Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:50:30 GMT

پروژه های آبخیزداری از سیلاب ها جلوگیری می کند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۸۴۶۴

پروژه های آبخیزداری از سیلاب ها جلوگیری می کند

تهران- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: بارش های رگباری که منجر به وقوع سیلاب می شود، پایتخت و شهرهای اطراف آن را تهدید می کند و به همین منظور اجرای پروژه های آبخیز و آبخوان داری مورد توجه جدی قرار دارد.

حمید رضا زکی زاده عصر دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال های اخیر بارش های رگباری و ناگهانی در کن سولقان، اوشان فشم، پاکدشت و همچنین شهرستان های دماوند و فیروزکوه خسارات جانی و مالی وارد کرد که باید با اجرای پروژه های آبخیز و آبخوان داری از تهدیدات احتمالی این بارش ها کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: بدلیل تغییرات اقلیمی به ویژه در فصل بهار این بارش های ناگهانی روی می دهد که همه ساله در استان تهران این گونه بارش ها قابل پیش بینی است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: در فروردین ماه سال گذشته این بارش های ناگهانی موجب خسارت در اراضی کشاورزی شهرستان دماوند و فیروزکوه شد و همچنین در سال 94 نیز بارش های ناگهانی و سیلاب در کن، اوشان فشم و پاکدشت موجب خسارات جانی و مالی شد.
زکی زاده، با اشاره به فعالیت های آبخیزداری و تأثیر زیاد آن در کاهش اثرات بحران ناشی از سیل نیز گفت: موضوع آبخیزداری و آبخوانداری یکی از راهکارهای بسیار مؤثر در حل بحران اخیر و خسارات ناشی از سیل در استان تهران است.

** 9 پروژه آبخیزداری در استان تهران به بهره برداری رسید
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از سیلاب و بارش های ناگهانی امسال 9 پروژه آبخیز و آبخوان داری در شهرستان های مختلف استان تهران به بهره برداری رسید.
به گفته زکی زاده، 7 پروژه آبخیز و آبخوان داری دیگر در حاشیه سدهای لتیان و لار تا بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.
به گفته وی؛ این پروژه ها در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برخوردار است که با توجه به بارش های برف و باران 10 درصد باقیمانده این پروژه در فصل بهار تکمیل می شود.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: در مجموع با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، 16 پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در استان تهران تا بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.
وی تاکید کرد: این پروژه ها در قالب اقدامات مکانیکی شامل ایجاد سازه های سنگی- ملاتی، سنگی- گابیونی و ایجاد سامانه های پخش سیلاب و همچنین اقدامات بیولوژیکی شامل عملیات نهالکاری، بذرکاری، بوته کاری و کپه کاری انجام شده است.
زکی زاده، شهرستان های تهران، ری، شمیرانات پاکدشت، ملارد، فیروزکوه و دماوند را بیشترین نقاط حادثه خیز در بخش وقوع سیلاب های ناگهانی اعلام کرد و گفت: بیشترین پروژه های آبخیز و آبخوان داری استان تهران در این شهرستان ها اجرایی و عملیاتی می شود.
همه ساله در استان تهران وقوع سیلاب های ناگهانی قابل پیش بینی است که برای مقابله با این حوادث پروژه های آبخیزداری در این استان اجرایی و عملیاتی شده است.
این پروژه ها به منظور کنترل سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب، تقویت سفره های آب زیرزمینی و بهبود پوشش گیاهی در استان تهران دنبال می شود.
تهرام/7243//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيلاب تهران ناگهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۸۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاری شدن سیلاب در مناطق شمالی سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ ️با اعلام هشدار نارنجی هواشناسی و بارش شدید باران در اکثر مناطق استان سمنان بخصوص در نواحی شمالی ،  در برخی روستاها نظیر چاشم شهرستان مهدیشهر سیلاب جاری شد .

همچنین بارش شدید باران سبب آب گرفتگی معابر شد. بررسی برای تعیین میزان خسارت ناشی از این سیلاب ها ادامه دارد .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

دیگر خبرها

  • سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب در استان سمنان مهار می‌شود
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر
  • آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری استان در بارش‌های اخیر
  • آبگیری نیمی از سازه‌های آبخیزداری منابع طبیعی مرکزی
  • بارش باران و جاری شدن سیل در بخش‌های مختلف استان سمنان + فیلم
  • جاری شدن سیلاب در مناطق شمالی استان سمنان+ فیلم
  • جاری شدن سیلاب در مناطق شمالی سمنان
  • آبگیری ۵۰ درصد از سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی
  • خسارت سیلاب به تعدادی از واحدهای مسکونی پلدختر