Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@13:56:58 GMT

صدای خوانندگان ماکان در بدی صدابرداری گم شد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۰۰۵۵

ساعت 24- پنجمین شب اجراهای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج میلاد با اجرای گروه ماکان بند همراه شد.

 پنجمین شب اجرا‌های سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج میلاد با اجرای گروه ماکان بند همراه شد.

مخاطبان برنامه امشب جشنواره از یک ساعت قبل از شروع مراسم خود را به سالن اجتماعات برج میلاد رساندند و بعد از گشوده‌شدن درها برای یافتن مکان نشستن خود وارد سالن شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازدحام جمعیت در همان ساعات پیش از شروع کنسرت نشان از استقبال خوب ازین اجرا که در قالب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، داشت.

با رسیدن به ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه زمان شروع اجرای این اجرا، تقریبا تمامی صندلی‌ها پر شده بود اما خبری از حضور گروه اجرا کننده نبود تا مخاطبان مجبور شوند در جای خود نشسته و به سن خالی خیره شوند و گاهی برای تخلیه احساسات خود جیغ و فریاد بی مورد بکشند!

بعد از چند دقیقه چراغ‌ها خاموش و کلیپی از رضا یزدانی از نمایشگرهای سالن پخش شد و بالاخره پس از حدود از گروه نوازندگان گروه ماکان بند روی سن حضور یافت و شروع به تست صدا و پخش آهنگ‌های این گروه به صورت تیکه تیکه کرد تا فضا را برای حضور دو خواننده جوان این گروه فراهم کند.

در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه دو خواننده این گروه در میان تشویق هواداران خود روی سن آمدند و شروع به اجرای ترانه‌های خود کردند.

مشکلی که از ابتدا تا پایان این کنسرت به چشم می‌آمد عدم تنظیم صدا بود. متاسفانه صدای ارکستر به صدای دو خواننده جوان غلبه می‌کرد و به سختی مخاطبان می‌توانستند جمله‌ای از دل ترانه‌ آنها بیرون بکشند و بیشتر باید بر پایه حدس و گمان پیش می‌رفتند و با خواننده هم‌خوانی می‌کردند. ضعف تنظیم صدا و شنیدن نشدن صدای دو خواننده تا پایان این کنسرت مخاطبان را آزار می‌داد و رفع نشد.

بعد از اولین اجرا امیر مقاره و رهام هادیان با مخاطبان خود خوش و بش کردند تا این کنسرت را به صورت رسمی آغاز کنند.

مخاطبان این کنسرت را بیشتر جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دادند که به همین دلیل خواننده‌ها از آنها خواستند به سوالاتی که در مورد آهنگ‌ها و میزان علاقه‌شان به یک ترانه می‌پرسند با بله و خیر جواب ندهند و تنها به کشیدن یک جیغ بلند بسنده کنند!

یکی از اتفاقات عجیب این کنسرت کلاه نقاب‌دار مقاره بود که باعث می‌شد هوادران این خواننده نتوانند چهره او را به خوبی مشاهده کنند. برخی از آنها بارها درخواست کردند او کلاه خود را از سر بردار که این خواننده در نهایت کمی کلاه خود را بالاتر بود تا به نوعی به خواسته آنها عمل کرده باشد.

در این شب، گروه ماکان‌بند از آهنگ جدید خود به نام «حس عجیب» که روز گذشته منتشر شده بود رونمایی کردند و آن را به عنوان یک غافلگیری جذاب به مخاطبین عرضه کردند.

در بخشی از این کنسرت هادیان حادثه تلخ شهادت تعدادی از هموطنانمان را در حادثه تروریستی زاهدان تسلیت گفت و از حاضران خواست لحظاتی به احترام این عزیزان سکوت کنند و برق‌های سالن برای مدت کوتاهی خاموش شد.

