Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@09:03:01 GMT

یک زن رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق شد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۹۹۹۰۲

یک زن رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق شد

اربیل - ایرنا - با انتخاب هیات رئیسه پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق، برای نخستین بار یک زن بعنوان رئیس این پارلمان انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست دوره جدید پارلمان اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در حالی برای آغاز روند تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق تشکیل شد که با عدم حضور فراکسیونهای اتحادیه میهنی کردستان عراق, اتحاد اسلامی کردستان عراق و جماعت اسلامی کردستان عراق همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست که فضای عدم توافق دو حزب عمده کردستان عراق بر آن سایه افکنده بود هیات ریٔیسه پارلمان انتخاب و مقرر شد رئیس منتخب بطور موقت و تا زمان حصول توافق به کار خود ادامه دهد.
براساس رای گیری صورت گرفته خانم 'والا فرید' از حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان رییس (موقت) پارلمان و 'هیمن اورامی' از همین حزب به عنوان معاون اول و 'مونا قهوه چی' از ترکمانها به عنوان معاون دوم برگزیده شدند.
هیمن اورامی رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق بعد از پایان این نشست، گفت: ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق حق قانونی اتحادیه میهنی کردستان عراق است اما بدلیل عدم توافق حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در خصوص موضوعات مختلف مجبور به انتخاب هیات رئیسه شدیم.
وی افزود: هر زمان دو حزب به توافق برسند ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق به اتحادیه میهنی واگذار خواهد شد.
نامبرده تاکید کرد که حصول توافق نیازمند مذاکرات بیشتر با اتحادیه میهنی است و نمی توانستیم نشست پارلمان را بیش از چهار ماه به تاخیر بیاندازیم.
براساس توافقات صورت گرفته مقرر شده بود همزمان با نشست پارلمان اقلیم نشست شورای استانی کرکوک نیز برای حل نهایی موضوع جنجالی انتخاب استاندار این استان برگزار و فرد مورد نظر اتحادیه میهنی کردستان عراق انتخاب شود که با عدم برگزاری این نشست اتحادیه میهنی از حضور در نشست پارلمان سر باز زد.
'لطیف شیخ عمر' سخنگوی اتحادیه میهنی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حضور فراکسیون این حزب در نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: تفاوت ما با حزب دموکرات این است که آنها به توافقات صورت گرفته پایبند نبودند.
براساس آخرین توافقات صورت گرفته قرار بود همزمان با تشکیل نشست پارلمان اقلیم نشست شورای استانی کرکوک برگزار و حزب دموکرات از نامزد اتحادیه برای تصدی پست استانداری کرکوک و پست وزارت دادگستری عراق در پارلمان عراق حمایت کند.
فراکسیون اتحادیه میهنی در پایان نشست تاکید کرد که اعضایش تا زمانی که توافقات لازم صورت نگیرد در نشست های پارلمان حضور نخواهند یافت.
فراکسیونهای اتحاد اسلامی کردستان عراق و جماعت اسلامی کردستان عراق نیز به نشانه اعتراض نشست امروز پارلمان محلی کردستان عراق را ترک کردند.
خاورم *4*351*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عراق كردستان عراق پارلمان اقليم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۹۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال الحاق اوستیای جنوبی به روسیه 

خبرگزاری ریا به نقل از رئیس پارلمان اوستیای جنوبی امروز یکشنبه گفت: اوستیای جنوبی، منطقه جدا شده از گرجستان، در حال مذاکره با مسکو در مورد امکان پیوستن به فدراسیون روسیه است.

آلن آلبوروف، رئیس پارلمان اوستیای جنوبی گفت: «ما در هماهنگی نزدیک با روسیه و با در نظر گرفتن روابط و معاهدات دوجانبه خود، در حال گفت‌وگو درباره همه این موضوعات هستیم. وقتی با فدراسیون روسیه (در مورد پیوستن به روسیه) به این ایده رسیدیم، این کار را انجام خواهیم داد.»

اوستیای جنوبی که پس از درگیری در اوایل دهه ۱۹۹۰ از گرجستان اعلام استقلال کرد، روابط فرهنگی و اقتصادی نزدیکی با روسیه از جمله استفاده گسترده از پاسپورت و ارز روسی دارد. مسکو استقلال اوستیای جنوبی را پس از یک جنگ کوتاه با گرجستان در سال ۲۰۰۸ به رسمیت شناخت.

اوستیای جنوبی همزمان با آغاز عملیات ویژه روسیه آمادگی خود را برای الحاق به روسیه اعلام کرد. این اعلامیه پس از الحاق دونتسک و لوهانسک به روسیه مطرح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اولین قول پوتین بعد از پیروزی در انتخابات چه بود؟
  • ابعاد چندلایه بحران سیاسی در لبنان
  • امضای توافقنامه استراتژیک میان مصر و اتحادیه اروپا
  • هرکشور چند نماینده در پارلمان اروپا دارد؟
  • احتمال الحاق اوستیای جنوبی به روسیه 
  • الشمری: عراق کنترل پایگاه‌های مرزی مخالفان ایران را برعهده گرفت
  • پایگاه های گروهک های تروریستی نزدیک به مرزهای ایران را به دست گرفتیم
  • عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است
  • گزارش تازه عراق از پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران
  • وزیر کشور عراق: پایگاه‌های گروه‌های مخالف ایران در کنترل نیروهای عراقی است