Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا -مسئول کمیته هنری و سینمایی جشنواره ملی حکمت و نیایش، بخش های هنری و سینمایی این جشنواره با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را تشریح کرد.

محمد حسین اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی نهادهای فرهنگی بر آن شدند تا با برگزاری 'جشنواره حکمت و نیایش' محتوای دو اثر انسان ساز و متعالی یعنی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را با استفاده از ابزارهای هنری و در قالب های مختلف ادبی و هنری و پژوهشی ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با برگزاری این جشنواره سطح آشنایی و ارادت آحاد جامعه با این دو اثر گران سنگ افزایش و نیز میزان اثربخشی عمیق آن در جامعه مخصوصاً در میان محققان، ادیبان، هنرمندان و جوانان کشور بیش از پیش متجلی می شود.
اسماعیلی درباره محورهای جشنواره گفت: در حوزه حکمت(بر اساس آموزه های نهج البلاغه) آموزه هایی چون عدالت ، خودشناسی، اخلاق ، بصیرت، حکومت و مردم ، ولایت پذیری، عقل و خرد ، وحدت، امربه معرف ونهی از منکر ،دوستی و برادری، علم و دانش ، اعتدال و میانه روی و قناعت و در حوزه نیایش(بر اساس آموزه های صحیفه سجادیه) آموزه هایی چون ارتباط با خداوند ، دعا و نیایش، شناخت خداوند، توبه، اخلاق، رحمت الهی، احسان به والدین، سیمای بندگی و بازگشت به سوی خداوند محورهای جشنواره است.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران ادامه داد: بر اساس محورهای فوق هنرمندان می توانند آثار خود را در موضوعات نماز و نیایش، حجاب و عفاف، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ایرانی ، اسلامی، ایثار و شهادت، امید و انتظار و شخصیت والای حضرت علی(ع) و امام سجاد (ع) تولید و ارائه کنند.
وی تأکید کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بخش ویژه جشنواره با عنوان ارتباط حکمت و نیایش با انقلاب اسلامی در نظر قرار گرفته شده است.
مسئول کمیته هنری سینمایی جشنواره حکمت و نیایش درباره بخش های جشنواره گفت: این جشنواره در بخش های فرهنگی، پژوهشی، ادبی، هنری ، سینمایی و آواها و نغمات برگزار می شود.
اسماعیلی درباره بخش های هنری و سینمایی گفت: بخش هنرهای تجسمی در دو رشته پوستر و نقاشی خط برگزار می شود که هر هنرمند می‌تواند حداکثر با ارائه 5 اثر در جشنواره شرکت کنند.
وی درباره بخش آواها و خوانش های جشنواره اظهار داشت: این بخش شامل خطبه خوانی نهج البلاغه و نیایش خوانی صحیفه سجادیه و مدح امام علی(ع) و امام سجاد(ع) است.
اسماعیلی افزود: هنرمندانی که آثار آوایی بر مبنای آموزه های نهج البلاغه و نیایش های صحیفه سجادیه و یا در مدح و ثنای شخصیت والای امام علی(ع) و امام سجاد (ع) تولید کرده اند و در قالب های کُرال، آکاپلا، سرود، همخوانی ،انشای فردی ،ارائه نموده اند می توانند آثار خود را در این بخش از جشنواره شرکت دهند.
وی درباره بخش سینمایی جشنواره نیز گفت: این بخش شامل فیلم کوتاه(مستند، داستانی)، انیمیشن، نمایشنامه و
فیلم نامه است که هر هنرمند می تواند آثار تولیدی خود از سال 1390 تا کنون را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
به گفته اسماعیلی، نحوه ارسال آثار و دیگر اطلاعات در سایت اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www.hekmatoniayesh.com درج شده است.
وی، آخرین مهلت ارسال آثار را 30 فروردین 98 دانست و خاطر نشان کرد: مراسم اختتامیه در نمایشگاه قرآن و همزمان با میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می شود.
تهرام/7244//6139

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره حكمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، احمد الستی، پوران درخشنده، مهرداد زاهدیان، آرش لاهوتی و پریوش نظریه، داوران بخش مستند و نماهنگ نخستین دوره این رویداد سینمایی هستند.

آثار مستند و نماهنگ از شهرهای مختلف ایران چون تبریز، اراک، قدس، تهران، ساری، کرمانشاه، خرم‌آباد، آبادان، طالقان، شیراز، ایلام، اندیشه، اردبیل، ارومیه، پاوه، بیرجند، همدان، دشتستان، بندرعباس، قلعه‌ گنج، مشهد، اهواز، مهاباد، طوالش، کهنوج، مریوان و... انتخاب شدند.

آشنایی کوتاه با پیشینه اعضای داوران دو بخش مستند و نماهنگ:
احمد الستی، پژوهشگر سینما، مترجم و استاد دانشگاه، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، سابقه عضویت در هیئت‌داوران جشنواره‌های مختلف ازجمله فیلم کوتاه تهران، رشد، سینما حقیقت و... را دارد.
پوران درخشنده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده، فعالیت سینمایی‌ خود را با فیلم سینمایی «رابطه» در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. ازجمله آثار او می‌توان به «پرنده کوچک خوشبختی»، «عبور از غبار»، «عشق بدون مرز»، «رؤیای خیس»، «بچه‌های ابدی» و «هیس!… دخترها فریاد نمی‌زنند» اشاره کرد.
مهرداد زاهدیان، کارگردان و مستندساز و سازنده آثاری چون «میدان بی حصار»، «حلقه‌های گمشده»، «میدان نقش جهان»، «مسیح در جلفا»، «پاسارگاد»، «نقش رستم»، «تخت جمشید»، «خاطرات روی شیشه»، «ارگ بم»، «نقاشی»، «آسمان باران» و «سپیده» است.
آرش لاهوتی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و مستندساز است. او فیلم‌های مستند «دو ممیز چهل‌ و هفت»، «راننده و روباه»، «پهلوان و خرقه»، «آبی کم‌رنگ» و فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» را در کارنامه دارد.
پریوش نظریه، بازیگر، مستندساز و عکاس، برای بازی در فیلم «پدر» به کارگردانی مجید مجیدی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد. او کارگردان فیلم‌های مستند «نزدیک‌تر از نفس»، «سوتماگ»، «هورامان» و «کولی‌ها» است.

موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را به دبیری کمال تبریزی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین» ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌کنند.
بخش اصلی جشنواره شامل فیلم‌های داستانی (سینمایی و کوتاه)، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ است. هدف این رویداد نمایش زیست‌بوم، فرهنگ، آئین، تاریخ، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و گردشگری اقوام ایرانی و معرفی استعدادهای کشف‌شده به زبان هنر سینما است.

پیش‌ازاین اسامی داوران دو بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن اعلام شد و داوران دیگر بخش‌ها به‌زودی معرفی خواهند شد.

دیگر خبرها

  • ۳۰ دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند
  • قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل
  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۵ فیلم‌نامه
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • معرفی داوران مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • رهبر انقلاب با قدرت و حکمت امروز در حال اداره کشور است