Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:04:57 GMT

استقبال فضای مجازی از سخنان ظریف در کنفرانس مونیخ

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۶۶۹۳

استقبال فضای مجازی از سخنان ظریف در کنفرانس مونیخ

تهران- ایرنا- سخنان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در متن و حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بازتاب گسترده ای در شبکه اجتماعی توئیتر با تاکید بر دو موضوع اساسی نقد مثبت مواضع ظریف و 'انتقاد از مواضع ظریف' داشته است.

پوشش گسترده محتوای سخنان ظریف در اغلب رسانه های خبری و شبکه های فضای مجازی در حالی صورت گرفته که کاربران توئیتر بر جنبه های حمایتی از مواضع ایران در منطقه خاورمیانه و همچنین در روابط بین المللی صحه گذاشته و موضع انتقادی جمهوری اسلامی علیه سیاست های امریکا و اسراییل و اتحادیه اروپا را برجسته کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنان وزیر امور خارجه ایران در مهمترین کنفرانس امنیتی دنیا از سوی کاربران توئیتر از آن رو مورد توجه قرار گرفته که سخنرانی به زبان انگلیسی روان در حضور بیش از 30 رئیس کشور و رئیس دولت، 80 وزیر دفاع و خارجه کشورهای مختلف جهان؛ تسلط ایشان بر اصول دیپلماتیک و دفاع از حقوق بین المللی ایران را به اثبات رسانیده است.
محورهای سخنان ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ در قالب سه موضوع اساسی 'نقد رفتارهای بین المللی دولت ترامپ در منطقه خاورمیانه'، 'درخواست اقدامات بیشتر اروپا برای حفظ توافق هسته ای برجام'، 'هشدار نسبت به خطر جنگ افروزی اسراییل' و 'ارایه تصویری از مثبت از سیاست خارجی ایران به دنیا' متمرکز شده است.
وزیر امور خارجه همچنین تعیین چارچوب های مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 را با تاکید بر حقانیت برنامه موشکی ایران و تصویب توافقنامه الزام‌آور برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل در این مصاحبه مورد توجه قرار داد و به نقشه های امریکا برای تحت فشار قرار دادن حکومت و تلاش برای تغییر نظام سیاسی ایران با خروج از برجام، اشاره کرد.
هشدار ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر افزایش خطر وقوع جنگ در صورت نقض قوانین بین‌المللی از سوی اروپایی‌ها مهمترین موضوع مطرح شده در سخنان ظریف بوده که از سوی کاربران توئیتر نیز مورد توجه قرار گرفته است.
محمدجواد ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود بخشی از سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ را چنین قلمی کرده است: 'ایران نمی تواند برای همیشه همه هزینه های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود وقتی می خواهد در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد'.

