Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبيرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: امروز بزرگ ترين مشکل ما فقير شدن مصرف کنندگان ايراني با سياست‌هاي غلط اقتصادي و فشارهاي خارجي است که به فقر واحدهاي توليدي مي انجامد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، `سيدمحمدرضا مرتضوي` عصر دوشنبه در شانزدهمين جشنواره «توليد ملي- افتخار ملي» در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما افزود: توليدکنندگان هيچگاه از سنگر توليد عقب نمي نشينند اما اين امر به کمک و همراهي نياز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرتضوي مثال زد که گوشت استراليايي پس از توليد، کشتار، بسته بندي و صادرات به امارات، با قيمت پنج دلار و 80 سنت به ايران وارد مي شود که با احتساب دلار 4200 توماني حدود 25 هزار تومان قيمت مي‌خورد اما اين محصول با قيمت بيش از 100 هزار تومان به دست مصرف کننده ايراني مي‌رسد که نتيجه آن، خارج کردن بخش خصوصي از ميدان است.
وي تصريح کرد: امروز شايسته نيست همه اختياراتي که به بخش خصوصي داده شده است از آنها پس گرفته شود و اين بخش نبايد تازه اهليت خود را ثابت کند.
دبيرکل خانه صنعت ايران مدعي شد: کدام اختلاس ها در کشور کار بخش خصوصي و واقعي بوده است؟ امروز ما به `مال` نياز نداريم بلکه به کارخانه، شغل و توليد نيازمنديم.
وي بيان داشت: اگر دولت و دستگاه قضا دست به دست هم ندهند، عده اي بي وطن مملکت را غارت مي‌کنند.
اين مقام صنفي ادامه داد: راهکار اين است که توليد و تجارت را رونق دهيم و به يکديگر رحم داشته باشيم.
مرتضوي خواستار آن شد که «بانک‌ها کنتور نرخ بهره شان را متوقف کنند».
به گزارش ايرنا، هدايت منابع مالي به سوي توليد از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نيز «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 1397 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کردند.
آبان ماه 1386 شوراي عالي انقلاب فرهنگي سوم ارديبهشت را به عنوان روز ملي کارآفريني اعلام کرد.
پارسال نيز با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيست و نهم بهمن ماه به عنوان روز «اقتصاد مقاومتي و کارآفريني» در تقويم رسمي گنجانده شد.
شانزدهمين جشنواره توليد ملي – افتخار ملي امروز مصادف با روز اقتصاد مقاومتي و کارآفريني در سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد.
محورهاي اين همايش بررسي وضعيت اقتصادي کشور، پيشبرد اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي با در نظر گرفتن ظرفيت‌هاي داخلي و با توجه ويژه به صنايع کوچک و متوسط و نيز تحقق شعار سال است.
در اين دوره به مناسبت چهلمين سالگرد جمهوري اسلامي ايران از 40 واحد برتر صنعتي، معدني و خدمات فني و مهندسي با اهداي `لوح سپاس و نشان توليد ملي` قدرداني مي شود.
نسبت ظرفيت توليد يک ساله منتهي به سال 1396 و مقايسه آن با دوره پيش از آن، اشتغال ايجاد شده، ميزان صادرات و رشد آن و همچنين ابتکارها و نوآوري‌ها از شاخص‌هاي انتخاب واحدهاي برتر به شمار مي‌رود.
ثبت در بانک‌هاي اطلاعاتي، داخلي سازي خطوط توليد، همکاري با دانشگاه‌ها، توجه به تحقيق و توسعه و تعداد شاغلان در اين بخش، برخورداري از آزمايشگاه تخصصي و به روز، ارائه محصولات جديد، کاربرد اقتصادي تحقيقات، توسعه، تعمير، بازسازي و به روزرساني واحدها، کاهش مصرف انرژي، نظام مشارکتي، توجه به محيط زيست و ورزش، مسئوليت‌پذيري اجتماعي، تحقق استانداردهاي داخلي، بين‌المللي و کيفيت، ارائه خدمات رفاهي به کارکنان، ثبت اختراع و همچنين حضور در سازمان‌هاي مردم نهاد و تشکل‌هاي مردمي از ديگر شاخص‌هاي در نظر گرفته شده است.
اقتصام *3065*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۹۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است

وزیر کشور با بیان اینکه مناطق آزاد از ارکان اقتصاد مقاومتی است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند مناطق آزاد و ویژه باید در جذب فناوری‌های پیشرفته،جذب منابع خارجی، توسعه صادرات و توسعه تولید عملکرد بالایی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، احمد وحیدی شامگاه _ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور اظهار کرد: همه گام‌های رشد و ارتقا را جمهوری اسلامی طی کرده و در قله‌ها به‌سر می‌برد اما کاستی و کمی هنوز در حوزه اقتصاد وجود دارد. مقام معظم رهبری فرموده‌اند یکی از مسائل ما استحکام اقتصادی است و اقتصاد باید درخور آرمان‌های کشور باشد. یک کشور با آرمان‌ها، رسالت و انتظارات جهانی باید اقتصاد کافی و چشم‌نواز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی قدرت کاملاً تصویب شده و مقتدری دارد، افزود: به خصوص بعد از عملیات وعده صادق نوع نگاه کشورها، ملت‌ها و نوع اشتیاق آنها به جمهوری اسلامی متفاوت شده‌است. همیشه در هر مرحله‌ای قدرت و اقتدار را تجربه کرده‌ایم و تحسین جهانیان و ملت‌های آزاده و غیر وابسته و وابسته برانگیخته و ما امروز هم در همان مسیر اقتدار هستیم.

