چه نیکبختند افرادی که در طول زندگی در مسیر علائق و حرفه مورد نظر خود قرار میگیرند و آنچه را که جستوجو میکنند، مییابند. هوشنگ (گلدوز) توکلی، هنرمند پیشکسوت و صاحبسبک تئاتر در زمره این افراد نیکبخت است که معشوقش را در صحنه تئاتر یافت و شیفتگی این هنر فاخر، در جانش نشست و به عاشقی ادامه داد. علیرضا غفاری نویسنده و پژوهشگر تئاتر او که متولد 25 شهریور 1325 است، در بیست سالگی با حضور در نمایش «ادیپ» به کارگردانی بانو شهرو خردمند برای اولینبار بهصورت حرفهای پا بر صحنه مقدس تئاتر گذاشت و تجربه درخشش در این نمایش که در حضور یرژی گروتوفسکی و پیتر بروک به اجرا درآمد و مورد تحسین این بزرگان تئاتر جهان قرار گرفت، مسیر وی را هموار کرد و پس از آن بود که بهصورت مستمر به کار تئاتر پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از ویژگیهای خاص استاد
هوشنگ توکلی مطالعه و پژوهش مدام در عرصه تئاتر است. او که خود به نوعی دایرةالمعارف تئاتر ایران است، همه رخدادهای تئاتری را رصد کرده و بهعنوان کارشناسی خبره که دیدگاههایی مترقی، مدرن و قابل اجرا دارد، پیوسته بهعنوان مشاوری امین و مطلع در خدمت نسل بعد از خود بوده است. کارگردانی چند فیلم مستند، تهیهکنندگی چهار قسمت از سریال «چنگک» و بازی در تعداد زیادی نمایش صحنهای، مجموع فعالیتهای وی قبل از انقلاب است. همچنین در سال 1354، در تئاترشهر فعالیتهای موفقی در زمینه اجرا داشت و در نمایشهای «خاطرات و کابوسهای یک جامهدار از زندگی و قتل میرزا تقیخان فراهانی»، «جنایت و مکافات» و «پشت دیوار شهر» به کارگردانی علی رفیعی بازی کرد. پس از وقوع انقلاب از معدود افراد امین در حوزه فرهنگ و هنر بوده است که کار مشاوره در حوزههای هنری همانند وزارت آموزش و پرورش را عهدهدار شد. وی از جمله کسانی بود که در نگارش و شکلگیری نمودار اولیه تشکیلاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش داشت. در فضای ملتهب و مبهم فعالیتهای تئاتری بعد از انقلاب، او فعالیتهای جدیاش را با کارگردانی نمایش «دونده» در تئاتر شهر ادامه داد و در سال 1362 نمایش «لومومبا» نوشته امه سزر را در تئاتر شهر تهران به صحنه برد. «اتللو» دیگر نمایشی بود که در ابتدای دهه هفتاد در تئاتر شهر کارگردانی کرد. از آنجا که همیشه تئاتر تأمینکننده اصلی نیروهای سایر عرصههای هنرهای نمایشی(سینما و تلویزیون) بوده است، او نیز به فعالیتهای تلویزیونی روی آورد که محصول آن تا سال 66، کارگردانی و پخش چندین تلهتئاتر از تلویزیون بود تا اینکه در سال 66 سریال تاریخی «مدرس» را کارگردانی کرد. پخش سریال «مدرس» با بازی به یادماندنی بازیگرانش بویژه مرحوم خسرو شکیبایی، نقطهعطفی در کارنامه هنری استاد هوشنگ توکلی است که همچنان با گذشت بیش از سی سال در زمره کارهای موفق تلویزیونی است و بارها و بارها از شبکههای سراسری پخش شده است. او پس از این مجموعه، دو مجموعه تلویزیونی «پدر» و «تهران 53» را کارگردانی کرد. استاد هوشنگ توکلی همانند سایر هنرمندان، تجربیاتی نیز در حوزه بازیگری سینمای ایران دارد. او بهدلیل علاقه مفرط و مثالزدنی به تئاتر کمتر به سینما روی خوش نشان میداد اما به هر حال نمیتوانست درخواستهای دوستان را بیپاسخ بگذارد که محصول آن حضور در چندین فیلم سینمایی از جمله: «خانه ابری» به کارگردانی اکبر