Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدا و سیمای مرکز گلستان در جریان سفر 24 و 25 دی ماه گذشته رییس جمهوری به استان با رویکرد و پوشش مناسب رادیو و تلویزیونی خود را به عنوان رسانه مرجع و قابل اطمینان مطرح کرد.

در جریان سفر رییس جمهوری و 17 مقام دولت که از آن می توان به عنوان مهمترین رخداد سیاسی سال 97 گلستان یاد کرد؛ رسانه های ارتباط جمعی تلاشی وافر داشتند که در این بین صدا و سیمای استان کارکرد مضاعف داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسی عملکرد رسانه ها مورد نظر این نگاره نیست بلکه تاثیر کارکرد صدا و سیمای گلستان در فضای اطلاع رسانی و تلاش برای پوشش همه جانبه برنامه های سفر رییس جمهوری مد نظر است؛ موضوعی که تعمیم یافتن آن به سایر رخدادها می تواند توسعه فرهنگی منطقه به عنوان پیش نیاز و نرم افزار توسعه متوازن گلستان را شتاب دهد بویژه اگر هم افزایی و هم پوشانی دیگر رسانه ها را با خود همراه داشته باشد.
پخش زنده همه سخنان رییس جمهوری از ورود دکتر روحانی به فرودگاه کلاله تا نشست خبری در استانداری گلستان به عنوان آخرین برنامه یکی از بخش های مهم عملکرد صدا و سیمای استان بود که به نظر می رسد نسبت به سفر سال 93 کامل تر و جامع تر بود.
همچنین صدا و سیمای گلستان کوشید با بهره گیری از توان خبرنگاران شهرستانی خود اخبار مربوط به سفر وزرا، معاونین رییس جمهوری و حتی معاونان وزیر به شهرهای استان را پوشش جامعی دهد.
استفاده از توان فنی استان های همجوار دیگر راهکار صدا و سیمای گلستان برای ثبت کامل اتفاقات این سفر بود.
شاید بتوان مدعی شد عملکرد صدا و سیمای گلستان در پوشش سفر رییس جمهوری به این استان الگویی برای سایر رسانه ها است تا با بهره گرفتن از همه ظرفیت ها به رسالت خود در انعکاس اخبار و رویدادها بپردازند.
هماهنگی و انسجام رسانه ها در پیگیری مشکلات، معرفی و تقویت مزیت ها و سایر موضوعات مرتبط با استان اگر مشابه حرفه ای گری صدا و سیمای گلستان در سفر رییس جمهوری مانند گسیل همه نیروها برای کسب حداکثری اخبار، گزارش های قبل و بعد از سفر و تحلیل حواشی باشد، می تواند منجر به عمق بخشی و اثرگذاری فراوان شود.
هرچند رسانه های گلستان در سفر رییس جمهوری بخشی از توانمندی بالا و حرفه ای خود در انعکاس اخبار و گزارش این رویداد را نشان دادند اما برای رسیدن به توسعه همه جانبه تلاش بیشتری مورد نیاز است.
اگر رسانه ها نتوانند با نگاه کارشناسانه و دقیق ظرفیت ها، کمبودها و معایب را شناسایی و بازگو کنند، این مسوولیت و رسالت خطیر را کدام نهاد دیگر می تواند انجام دهد؟
در این بین گسترش دامنه توجهات رسانه ای از شهرهای بزرگ به مناطق کوچک و کمتر توسعه یافته و بهره گیری از نظرات کارشناسانه برای چاره جویی و یافتن راه حل ها نه تنها به توسعه بیشتر گلستان منجر می شود بلکه می تواند جایگاه رسانه ها در افکار عمومی را بیش از پیش تقویت کند.
بنظر می رسد فضای رسانه ای گلستان به باوری جدید و رویکردی در مسیر حرفه ای شدن نیاز دارد؛ مسیری که صدا و سیمای استان می تواند الگویی برای آن باشد و صد البته همگرایی پیش نیاز آن است.

