Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@01:59:40 GMT

محصولات تراریخته آینده کشاورزی را می سازند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۷۰۱۹

محصولات تراریخته آینده کشاورزی را می سازند

کشاورزی آن هم با روش های سنتی که همچون میراث از کشاورزان قدیمی به نسل های بعدی این شغل انتقال می یافت دیگر نه تنها کارآمد نیست بلکه صرفه اقتصادی نیز ندارد و باید چاره ای برای بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان با توجه به افزایش قیمت تولید اندیشیده شود.
از این روست که ارقام زراعی جدید باید جای خود را به ارقام قدیمی بدهند و محصولات تراریخته ( تغییر ژنتیک یافته) می توانند راهکاری برای بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان و کاهنده مصرف منابع و هزینه های تولید باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محصولات تراریخته محصولاتی مقاوم تر از ارقام سنتی اند که در برابر برخی از آفات و سموم مقاوم شده اند و نیاز کمتری به کود شیمیایی نسبت به سایر بذرها دارند.
گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که یک یا چند ژن محدود را از گونه‌های دیگری به جز خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد.
هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماری‌های گیاهی (تنش‌های زیستی)، افزایش تحمل تنش‌های غیر زنده نظیر شوری و کم‌آبی، بهبود کیفیت و بازارپسندی محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره‌وری در کشاورزی و در نهایت افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است.

** امنیت پایدارغذایی با محصولات تراریخته
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس معتقد است : افزایش و بهبود تولیدات گیاهی ، بهبود ارزش غذایی ، ایجاد امنیت غذایی مناسب ، افزایش بهره وری آب و توسعه کشاورزی اقلیم محور از جمله برنامه‌هایی است که جهاد کشاورزی در حوزه تولید محصولات تراریخته دارد.
محمد مهدی قاسمی دوشنبه درهمایش تغییر سبک زندگی با مهندسی ژنتیک، اضافه کرد: 220 محصول تراریخته در دنیا تولید می شود که از این بین 22 محصول تراریخته اجازه ورود به کشور را پیدا کرده اند.
وی با بیان این که سهم سرانه مردم استان فارس از اراضی کشاورزی فارس 0.25 هکتار است؛ بیان کرد: با توجه به محدود بودن اراضی زیرکشت استان تولید غذای ارزان، افزایش 40 تا 45 درصدی در تولید ، بهبود تغذیه ، کاهش مصرف سموم و ارتقای امنیت غذایی از جمله ویژگی‌های است که کشت محصولات تراریخته به همراه خواهند داشت.
قاسمی با اشاره به سابقه تاریخی محصولات تراریخته اظهار داشت: آمریکا بیشترین سهم تولید محصولات تراریخته را به خود اختصاص داده و این محصولات بر اساس آمار در سطح زیر کشت معین نسبت به ارقام سنتی افزایش برداشت 100 برابری دارند و تاکنون 19 کشور در حال توسعه و 5 کشور صنعتی توانسته اند محصولات تراریخته تولید کنند.
او افزود: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز ویژه به تامین غذای پایدار باید به دنبال تغییر سیمای کشاورزی و کشت محصولات مقاوم تر باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که محصولات نوین کاهنده مصرف سموم در کشاورزی اند؛ اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی( who) بیان کرده است محصولاتی که تراریخته هستند هیچ مشکلی برای مصرف انسان ندارند و غذاهایی که از این محصولات تولید می شوند هیچ مشکلی نخواهند داشت.
وی اضافه کرد: ایران از سال 1382 موظف شده است که تکنولوژی زیست فناوری را اجرا کند و اعمال سیاست‌های صحیح در این حوزه باعث ایجاد نوآوری و ایجاد اطمینان برای افرادی است که محصولات تراریخته تولید می کنند.