خواجویی، «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، «مرگ تدریجی یک رؤیا» به کارگردانی فریدون جیرانی، «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده، «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ» به کارگردانی محمدرضا هنرمند است که هر کدام از آنها برای علاقهمندان به هنرهای نمایشی و دوستدارانش خاطرههایی زیبا و بهیادماندنی است. استاد هوشنگ توکلی که مصاحبتهای شیرینش نیز برای مخاطبان و هنرجویانش همیشه درسی از تاریخ و هنر نمایش را به همراه دارد، پیوسته آموزش را رکن اصلی هنر میداند و در این زمینه نیز با تربیت دانشجویان علاقهمند شادمانیاش را از جایگاه مناسب و قابل دفاع شاگردانش کتمان نمیکند. نگارنده از اینکه امسال و در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، استاد هوشنگ توکلی به پاس فعالیتهای درخشان و تأثیرگذارش در عرصه تئاتر مورد تجلیل قرار میگیرد، بسیار خرسند است؛ اما شایستهتر آن است که ان شاءالله فرصتی مهیا شود تا آثار مکتوب ایشان برای بهرهبرداری نسل جوان شیفته و مشتاق تئاتر به چاپ سپرده شود و دیگر آنکه هرچه زودتر شرایط کارگردانی مجدد برای این استاد مسلم تئاتر فراهم شود تا نسل معاصر که وی آنها را سرمایههای آینده تئاتر ایران میداند، از تجربیات گرانبها و نگاه خاص و ویژه او به هنر فاخر تئاتر مطلع گردند و بیاموزند. در پایان جملاتی از استاد هوشنگ توکلی را نقل میکنم که نشاندهنده وسعت نظر، دلمشغولی و دغدغههای این هنرمند بزرگ وارسته است: «تئاتر مدرن ایران پس از عبور از فراز و فرودهای تاریخی، حالا در آستانه شکوفایی است. تئاتر ایران اکنون با نسل دوم و سوم فرزندان هنرمند ایران، خود را بازسازی کرده است و اگر مشکلات کوچک تشکیلاتی از سر راه کنار گذاشته شود، تئاتر این سرزمین پس از چند دوره شکست و انزوا، در روزگار معاصر همچون ستونی استوار و محکم در هنر ایران خواهد بود که این دستاوردی مهم و با اهمیت است. آموزش صحیح، ارتباط با تئاتر جهان، خودباوری و فراهم کردن زمینه بروز خلاقیتها، حتماً تئاتر ایران را در سطح جهان مطرح خواهد کرد.»
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهروز افخمی که در جشنواره فجر سال گذشته برای فیلم «صبح اعدام» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد، در گفتوگویی با ایسنا از برنامهریزی برای اکران این فیلم خبر داد.
او که فیلم «استاد» را هنوز اکران نکرده است، گفت: قصد دارم هر دو فیلم را تابستان امسال در سینماها به اکران عمومی برسانم.
ایسنا نوشت: «استاد» به کارگردانی عماد حسینی نخستین تجربه کارگردانی این فیلمساز بود که به تهیهکنندگی بهروز افخمی ساخته شد. افخمی قصد دارد به عنوان تهیهکننده دومین فیلم عماد حسینی را نیز جلوی دوربین ببرد و به دنبال گرفتن پروانه ساخت آن است.
فیلم «استاد» که در جشنواره فجر دو سال قبل رونمایی شد، داستانی را با بازی حسن معجونی با اشاره به ماجرای جنبش «میتو» روایت میکند.
فیلم «صبح اعدام» نیز در ژانر تاریخی – سیاسی معاصر، روایتگر آخرین ساعتهای پیش از تیرباران طیب حاجرضایی و اسماعیل رضایی است.
افخمی همچنین به ایسنا گفت: یکی از برنامههای سال جدیدش تمام کردن رمانی است که میخواهد در ارتباط با قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدیفر بنویسد.
۲۴۵۲۲۰
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896284