Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در یادداشتی نوشت: از سوچی تا ورشو،  برخی صلح می‌سازند و برخی دنبال جنگ هستند؛ نتیجه نشست ورشو را می‌توان در این سخن مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خلاصه کرد که «دیدار مقامات اسرائیلی با مسئولان کشور‌های عربی یک روز تاریخی را شکل داد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف اصلی از برگزاری کنفرانس ورشو عادی‌سازی علنی روابط میان اسرائیل و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بود. شصت کشور به دعوت آمریکا برای حضور در نشست ورشو پاسخ دادند، نشستی که عنوان آن پس از مخالفت اروپا از «اعمال فشار بر ایران» به عنوان کلی‌تر «تضمین صلح و امنیت در خاورمیانه» تغییر کرد. رای الیوم در پایان تاکید کرد که دقت خوبی برای انتخاب کنفرانس سوچی به خرج داده شده، چراکه در همان لحظه نشستی در ورشو در حال برگزاری بود. این موضوع نشان می دهد که  آمریکا به دنبال موازی کاری با سلسله نشست های آستانه است. اما در حالی که ورشو تنها یک بازی دیپلماتیک شکسته خورده محسوب می شود، سوچی  در صدد حل کردن مهم ترین مسئله منطقه است. با توجه به این مسئله گفت و گویی را با شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل داشته ایم که در ادامه می خوانید.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری همزمان دو نشست سوچی و ورشو  و تلاش آمریکا برای موازی کاری در مقابل نشست های آستانه با هدف برقراری  صلح در خاورمیانه،اظهار کرد:نشست ورشو دارای موفقیت و دستاورد خاصی نبود به دلیل اینکه  اساسا کشورهایی که آمریکا خواهان حضور  و مشارکت آنها  در این نشست بود حضور پیدا نکردند که  از جمله آنها می توان به  دولت های بلوک غرب  اشاره کرد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: عدم حضور کشورهای اروپایی در نشست ورشو نشان می دهد آنها  راهبردهای کلان آمریکا در خصوص منطقه غرب آسیا را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند و بر مسائل دیگری تاکید دارند.

  وی بیان کرد: تمرکز شوی سیاسی آمریکا در ورشو بیشتر  بر این مسئله بود که ایران  را در منطقه منزوی  کند و از سوی دیگر پیوندی را بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی ایجاد کند تا  از این طریق امنیت اسرائیل تضمین شود.  اما این نشست دستاورد خاصی را نداشت به طوری که نمی‌توانیم از آن نتیجه‌ای روشن و قابل استناد را استخراج کنیم.

بهمن با اشاره  به بیانیه پایانی نشست سوچی،گفت: این نشست نتیجه و حاصل چندین اجلاس  بوده است و  حکایت از وقوع یک روند جدید  در منطقه دارد. روندی که بر مبنای آن مشکلات منطقه توسط خود کشورها منطقه و بدون مداخله  و حضور قدرت‌های غربی  حل می شود.

وی افزود: همکاری سه جانبه بین ایران، ترکیه و روسیه می‌تواند مدلی برای تعاملات بیشتر در سطح منطقه باشد و  سه کشور این آمادگی را دارند تا همکاری‌هایشان را به سطوح  بالاتری ارتقا داده و از آن طریق بتوانند این همکاری ها را به سایر پرونده‌ها و موضوعات مهم منطقه‌ای تسری دهند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: اجلاس سوچی درباره حل مسئله سوریه گام‌های مثبتی برداشته، اگر تمامی مناقشات و مسائل مهم منطقه در تاریخ معاصر را مرور کنیم  هیچ بحرانی نبوده  که بدون حضور کشورهای غربی حل و فصل شده باشد  و این برای اولین بار  در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای  است که شاهد تحقق مذاکراتی بدون حضور آنها هستیم.

وی تصریح کرد: برگزاری سلسله نشست‌های آستانه نشان می دهد که آمریکایی‌‌ها نتوانسته‌اند پروژه‌هایشان در منطقه را پیاده کنند و علاوه بر آن در پرونده منزوی کردن ایران هم ناکام مانده‌اند زیرا امروز کشورمان یکی از ستون‌ها و پایه‌های محکم پیشبرد روندهای منطقه‌ای در غرب آسیا  محسوب می شود،  بنابراین هر چه اجلاس ورشو با شکست مواجه شده  اجلاس سوچی به سمت رسیدن به یک دستاورد مهم حرکت می کند و  در آینده نیز تداوم پیدا خواهد کرد.

بهمن با اشاره به مقایسه شکل گرفته بین نشست  ورشو و سوچی، اظهار کرد: مقایسه‌ای را نمی‌توانیم بین دو  این دو نشست داشته باشیم اگر چه آمریکایی‌ها تلاش داشتند یک روند موازی را کلید بزنند به طوری که با حضور برخی از کشورهای منطقه در صدد الگو سازی از نشست‌های سوچی بودند، اما این روند موازی هرگز شکل نگرفت.

