Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای سطح استان درراستای  آموزش و مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی، دراختیار سازمان نظام‌ مهندسی و کانون انجمن کارگران قرار می‌گیرد. ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سعیدرضا شاه‌محمدی ظهر امروز در نشست با مسئولان سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان و کانون انجمن صنفی کارگران و استادکاران استان مرکزی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان اداره کل فنی و حرفه‌ای، سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان و کانون انجمن صنفی کارگران و استادکاران استان مرکزی اظهار داشت: طی چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد تعامل و وفاق میان دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بدون هیچ‌گونه سهم خواهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی ادامه داد: کارگران از اقشار و تلاشگران جامعه هستند که در جامعه به طور ویژه  مورد توجه قرار نمی‌گیرند، با این اقدام می‌توان گام‌های مثبتی در راستای ساماندهی کارگران صنعت ساختمان، پیمانکاران و متقاضیان برداشت.

وی با اشاره به صادرات خدمات فنی و حرفه‌ای افزود: هم اکنون در شرایطی هستیم که باید بر آموزش و گسترش توانایی کارگران توجه ویژه شود تا متناسب با آن، کارگران با مدارک بین‌المللی نیز آموزش دهیم تا امکان ارائه خدمات مطلوب از سوی این کارگران در کشورهای همسایه نیز فراهم شود.

شاه محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این مرکز به دنبال سهم‌خواهی نیست باید تدابیر ویژه‌ای اندیشید که بخشی از نگرانی‌های جامعه در خصوص مهارت و کیفیت کار کارگران، کاسته شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: انعقاد این تفاهم‌نامه سه جانبه برای نخستین بار در استان  مرکزی انجام شد، همچنین استان مرکزی بعد از زنجان و دومین استان کشور در ایجاد این تفاهم نامه است که با تعامل و همکاری می‌توان گام‌های مؤثری در راستای توسعه و گسترش آموزش و مهارت‌آموزی در استان برداشت.

وی اضافه کرد: با امضای این تفاهم‌نامه سه جانبه تمام مرکز سطح استان در راستای  آموزش و مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی، در اختیار سازمان نظام‌مهندسی و کانون انجمن کارگران قرار می‌گیرد.

بیشترین حوادث کار در استان مرکزی اتفاق می‌افتد

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به  اهمیت انعقاد این تفاهم‌نامه گفت:  سازمان فنی و حرفه‌ای از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار بوده  و بر اساس ماده چهار قانون از سوی وزارت راه و شهرسازی و با کسب نظر از وزارت کشور، به منظور ایجاد اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی که مستلزم دانش و صلاحیت حرفه‌ای است این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسین، کاردان‌های فنی و معماران تجربی از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌شود.

مجید ثاقبی افزود: نیاز است در راستای ایجاد و گسترش و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندسازی کارگران و استادکاران ساختمانی راهکارهای ویژه‌ای اتخاذ شود، مرجع صدور پروانه، مرکز فنی و حرفه‌ای است، جامعه هدف سازمان، پروانه مهارت فنی کارگران ماهر است چراکه کارگران فنی به سبب عدم آشنایی با قوانین و مقررات ملی ساختمان با مشکلاتی مواجه می‌شوند و این تنش ایجاد می‌شود که قسمتی از مقررات ملی ساختمان را رعایت نکردند، بیشترین حوادث کار در استان مرکزی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه تصریح کرد: هدف اصلی این تفاهم نامه همکاری مشترک به‌منظور برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی_مهارتی مورد نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی، استفاده از پتانسیل طرفین تفاهم‌نامه در راستای افزایش بهره‌وری و تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمندسازی آنها، ارتقای کیفیت اجرای کار، کاهش مشکلات نظارت برای مهندسین ناظر، افزایش رضایت کارفرمایان و مالکین در به‌کارگیری نیروهای ماهر و آموزش‌دیده و تعیین صلاحیت شده بومی در زمینه اجرای صنعت ساختمان است.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: از دیگر اهداف این تفاهم نامه سه جانبه می‌توان به مواردی مثل   آموزش به منظور رعایت مسائل ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، کاهش حوادث ناشی از کار، طبقه‌بندی کارگران ماهر در صنعت ساختمان متناسب با ساختمان‌های گروه الف تا «د»، برگزاری نشست‌ها و سمینارهای تخصصی پیرامون اهداف تفاهم‌نامه و بهره‌گیری از توان فنی و تخصصی اشاره کرد.

ثاقبی عنوان کرد: آموزش‌های تخصصی تأثیر به سزایی در ارتقاء کیفیت ساخت و سازها دارد، با توجه به اینکه نظارت‌ها مستمر است و نظارت مقیم صورت نمی‌گیرد، آموزش‌ها سبب می‌شود ساخت و سازها به‌سوی حرفه‌ای شدن سوق داده شود و همه نسبت به آموزش‌ها احساس مسئولیت کنند، آموزش‌ها سبب می‌شود مسئولیت مهندسان در رابطه به بحث‌های ایمنی کاهش و قسمتی از مسئولیت به کارگران ساختمانی منتقل شود، در این تفاهم‌نامه، ارائه آموزش از سوی فنی و حرفه‌ای در حوزه برق و تأسیسات فنی لحاظ شده که در گام‌های بعدی آموزش برای سایر رشته‌ها نیز، اضافه می‌شود.

