Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی جنتی، وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، نمایندگان مجلس، هنرمندان و طراحان در چابهار به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم، سید محمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا حادثه تروریستی چند روز گذشته در منطقه سیستان‌وبلوچستان را تسلیت گفت و افزود: ما غم‌های بزرگ را سرمایه کار‌های بزرگ می‌کنیم؛ تاریخ عزتمند کشور ما سرشار از این دلاوری‌ها و سلحشوری‌ها است و از خون جوانان وطن در این خاک لاله دمیده.

وی در ادامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تهنیت گفت و افزود: انقلابی که برای استقلال، عزت و آزادی شکل گرفت و بالید و امروز در آغازین روز‌های دهه پنجاه امیدواریم که با استمرار و همدلی بتوانیم آینده‌ای روشن‌تر و باشکوه‌تر بسازیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چهار بهار ایران امروز، میزبان آیین اختتام بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر است و ما در کنار یکدیگریم تا در این ضیافت که به اهتمام منطقه آزاد چابهار، طراحان خارجی و داخلی که از ۱۹ کشور برای این رویداد خجسته حضور به هم رسانده‌اند، باهم از دریچه نغز طرح و نقش و رنگ به ضیافت دیگری برویم و به مهمانی تاریخ به گردهمایی جغرافیا، به مجلس هنر و خلاقیت، به جمع هنرمندانی که به جادوی جمال، این فراخنا را در طرحی و در گرهی جای می‌دهند.

حسینی هنر را دریچه روح خواند و گفت: اگر هنر دریچه و آیینه است که هست، از ورای نماد‌ها و نشانه‌ها سخن می‌گوید، چه فرق می‌کند که از چابهار باشد یا ایرانشهر و سراوان یا کاشان و نائین و کرمان که هرکدام یک سینه سخن دارند.

حتی آنگاه‌که تاریخ خاموشی گزیده و سرآغاز داستان سوزن‌دوزی را نمی‌گوید و می‌توان اشکال شبیه را، در نقوش هزاره‌های پنجم و ششم قبل از میلاد بر سفالینه‌ها سراغ گرفت و سیر آن را پی گرفت تا کتیبه‌های ساسانی و دوران اسلامی رسید؛ که آورده‌اند مردمان این سامان چالاک، قوی و رشید بودند و زنان نستوهش اگر فراغتی می‌یافتند، از مسئولیت سنگین تدبیر زندگی به رشته‌های نازک رنگین و دستی نقش‌آفرین، پارچه ساده را بهشت رنگ و نگار می‌کردند.

زنان این سامان به سنت نقاشان ایران در طبیعت خیره می‌شدند و آنگاه‌که تصویر گل و پرنده در ذهنشان جان می‌گرفت، چشم می‌بستند از خانه خاطر، نقش دگرگون می‌آفریدند. گل سهر، کتار پادک، گل تک و هزار نقش دیگر همه در کارخانه ضمیر توانای ایشان از هر نقش و غبار ساده می‌شد و بر پارچه قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: در خطوط شکسته و مستقیم نقوش سیستان‌وبلوچستان، بارنگ‌های گرم و صمیمی، نشان‌هاست از طبیعتی سخت و دشوار، اما سرشار از کیمیای خلاقیت؛کیمیایی که توانسته مرز‌های دوران را بپیماید و با استمرار به نسل‌های بعد ارمغانی یگانه ارائه دهد.

استمرار سنت بدون نوآوری امری محال است و شگفت اینکه در جان تمامی هنر‌های سنت‌مند کشور ما، نوآوری رکن رکین است و همین نو شدن در عین اصیل ماندن رمز ماندگاری و درعین‌حال استمرار فرهنگی ماست.

کم نیستند کشور‌هایی که حتی متون مشهور پنج قرن قبلشان را امروزیان نمی‌توانند دریابند، اما هنوز و همچنان از پس هزاره‌ای، ما با شاهنامه سرمست می‌شویم و هم پس از هشتصد سال شعر سعدی به وجدمان می‌آورد. این استمرار حاصل سنت نو شدن و نو شدن سنت است.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برقرار ارتباط بین بخش‌های مختلف مد و لباس را از تبعات جشنواره دانست و گفت: بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، پیامی ارزشمند دارد و حکایتی بدون تکدر تکرار، و آن اینکه برای برآمدن در عرصه جهانی و برای سخن گفتن به زبان و به سبک خود باید به گفتگو بنشینیم، گفتگو میان طراحان، گفتگو با صنعتگران، گفتگوی متخصصان داخلی و خارجی و استفاده از آموزه‌ها و داشته‌های فرهنگی و آموختن دستاورد‌های نوین.

حسینی افزود: جشنواره چابهار فرصت مغتنم و کانون این گفتگو می‌تواند باشد و مجالی برای نوآوری در عین اصالت که تداوم آن درگرو اهتمام همه ماست. اهتمام برای تشکیل کارگاه‌ها و صنایع مرتبط، برای توسعه بازار و کسب‌وکار، توسعه آموزش و مستند نگاری اصالت‌ها و ایجاد موزه‌ای برای نشان دادن توانمندی‌ها است.

انتهای پیام/پ

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی اشتغالزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مدرسه در منطقه سیل زده سند حمزه دشتیاری سیستان وبلوچستان

محمدی گفت :این مدرسه در زمین۳هزار مترمربعی با زیر بنای۵۳۴در شش کلاس درس برای استفاده ۵۰۰دانش آموز در دوشفت ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته شهرستان دشتیاری یکی از کانون‌های مورد توجه در مدرسه سازی بوده گفت:سرانه فضای آموزشی در این منطقه به۴/۴دهم رسیده که ازمیانگین استانی فراتر رفته که این نگاه باعث رشد آموزش وتحصیل دراین منطقه شده است.

رییس سازمان نوسازی توسعه وتجهیز مدارس در پایان گفت:در سال۱۴۰۲در شهرستان دشتیاری ۱۴۰کلاس درس ساخته وتجهیز وتحویل آموزش وپرورش شده وهمچنین در حال حاضر بیش از۴۰کلاس درس در این منطقه در حال ساخت داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در پیشین سیستان وبلوچستان
  • تمهیدات ترافیکی پلیس راهور سیستان وبلوچستان در شب‌های قدر
  • تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن تقارن خجسته‌ای است
  • معرفی دیوان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در «کیمیای کلمات»
  • معرفی برگزیدگان مرحله کشوری رویداد ملی مدرسه، منزل، تعالی محصل
  • پای کار بودن دستگاه‌های خدمات رسان سیستان وبلوچستان تا پایان نوروز
  • افتتاح مدرسه در منطقه سیل زده سند حمزه دشتیاری سیستان وبلوچستان
  • ورود بیش از ۱۴۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی به چابهار
  • برگزاری «رویداد ملی آفرینو» در قالب جشنواره ابتکارات و خلاقیت‌های مدارس غیردولتی
  • برگزاری جشنواره بهارگاهی وایجاد شور ونشاط برای مسافران در چابهار