در ادامه بار دیگر اجراها از سر گرفته شد. نکته‌ای که در این کنسرت خیلی عجیب به نظر می‌رسید فعالیت بیش از اندازه ۲ خواننده گروه روی سن بود. آنها چند حرکت تکراری را در هنگام اجرای هر ترانه تکرار می‌کردند و فعالیتی بیش از حد معمول داشتند. به نظر می‌رسید این خواننده‌ها با بالا و پائین‌ پریدن‌، بیش از حد و حرکات بدن قصد دارند اجرای خود را پر شورتر و بهتر نشان دهند و کمی مشکل صدا را تحت تاثیر این رفتار خود قرار دهند اما به نظر می‌رسید این کار تاثیری معکوس دارد و گاهی باعث خنده برخی از مخاطبان می‌شود.

در این کنسرت مهران فرشباف، مهدی حسین‌زاده، انوشیروان تقوی، امیرمیلاد نیکزاد، مجید عطری، علی الماسی و سهیل اباذری گروه نوازندگان را تشکیل می‌دادند.

در نهایت این اجرا با تکرار ۲ ترانه‌ای که در طول کنسرت اجرا شده بود به پایان رسید. انتخاب این دو ترانه هم به عهده مخاطبان گذاشته شد. خواننده‌ها با نام بردن از ترانه‌های خود از حاضران خواستند تمایل خود را با کشیدن جیغ نشان دهند تا ترانه‌ای که بلندترین جیغ را به خود اختصاص دهد بار دیگر تکرار شود! البته تعجب را می‌شد در نگاه بسیاری از مخاطبینی که برای دیدن این کنسرت آمده بودند دید و احتمالا کمتر در چنین رویدادهایی حضور یافته بودند چراکه در اجراهای موسیقی پاپ با این حال و هوا معمولا با این شیوه و به اصطلاح «استایل» برنامه خود را پیش می‌برند که اصلا در کنسرت‌هایی در ژانرهای کلاسیک غربی یا موسیقی اصیل ایرانی اینچنین صحنه‌ها، واکنش‌ها و هیجانات احساسیِ آمپلی‌فاید شده دیده نمی‌شود و اجرا در فضایی آرام‌تر و سنگین‌تر برگزار می‌شود و آنچنان خبری از جیغ و هیاهو نیست و نسبت بهره احساسی مخاطب به اندازه بهره اندیشه‌ای‌اش یکسان است.

ماکان‌بند با دو خواننده‌اش همچون همیشه اجرایی هیجانی را به روی صحنه برد اجرایی که بواسطه خواسته مخاطبینش بیشتر به جنبه بزن بکوب ماجرا پرداخته شده و جنبه موزیکالیته معمولا کم‌رنگ‌تر بوده و یک سری آهنگ شنیده شده برای مخاطبینی که همه با همان آثار آشنا بوده و در اکثر قطعات با خوانندگان همراهی می‌کردند و در مجموع برای مخاطبینی که صرفا آمده بودند شبی فرح‌بخش برای خود رقم بزنند، به اجرا گذاشته می‌شد. مخاطبینی که کمترین دردسر را برای اینچنین گروه‌هایی دارند و خواسته زیادی بجز شاد کردن دلشان ندارند.

البته اینچنین گروه‌هایی باید همواره به فکر ارتقاء کاری و هنری خود باشند چراکه مخاطبین فهیم ایرانی حتی مخاطبین کم سن و سال نیز تکرار و چرخش‌ها و سری‌کاری را برنمی‌تابند و هر لحظه امکان فراموشی به یکباره گروهی که به فکر ارتقاء هنری خویش نباشد وجود خواهد داشت. چیزی که بارها و بارها دیده‌ایم چه گروه‌ها و خواننده‌هایی که یک شبه آمده‌اند و به شهرت و جایگاه آنچنانی رسیده‌اند لیکن کار خود را توسعه و پیشرفت نداده‌اند و به یکباره توسط همان مخاطبینی که یک شبه آنان را به اوج برده بودند، یک شبه به زیر کشیده شدند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۰۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟

  هفته گذشته در همین صفحه گفت‌وگویی با محمد گلریز، خواننده باسابقه موسیقی سنتی داشتیم که فضای برگزاری کنسرت‌ها را ماهیتا در دست مافیای موسیقی می‌دانست. با یک مرور اجمالی به‌راحتی می‌توان دید که این مسأله شکلی جدی در اجرای کنسرت در کشور دارد. زیرا از میان اجراهای متعدد درصد کمی از اجراها به موسیقی سنتی ایران اختصاص داشته است. بر همین اساس در این گزارش نگاهی می‌‌کنیم به وضعیت نامناسب موسیقی پاپ و رواج گسترده آن و عدم حمایت کافی از موسیقی اصیل ایرانی.
   
نگاه سهل‌انگارانه به موسیقی پاپ
سهل‌گیری نسبت به موسیقی پاپ چه در تولید آلبوم و چه کنسرت از دهه ۷۰شروع شده و در سال گذشته و وقایع پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و قهر بخشی از هنرمندان از اجرای برنامه با توجیه‌های سیاسی سرعت گرفت و امروزه دیگر اثری از سختگیری‌های فنی و محتوایی دهه ۷۰ نیست و در نتیجه آثار ضدفرهنگی در قالب موسیقی پاپ در سالن‌های کشور اجرا می‌شود که همزمانی آن با ماه مبارک رمضان بخشی از جامعه را نگران و ناراضی کرده است.پس از وقایع موسوم به زن، زندگی، آزادی و تحریم برنامه‌های هنری توسط اپوزیسیون و برخی از هنرمندان که تحت تأثیر تهدیدات اپوزیسیون حاکم بر هنر اتفاق افتاد مسئولان فرهنگی کشور به‌جای این‌که سراغ هنرمندان اصیل رفته و از فرصت پیش‌آمده برای بازگرداندن هنرمندان اصیل موسیقی به صحنه استفاده کنند، سعی کردند با سهل‌گیری اعطای مجوز آن دسته از فعالان موسیقی را که پیشتر به‌خاطر سطح پایین تولیدات اجازه برگزاری کنسرت نداشتند به موسیقی برگردانند. اتفاقا این ترفند در کوتاه‌مدت جواب داد و به‌سرعت گروه‌های موسیقی پاپ برای برگزاری کنسرت با هم مسابقه گذاشتند تا جایی که در سال ۱۴۰۲ رشد بی‌سابقه‌ای را در برگزاری کنسرت در کشور شاهد بودیم.رشد فراوانی کنسرت‌ها به نوروز و ماه رمضان هم کشیده شد و برای اولین‌بار نه‌ فقط ماه مبارک رمضان از تعداد کنسرت‌ها نکاست، بلکه با رشد بی‌رویه کنسرت‌ها در جای‌جای کشور مواجه بودیم؛ رشدی که به‌صورت محسوسی فضای معنوی ماه رمضان را تحت تأثیر قرار داد، درحالی‌که در طول صدها سال جامعه ایرانی تلاش کرده که با استفاده از قالب موسیقی، فضای مناجات و معنویت را در ایام مبارک رمضان گسترش دهد. سؤال این است که آیا مدیریت فضای نوروزی موسیقی همزمان با رعایت مقتضیات معنوی و عقیدتی ممکن نبوده است؟
   
عدم تعارض موسیقی خوب با ماه مبارک رمضان 
نقد برگزاری کنسرت در ماه مبارک رمضان به این معنی نیست که موسیقی و قالب امروزی اجرای آن به نام کنسرت در تعارض با معنویت باشد،  موسیقی تعارضی  با معنویت نه‌فقط ندارد، بلکه یکی از عرصه‌های ترویج معنویت است، برخلاف تصور رایجی که در صدساله گذشته رایج شده و برخی فقهای شیعه واژه موسیقی را فقط به موسیقی بزمی اطلاق کرده‌اند انواع مختلف موسیقی از لحاظ کاربرد وجود دارد که بخش مهمی از آن در خدمت معنویت است به‌خصوص که موسیقی آوازی اساسا در خدمت مذهب و معنویت بوده و بسیاری از گوشه‌های موسیقی آوازی موسوم به سنتی برگرفته از آیین‌ها و مناسک مذهبی است.در بخشی از مناطق کشور مانند لرستان، کردستان، استان‌های جنوبی خراسان و...ازموسیقی‌ به‌عنوان بخشی از مناسک و آیین‌های دینی و مذهبی استفاده می‌شود، نگاه عرفا و حکمای قدیم به موسیقی نیز حاکی از این است که نه‌فقط موسیقی را وسیله لهو و لعب نمی‌دانسته‌اند بلکه آن را در خدمت معنویت و سیر و سلوک معنوی می‌دانستند. 
   
موسیقی از منظر حکمای شیعی
حکیم شیعه ابن‌سینا در کتاب اشارات، یکی از راه‌های مطیع‌ کردن نفس‌اماره نسبت به نفس مطمئنه برای استیلا بر قوای تخیلی و وهمی علاوه بر عبادت مقرون به تفکر را آهنگ و موسیقی خوش و جذاب که قوای نفس را جذب کند، دانسته است. این امر موجب می‌شود کلمات مفیدی که با آن آهنگ ادا می‌شود در نفس نفوذ کند.ملاصدرا دیگر متفکر شیعی هم درخصوص موسیقی از مفهوم «سماع باطنی» (شنیدن درونی) یاد می‌کند.این سماع از نظر او می‌تواند پنج حس باطنی را بگشاید و موجب درک جهان نامحسوس با حواس ظاهری شود. به عقیده او حقیقت موسیقی همین شنیدن صدای ظاهری «ساز» نیست، بلکه در اصل استماع خطاب «الست بربکم» است. ملاصدرا به شنونده نسبت به بی‌توجهی به این سماع هشدار می‌دهد و معتقد است شنونده باید بی‌واسطه از حق بشنود و بر این عقیده است هنگام استماع موسیقی درواقع خداوند با انسان حرف می‌زند، نه موسیقیدان.از سوی دیگر بخشی از موسیقی ایرانی در شقوق مختلف آن مختص به ماه مبارک رمضان است، به‌گونه‌ای که می‌توان بخشی از موسیقی ایرانی را به‌عنوان موسیقی رمضان در نظر گرفت که هوشنگ جاوید در کتاب موسیقی رمضان در ایران بخشی از این گنجینه عظیم هنری را جمع‌آوری کرده که نشان‌دهنده ظرفیت عظیم موسیقی در گسترش معنویت در این ماه مبارک بوده است.
   
جای خالی موسیقی معنوی در کنسرت‌ها
با وجود این، ظرفیت عظیم هیچ‌وقت این گونه از موسیقی که سراسر حکمت، معرفت و معنویت است در قالب‌های جدید عرضه مانند کنسرت نیامده، چراکه اساسا این قالب در اختیار بخش خصوصی است و اغلب برای اهداف اقتصادی برگزار می‌شود. هرچند در دهه‌های ۶۰ و۷۰ این اهداف هنری و فرهنگی بود که برخی فعالان را به برگزاری موسیقی سوق می‌داد اما امروزه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌سالاران هستند که حرف اول را می‌زنند لذا اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد، نمی‌شود انتظار داشت موسیقی معنوی و آیینی در قالب کنسرت و به مخاطب عام ارائه شود.
 
موسیقی خوب؛ قالب، موضوع یا کیفیت
دردهه گذشته با توجه به این‌که نهادها و فعالان انقلابی حوزه موسیقی بدون پیشینه کافی وارد این حوزه شده بودند موضوع و محتوای اشعار را مبنای تشخیص موسیقی خوب از بد قرار دادند. درحالی که با توجه به ماهیت موسیقی در سبک‌های مختلف تنها توجه به موضوع و محتوای ترانه‌ها نمی‌تواند مقیاس ارزش‌گذاری خوبی باشد، بلکه این سبک‌های موسیقی هستند که کیفیت اثر یک قطعه موسیقی برمخاطب را مشخص می‌کنند. علاوه بر تقسیم‌بندی امروزی موسیقی به کلاسیک، پاپ، راک،جزو... تقسیم‌بندی‌هایی در موسیقی کلاسیک و اصیل نیز هست مانند موسیقی عامه‌پسند، بزمی، حماسی، آیینی و... که مختصات ساختاری این موسیقی‌ها و زیباشناسی خاص آنها باعث شده به محتوایی خاص گره خورده و دراختیار آن قرار گیرند. 
   
نهادهای انقلابی بی‌توجه به ماهیت موسیقی
به‌‌رغم این‌که در ۱۰سال گذشته با وسعت بی‌سابقه‌ای انواع موسیقی موسوم به پاپ به‌خصوص نوعی از موسیقی الکترونیک موسوم به ترنس به‌خاطر سهولت تولید توسط برخی از نهادهای انقلابی مورد استفاده قرار گرفته است، این نوع از موسیقی به‌خاطر خاستگاه و سیر تطورش گنجایش پرداختن به مفاهیم معنوی را ندارد. از سوی دیگر هرکدام از سبک‌های موسیقی به شرط داشتن کیفیت لازم، آهنگساز، نوازنده، خواننده و ترانه‌سرای متبحر، معتقد و آشنا به مبانی هنر و حکمت دینی می‌تواند اثری معنوی تولید کند؛ لذا مسأله کیفیت هنری نیز بسیار مهم است. پس به شرط استفاده از سبک‌های متناسب موسیقی، تولید اثر معنوی وابسته به به‌کارگیری عوامل معتقد، متخصص و توانمند است. با کمال تأسف امروزه اغلب موسیقی تولید شده در کشور در سبک پاپ و بدون حداقل‌های کیفی است، تا جایی که بسیاری از کنسرت‌های امروزی بدون هیچ نوع ارزش هنری برگزار شده و حتی در شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر مخاطبان هنرشناس قرار می‌گیرد. در چنین بلبشویی که اغلب کنسرت‌ها از هرگونه معیار ارزش‌گذاری خالی هستند مجوز برگزاری کنسرت در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌تواند مجوز به تخریب فضای معنوی جامعه باشد.
   
عوارض فرهنگی سهل‌گیری به موسیقی پاپ
با وجود ناسازگاری سبک‌های مدرن موسیقی ازجمله موسیقی پاپ با فرهنگ ایرانی ــ اسلامی با توجه به اتصال فرهنگی رسانه‌ای کشورهای جهان به یکدیگر و تأثیرات تهاجم فرهنگی چندده‌ساله نه‌فقط در ایران بلکه در هیچ کجای جهان گریزی از موسیقی مدرن غربی به‌خصوص سبک پاپ وجود ندارد اما حداقل در بخش موسیقی قانونی و رسمی کشور می‌شود با تقریر قوانین و معیارهای فنی و محتوایی از عوارض این نوع موسیقی کاست. معیارهایی که هم ناظر بر کیفیت ساختاری و هم ناظر بر محتوای ترانه‌ها باشد و از عوارض فرهنگی، اجتماعی و تمدنی این آثار بکاهد. در دهه‌های ۶۰ و۷۰ سختگیری بیش از حدی در حوزه موسیقی و ترانه در صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بود.بخشی از این سختگیری‌ها به‌خصوص در محتوای اشعار، سلیقه‌ای و حاصل برداشت‌های شخصی بود؛ ولیکن بخش مهمی از آن سختگیری‌های هنری و فنی بود که ساختار ترانه‌ها و موسیقی تولیدی را دارای کیفیت خاصی کرده بود. نتیجه این سختگیری تولید آثار ماندگار و نسل موسیقیدانان و شعرای بزرگ پس از انقلاب شد که توانستند در زمان دفاع‌مقدس و پس از آن موسیقی فاخر انقلابی و دینی ایران را راهبری کنند اما در اواخر دهه ۷۰ با هدف جذب بخشی از مخاطب که مشتری موسیقی تولیدی موسوم به لس‌آنجلسی شده بود سهل‌گیری حداقلی در اعطای مجوز به خواننده‌های پاپ جوان و کم‌سابقه اعمال شد و کم‌کم در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ اغلب معیارهای فنی و محتوایی به‌جز ممیزی‌های سیاسی و تا حدودی اعتقادی به‌کنار گذاشته شد.
   
