Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ضمن واکاوی موضوع فیلترینگ و اعتراض مردم نسبت به آن، گفت: ضریب نفوذ اینترنت در بین ایرانیان حدود ۷۶ درصد است.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، حمیده آقاجانی- ورود به دنیای شگفتی‌ها و دنیایی که همه چیز رنگ و بوی دیگری دارد در رویای هر انسانی وجود دارد، این طبع آدمی باعث شد تا فضای مجازی و اینترنت در زندگی آن‌ها نقش پررنگ تری پیدا کند و افراد زمان زیادی از روز‌ها و شب‌های خود را در فضای مجازی سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دلیل و واکاوی کارشناسان و روانشناسان برای اینکه چرا افراد ساعات زیادی از زندگی خود را در اینترنت می‌گذراند، بماند؛ نکته مهم آمار‌هایی است که از سوی برخی مسئولان اعلام شده و نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت و فضای مجازی در زندگی خانواده‌های ایرانی بیش از تصور است، تاجایی که گویی ایرانیان غرق در فضای مجازی شدند و دنیای واقعی را به حال خود رها کردند.

بهره گیری از فضای مجازی در کنار تمام مزایایش، معایبی دارد که اعتیاد به آن می‌تواند یک زنگ خطر باشد به خصوص برای کودکان، نوجوانان و حتی جوانانی که تجربه کمتری دارند و زیاد خوب و بد دنیا را نچشیده اند. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع با امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفتگویی ترتیب دادیم.  
جامعه ایرانی از سواد دیجیتالی بالایی برخوردار است
ناظمی در خصوص ضریب نفوذ فضای مجازی در زندگی ایرانی‌ها اظهار کرد: با مطرح شدن مسئله فضای مجازی اگر مبنا را دسترسی به اینترنت در کشور قرار دهیم باید بگویم که با توجه به توسعه‌ای که طی چند سال گذشته در زیرساخت‌ها صورت گرفته است، دسترسی به اینترنت تسهیل و فراگیر شده است.

وی ادامه داد: جامعه ایرانی از سواد دیجیتالی بالایی برخوردار است و می‌تواند از این بستر به خوبی استفاده کند؛ همچنین ما امروز در این حوزه با بررسی شاخصه‌های متفاوت از متوسط دنیا در جایگاه بالاتری قرار داریم و ضریب نفوذ اینترنت در بین شهروندان ایرانی حدودا ۷۶ درصد است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: تعداد اپلیکیشن‌هایی که سال ۹۲ در فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی عرضه می‌شد ۵۰۰ عدد بود، اما امروزه ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی وجود دارد که در بازار‌های مختلف به فروش رسیده، نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.  
تلفن‌های همراه ایرانیان در تسخیر اَپ‌های خدماتی
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها بیشتر از کدام اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند؛ تصریح کرد: بیشترین اپلیکیشنی که مردم استفاده می‌کنند برخلاف اینکه تصور می‌شود اپلیکیشن‌های سرگرمی باشد،  اَپ‌های خدماتی است که هر فرد ایرانی بر روی گوشی تلفن همراه خود دارد؛ و این آمار خیلی خوبی است، زیرا نشان می‌دهد، رشدی که امروز اتفاق افتاده با پنج سال پیش قابل مقایسه نیست.

ناظمی با اشاره به این که داده‌های کاربران رشد خوبی داشته است، اظهار کرد: مجموع همه‌ی این اتفاقات باعث شده که ما در شاخص EGDI (شاخص توسعه اقتصادی) دولت الکترونیک در دوسال گذشته بیست رتبه بهبود داشته باشیم و امیدواریم تا سال ۲۰۲۰ رشد خیلی خوبی داشته باشیم و الان رتبه‌ی ما ۸۶ است.  

