Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-19@08:14:08 GMT

عاشقانی که دیگر بار به هم رسیدند

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۱۳۹۰

با درگذشت پوران شریعت رضوی که در تمام سال های پس از مرگ دکتر علی شریعتی پاسدار میراث گرانبهایش بود، پس از گذشت 40سال، شریعتی و همسرش دگر بار به هم رسیدند. آفتاب‌‌نیوز : در جوامع سنتی و مردسالار، عمدتا زنانی که شناخته می شوند کسانی هستند که تحت نامی بزرگ یا اسم یک مرد مطرح می شوند؛ و کمتر زنانی هستند که هویت مستقلی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
پوران شریعت رضوی با اسامی بزرگی احاطه شده بود؛ علی شریعتی و مهدی شریعت رضوی. یکی همسری شناخته شده با کاریزمای دینی و دیگری برادری انقلابی که سهمی بزرگ در نامگذاری روز دانشجو دارد. 
در چنین شرایطی اما پوران شریعت رضوی کسی بود که در تمام عمر به رغم حفظ استقلال فردی اش تلاش کرد تا میراثدار شایسته برای علی شریعتی باشد؛ شریعتی که در جوانی و زمانی که 44 سال بیشتر نداشت درگذشت و همسفرانی که چهل سال از هم جدا مانده بودند؛ در 26 بهمن 97 حالا دوباره به هم رسیدند. 
پوران شریعت رضوی در سال 1313در مشهد متولد شد و در رشتۀ ادبیات فارسی دانشگاه مشهد تحصیل کرد و در سال 1342 مدرک دکترای این رشته را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.
وی پس از بازگشت به ایران، دبیر دبیرستان‌های مشهد و تهران بود.
او که خواهر مهدی شریعت رضوی، یکی از سه شهید روز 16 آذر 1332 بود، در ۷ سالگی نیز یکی از برادرانش را از دست داده بود. علی اصغر شریعت‌رضوی (طوفان) در حین دفاع از مرزهای ایران در مقابل ارتش متجاوز شوروی در سال ۱۳۲۰ در آذربایجان جان باخته بود.
پوران شریعتی در سال 1337 با دکتر علی شریعتی ازدواج کرد.
پوران شریعت رضوی در سال‌های اخیر مسوولیت دفتر تدوین مجموعه آثار دکتر علی شریعتی را بر عهده داشت و در سال 1377 بنیاد شریعتی را راه اندازی کرد.
همسر دکترعلی شریعتی روز یکشنبه در امامزاده عبدالله (ع) شهرری به خاک سپرده شد.
**پوران وسیمین
شاید هیچ زنی را به لحاظ مشابهات زمانی و موقعیت و جایگاه نتوان نزدیک تر از سیمین دانشور به پوران شریعت رضوی دید؛ زندگی ها و آشنایی های (جلال و سیمین و دکتر شریعتی و پوران شریعت رضوی) که از محیط علم و دانشگاه آغاز شد، جوانه زد و با کتاب و انتقال افکار و نوشتن ادامه یافت و هر دو با مرگ های زودتر از موعد و مشکوک همسرانی شناخته شده، پایان یافت و پس از آن زندگی برای این زنان ادامه ی انفرادی مسیری توام با میراث معنوی همسرانشان شد. 
البته اوضاع پوران خانم در این شرایط شمشیری دو لبه بود که هم به او قدرت می داد و هم استقلال فردی اش را می زدود؛ پوران چهار فرزند داشت به نام های احسان، سوسن، سارا و مونا که سه تای آنان هر کدام به نحوی ادامه دهنده ی راه پدر بودند؛ فرزندانی که هر کدام با دربرداشتن بخشی از میراث انتسابی و اکتسابی شریعتی، سهمی در روشن نگه داشتن شمع زندگی خانوادگی و رسالت اجتماعی شریعتی داشتند. از طرف دیگر همین داشتن فرزند و مسیری که طی شد تفاوت پوران و سیمین بود چرا که در این مقایسه و در نداشتن میراث و فرزند، سیمین دانشور همواره استقلال نظرش را داشت و همواره به دلیل سمت دانشگاهی و تخصص حرفه ای اش توانست جایگاهی کاملا مجزای از جلال داشته باشد و یک سره زیر لوای اسم جلال نماند. اتفاقی که در زندگی پوران شریعت رضوی کمرنگ تر بود و سارا و سوسن و احسان هر کدام مقداری از شریعتی بودند، مقداری که پوران را کمررنگ تر می ساخت و البته به این سه فرزند امکان می داد تا به رغم اسم پدر، امکان هویت مستقل خود را داشتند. 
و باز برخلاف دکتر سیمین دانشور که دکترایش پیشوند اختصاصی خودش بود، دکتر پوران شریعت رضوی (دارای دکترای ادبیات از دانشگاه سوربون) از آن دسته دکترانی بود که «خانم دکتر» خطاب شدنش به خاطر سایه ی سترگ شریعتی بر خانواده بود. 
