جنگن. من الان فرمانده گردان نیاز دارم. فرمانده تیپ نیاز دارم. اینا رو ولشون کن بیان!
حسن‌آقا خنده‌ای کرد.
ـ این چه حرفیه آقا محسن؟ یعنی الان از یه فرمانده گردان کمتر دارن به جنگ خدمت می‌کنن؟ نه ما هرطور شده نمی‌ذاریم کار موشکی بخوابه.»
یادآور می‌شود؛ کتاب «خط مقدم»، روایتی مستند از تلاش‌های جهادی و انقلابی سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم و یارانش در راه‌اندازی و فرماندهی یگان موشکی سپاه در دوران دفاع مقدس است که همزمان با ایام چهل سالگی انقلاب اسلامی در قطع رقعی و به قلم فائزه غفار‌حدادی و به کوشش محمد‌حسین پیکانی به رشته تحریر در آمده و به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.
علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «خط مقدم» می‌توانند از طریق سایت manvaketab.ir با ۲۰ درصد تخفیف تهیه و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را با پست رایگان دریافت کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خط مقدم شهید حسن طهرانی مقدم یگان موشکی داستان انتشارات شهید کاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین ماه، شهر اصفهان و محدوده پایگاه شکاری شهید بابایی شاهد فعال شدن پدافند هوایی بود، اتفاقی که به سرعت انتشار تصاویر آن در فضای مجازی با توجه به تنش‌های جاری در منطقه و پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق موجب به راه افتادن موجی از حدس و گمان‌ها مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک ایران و به طور مشخص در اصفهان شد.

براساس آنچه ایرنا منتشر کرده، در همان ساعات ابتدایی برخی منابع فعال شدن پدافند هوایی را به دلیل مقابله با چند «ریزپرنده» عنوان کردند که به دنبال آسیب رساندن به اجزای سامانه پدافندی S۳۰۰ مستقر در منطقه اصفهان بوده‌اند که ریزپرنده‌ها توسط پدافند هوایی منهدم شده است. ظهر همان روز ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان در حالی که در کنار یک دستگاه رادار پدافندی با خبرنگار صداوسیما مصاحبه می‌کرد، دلیل فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان را برای مقابله با «اشیاء مشکوک» عنوان کرد.

در چنین شرایطی برابر حوادث مشابه در گذشته و در سکوت منابع رسمی، این تصاویر ماهواره‌ای هستند که می‌توانند برآورد درستی از اتفاق رخ داده را در اختیار ناظران قرار دهند و بر همین اساس، نخستین تصویر ماهواره‌ای که تصویری از نوع SAR بود حوالی غروب روز جمعه ۳۱ فروردین منتشر شد.

تصویر SAR منتشر شده توسط شرکت Umbra Space که در ساعت ۱۰ صبح همان روز (۳۱ فروردین) گرفته شده است

واژه SAR مخفف Synthetic Aperture Radar به معنای رادار دهانه مصنوعی است که بر خلاف تصاویر ماهواره‌ای معمول که با استفاده از لنزهای اپتیکی تصویر برداری می‌کنند، با استفاده از فناوری رادار یعنی فناوری ارسال و دریافت امواج کار تصویربرداری را انجام می‌دهد با اینحال تصویری که با ماهواره‌های SAR گرفته می‌شود رنگی نیست اما از دقت قابل توجهی برخوردار است.

تصویر SAR تهیه شده از پایگاه هوایی اصفهان که توسط شرکت Umbra Space گرفته شده و توسط CNN منتشر شده بود، با وجود آنکه جابجایی در برخی اجزاء سامانه S۳۰۰ مستقر در اصفهان را نشان می‌داد، با اینحال خسارت و آسیب رسیدن به این سایت را تایید نمی‌کرد، موضوعی که مورد اذعان CNN نیز قرار گرفت و این رسانه آمریکایی اعلام کرد که خسارت گسترده‌ای در این تصاویر دیده نمی‌شود.