فیلترینگ گاهی خدمت به مردم است
معاون وزیر ارتباطات در خصوص فیلترینگ نیز تصریح کرد: در مورد فیلترینگ به صورت عامیانه نمی‌شود صحبت کرد. اول اینکه اگر فیلترینگ به معنای مسدود سازی باشد و بخواهم به صورت جهانی به آن نگاه کنم بعنوان یک ارزش افزوده در تمام نقاط جهان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کشوری برای مردمش بد افزار‌ها، جاسوس افزار‌ها و یا فیشینگ (جاییکه شما بخواهید از کارت بانکی تقلبی استفاده کنید) را فیلتر کند؛ اصلا خدمتی است که باید برای شهروندان انجام شود.
ناظمی افزود: فرض کنیم سایت‌هایی که مردم خصوصا جوانان  را به رفتار‌های ناهنجار مانند توزیع مواد مخدر یا ساخت مواد مخدر، بمب و عملیات‌های تروریستی تشویق می‌کنند، در همه جای دنیا پروتکل دارد و فیلتر می‌شود و قاعدتا ما هم باید فیلتر کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: وقتی  در جامعه‌ی ما در مورد فیلترینگ صحبت می‌شود در مورد این قسمت بحثی نیست و فکر نمی‌کنم کسی در این مورد مشکلی داشته باشد و همه از این کار خوشحال هم می‌شوند. ما در مورد بخشی از فیلترینگ صحبت می‌کنیم که قاعدتا موافق آن نیستیم و خارج از چارچوبی است که ارزیابی می‌شود.  
وی اظهار کرد: نگاه تهدید محوری که همه چیز را تهدید می‌بیند و از هر چیزی ترس دارد اگر بیش از حد باشد، آنوقت درصد فیلترینگش بالا می‌رود؛ اگر گلایه‌های مردم در حوزه فیلترینگ را بررسی کنیم به راحتی متوجه می‌شویم که هیچ وقت یک شهروند در رابطه با فیلتر یک سایت فیشینگ یا قاچاق انسان اعتراض نمی‌کند.

چرا مردم نسبت به فیلترینگ معترضند؟
معاون وزیر ارتباطات در خصوص علل اعتراض مردم به فیلترینگ گفت: مردم بیشتر زمانی گلایه می‌کنند که یک شبکه‌ی اجتماعی فیلتر شده باشد که اتفاقا خود ما هم آن جا اعتراض داریم و فکر می‌کنیم که خیلی نگاه به این ابزار محدود شده است.

وی افزود: سوال بعدی که به وجود می‌آید این است که بعد از فیلتر چه اتفاقی می‌افتد؛ اگر اتفاقی که می‌افتد این است که مردم فیلتر شکن نصب کنند که اتفاق خوبی نیست یعنی ما ضریب امنیتی کشورمان را کاهش داده‌ایم. چرا؟ چون هر کدام از این فیلتر شکن‌ها یعنی یک جاسوس افزاری که نصب شده و ابزاری که حریم شخصی را از بین می‌برد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اعتراض‌ها نسبت به فیلتر فضای مجازی است و قطعا مردم اعتراضی نسبت به موضوعات بدیهی فیلتر شده نداشته و نخواهند داشت و همه‌ی ما علاقمندیم که جامعه نسبت به حوزه‌ی قاچاق، و پورنوگرافی، و فیشینگ‌های مالی حساسیت بیشتری نشان دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری وزارت ارتباطات فیلترینگ حریم خصوصی گزارش بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۹۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثنای ایرانیان مقیم خارج

ایرانی را هر جا که بیابی بایستی بر صدر بنشانی و قدر بدانی. ثنای ایرانی تکلیف است بر حاکمیت و دولت؛ چه این‌که او قانون اساسی را پذیرفته و هر ایرانی که تابع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، شایسته‌ی ثنا و ستایش است و باید ازسوی دولت و حاکمیت، مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرد. و اما ثنا، سامانه‌ی ثبت نام الکترونیک است به نشانی sana.adliran.ir که متضمن ابلاغیه‌های قضایی و مانند آن است و از سال 1395 فعال شده است.