نوشته؛ علی اصغر تیموریان
تنظیم؛ میثم محسنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه ها سفر رييس جمهور گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل سرخ سال ۶۷ روی جاده ام‌القصر/ مصداق «احسن الاحال» را در سیمای رزمندگان می‌دیدیم

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عید نوروز در جبهه‌های دفاع مقدس حال و هوایی داشت که هنوز حلاوت و شیرینی آن در یاد و خاطره رزمندگان جنگ تحمیلی ماندگار است. در گفت و گویی که با حاج محسن نصری از رزمندگان و راویان دفاع مقدس داشتیم، از او خواستیم تا برگ‌هایی از خاطرات نوروز در جبهه‌ها را برای مان بازگو کند.

محسن نصری که از ۱۵ سالگی به جبهه‌های جنگ رفته، در این خصوص می‌گوید: جنگ یک واقعیت ساری و جاری بود که به تقویم‌ها نگاه نمی‌کرد. یعنی اینطور نبود که در یک روز خاص تعطیل شود یا مناسبتی بخواهد از واقعیات آن کم و زیاد کند. اما به هر حال انسان‌های حاضر در این آوردگاه سخت، در برخی از صحنه و مواقع، حال و هوایی پیدا می‌کردند که باعث می‌شد محیط جبهه‌ها را نیز تحت تاثیر همین حال و هوای خود قرار دهند.

این رزمنده دفاع مقدس می‌افزاید: عید نوروز یکی از همین مواقع خاص بود که فضای جبهه‌ها را متحول می‌کرد. بچه‌ها در شرایط سخت جنگ نیز سعی می‌کردند تا حد امکان این آیین ملی که با آموزه‌های دینی ما مسلمانان نیز عجین شده را گرامی بدارند.

تحویل سال ۱۳۶۳

نصری با یادآوری نوروز سال ۱۳۶۳ می‌گوید: اسفندماه ۱۳۶۲ ما در منطقه عملیاتی خیبر بودیم. این عملیات از سوم اسفند ۶۲ شروع شد و تقریبا تا پایان این ماه ادامه داشت. موقع تحویل سال ما که نیروی لشکر ۸ نجف بودیم، در منطقه جفیر، پشت جزایر مجنون مستقر بودیم.

وی با اشاره به اینکه عملیات خیبر یک عملیات بسیار سخت و خونین بود، اظهار می‌دارد: در خیبر بسیاری از همرزمان و دوستان مان به شهادت رسیده بودند، اما نوروز فرصتی بود تا به بازسازی روحی خودمان بپردازیم. چرا که جنگ ادامه داشت و ما باید با روحیه بالا به امور جنگ می‌پرداختیم.

راوی کاروان‌های راهیان نور ادامه می‌دهد: سال ۶۲ به آخرین روز خود رسیده بود که بچه‌ها سفره‌ای پهن کردند و هر کسی، هر وسیله‌ای که با "سین" شروع می‌شد را آورد و روی این سفره چید؛ از سمبه گرفته تا سلاح، سیم خاردار و... را آوردند و داخل این سفره گذاشتند. بعد نوبت به قرآن رسید و درست در لحظه تحویل سال، همگی دعای امام صادق (ع) را خوانیدم.

نصری با بیان اینکه ما ایرانی‌ها در هر مناسبتی، باور‌های دینی خود را سهیم می‌کنیم، می‌گوید: نوروز یک عید باستانی است، اما بچه‌های رزمنده مثل خیلی از اقوام ایرانی با خواندن قرآن و دعای امام صادق (ع) باور دینی و ملی را در هم آمیخته و با یک حالت معنوی به استقبال نوروز سال ۱۳۶۳ رفتند.

