Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@12:37:05 GMT

ابزارهای مالی بورس، اهرم اصلی تأمین مالی کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۹۵۰۲

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، دومین همایش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، عصر دیروز با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، مدیران نهادهای مالی مختلف و جمع کثیری از اهالی بازار در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس در سخنانی در زمینه تأثیر سیاست‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه توضیحاتی ارایه داد و گفت: جذابیت ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تأمین مالی به چند عامل برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع اول مربوط به تنگناهای اعتباری بانک‌هاست. بحران بانکی طی چند سال اخیر شرایطی را به‌وجود آورده که تأمین مالی از سوی بازار پول چندان میسر به‌نظر نمی‌رسد.

عبده تبریزی در ادامه بیان کرد: دومین موضوعی که علاقه به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش داده، نیاز به نقدینگی بیشتر در جامعه است. با توجه به رشد نرخ ارز طی یک سال گذشته نیاز به سرمایه در گردش، دولت را مجاب می‌کند که به‌سمت ابزارهای مالی بازار سرمایه حرکت کند.

وی سومین دلیل این انتخاب را نیازهای ضروری دولت دانست و گفت: دولت برای تکمیل پروژه‌های عمومی خود نیاز به استفاده از ابزارهای مالی مختلف دارد. در این شرایط، تنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، گزینه بسیار مناسبی برای دولت به‌شمار می‌رود. همچنین توسعه بازار سرمایه از اوایل دهه 80 نیز مزید بر علت است که دولت‌ها از پشتیبانی بازار سرمایه بیشتر بهره‌مند شوند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی بازار سرمایه می‌تواند محرک رشد اقتصادی باشد، گفت: استفاده از ابزارهای مالی بورسی می‌تواند مزایای بسیاری زیادی برای دولت داشته باشد. در وهله اول تأمین مالی از این مسیر هزینه‌های ریخته کمتر (جانبی) را برای دولت به‌همراه دارد. همچنین این نوع تأمین مالی برای دولت بازارمحورتر است، این بدان معناست که سیستم عرضه و تقاضا در این ابزارها می‌تواند در تنظیم هزینه‌ها مؤثرتر باشد.

وی افزود: همچنین تأمین مالی از طریق ابزارهای بورسی اهرم بسیار قوی برای افزایش وجوه خصوصی است و می‌تواند خصوصی‌سازی  و حضور مردم را به‌شدت افزایش دهد. از سوی دیگر این نوع تأمین مالی می‌تواند بسیار پایدارتر از کمک‌های دولت به پروژه‌های بزرگ عمومی باشد و اطمینان از تداوم جریان نقدینگی را افزایش دهد.

عبده تبریزی همچنین با اشاره به کاربرد ابزارهای بازار سرمایه در طیف‌های مختلف اقتصادی بیان کرد: زمانی که قرار است از این ابزارها استفاده شود باید دقت لازم به‌عمل آید که شرایط اقتصادی به‌چه‌صورت است، به‌معنای دیگر، شرایط اقتصادی مشخص می‌کند که از چه نوع ابزاری استفاده شود.

وی افزود: همچنین به‌هنگام استفاده از این ابزارها باید هدف از طراحی ابزار مزبور مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این باید دقت شود که درجه تأثیر این ابزار در بازارهای مختلف متفاوت است و باید برای انتخاب آن‌ها تحقیقات لازم صورت گیرد.

این استاد دانشگاه، مسایل محوری اقتصاد کشور را حول دو محور تحریم‌ها و نقدینگی دانست و گفت: در زمینه تحریم‌ها دولت اقدامات مختلفی در این زمینه انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود که راه‌کارهای مقابله با تحریم‌ها از سوی دولت تعبیه شود.

وی در زمینه نقدینگی نیز گفت: سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در چند ماه اخیر به‌گونه‌ای بوده است که به‌جهت هدایت و کنترل نقدینگی حرکت داشته است. در این زمینه دولت باید صادرات را به‌هرشکل ممکن ادامه دهد و راه‌کارهای تعامل با دیگر کشورها را پیدا کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با افزایش ۲۷ هزار و ۱۴۷ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۹۹۱ واحدی قرار گرفت و برای دومین روز متوالی در اردیبهشت ماه صعودی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز با ۸ رشد هزار و ۴۴۶ واحدی در ارتفاع ۷۵۳ هزار و ۴۳۹ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید و تعداد ۴۴۰ هزار و ۶۲ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های فولاد، فملی، نوری، شپنا، بوعلی، شبندر و وبملت بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۲۸۹ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۴۹۶ واحدی قرار گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۷۸ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۰۴ هزار و ۱۳۵ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های آریا، فصبا، زاگرس، شگویا، ارفع، آریان و تجلی بیشترین تاثیر بر شد شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • خیز بلند «ومدیر» برای توسعه بازار| ابزارهای گروه مالی تکمیل می شود
  • بورس ۲۷ هزار واحد قد کشید
  • بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود
  • طرح تامین مالی تولید وزیرساخت‌ها درشورای نگهبان تایید شد