وی تاکید کرد:کشورهای حاضر در نشست ورشو در معادلات منطقه وزنه ای محسوب نمی شدند و از سوی دیگر به قدری بین آنها اختلاف نظر وجود دارد که هر گز باهم قابل جمع نیستند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:  اگر چه امروز ما نزدیکی را بین رهبران برخی از کشورهای عربی می‌بینیم، اما واقعیت این است که این نزدیکی در نزد افکار عمومی کشورهای منطقه وجود ندارد و همین مسئله تا حد زیادی  دست برخی از رهبران  عرب را برای انجام معامله قرن با آمریکا را بسته است.

وی خاطرنشان کرد: اجلاش ورشو تنها یک نمایش سیاسی بود  و  در قالب همین نمایش سیاسی هم باقی خواهد ماند و نمی‌توان برای آن آینده‌ای روشن متصور بود، زیرا  در منطقه آغاز گر روندی جدید نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی نشست ورشو وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۱۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟

 

تابناک _ یکصد و چهل و هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی، شنبه چهار فروردین ۱۴۰۳ در ژنو آغاز به کارکرد. اتحادیه بین المجالس جهانی، به عنوان بزرگترین نهاد پارلمانی با بیش از ۱۸۰ عضو از پارلمان‌های جهان از سال ۱۸۸۹ میلادی تأسیس شد. این دوره از نشست مجمع با شعار «دیپلماسی پارلمانی، ایجاد پلی برای صلح و تفاهم» از تاریخ ۴ تا ۸ فرورین ۱۴۰۲ در ژنو برگزار شد. در این اجلاس تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز در آن حضور داشتند.

در همین ارتباط شنیده می‌شود که در شهر ژنو یکی از افراد متواری از کشور بنام ابراهیم رضایی طی ۱۵ سال اخیر بعد از اتفاقات مربوط به بابک زنجانی از کشور فرار نمود، سکونت دارد. وی دارای بدهی‌های خیلی سنگین ارزی به بانک‌های ایرانی مانند بانک مسکن و شرکت نیکو وابسته به وزارت نفت و ... می‌باشد. بر اساس اطلاعات موثق تعدادی از نمایندگان ایرانی که در ژنو حضور دارند با این فراری و بدهکار جلسه وملاقات وضیافت داشته اند.

هدف از سکونت وی در آن شهر همیشه در صدد حضور مسئولین عالی رتیه کشور در ژنو بدلیل حضور در جلسات بین المللی و ایجاد ارتباط با آن مسئولین به مانند وزرا و معاونین وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت استفاده از امیال تجاری خود در داخل کشور با استفاده از روابط اداری آن مسئولین دارد که می‌توان در آن به روند بازرگانی او با شرکت‌های پتروشیمی و پشتیبانی امور دام و ... اشاره کرد. در حال حاضر او دارای شرکت‌هایی در ترکیه، امارات، قطر و عمان می‌باشد.


با توجه به مطالب گفته شده امید است پیش از آغاز مجلس شورای اسلامی جدید، دستگاه‌های نظارتی با بررسی مجدانه دلیل نشست این نمایندگان (که تعدادی از آن‌ها منتخب دوره جدید نیز هستند) با این شخص در ژنو را مورد واکاوی دقیق قرار دهند و شاید شایسته‌تر باشد که در صورت صحت این موضوعات علاوه بر پیگیری‌های نظارتی شورای نگهبان در تایید صلاحیت آن‌ها تجدیدنظر نمایند.

گفتنی است؛ هیأت نمایندگی کشورمان از مجلس شورای اسلامی به ریاست مجتبی رضا خواه و با حضور عباس گلرو، الهام آزاد، احمد نادری، مجتبی یوسفی و رحیم زارع در این اجلاس شرکت کرده و در کمیته‌های تخصصی چهار گانه اعم از مجمع نمایندگان، سمینار نمایندگان زن، صلح و امنیت بین المللی، دموکراسی، حقوق بشر، توسعه پایدار و امور سازمان ملل مشارکت داشتند.

دیگر خبرها

  • فرمان داعش به گرگ‌های تنها برای عملیات در خاک اروپا، آمریکا و اسرائیل
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • انصارالله یمن کمربند خود را برای نبرد طولانی با آمریکا بسته‌ است
  • سازمان ملل : ۷۰ درصد مردم شمال غزه با گرسنگی فاجعه بار مواجهند
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • وال‌استریت‌ژورنال دست آمریکا را درباره رفح رو کرد!
  • حمله وزیر تندرو نتانیاهو به بایدن
  • بن گویر: همین حالا باید وارد رفح شویم
  • اسرائیل گوشه رینگ گیر افتاد
  • جنگ غزه، تداوم ناکامی‌های بی بی