ما در حوزه‌های سیاسی دفاعی، امنیتی، علمی و فرهنگی بسیار در موقعیت‌های خوبی به‌سر می‌بریم. ما پیام انقلاب اسلامی و رسالت انقلاب اسلامی را داریم. آینده روشن انقلاب اسلامی را به جهانیان نشان دادیم.

کدام کشور می‌تواند مانند ایران ظرفیت سیاسی، استقلال سیاسی و مانورهای سیاسی داشته باشد و همه از منظر خدا خواهی و سعادت بشری است. در حوزه امنیت و دفاعی و علمی در نرخ رشد در جهان اول هستیم.

وزیر کشور تاکید کرد: در اقتصاد ظرفیت‌ها فراوان است. ما از نظر تولید ناخالص و قدرت خرید با توجه به آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در رتبه ١٩ قرار داریم. جهاد امروز ما مهم است و باید ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل تبدیل کنیم و کشور را در حوزه اقتصادی بر قله‌های افتخار بنشانیم. البته دشمن در مقابل سنگ اندازی می‌کند و نمونه آن تحریم‌ها است و موارد غیر تحریم هم وجود دارد اما اینها نباید از تلاش‌های ما بکاهد.

وحیدی ادامه داد: جهاد مهم شکل گرفته است و هر کس مسئولیت‌هایی دارد و شما عزیزان جایگاه بسیار مهمی در این جهاد دارید و باید گام‌هایی در حرکت‌های بزرگ اقتصادی بردارید. مناطق آزاد و ویژه پرچم داران و بخش مهم، نقطه تعیین کننده و پیشران بزرگ در اقتصاد هستند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند، تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مناطق آزاد و ویژه باید در جذب فناوری‌های پیشرفته، جذب منابع خارجی، توسعه صادرات و توسعه تولید عملکرد بالایی داشته باشند. ما باید برای تحقق تک تک این موارد هدف گذاری، نقشه راه و برنامه اقدام مشخص داشته باشیم. از گذشته نسبت به این مناطق نظر بدبینانه ایجاد شده است و برگشت این نکته و نشان دادن ظرفیت بالای این مناطق بار سنگینی است که بر دوش شما عزیزان افتاده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: الحمدلله برخی مناطق رشد خوبی داشتند و این نشان دهنده این است که حرکت‌های خوب آغاز شده و این حرکت‌های خوب باید مستمر، هدفمند با برنامه و با اصرار و پیگیری دنبال شود. دشمن قصد دارد از حوزه مناطق آزاد و ویژه به کشور آسیب برساند، تا کشور نتواند رشد کند از این رو باید هدفمند و با برنامه جلو برویم. مناطق ویژه باید موضوع محور و هدفمند حرکت کنند و مناطق آزاد به صورت عمومی کار کنند.

وی با تاکید ورود بخش خصوصی به مناطق ویژه، ادامه داد: ما مناطق ویژه زیادی داریم که هنوز راه اندازی نشدند و باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند. ما باید به صورت هدفمند ظرفیت‌های مناطق ویژه را بسنجیم و عمل کنیم. سرمایه گذاران ایرانی زیادی داریم که سرمایه‌های خود را در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کردند. برای مناطق آزاد و ویژه جذب سرمایه مهم است.

وی با بیان این موضوع که باید یک منطقه آزاد را به عنوان شهر هوشمند معرفی کنیم تا الگویی برای شهرهای دیگر ما باشد، گفت: در این مناطق باید

شهرک‌های اربعینی ایجاد کنیم و باید گفت که لیستی از فعالیت‌های متعدد وجود دارد که می‌توان در این مناطق اجرا کرد. همچنین برای توسعه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی اقدام جدی صورت گیرد. رسیدگی به مردم بومی نیز باید در اولویت قرار گیرد. امنیت و محورهای حقوقی که مطرح شد نیز باید رسیدگی شود. همچنین این موضوع که منطقه‌ای نصف آزاد است و نصف دیگر آزاد نیست نیز باید بررسی شود زیرا مشکلاتی برای آنها ایجاد شده که باید حل شود. زیرا آثار آن مردم را اذیت خواهد کرد.

در پایان این همایش از برخی مناطق آزاد و ویژه که شامل مناطق ویژه اقتصادی سلفچگان، سهلان، گرمسار و مناطق آزاد ارس، اروند بودند، تقدیر شد.

کد خبر 747981

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • زارعی: دغدغه ما برای مالکیت استقلال و پرسپولیس برطرف شد
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران