Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از یزد، علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامگاه امروز، 29 بهمن در مراسم جشن ثبت جهانی زیلو اظهار کرد: ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان‌های جهانی این صنعت است و این یک افتخار بزرگ برای ایران به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر 2 میلیون نفر فعال در حوزه صنایع دستی مشغول هستند افزود: 75 درصد بار تولید این هنر صنعت نیز بر دوش بانوان است.
مونسان ادامه داد: همچنین با توجه به میزان تولیدات صنایع دستی موجود و تنوع و تعدد رشته‌های صنایع دستی (295 رشته) و سایر شاخص‌های مطروحه در حوزه صنایع دستی بعد از کشورهای چین و هند، به عنوان سومین کشور برتر جهان در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شویم.
این مقام مسئول بیان کرد: هم اکنون در شهرستان میبد بیش از 300 دار زیلو برپاست و صدها نفر در تولید آن در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده و غیره فعالیت می‌کنند، در واقع عواملی هم چون قدمت، زنده بودن و تنوع محصولات، و میزان استفاده مردم از زیلو موجب شد تا پنجم آذرماه 97 بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، شهر میبد به عنوان شهر جهانی زیلو معرفی شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآور شد: قدیمی‌ترین زیلویی که درحال حاضر در ایران موجود است، قطعه‌ای مربوط به سال 808 هجری قمری است که در موزه‌ زیلوی میبد نگهداری می‌شود و نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی‌ شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و 118 هجری قمری نقش بسته است.
وی گفت: ما با این باور که صنایع دستی اقتصاد بومی و ملی را متحول می‌کند اقدام به تجهیز کارگاه‌ها، آموزش، پرداخت تسهیلات به زیلوبافان و در اختیار گذاشتن رایگان دار زیلوبافی به بافندگان برای احیای این صنعت تاریخی نمودیم و از هیچ کمک و حمایتی برای برند شدن زیلو در سطح جهانی نیز دریغ نخواهیم کرد.
مونسان افزود: خوشبختانه استان یزد از مهم ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی در کشور است و یکی از قطب‌های مهم صادرات صنایع دستی کشور در آینده خواهد شد. علاوه بر زیلو و گلیم، هم چنین سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، احرامی، قلم‌زنی، شیشه‌گری، چرم‌سازی، موتابی و نمدمالی از جمله صنایع دستی این استان است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد میراث فرهنگی یزد زیلو بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۰۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای هنر در حال فراموشی حصیر بافی با همت بانوی گلستانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ این بانو از ۲ سال قبل آموزش فنی و حرفه‌ای تخصصی این هنر را در روستا راه اندازی کرده است.

خانم صادقپور می‌گوید: محصولات طبیعی که از دل طبیعت گرفته می شود بعد از چندین سال استفاده دوباره به طبیعت بر می گردد.

مواد اولیه حصیر بافی به صورت رایگان از حاشیه آبندان و رودخانه روستا تامین می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احیای هنر در حال فراموشی حصیر بافی با همت بانوی گلستانی
  • هویت‌بخشی صنایع‌دستی با احیای گل و چوب
  • حضور بیش از ۲۵۰ شرکت خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت
  • اصفهان دومین استان گردشگرپذیر کشور در نوروز ۱۴۰۳ / لزوم افزایش ارائه خدمات به مسافران
  • اصفهان دومین شهر گردشگرپذیر کشور است/ لزوم افزایش ارائه خدمات به مسافران
  • صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان
  • ظروف سفالی سوغات مسافران نوروزی در سفر به میبد
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شیروان خراسان‌شمالی
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی