Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - قائم مقام سازمان جهاد کشاورزي اصفهان گفت: بدليل کمبود منابع آبي در زمان حاضر از 546 هزار هکتار اراضي کشاورزي استان فقط حدود 35 درصد معادل 197 هزار هکتار زير کشت زراعي مي رود.

مهرداد مرادمند روز دوشنبه در آيين تجليل از برترين هاي بخش کشاورزي استان اصفهان در سالن اجتماعات موزه ترويج جهاد کشاورزي افزود: از اراضي که زير کشت زراعي مي رود 177 هزار هکتار زراعت آبي و 20 هزار هکتار ديم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه استان اصفهان 10.7 ميليون هکتار اراضي دارد، خاطرنشان کرد: حدود پنج درصد آن يعني 546 هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزي است.
مرادمند با تاکيد بر اينکه اصفهان با وجود کاهش اراضي زير کشت و منابع آبي ظرفيت خوبي در اين بخش و توليد سالانه 3.2 ميليون تُن محصولات زراعي دارد، گفت: اين استان در توليد محصول هاي زيادي از جمله رتبه نخست در سيب زميني ميني تيوبر و پياز، رتبه دوم در گلرنگ و سوم در سيب زميني صاحب رتبه هاي برتر کشوري است.
وي سطح باغ هاي استان را 75 هزار و 500 هکتار با توليد 474 هزار تُن در سال اعلام و اضافه کرد: در محصولات باغي مانند به، سيب درختي و گل محمدي نيز رتبه هاي برتر کشور را داريم.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزي اصفهان با بيان اينکه سطح باغ هاي مقاوم به خشکسالي در استان رو به افزايش است، تصريح کرد: يکي ديگر از راه هاي مقابله با کم آبي، گسترش گلخانه هاست که در زمينه توليدات آن از جمله قارچ خوراکي نيز داراي رتبه هاي برتر هستيم.
وي با اشاره به اينکه در توليد محصولات دام و طيور رتبه هاي برتر از جمله مقام نخست در گوشت مرغ و شير، دوم در تخم مرغ و پنجم در گوشت قرمز را داريم، افزود: تعداد زيادي از استان هاي همجوار براي اين محصولات وابسته به اصفهان هستند.
مرادمند به موضوع آب مَجازي نيز اشاره و تاکيد کرد: ضرورتي ندارد که همه مواد اوليه مورد نياز برخي بخش ها را خودمان توليد کنيم بلکه واردات آنها به صرفه تر است.
آب مجازي عبارت است از ميزان آبي که براي توليد يک محصول در صنعت يا کشاورزي مصرف مي‌شود.
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزي اصفهان گفت: اين استان در صنايع تبديلي و تکميلي رتبه سوم کشور را دارد و هرچه از ضايعات کشاورزي کم شود، ارزش افزوده محصولات آن بيشتر خواهد شد.
وي به رتبه نخست اصفهان در تکثير ماهيان زينتي نيز اشاره و اضافه کرد: 28 درصد از سهم اين ماهيان در کشور متعلق به استان اصفهان است و با آب کم حتي در مناطق خشک و کم آب مي توان طرح هاي توليد آن را با ارزش افزوده بالا اجرا کرد.
در اين آيين از حدود 60 نفر از برترين هاي بخش کشاورزي استان اصفهان در زمينه هاي زراعت، باغداري، گلخانه اي، شيلات، دام و طيور، نظام صنفي، کارآفريني و تسهيلگران تجليل شد.
همچنين تعدادي از افراد برتر در بخش کشاورزي استان در اين آيين به بيان تجربه ها، مسائل و مشکلات خود پرداختند که وام هاي بانکي و تسهيل در امور از جمله آنها بود.
اصفهان در توليد گل شب بو، پياز، سيب زميني ميني تيوبر، گوشت بوقلمون، شير خام، گوشت مرغ، ماهيان زينتي و گرمابي و جوجه بومي، گاوداري صنعتي و مبارزه با سِن گندم رتبه نخست کشور را دارد.
اين استان در توليد تخم مرغ، بِه، گل محمدي و گلرنگ، رتبه دوم و در توليد قارچ، گل و گياهان زينتي، سبزي و صيفي، سيب درختي، سيب زميني و خربزه رتبه سوم کشوري را دارد.
6022/ 3011
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشا مکانیزه برنج در آستارا انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین کشت نشای مکانیزه برنج شهرستان آستارا ظهر شنبه با حضور فرماندار آستارا، مدیر جهاد کشاورزی، بخشدار بخش مرکزی و جمعی از شالیکاران منطقه در روستای ویرمونی بخش مرکزی انجام شد.

«محمد رضا شهاب زاده» با بیان اینکه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بسیار ضروری است، افزود: اهمیت مکانیزاسیون و استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و کشت مکانیزه برنج مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه تولید در واحد سطح، افزایش بهره‌وری نیروی کار، کاهش سختی کار، کاهش ضایعات از طریق انجام به موقع عملیات زراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح را دارا می‌باشد.

فرماندار آستارا با بیان اینکه در شهرستان آستارا ۳۲۰۰ هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد افزود: بیش از ۸۰۰۰ تن برنج سفید از اراضی فوق تولید می‌شود که رقم برنج غالب منطقه هاشمی می‌باشد و پیش بینی می‌شود در ۱۹۲۰ هزار هکتار معادل ۶۰ درصد از این اراضی نشاکاری مکانیزه انجام شود.

شهاب زاده با اشاره به پیگیری‌های دولت سیزدهم در حوزه قیمت برنج، بذر و کودهای شیمیایی گفت: امیدواریم با تمهیداتی که دولت اندیشیده بتوانیم سال زراعی پر خیر و برکتی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنج یک محصول آسیب پذیر در مقابل آب و هوا است از شالیکاران خواست بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند.

کد خبر 6076610

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رتبه نخست هشترود در کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت
  • پرداخت غرامت خسارت به کشاورزان در غرب استان اصفهان + فیلم
  • رفع تصرف ۲۵ هکتار از اراضی دزفول و اندیمشک
  • بیش از ۸۰ درصد اهداف طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها محقق شد
  • رفع تصرف اراضی ملی دزفول و اندیمشک
  • نخستین نشا مکانیزه برنج در آستارا انجام شد