سال 1397 پس از هفته‌ی قوه‌قضائیه و با گذشت چند روز از هفتم تیرماه و دقیق‌تر، اوایل مردادماه همان‌سال، تقریباً کاری که می‌توانست زودتر از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه انجام شود، بالاخره انجام شد ولیکن معلوم نیست بنا به چه دلیل یا با چه رویکردی، به سرانجام نرسید و به‌نظر متوقف شده است. و آن، بارگزاری برخی فرم‌ها و کاربرگ‌ها و اطلاعات موردنیاز مردم و صاحبان پرونده‌های قضایی و مراجعان به مراجع دادگستری و مطالبه‌گران دادرسی است که در حال حاضر محدود و محصور است به؛ فرم استرداد هزینه تهران و توابع تهران، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، فرم استشهادیه اعسار از پرداخت محکوم به، فرم استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، فرم استشهادیه تعدیل تقسیط محکوم‌ٌبه یا مهریه، نشانی و تلفن ادارات ثبت احوال استان تهران، فرم صورت‌برداری اموال (اعسار از پرداخت محکوم‌ٌبه)، نقشه محدوده صلاحیت مجتمع‌های خانواده، نقشه محدوده صلاحیت مجتمع‌های کیفری تهران، نقشه محدوده صلاحیت مجتمع‌های حقوقی تهران، نقشه محدوده صلاحیت نواحی دادسراهای تهران، مناطق ثبت احوال، نشانی شعب مرکزی بانک‌های ایران در تهران، فرمول محاسبه مبلغ ریالی مهریه به نرخ روز، فرم استرداد هزینه دادرسی (به غیر از شهر تهران)، خلاصه و مثال فرمول ارزش منطقه‌ای ملک، فرم ارزش منطقه‌ای ملک و نیز ارزش منطقه‌ای ملک که به‌رغم سپری شدن بیش‌از پنج‌سال از تاریخ بارگزاری، هنوز برخی از این خدمات قابل بهره‌برداری و استفاده‌ی مردم، وکلا و قضات و حقوق‌دانان و سایر ذی‌نفعان جامعه، نیست و فقط عنوان‌های یادشده، قابل ملاحظه و مشاهده است اما بعضاً باز نمی‌شود.

اکنون، هر ایرانی می‌تواند با ورود به سامانه خدمات قضایی من، از آخرین وضعیت قضایی و حقوقی خود باخبر شود. تمامی خدمات قابل ارائه به اشخاص حقیقی از قبیل ابلاغ الکترونیکی، اطلاع‌رسانی پرونده، نوبت‌دهی و درخواست‌ها از طریق سایت عدل‌ایران، قابل دسترس برای همگان است. و درصورتی‌که سامانه‌ی اصلی دچار اختلال، کندی و یا قطعی بود، می‌توانید از سامانه‌ی پشتیبان، استفاده کنید. هر ایرانی ولو آن‌که مقیم خارج از کشور باشد، وقتی ثنا دارد، یعنی در سامانه ثبت نام کرده است، باید بتواند از همان‌جا، خارج از کشور، هر لایحه و دادخواست و شکوائیه و مانند آن‌را ازطریق سامانه‌ی ثنا یا سایت عدل‌ایران، ثبت کند و نیاز حقوقی خود را برطرف کند. وقتی شخص مقیم خارج از کشور یا مسافر، ثنا دارد، بایستی بتواند از خارج، لایحه و شکوائیه و دادخواست و مانند آن‌را ثبت کند. اما این امکان، فراهم نیست. چرا؟

امید است که سازوکار انجام این مهم به‌زودی فراهم شود.

فراموش نکنیم که به‌روزرسانی دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی، یک ضرورت همیشگی و مستمر است.

.............................................

*. مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر مسایل حقوقی Tajgar.reza@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895577

دیگر خبرها

  • ثنای ایرانیان مقیم خارج
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/ آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست
  • دلزدگی مردم آمریکا از رقابت دوباره بایدن و ترامپ
  • ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا ۱۴۱۰ به ۱۲.۶ درصد می‌رسد
  • توضیح وزیر درباره وضعیت اینترنت؛ از شورای عالی فضای مجازی بپرسید
  • رسانه صهیونیستی: هکر‌های ایرانی به رادار‌های اسرائیل نفوذ کردند
  • توضیح وزیر در مورد گزارش وضعیت اینترنت: زمان مشخصی وجود ندارد/ از شورای عالی فضای مجازی بپرسید/ انشاا... بهتر می‌شود
  • هکرهای ایرانی به رادارهای اسرائیل نفوذ کردند
  • رسانه صهیونیستی: هکر‌های ایرانی به سامانه رادار‌های اسرائیل نفوذ کردند
  • آخرین وضعیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شد