** نقد مثبت مواضع ظریف
ارزیابی سخنان ظریف و پرداختن به جزییات محتوای مواضع وزیر امور خارجه از نگاه کاربران از سهم زیادی در پیام های توئیتری با تاکید بر دفاع از سیاست خارجی جمهوری اسلامی و طرح مطالبات ایران از دولت های غربی داشته است.
حمایت از مواضع مشفقانه وزیر امور خارجه در بسیاری از پیامهای توئیتر به چشم می خورد و کاربران با تاکید بر پشتیبانی از ایشان، در این باره نوشته اند: 'ظریف یک تنه و شاید به تنهایی از عزت ایران از تمامیت ارضی ایران در مناسبات بین المللی دفاع می کند، تاریخ را خوب بخوانیم که ممکن است خدای ناکرده افسوس نبود شخص مثل او را بخوریم'.
در پیامی آمده است: 'ظریف از هر تریبون بین‌المللی - مونیخ، بروکسل (پارلمان اروپا) و نیویورک - برای پیش کشیدن بحث حمایت غرب از صدام استفاده می‌کند. حال باید یک قدم فراتر بگذاریم و جدی‌تر بپرسیم چرا دولت آمریکا و برخی متحدین اجازه ندادند موضوع جنگ ایران و عراق و جنایات جنگی در دادگاه صدام مطرح شود؟'
کاربری در ستایش از عملکرد وزیر امور خارجه در برابر کشورهای دیگر نوشته است: 'ظریف به واقع سرباز ایران است. وطن پرستی همین صحبتهای امروز ظریف بود و تمام'.
در توئیتی دیگر هم آمده است: 'دم دکتر ظریف گرم که با یک فرمان 'نرمش قهرمانانه' رهبرانقلاب تا آخر پای برجام ایستاد. نه از ناسزا ترسید، نه از پیامک. هم توهین و تهمت شنید و هم از پشت خنجر خورد'.
دیگری هم معتقد بوده 'دفاع جانانه دکتر ظریف از حق حفظ صنعت موشکی در ایران. سخنان سنجیده و تهاجمی ظریف علیه نیروهای آمریکا که ده‌هزار کیلومتر سفر کرده‌اند تا در تمام مرزهای ما پایگاه ایجاد کنند. 'اصلا پرشور می شوم از شور این مرد'.
بازتاب سخنان دکتر ظریف در نشریه پولتیکو هم در فضای توئیتر گسترده بوده که نوشته است: 'سخنرانی ظریف را عملکرد خیره‌کننده بود که بخاطر صراحت، جسارت و بموقع بودنش بسرعت در صدر مباحث کنفرانس مونیخ قرارگرفت'.
کاربر دیگری در حمایت از مواضع دکتر ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ نوشته است: 'جواد ظریف درود بر شرفت جواد ظریف درود بر غیرتت که به زبان خودشان کثافت سلاح های شیمیایی شان را به رخشان می کشی. درود بر شرافتت که از توان موشکی کشور با منطق درست محکم دفاع می کنی. درود بر شما که گفتی اگر قرار بر پاسخگویی باشه شما باید بیایید جواب سلاح های شیمیایی تون را بدهید'.
برخی از کاربران پخش بخش هایی از مصاحبه محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در بخش های خبری تلویزیون را مورد توجه قرار داده و با تاکید بر اهمیت سخنان وی، رویکرد متفاوت صدا و سیما را برجسته کرده است. کاربری نوشته است: 'سخنرانی ظریف در نشست امنیتی مونیخ؛ آن‌قدر برای صداوسیما؛ اهمیت داشت که در میانه‌ خبر 20:30 شبکه دو سیما و بعداز خبرهای کم اهمیت‌تر پخش شد. یادمان نمی‌رود خبر بیانیه‌خوانی‌های جلیلی؛ چطور در صداوسیما پوشش داده می‌شد'.

** انتقاد از مواضع ظریف
در همین ارتباط درباره انتقاد مخالفان از مواضع وزیر امور خارجه نیز در پیام های توئیتری مطرح شده است. کاربری نوشته است: 'کلمات ظریف و های‌هوی دلواپسان 1.آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟ 2.اگر اروپا از اینکه ما موشک می‌سازیم شکایت دارد باید به ما جنگنده بفروشد» دلواپسان نگاه مثبتی به این متن ندارند.
**پژوهشم**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كنفرانس مونيخ محمدجواد ظريف اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۶۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال رسمی نخست‌وزیر پاکستان از رئیس جمهور ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در مراسم استقبال رسمی نخست‌وزیر پاکستان از رئیس جمهوری اسلامی ایران، پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از یگان تشریفات، بازدید کردند و آقای رئیسی به رسم دوستی و یادبود، نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان، کاشت.

سپس، رئیس جمهور کشورمان و نخست‌وزیر پاکستان، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.   آقای رئیسی و شهباز شریف، پس از مراسم استقبال رسمی، دیدار و گفتگوی خصوصی داشتند.

دیگر خبرها

  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • حماس بارها در طول مذاکرات نرمش نشان داده است
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • رئیس جمهور: ایران و پاکستان سطح روابط اقتصادی تجاری خود را ارتقا بخشند / مواضع دو کشور در مبارزه با تروریسم یکسان است + فیلم
  • استقبال رسمی نخست‌وزیر پاکستان از رئیس جمهور ایران
  • استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • قدردانی وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین
  • وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین قدردانی کرد