Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@05:30:00 GMT

مطهری: نگاه «کیهان» ما را به یاد «خوارج» می‌اندازد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۰۸۷۴

به دنبال حمله‌ شدید روزنامه کیهان به علی مطهری بابت اظهارات اخیرش در مورد دو نامه امام، علی مطهری، این روزنامه را دارای «جمود» معرفی کرد.

در یادداشت مطهری خطاب به شریعتمداری آمده است:

جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان

با اهداء سلام، در مطلبی تحت عنوان «ارادت شهید مطهری به امام (ره) و پسری که خاندان را گم کرده است» در بخش خبر ویژه آن روزنامه در روز شنبه ۲۷ بهمن با ادب کیهانی آمده است: «علی مطهری بسیار بیجا و غلط می‌کند که تعیین تکلیف می‌کند امام چه باید می‌نوشته و چه نمی‌نوشته یا نامه ایشان از سر دلخوری و شرایط جسمی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این نگاه کیهان که ولایت فقیه را به معنی تعطیل عقل و عدم اظهارنظر و جمود به الفاظ می‌داند آفتی است که متأسفانه دامنگیر انقلاب اسلامی شده و نه با نظر امام خمینی (ره) مطابق است و نه با نظر مقام رهبری. این طرز فکر، انسان را به یاد تنگ‌نظری و کج‌فهمی خوارج و به یاد جمود اشعری‌گری در میان اهل سنت و جمود اخباری‌گری در میان شیعه می‌اندازد و از آن بالاتر به یاد حنابله می‌اندازد که اساساً بحث و استدلال درباره اصول دین را حرام می‌دانستند و اخلافشان امروز در قالب داعش و القاعده به خیال خود در راه اسلام فعالیت می‌کنند.

جمود فکری اخباری‌ها به حدی بود که، چون امام صادق علیه‌السلام در فوت فرزندش روی تابوت او نوشته بود «اسماعیل یشهد أن لا اله الاّ الله...» آن‌ها هم برای میت خود می‌نوشتند «اسماعیل یشهد...» غافل از این که نام میت چیز دیگری بود.

این که گفته‌ام سخنان امام و هر بزرگی باید با توجه به شرایط زمان و مکان آن سخن فهمیده شود همان طور که درباره معصوم چنین عمل می‌کنیم چنان ذهن جامد و اخباری کیهان را به هم ریخته که به توهین و حرف‌های بی‌ربط روی آورده است.

استاد شهید مطهری در سخنرانی که بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی کرده‌اند می‌گویند» اخیراً از بعضی مردم که در جستجوی مرجع تقلید هستند گاهی این کلمه را می‌شنوم که می‌گویند می‌گردیم کسی را پیدا کنیم که آنجا سربسپاریم. می‌خواهم بگویم تقلیدی که در اسلام دستور رسیده سر سپردن نیست، چشم باز کردن و چشم باز داشتن است. تقلید اگر شکل سرسپردن پیدا کرد هزار‌ها مفاسد پیدا می‌کند.»

بهترین نمونه برای درک درست اصل ولایت فقیه، نوع رفتاری است که آیت‌الله مطهری با امام خمینی داشته‌اند. همه می‌دانیم هیچ کس از شهید مطهری نزدیک‌تر و علاقه‌مندتر به امام (ره) نبود و امام نیز هیچ کس را به اندازه استاد مطهری عزیز نمی‌داشت تا آنجا که او را پاره تن خود نامید. اما همین شهید مطهری ارادت و علاقه کورکورانه به امام نداشت و مطیع چشم بسته امام خمینی نبود و چند بار نظر امام عزیز را تغییر داد. یک نمونه آن داستان تعیین فرمانده کمیته‌های انقلاب اسلامی است که امام خمینی حکم فرماندهی را برای مرحوم حجت‌الاسلام لاهوتی نوشته بودند و مرقومه امام به روایتی در راه صدا و سیما بود که شهید مطهری به امام می‌گوید آقای لاهوتی در دو سال آخر زندان گرایش به مجاهدین خلق پیدا کرده است و اگر رئیس کمیته‌ها شود کمیته‌ها به دست مجاهدین خلق می‌افتد، آنگاه مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی را معرفی می‌کند و امام می‌پذیرند.

مرحوم آقای مهدوی کنی چند بار این خاطره را نقل کردند و می‌گفتند من اکنون حکم خودم به ریاست کمیته‌های انقلاب اسلامی را به خط شهید مطهری و امضای امام دارم؛ بنابراین اصل ولایت فقیه به معنی تعطیل عقل و اطاعت کورکورانه نیست، همچنان که رهبر گرامی انقلاب تاکنون چند بار فرموده‌اند «ممکن است کسی نظری خلاف نظر من داشته باشد، باید بتواند نظرش را بیان کند.» البته این حرف به مذاق کیهان خوش نمی‌آید، چون کاسه داغتر از آش است.