نوروز خونین ۶۷

وی با تعریف خاطره‌ای از شهادت همرزمانش پیش از تحویل سال ۱۳۶۷ بیان می‌دارد: در صحنه‌هایی از نوروز در جبهه، ما با شهادت و مجروحیت رزمندگان مان به استقبال سال نو می‌رفتیم. نظیر چنین اتفاقی در آخرین ساعات اسفند ماه ۱۳۶۶ در جاده ام القصر افتاد و من شاهد صحنه‌های عجیبی در آن سال بودم.

این جانباز دفاع مقدس می‌افزاید: تا آنجا که ذهنم یاری می‌دهد، تحویل سال ۱۳۶۷ حوالی ۱۲ ظهر بود. ما روی جاده ام القصر در شبه جزیره فاو بودیم. بچه داشتند مقدمات سفره هفت سین و تحویل سال را آماده می‌کردند که ناگهان یک گلوله توپ آمد و بین دوستان مان منفجر شد.

وی ادامه می‌دهد: با شدت انفجاری که صورت گرفت، تعدادی از همرزمان ما شهید و مجروح شدند. شاید یک یا نهایتا دو ساعت به تحویل سال باقی مانده بود که این حادثه باعث شد تعدادی از دوستان مان را از دست بدهیم.

نصری تصریح می‌کند: علی رغم واقعه ناخوش آیندی که افتاده بود، بچه‌ها با آن ایمان و اراده‌ای که داشتند، بعد از تحویل سال نو، عید را به یک دیگر تبریک گفتند و یادم است که فرماندهان از پشت بیسیم عید را به بچه‌ها تبریک می‌گفتند و متقابلا نیرو‌ها نیز به آنها تبریک می‌گفتند.

وی با بیان اینکه از ۱۵ سالگی توفیق حضور در جبهه‌ها نصیبش شده است، می‌گوید: بنده توفیق داشتم که از ۱۵ سالگی تا ۲۰ سالگی در جبهه باشم و پنج تحویل سال را در مناطق عملیاتی حاضر باشم. هر سال شاهد اتفاق‌های نو و جالبی در فضای جبهه‌ها بودم.

نصری می‌افزاید: یک نکته جالب بگویم که وقتی سال تحویل می‌شد، بچه‌هایی که در خط مقدم حضور داشتند، یا از طریق بیسیم، سال نو را تبریک می‌گفتند یا در همان لحظه تحویل، با شلیک گلوله، خمپاره و تیر‌های رسام، یک جشن عملیاتی و حماسی به راه می‌انداختند.

این رزمنده و جانباز دفاع مقدس اظهار می‌دارد: در پایان باید به یک نکته اساسی اشاره کنم که ما در جبهه‌های جنگ، مصداق بارز و عینی تحول در حال و احوال رزمندگان را می‌دیدیم. مگر نه آنکه در دعای تحویل سال می‌خوانیم: "یا مقلب القلوب و الابصار و یا محول الحول و الاحوال... ما این تحول روحی را در رزمندگانی می‌دیدیم که با باور‌های عاشورایی قدم به جبهه‌ها گذاشته و برخی از آنها با احسن الاحال به شهادت می‌رسیدند و آسمانی می‌شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار رییس صداوسیما با جمعی از شاعران و نویسندگان
  • خون شهدا زمینه ساز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران
  • برنامه مراسم شب‌های قدر در حرم مطهر امام خمینی (س)/ رییس قوه قضاییه و رییس‌جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم در حرم امام سخنرانی می‌کنند
  • بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ
  • تحویل سرخ سال ۶۷ روی جاده ام‌القصر/ مصداق «احسن الاحال» را در سیمای رزمندگان می‌دیدیم
  • جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی هشتم فروردین
  • دیدار مدیرکل صدا و سیمای سیستان و بلوچستان با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • بهره مندی ۲ روستای شهرستان قاین از کانال‌های دیجیتال
  • همراهی مردم با مسوولان موفقیت امور را دوچندان می کند