وقتی موسیقی به زبان فارسی آسیب می‌زند
موسیقی پاپ رایج امروزی که هیچ‌گونه ممیزی فرهنگی بر آن اعمال نمی‌شود، در وهله اول با شکستن قواعد زبان و استفاده از جملات و اصطلاحات غلط به بهانه عامیانه‌بودن، زبان و ادبیات فارسی را که میراث تمدنی ماست، هدف قرار داده است. با توجه به این‌که انسان با ابزار زبان می‌اندیشد، توسعه و غنای زبان به رشد تمدنی می‌انجامد و برعکس تضعیف و انحطاط در زبان به انحطاط تمدنی خواهد انجامید.در وهله دوم موسیقی پاپ امروزی با تخریب فنون شعری کهن ایرانی میراث مهم ادبی ایران را که شامل صنایع بیانی و بدیعی است، در معرض نابودی قرار می‌دهد. به‌طور مثال قافیه در شعر فارسی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بی‌بدیل محسوب می‌شود که حتی در شعر عرب نیز به اندازه شعر فارسی سختگیرانه و دارای دقت و ظرافت نیست. قافیه نسبت مستحکمی با موسیقی شعر دارد و با تکرار و از طریق شنیدار به نسل بعد منتقل می‌شود. ترانه‌سرایان موسیقی پاپ امروز با بی‌توجهی به قواعد قافیه این میراث مهم شعری را در معرض نابودی قرار داده‌اند. همچنین است صنایع بیانی و بدیعی دیگر؛ چراکه ترانه‌های غلط و فاقد صنایع ادبی به تضعیف سلیقه ادبی مخاطب می‌انجامد و در طولانی‌مدت هر کلام موزونی را می‌تواند به ‌جای شعر و ترانه جا بزند؛ چراکه تنها شاخصه باقیمانده در ترانه امروزی وزن است که آن هم نه طبق قواعد عروضی، بلکه به تقلید از شعر غربی بر‌مبنای وزن هجایی استفاده می‌شود.
   
پشت پا به میراث کهن موسیقی
از حیث ریتم ملودی و سازبندی نیز موسیقی پاپ امروزی با کنار نهادن قواعد موسیقایی هزاران‌ساله بشری که بر اساس نیازهای ذهنی، جسمی و روانی بشر رشد کرده و شکل یافته، در حقیقت به دوران بدویت در موسیقی برگشته و به‌اصطلاح در حال اختراع مجدد چرخ است؛ چراکه ملودی‌ها و ریتم‌ها به‌صورت بدوی خلق می‌شود و تنها استفاده این سبک از موسیقی از پیشرفت‌های تمدنی، استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای الکترونیک جدید است. به کنار نهادن قواعد و علم موسیقی کهن که حاصل چند هزار سال تجربه، پژوهش و فلسفه بشری است، باعث خلق آثاری شده که می‌تواند از لحاظ روانی و عصبی-حرکتی به مخاطب آسیب‌های جبران‌ناپذیری بزند، همچنین با توجه به فقدان محتوای معنوی، ادبی و هنری، نه‌تنها به رشد معنویت در مخاطب کمکی نمی‌کند، بلکه او را دچار پریشانی‌های ذهنی، سطحی‌نگری و دوری از حال‌وهوای عرفانی و دینی نیز می‌کند.