امیدوارم کیهان نگاه جامد و بسته خود را به مقولاتی مثل آزادی بیان، ولایت‌فقیه، حفظ نظام و نوع برخورد با منتقدان و مخالفان اصلاح کند و به نگاه اسلام نزدیک شود. شاید کوتاه‌ترین راه، مطالعه کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» اثر استاد شهید مطهری توسط سردمداران کیهان است.

مستدعی است متن فوق مطابق قانون مطبوعات در پاسخ به مقاله فوق‌الذکر و مقاله چهارشنبه ۲۴ بهمن در بخش خبر ویژه آن روزنامه عیناً و در همان محل درج گردد. قبلاً سپاسگزارم.

با تقدیم احترام
علی مطهری

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۰۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه دیوار شیشه‌ای و نصب ۹ دستگاه بازی جدید در شهربازی

روح‌الله مطهری با اشاره به بهسازی شهربازی و انجام اقدامات عمرانی با حمایت سرپرست شهرداری کرمان و همراهی اعضای هیئت‌مدیره شهربازی، گفت: برای سال جدید، ۶ پروژه عمرانی در شهربازی، طراحی و اجرا شده است.

وی به ساخت ۱۸۰ متر دیوار شیشه‌ای در ضلع بلوار ۲۲ بهمن شهربازی اشاره کرد و آن را بزرگ ترین دیوار شیشه‌ای ایران دانست و افزود: سردر مجموعه نیز که از سال‌های گذشته بدون تغییر باقی مانده بود، تخریب و با شیوه‌ای جدید اجرا شد.

مطهری از پایان فاز دوم بهسازی شهربازی خبر داد و گفت:  بدین منظور درِ اصلی شهربازی و بلوار روبه‌روی آن تغییر کرده است.

وی تجهیز شهربازی به ۹ دستگاه کوچک و بزرگ جدید را از جمله دستاورد‌های فاز دوم شهربازی در سال جدید برشمرد و بیان کرد: کریزی دنس، زیپ لاین، اسکیت‎یو، قطارشادی، سقوط آزاد پاراتاور، فریزبی ۳۶۰ درجه، سفینه کودک،‌ یوفوکودک، ارابه، مرغابی و فریزبی کودک در شهربازی از جمله این موارد است.

مدیرعامل شهربازی کرمان،همچنین به بهسازی و نوسازی ۲ وسیله از جمله کشتی هما و تاب کودک اشاره کرد و اجرای ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی جدید را از جمله دیگر موارد دانست.

وی افزود: تمام سرویس‌های بهداشتی قدیم، حذف و با ساختار جدید،اجرا شد.

مطهری، رنگ‌آمیزی دستگاه‌های موجود در شهربازی از جمله دستگاه چرخ فلک و آکروجت را از اقدامات انجام‌شده دانست و یادآورشد: نمازخانه روباز به شکل مناسب در شهربازی طراحی و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه روشنایی شهربازی پیش از این بهسازی شده بود، از جانمایی و اجرای تیر‌های برق و سیستم نورپردازی شهربازی به‌صورت جدید و دکوراتیو خبر داد.

مطهری، بیان کرد: قطار وحشت شهربازی نیز حذف و به جای آن قطار شادی و پارک کودک با طراحی دیوار شیشه‌ای، جایگزین شده است.

وی ادامه داد: اجرای آلاچیق، مبلمان و میز‌های جدید نیز در شهربازی در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نگاه زیبای یکی از بزرگان جهان مسیحیت به امام علی (ع) + فیلم
  • به درگیری درمانگاه قم به عنوان یک ماجرای برنامه‌ریزی شده توسط سرویس‌های خارجی نگاه کنید
  • پاداش های عظیم الهی برای چشم انسان
  • کیهان و خوانندگان؛ زن هتاک در ماجرای درمانگاه قم باید مجازات شود
  • کیهان پیگیر مجازات زنی که در درمانگاه قم سوژه عکاسی یک طلبه شد/ او خلاف شرع کرده، با فحاشی و هتاکی، به تشویش اذهان عمومی هم پرداخته است
  • حمله کیهان به ظریف: علیه سردار جعفری تهمت زدی، باید پاسخگو باشی
  • حمله کیهان به ظریف بعد از یک روز ذوق زدگی!
  • واکنش روزنامه کیهان به هشتگ «من سلیطه‌ام»
  • کیهان: ظریف علیه سردار جعفری تهمت زده، باید پاسخگو باشد
  • اجرای پروژه دیوار شیشه‌ای و نصب ۹ دستگاه بازی جدید در شهربازی