Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فراموش نکنید درجه‌هایی از حواس پرتی مربوط به کارکرد مغز کودکان است پس اولین نکته‌ برای افزایش تمرکز در کودکان این است که هرگز به کودک برچسب نزنید که «تو عمدا توجه نمی‌کنی» یا «عمدا حرف‌های ما را نادیده می‌گیری».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه آگاهی کودکان از محیط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است، بیان کرد: وقتی کودکی هنگام عبور از خیابان، زیپ لباسش را می‌بندد، ممکن است دیگر قادر نباشد رفت و آمد خودرو‌ها را تشخیص دهد، در حالی که این کار برای فرد بزرگسال مشکلی نیست، یک بزرگسال به تدریج یاد می‌گیرد با نادیده گرفتن محرک‌های بی‌اهمیت، تمرکزش را روی یک موضوع حفظ کند، کاری که ممکن است برای یک کودک بسیار مشکل باشد.

وی ادامه داد: حواستان باشد که در این موارد تذکر لحظه به لحظه، جریمه بابت انجام ندادن یک تکلیف یا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتی و محروم کردن کودک از علایقش، نه تنها چاره ساز نخواهد بود بلکه مشکل را چند برابر می‌کند، تا جایی که از تحصیل و مدرسه بیزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اشتباه تربیتی که والدین در تربیت کودک مرتکب می شوند

این متخصص اطفال افزود: اگر کودک زیاد جنب و جوش می‌کند و انرژی بالا دارد، اول به او فرصت بازی دهید تا آرام شده و مقداری از انرژی‌اش با بالا و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، سپس از او بخواهید کارش را انجام داده و پیش از پایان یافتن مقداری از تکالیف مشخص شده از جایش بلند نشود.

با کودک بازی کنید

محتشمی اظهار کرد: با مکعب‌های رنگی شکل‌های ساده‌ای به عنوان الگو ساخته و از فرزندتان بخواهید پس از مشاهده مانند الگوی شما بسازد؛ پس از چند بار موفقیت، در مراحل بعدی، پس از ساختن الگوی مورد نظر از کودک بخواهید با دقت آن را مشاهده کند، سپس روی آن را پوشانده و از کودک بخواهید مانند شما آن را بسازد، در مراحل بعدی از الگو‌های پیچیده‌تر استفاده کنید.

وی تشریح کرد: در تست هوش وکسلر بخشی وجود دارد که در آن کارت‌هایی به کودک نشان داده می‌شود؛ در این کارت‌ها قسمتی از شکل ناقص است و کودک باید در زمانی محدود آن نقص را شناسایی کند، شما هم می‌توانید از این کار برای افزایش دقت فرزندتان استفاده کنید، یعنی از کارت‌هایی که تصویرشان ناقص است، استفاده کنید، سعی کنید در مواردی که می‌خواهید کودک تمرکزی بیشتر داشته باشد، محیط را به گونه‌ای طراحی کنید که کمترین عامل تحریک کننده برای کودک را داشته باشد.

به کودک نگویید «تو حواس پرتی»

این متخصص اطفال ادامه داد: به کودک برچسب نزنید؛ منظور از برچسب زدن این است که به خاطر رفتاری خاص، خصلتی را به کودک نسبت دهید، وقتی به او برچسب «حواس پرت» یا «دست و پا چلفتی» می‌زنید او از آن به بعد خودش را با آن مشخصه می‌شناسد و در بسیاری از موارد تصویر ذهنی‌ که شما، از او برای خودش می‌سازید تا آخر عمر روی رفتار و شخصیتش اثر می‌گذارد و این برچسب‌ها بعد از مدتی باعث می‌شوند هم اطرافیان کودک و هم خودش به این باور برسند که با کودکی روبرو هستند که دارای این خصلت خاص و تغییرناپذیر است.

بیشتر بخوانید: با این نکات طلایی بچه حرف گوش کن تربیت کنید

محتشمی افزود: بسیاری از ما قربانی برچسب‌های کودکی‌مان شده‌ایم؛ این اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنیم، چند شی نامرتبط مثل اسباب بازی‌های مختلف یا مانند آن را جلوی فرزندتان بچینید و به او فرصت دهید آن‌ها را با دقت مشاهده کند، سپس اشیا را بردارید و از او بخواهید آنها را نام ببرد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمی از وسایل را به یاد آورد، اما به تدریج با پیشرفت و تثبیت در هر مرحله می‌توان بر تعداد وسایل یا اشیا افزود؛ این تمرینات را با استفاده از تصاویر نیز می‌توان انجام داد.

این متخصص اطفال یادآوری کرد: با نشان دادن تصاویر ساده از مناظری که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانیه، از کودک بخواهید به سوالات شما درباره آن تصاویر پاسخ دهد؛ در مراحل بعدی وقتی که کودک به اندازه کافی در این کار ماهر شد، می‌توانید از تصاویر پیچیده‌تر استفاده کنید، به خاطر آوردن وسایل داخل یک فروشگاه یا ویترین مغازه پس از چند دقیقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در یک مهمانی نیز می‌تواند باعث تقویت دقت و حافظه کودک شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر شبکه کودک در این آیین گفت: امسال تئاتر تعاملی زنده را به نمایش گذاشتیم که در نوع خود بی نظیر است و واکنش‌ها در شبکه شاد بارگذاری می‌شد و در دستور کار قرار می‌گرفت.

محمدصادق باطنی افزود: نسل جدید با بحران هویت مواجه است؛ اگر کسی به نسل ما پاسخی نمی‌داد جویای پاسخ نبودیم، امروز، اما پاسخ سوالات خود را در فضای دیگری تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مساله دختران باید در برنامه‌های تلویزیونی برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: برای ورود به هویت کودکان باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد که نشانه‌های ورود به هویت کودکان تشکیل گروه‌های هواداران است و خاطره‌گذاری در اذهان نیز از دیگر نشانه‌ها است، چراکه کودکان در هر سنی با یک برنامه تلویزیونی خاطره‌سازی کرده‌اند.

مدیر شبکه کودک افزود: برنامه سر سفره خدا خاطره چند نسل از روزه اولی‌ها است و این برنامه تلویزیونی به بخشی از آیین دین‌داری کودکان تبدیل شده که جای تقدیر دارد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در حاشیه تقدیر از عوامل برنامه "سر سفره خدا" گفت:در تلاشیم عرصه حقیقی و عرصه مجازی و رسانه را به یکدیگر گره بزنیم که ماحصل این امر و رفت‌وآمد‌ها منجر به تولید چنین برنامه‌ای شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال در راستای تعاملات و دغدغه‌هایمان باغ رسانه کودک و نوجوان را نیز افتتاح کنیم.

در پایان این جلسه از تمامی عوامل این برنامه تلویزیونی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • بازوی حامی باش، راهکار جدید اپلیکیشن بله برای حمایت از کودکان
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