**سند الگوی کشت فارس در حال تدوین است
به گزارش ایرنا رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این همایش گفت: سنجش از راه دور و تعیین کشت دو موضوعی است که در استان در حال مطالعه و بررسی است و این تحقیقات منجر به این خواهد شد که سند الگوی کشت در استان فارس تدوین شود.
محسن عدالت اضافه کرد:بهینه سازی الگوی کشت در استان در حال انجام است و این موضوع منجر به این خواهد شد که کشت هرگونه گیاهی در هر منطقه از استان فارس بر اساس ضوابط و برنامه باشد و تغییر سیمای کشاورزی و استفاده بهینه از آب از جمله اهدافی است که پس از تدوین نقشه الگوی کشت در استان فارس در دسترس خواهد بود.
وی بیان کرد:فناوری های نوین کشاورزی که در جهان وجود دارند وارد کشور شده اما همچنان استفاده از این تکنولوژی ها در ایران مغفول مانده است.
عدالت معتقد است که با استفاده از تکنولوژی می توان تغییر سبک زندگی را ایجاد کرد و وقتی در تولید محصولات کشاورزی از مواد شیمیایی زیادی استفاده شود اقتصاد محصول کاهش می یابد لیکن اصلاح سبک زندگی نه تنها باعث کاهش مصرف کود شیمیایی خواهد شد بلکه افزایش اقتصاد محصول را برای بهره برداران ایجاد خواهد کرد.
او تاکید کرد:اصلاح سبک زندگی به این علت ایجاد شده که این تصمیمات نادرستی در استفاده از تکنولوژی در کشاورزی صورت گرفته است.
به اعتقاد رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نباید از محصولات تراریخته ترسید بلکه باید از این فناوری ها در تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.
ع.پ / 1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 جامعه سازمان بهداشت جهانی سبک زندگی فناوری کشاورزی 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۷۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز بهره‌برداری از نخستین واحد پرورش جلبک اسپیرولینا در شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس ،مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این طرح با مالکیت شخصی توسط شرکت توسعه ذخایر زیستی جلبک‌های فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی شیراز و با ظرفیت تولید سالانه ۲.۵تن پودر ریزجلبک اسپیرولینا و با بهره‌مندی از تسهیلات دولتی به میزان ۶۵میلیارد ریال موفق به دریافت این مجوز شده است.
به گفته علی فلاحی برنامه‌ریزی تولیدات این شرکت در پنج مرحله انجام شده که مرحله اول آن پس از بازدید‌های مکرر این مدیریت و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس از محل طرح و اخذ مجوز به بهره‌برداری رسید.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در مرحله دوم، تولید محصولاتی از جمله ۳۶۰فتوبیورآکتور با راندمان ۱۰برابری، ۱۰تن جلبک اسپیرولینا، روغن امگا ۳، فاکوسیانین و ژل ماسک هدفگذاری شده است.
فلاحی افزود: سایر محصولات تولیدی این شرکت شامل پودر خوراکی انواع جلبک، رنگ طبیعی خوراکی، مکمل‌های دامپزشکی ترکیبی، محصولات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی پوست است.
در حال حاضر تولید ریز جلبک اسپیرولینا توسط سه واحد تولیدی در شهرستان‌های شیراز، جهرم و بوانات انجام می‌شود که به گفته کارشناسان و فعالان در این عرصه فرآوری جلبک و تبدیل آن به محصولات غذایی، دارویی، مکمل و آرایشی و بهداشتی ارزش افزوده‌ای۲۰۰ درصدی به همراه دارد.
اسپیرولینا هم نوعی جلبک سبز دریایی است که افزون بر تأثیرگذاری بر کاهش وزن و کاهش کلسترول خون می‌توان از آن به عنوان یک مکمل رژیم غذایی استفاده کرد.

اسپیرولینا دارای پروتئین و ویتامین بالایی است و استفاده از این جلبک نه تنها در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد دارد بلکه تحقیقات نشان داده که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است و توانایی کمک به تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز دارد.
تولید این جلبک پیش از این تنها در انحصار کشور‌های آمریکا، چین، فرانسه و هند بود، اما هم اکنون تولید این ماده باارزش در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود و استان فارس هم گام‌های موثری در این مسیر برداشته است.

دیگر خبرها

  • میزان تولیدات بخش دام و طیور قم افزایش می‌یابد
  • صدور مجوز بهره‌برداری از نخستین واحد پرورش جلبک اسپیرولینا در شیراز
  • غول‌های ژاپنی با هم خودروی برقی می‌سازند
  • تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان
  • دامداران اصلاح نژادی دام سبک در قم حمایت می‌شوند
  • راه‌اندازی نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی با نرخ مصوب در لرستان
  • تولید بیش از ۱۵۰ میلیون گلدان گل‌های زینتی، آپارتمانی و نشائی در اصفهان
  • افزایش تولید ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کردستان
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم
  • گاوها به کمک بیماران دیابتی آمدند