آموزش کارگران در استان مرکزی جدی گرفته شودمهارت آموزی کارگران مورد توجه تشکل‌های کارگری و فنی‌وحرفه‌ای باشدارتقاء توانمندی 240 هزار کارگر صنعت ساختمان با آموزش های مهارتی

بیش از 50 هزار کارگر دارای کارت مهارتی فنی و حرفه‌ای  در استان مرکزی وجود دارد

رئیس کانون کارگران و استادکاران مهارتی استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به تعداد کارگران استان گفت: هم اکنون در استان بیش از 50 هزار کارگر دارای کارت مهارتی فنی و حرفه‌ای در تمامی رشته‌ها داریم، با انعقاد این تفاهم نامه و همکاری طرفین این تفاهم‌نامه می‌توان آموزش‌ها را توسعه داد و یک تحول بزرگ در صنعت ساختمان ایجاد کرد.

64 درصد از حوادث کار کشور مربوط به صنعت ساختمان است 

علی غیاثی افزود: چنانچه کارگران آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را کسب کنند می‌توانیم نیروهای توانمند و ماهر را به کشورهای همسایه اعزام کنیم و گواهینامه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در دیگر کشورها نیز بسط دهیم، 64 درصد از حوادث کار کشور مربوط به صنعت ساختمان است .

وی تصریح کرد: عامل اصلی 80 درصد از حوادث ساختمانی عدم آگاهی و فقر مهارتی کارگران در کشور است که نیاز به آموزش ضروری است، از 50  هزار کارگری که کارت مهارتی فنی و حرفه‌ای را دریافت کرده‌اند، 34 هزار نفر آنها مشمول بیمه کارگری ساختمان هستند که بسیار قابل توجه است.

انتهای پیام/ش

R41371/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۸۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت علمی کشور زمانی رشد خواهد کرد که این موضوع در هماهنگی با فعالیت‌های نوآورانه باشد، شخصیت علمی کشور نباید در سایه عدم هماهنگی به صورت کاریکاتوری رشد کند.

وزیر علوم بیان کرد: رشد شخصیت علمی بدین معناست که  باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد، باید حتما به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه توجه بیش‌ از حد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود پازل علمی کشور ما ناقص شود و هم‌افزاری رخ ندهد، بیان کرد: باید تصمیم‌گیری عرصه‌ها در همه ابعاد درست باشد علاوه بر آن باید قانون را محترم بشماریم، ساختار جوامع بشری بر اساس قانون مدیریت می‌شوند اگر در جوامع به قانون کم توجهی صورت گیرد، متناسب با ظرفیت ها پیشرفت ها رخ نمی دهد.

وی با بیام اینکه در مرور قوانین علم و فناوری گاهی بعضا به برخی از  قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند که باید به قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، توجه کنیم، آیا وضعیت پذیرش دانشجو با بودجه عمومی در راستای این قانون است. باید اذعان کرد که نسبت به این قانون کم توجهی شده است

به گفته وی؛ مطابق برنامه ششم توسعه  آموزش مهارتی باید سی درصد از آموزش ارائه شده را تشکیل دهد؛ اما در حال حاضر  باشد ما توانستیم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم؛ بنابراین در علم و فناوری در خیلی جاها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌ است.

وزیر علوم با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، ما به عنوان مسئولان علم و فناوری از هم اکنون باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، در حال‌حاضر آموزش‌های مهارت محور در حد انتظار نیست که باید آسیب‌شناسی در این خصوص صورت گیرد، آسیب‌های آن‌ها برطرف کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل افزایش آموزش های مهارتی در دانشگاه ها مصوب شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم گام‌های مناسبی در این خصوص برداشته شد که مطابق آن دستورالعمل با همکاری وزارت بهداشت تدوین و  توسط هیات وزیران آن را تصویب کنیم.

وزیر علوم بیان کرد: بر این اساس مقرر شد که میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش یابد و این موضوع در وزارت بهداشت و درمان  تقریباً محقق شده‌است، انتخاب بیمارستان‌ها از این جهت بوده است که بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است و در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه ها در اختیار آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: در وزارت علوم شرایط متفاوت است، صنایع در اختیار ما نیستند، در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم، باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همگام شود و با پذیرش دانشجو زمینه را برای افزایش مهارت آن فراهم کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نظام ایده ها و نیازتوسط صنایع مختلف ثبت شده است، عنوان کرد: باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش و رفع کنیم درهمین راستا سامانه نظام ایده‌ها راه‌اندازی شده است که بخش صنایع ۱۵ هزار نیاز و وزارت نفت نیز ۶۰۰ نیاز را در این سامانه ثبت کردند.

وی معتقد است اگر استادان و دانشجویان براساس این نیازها طرحی تعریف کنند، فعالیت  پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، مطابق آیین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند، بر این اساس صاحب ایده را وصل می‌کنند که این قانون به دنبال این است که نیاز جامعه را به افراد صاحب ایده وصل کند.

زلفی گل با بیان اینکه اختصاص امتیاز تبدیل علم به فن و ثروت در آیین نامه ارتقا تدوین شده است، عنوان کرد: در این آیین‌نامه آمده است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه تدوین کتاب‌های درسی ابلاغ شده است، بیان کرد: مطابق آیین نامه مشخص شده که کتاب بر اساس چه شاخص‌هایی تالیف شود و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه مهارت ملی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم؛ بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم، این دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد  برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به ایجاد  پارک علم و فناوری مهارتی، عنوان کرد:در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ برچهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه  بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیئت علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.

دیگر خبرها

  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • مشارکت اتاق بازرگانی برای توسعه مهارت‌آموزی در دوره متوسطه دوم
  • راه اندازی رشته‌های جدید در مرکز فنی حرفه ایی میناب
  • «کنگان» رتبه نخست استان بوشهر در آموزش فنی‌وحرفه‌ای را کسب کرد
  • شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور
  • مهارت آموزی ورزشی ۱۸ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم
  • عملکرد مهارت‌آموزی در شهرستان دیر ۱۷۰ درصد رشد داشته است
  • رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای: هیچ واحد فنی حرفه‌ای حذف نمی‌شود