Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:12:33 GMT

شفافيت هدف اصلي سامانه نيماست

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۹۲۳۹

شفافيت هدف اصلي سامانه نيماست

خبرگزاري آريا - يکي از صادرکنندگان مشهور که ساليان طولاني از محل منابع و امکانات کشور فعاليت تجاري دارد و رئيس اتاق مشترک ايران و چين است اخيرا در اظهاراتي مدعي شده است : سه ماه است که صادراتي نداشته‌ام و با ندانم‌کاري بانک مرکزي صادرات کشور قفل شده است؛ وي معتقد است در صورت عدم اصلاح اين شرايط، بهار سختي را پيش رو خواهيم داشت، همچنين در خصوص سامانه نيما عنوان کرده است نيما دفتر دستکي است که آقايان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نيما گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، در خصوص اظهارات مطرح شده توسط اين صادرکننده و به منظور روشنگري افکار عمومي بايد يادآور شد : وي تاکنون هيچ اطلاعاتي از نحوه مصرف ارز صادراتي خود در چرخه اقتصادي کشور ارايه نکرده است، به طوري که دو شرکت صادراتي ايشان تا پايان آبان ماه سال 1397 بالغ بر 16.6 ميليون يورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادي نکرده است؛ در حاليکه بخش عمده اي از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بيش از 10 ميليارد يورو ارز در بازار ثانويه عرضه و بخشي از واردات کشور از اين محل تامين شده است.
خاطر نشان مي سازد سياست هاي ابلاغي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا به بانک مرکزي براي اجرا در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات کاملاً شفاف و روشن است. آمار صادرات کشور که حاصل بهره گيري از امکانات و منابع مادي و انساني است به صورت شفاف بنا به اظهار خود صادرکنندگان از مبادي رسمي کشور صادر مي‌شود. ضمن اينکه مردم عزيز کشورمان آگاه هستند که خواسته بانک مرکزي به تبع مصوبات شوراي عالي اقتصادي است که ارز حاصل از صادرات کشور به صورت شفاف براي تامين نيازهاي وارداتي کالاها و خدمات، از جمله مواد اوليه و کالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي بخش هاي اقتصادي و نيز ساير کالاهايي که ضرورت و اولويت دارد به کار گرفته شود. اينکه بانک مرکزي در راستاي حمايت از توليد داخلي و اشتغال خواستار آن است که مشخص شود ارز صادراتي براي چه نوع کالاهايي استفاده مي‌شود به نظر خواسته و منافع و مصالح عامه مردم را تامين مي کند.
جاي تاسف است هر وقت در کشور در جهت شفافيت اقدامي شود فشارها و هجمه هاي زيادي با بهانه هاي به ظاهر موجه صورت مي‌گيرد. شرايط تحريم نبايد موجب بي نظمي و عدم شفافيت لازم شود، برعکس در زمان تحريم بايد نظم، حساب و کتاب و شفافيت هاي سيستمي قابل کنترل افزايش يابد.
سامانه نظام يکپارچه معاملات ارزي (نيما) صرفاً به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازاري است که بدون هيچ گونه محدوديت و سقفي، امکان ثبت اطلاعات و قيمت خريد و فروش ارز در اين سامانه بر اساس نرخ توافقي بين صادرکننده و واردکننده وجود دارد. برخي آقايان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمي‌کنند و اين که تمايلي ندارند در فضاي شفاف فعاليت کنند و طي ساليان طولاني، در اتاق هاي بسته حوزه تجارت خارجي کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصي و گروهي خود را مي‌بينند، بدانند که مردم کاملاً آگاه و هوشيار هستند. صادقانه به مردم بگويند نيما موجب مي‌شود کارهاي پنهان ما بر ملا شود. بنا بر سياست‌هاي ابلاغي صادرکنندگان عزيز بايد از طريق شبکه بانکي، صرافي‌ها و يا ساير شبکه‌ها، ارز خود را به منظور تامين نياز هاي وارداتي کشور قرار دهند. براي آگاهي مردم شريف ايران سياست هاي ابلاغي بانک مرکزي در برگشت ارز حاصل از صادرات عبارتند از:
1- صادرکنندگان محترم نسبت به فروش ارز در سامانه نيما به واردکنندگان اقدام کنند.
2- صادرکنندگان محترم ارز خود را به واردکنندگان داراي ثبت سفارش به طور مستقيم فروخته و هر دو طرف اطلاعات‌شان را در سامانه نيما ثبت کنند.
3- صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را براي واردات مورد نياز توليدي خود استفاده کنند ولي بايد هم ثبت سفارش انجام شود و هم مطابقت کامل پروانه صادراتي با ثبت سفارش صورت گيرد.
4- صادرکنندگان بخشي از ارز خود را که به صورت نقدي وارد مي کنند به صرافي هاي مجاز فروخته و در سامانه سنا ثبت کنند.
همانگونه که ملاحظه مي شود راه هاي برگشت ارز صادراتي کاملاً شفاف است و صحبت هايي از قبيل ناشناخته بودن نيما براي خارجي ها، اساساً حرف بي ربطي است و ضرورتي ندارد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۹۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در سایت شفافیت شهرداری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران گفت: به‌منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات شهرداری تهران ، از ابتدای مدیریت جدید شهری تاکنون اجرای بیش از ۸۰ درصد از الزامات قانونی  در حوزه شفافیت، مدیریت تعارض منافع و مبارزه با فساد را در پایگاه اینترنتی شفافیت شهرداری تهران منتشر کرده است.

محمدعلی الفت‌پور افزود: اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی نیز بخش جدیدی را به خود اختصاص داده که در حال حاضر فهرست قرارداد‌های اجاره و بهره‌برداری املاک سازمان بازنشستگی به اطلاعات این بخش اضافه شده و در ادامه پیگیری ارتقای شفافیت، موارد مربوط به دیگر مراکز انتفاعی شهرداری تهران نیز گردآوری و منتشر خواهد شد.

سایت شفافیت شهرداری تهران از سال ۱۳۹۷ در نشانی https://shafaf.tehran.ir در دسترس شهروندان قرار گرفته و دسترسی و گزارش‌گیری از اطلاعات بارگذاری شده در این وبگاه برای همه کاربران آزاد است.

دیگر خبرها

  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • نوشاد و نیما عالمیان شانس المپیکی شدن دارند
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • عرضه ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • قیمت زعفران نجومی شد
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در سایت شفافیت شهرداری
  • بهره برداری از ۶ داشبورد و سامانه در مسیر شفافیت