اذعان CNN به اینکه خسارت و حادثه گسترده‌ای در تصاویر ماهواره‌ای دیده نمی‌شود

پس از انتشار این تصاویر که جزئیات زیادی را در اختیار ناظران قرار نمی‌داد، تصویر بعدی توسط شرکت Planet Lab منتشر شد که در این تصویر نیز با وجود آنکه کیفیت و دقت آن چندان چشمگیر نبود، اما وجود یک لکه تیره در محل استقرار سامانه S۳۰۰ در اصفهان که به طور مشخص مربوط به نقطه استقرار رادار کنترل آتش ۳۰N۶E۲ ملقب به Tombstone این سامانه است، شک و گمان‌ها نسبت به وقوع یک رخداد مشابه سوختگی و یا آتش گرفتن در این موقعیت را تشدید می‌کرد.

آنچه در این تصویر تحت عنوان آثار سوختگی عنوان می‌شود در حقیقت سایه رادار و خودروی حامل آن است

انتشار تصاویر با دقت و کیفیت بیشتر ظرف روزهای گذشته، امکان ارزیابی بیشتری از محل مورد نظر را فراهم کرده. گرچه برخی از رسانه‌های ضدایرانی مدعی آثار سوختگی و انفجار در رادار مورد اشاره هستند، اما ارزیابی این تصاویر به صورت دقیق نشان می‌دهد آنچه که از آن تحت عنوان آثار انفجار و سوختگی یاد می‌شود، در حقیقت سایه سامانه راداری ۳۰N۶E۲ است که روی زمین افتاده و از آن تحت عنوان اثر انفجار یاد می‌شود.

نهایتا شب گذشته تصویر ماهواره‌ای دیگری هم که توسط شرکت Planet Lab تهیه شده و توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده است، حاکی از آن است که صدمه‌ و یا رد انفجار و تخریبی در سایت S۳۰۰ پایگاه اصفهان و رادارهای آن دیده نمی‌شود.


تصویری که توسط آسوشیتدپرس شب گذشته منتشر شده است

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از سایت S۳۰۰ اصفهان و عدم وجود آثار تخریب در حالی است که طی روزهای گذشته موضوع مقابله با اشیاء مشکوک در این محدوده و همزمان کشف چند بوستر موشک بالستیک هواپرتاب در خاک عراق، دستمایه عملیات رسانه‌ای گسترده‌ای مبنی بر حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به خاک ایران شد. رسانه‌های غربی و صهیونیستی با استناد به بوسترهای موشک‌های بالستیک هواپرتاب کشف شده در عراق و فعالیت پدافند هوایی در اصفهان، اینگونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک بالستیک هواپرتاب حمله‌ای را به سایت S۳۰۰ در اصفهان انجام داده است.

این موضوع در حالی است که موشک‌های بالستیک به دلیل استفاده از سرجنگی‌هایی با وزن قابل توجه و همچنین انرژی جنبشی زیاد در هنگام اصابت، حجم تخریب، سوختگی و خرابی قابل توجهی را بر جای می‌گذارند. موضوعی که دستکم اگر رخ داده بود، می‌بایست در تصاویر ماهواره‌ای به خوبی قابل کشف و دیدن باشد در حالی که هیچ آثاری از چنین اصابتی در تصاویر ماهواره‌ای سایت S۳۰۰ اصفهان دیده نمی‌شود.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898634

دیگر خبرها

  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • گفتگوی اختصاصی با همسر شهید طهرانی مقدم
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس ۳۰۰ اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت
  • حمله موشکی ایران به روایت تابلو‌های شهری
  • ماجرای موشکی که جلوی چشم رهبری از آب بیرون آمد | جواب جالب طهرانی مقدم به ژنرال روسی
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • ترجمه «آموزه‌های استفان کاوی» منتشر شد