**چهار دهه بدون علی
پوران شریعتی رضوی ایده ها و آرمان های بزرگی در سر داشت؛ آرمان هایی که البته با ازدواج شریعتی از جهتی محدود و از جهت وسیع گشت؛ چنانچه به اولین تقاضای ازدواج علی شریعتی با این دلیل جواب رد داد که می خواست با مردی تحصیل کرده، ازدواج کند و هم این که خود تحصیلاتش را به سرانجامی رسانده باشد؛ اما از طرفی پپس از قبول پیشنهاد همسری شریعتی پوران همسری شد که در همراهی با شریعتی چه در روزهای کنوانسیون در پاریس و چه در روزهای شکنجه و زندان و چه در روزهای چهل ساله ی پس از رفتن همیشگی شریعتی، به پایش ماند و همواره چه در تربیت فرزندان و چه در پاسداری از میراث اندیشه و آثارش از حرکت نایستاد. پوران شریعت رضوی در سال های پس از مرگ نابهنگام و غم انگیز شریعتی در انگلستان، همچنان همسر وفادارش در پاسداری از میراث مادی و معنوی اش بود؛ همراهی با شهرداری برای تبدیل خانه شریعتی در خیابان جمالزاده به موزه علی شریعتی، تاسیس بنیاد علی شریعتی و نشر و بازنشر آثار و نامه ها و کتاب های شریعتی و نوشتن دو جلد کتاب با عنوان «طرحی از یک زندگی» که در آن با شیوه ای خودزندگی نامه نوشت به معرفی علی شریعتی و عشقی که به هم داشتند می پردازد، از جمله کارهای پوران شریعت رضوی در سال های پس از مرگ شریعتی است. 
**حسینه ارشادی که میزبان خوبی نماند
نام حسینیه ارشاد با نام علی شریعتی پیوندی جاودان دارد چرا که همین مکان بود که جرقه های اعتراضات دانشجویی، مردم و بازاریان را روشن ساخت و خطابه های آتشین و آگاهی بخش شریعتی را تریبونی کرد برای مردم تشنه ی شنیدن؛ پس از آن خطابه های شریعتی و سخنرانی هایش بود که حسینیه ارشاد به محلی استراتژیک برای انقلابیون بدل شد؛ مکانی که ابهت و احترام امروزش را مدیون همان گذشته و نام شریعتی است.
این در حالی است که امروز همراهان پیکر پوران شریعت رضوی نتوانستند طبق برنامه، نماز میت را در مسجد حسینیه ارشاد اقامه کنند و در حالی در خیابان، معترضانه و پشت درهای بسته ی حسینیه ارشاد به اقامه ی نماز ایستادند؛ که به گفته ی فرماندار تهران مجوز «تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی از حسینیه ارشاد صادر شده بود و نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته است».
منبع: ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پوران شریعت رضوی علی شریعتی حسینه ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم کردن گوشت فاسد در شهرستان تالش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر سعید رستمی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش گفت: در بازدید مشترک از مراکز فروش و پخش مواد پروتئینی و گوشتی به همراه نمایندگان دامپزشکی و صمت در این شهرستان ، ۴۰ کیلوگرم گوشت فاسد از یک واحد صنفی کشف و معدوم شد.

دکتر رستمی از تعطیلی این واحد صنفی خبر داد و افزود: همچنین یک نانوایی به دلیل استفاده از ماده ممنوعه جوش شیرین در پخت نان و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی در محیط نانوایی، تعطیل شد.

دیگر خبرها

  • معدوم کردن گوشت فاسد در شهرستان تالش
  • جزئیات انفجار خودروی دکتر حسابی با بمب!
  • توسعه، مهم‌ترین هدف شرکت مس در سونگون است
  • خبر خوش درباره افزایش حق‌الزحمه‌ کارورزان پزشکی
  • خبر خوش درباره افزایش حق‌الزحمه‌ دستیاران پزشکی
  • کشف دستگاه‌های لیزر و زیبایی قاچاق به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان
  • خاطراتی از عبدالحسین زرین‌کوب + صدا
  • مهم‌ترین نشانه‌های آسیب به دینداری در آیات و روایات
  • مراقبت از نوزاد رها شده مشهدی در بیمارستان ادامه دارد
  • پوران درخشنده این روز‌ها چه می کند؟