وظیفه دولت در قبال سبک‌های گوناگون موسیقی
موسیقی در کشور نه‌فقط بر اساس دکترین خاصی که توسط متفکری معتقد به تمدن ایرانی ــ اسلامی طراحی شده، اداره نمی‌شود، بلکه حتی پژوهش‌های تطبیقی نیز در اختیار مدیران نیست یا اگر هست وقعی به آن نمی‌نهند. در اغلب کشورهای دارای دغدغه فرهنگی و تمدنی حتی در کشورهای مدرن اروپایی دولت در قبال موسیقی کلاسیک و بومی از یک طرف و موسیقی پاپ و عامه‌پسند از طرف دیگر دو نوع سیاست متفاوت دارد. دولت‌ها از موسیقی کلاسیک و بومی حمایت و پشتیبانی مالی و زیرساختی می‌کنند و نسبت به موسیقی عامه‌پسند به تسهیلگری می‌پردازند؛ به این معنی که در اعطای مجوز و فراهم‌کردن زمینه فعالیت به این گروه‌ها قواعد آسان‌تری وضع می‌کنند اما باید دقت کرد که در اغلب کشورها، دولت‌ها هزینه‌ای برای موسیقی عامه‌پسند و غیرهنری نمی‌کنند. در ایران متأسفانه به ‌واسطه برخی نیازهای کوتاه‌مدت این موازنه برعکس اتفاق افتاده است. دولت در خصوص موسیقی اصیل ایرانی فقط به اعطای مجوز و تقنین قوانین می‌پردازد ولی در خصوص موسیقی پاپ با توجه به این‌که تولید این ‌نوع موسیقی آسان‌تر است، به سفارش و حمایت می‌پردازد. میزان سرمایه‌گذاری نهادهای انقلابی مانند بسیج، حوزه هنری و...در خصوص ترویج موسیقی پاپ در قالب گروه‌های سرود مساجد و مدارس در ۱۰سال گذشته بی‌سابقه است. همچنین نهادهای انقلابی به بهانه‌های مختلف انقلابی و مذهبی، به سفارش آثار موسیقی پاپ با موضوعات مناسبتی می‌پردازند که معمولا آثار ماندگاری نیست و پس از چندی فراموش می‌شوند؛ در حالی ‌که اگر همین سرمایه‌گذاری در حوزه موسیقی اصیل صورت گیرد، می‌تواند آثار ماندگاری را رقم بزند. همین امر باعث تضعیف اقتصاد موسیقی اصیل شده و امکان برگزاری کنسرت توسط اغلب هنرمندان این عرصه را به صفر رسانده و در مقابل موسیقی پاپ هم از طریق جذب حمایت‌های دولتی و هم با تبلیغات و برگزاری کنسرت از گردش مالی خوبی برخوردار بوده و هر روز بیشتر به معیارها و ممیزی‌ها بی‌توجهی می‌شود.

دیگر خبرها

  • رونق کنسرت‌ها تهدید یا فرصت؟
  • یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد
  • تور کنسرت‌های داود آزاد و دف نوازان حیران / از زنجان تا تالار وحدت
  • جزئیات کنسرت‌های تهران در اردیبهشت ۱۴۰۳ + تاریخ، قیمت بلیط و خوانندگان
  • اعلام جزییات تور کنسرت‌های داود آزاد و «دف نوازان حیران»
  • داود آزاد و دف نوازان حیران به صحنه می‌روند
  • ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم
  • رسانه در اختیار موسیقی پاپ است/کنسرت «هوران» با ۱۴ قطعه به صحنه تالار وحدت می‌رود