اسقف ارامنه تهران: حقوق اقلیتها بعد از انقلاب قانونی شد
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۱۷۶۳
به گزارش جماران؛ اسقف اعظم ارامنه تهران در پیامی که در جشن ارامنه تهران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرائت شد، تاکید کرد که پس از انقلاب اسلامی، برای نخستین بار حقوق اقلیتهای قومی و دینی در ایران، جنبه قانونی به خود گرفت.
سبوه سرکیسیان در بخشی از پیام خود، در ارتباط با دلایل موفقیت انقلاب اسلامی در مواجهه با چالشهای گوناگون گفت: دین و میهن، دو اصل مقدس برای ملت ایران هستند و شهروندان ایرانی همواره با جانفشانی و ایثار آماده دفاع از این دو اصل مقدس بودهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی همچنین با اشاره با حضور جامعه ارمنی ایران در دفاع مقدس افزود: جامعه ارامنه، پس از جنگ نیز با کار و تلاش در راستای اعتلای ایران در زمینههای هنری، صنعتی، تولیدی و حمل و نقل بینالمللی فعالیت های زیادی کردهاند.
** یشایایی: اقلیتها در ایران امنیت دارند
هارون یشایایی ناشر و تهیهکننده سینمای کشورمان نیز در این مراسم به امنیتی که اقلیتهای دینی از آن برخوردارند، پرداخت و با اشاره به تعرضهای گستردهای که پس از تحولات اجتماعی به زندگی اقلیتها در مصر، عراق و کشورهای دیگر منطقه شده است، گفت: در ایران با وجود اینکه اقلیتهای دینی از نظر جمعیتی بزرگ نیستند، اما نه تنها مورد تعرض قرار نگرفتند، بلکه اجتماعات اقلیتهای دینی پس از انقلاب سازمان یافتهتر شد.
وی که از جامعه کلیمیان ایران است، با تاکید بر اینکه اقلیتهای دینی نیز در مشکلات کشور با دیگر اقشار جامعه شریک هستند، افزود: امیدواریم این مشکلات اقتصادی که به ملت ایران تحمیل شده است، با همدلی و یکپارچگی مردم، زودتر برطرف شود.
** آندرانیک سیمونی: جوانان ارمنی از پرچم ایران دفاع میکنند
آندرانیک سیمونی استاد دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به شهدای ارمنی در دفاع مقدس، تاکید کرد: امروز هم سینه جوانان ارمنی، مقابل گلولهای که بخواهد به پرچم ایران شلیک شود، سپر خواهد بود.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه اخیرا هامایاک آودیسیانس به عنوان رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان مشغول به کار شده است، خواستار حضور و مشارکت بیشتر جامعه ارمنی در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شد.
سیمونی در ارتباط با برخی قوانین که از آن تعابیر مختلفی میشود، گفت: همیشه امکان تغییر و اصلاح قوانین وجود دارد؛ آنچه مسلم است، این است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق همه اقوام و مذاهب را تضمین کرده و اراده ملت ایران نیز بر همین اصل استوار است. بنابراین، مقررات پاییندستی را میتوان مطابق قوانین بالادستی اصلاح کرد.
در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که دوشنبه شب به همت انجمن ملی و فرهنگی ارامنه تهران برگزار شد، سعید زارع معاون اقلیتهای دینی دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور اقلیتهای قومی و دینی، سعید تقوی رئیس اداره اقلیتهای دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشیش مسروپ راتاووسیان حضور داشتند.
انتهای پیاممنبع: جماران
کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 انقلاب اسلامی دفاع مقدس ارامنه ارمنی های ایران ارامنه ایران ارمنی ها 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصولگرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسانهای بیبصیرت مانع رشد وحدت امت است
پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامههای قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست میدهیم.
مشروح گفتوگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک در پی می آید:
مستحضرید که رهبری در سخنرانی اخیر خود به «وحدت ملی و اتحاد دلها و عزمها و ارادههای مردم» از زاویه منافع ملی مورد تأکید قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشکلات و عقبافتادگی در این زمینه گفتند: «در این زمینه دچار غفلت شدهایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کردهایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان را حفظ و روز به روز تقویت کنیم.» تحلیل و ارزیابی شما از بیانات رهبری چیست؟
مبنای انقلاب اسلامی بر «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیم» (آلعمران: 101) و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آلعمران: 103) است. این پایه و اساس کار است و انبیاء و اولیاء این فرمان الهی را در طول تاریخ پیاده میکردند. پیامبر اکرم(ص) هم مأمور به «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُم» (آلعمران: 103) بودند و خدمات زیادی داشتند.
عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامههای قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست میدهیم.
مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است. اختلاف و تفرقه بین آحاد جامعه به هر دلیل و شکلی؛ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حتی دینی، قومی و مذهبی، این سه ضلع را متزلزل میکند. اصرار مقام معظم رهبری برای حفظ وحدت، حول محور حاکمیت دینی است. لذا این مسئله باید شکل واقعی بگیرد. در این راستا دستگاهها به خصوص سیاسیون و بالاخص خواص امت اعم از علما و غیر علما، باید پای کار بنیههای اصلی وحدت بیایند و الا کار دشمن، شیطان بزرگ، استکبار و منافقین، ایجاد اختلاف و تفرقه است. بنابراین در مقابل هجمۀ سنگین بینالمللی باید سد پولادینی در کشور ساخته شود. آقا بر این موضوع تکیه دارند و مبنای آن قرآن است.
برخی شاید از روی شیطنت تحلیلشان این است که مقصود رهبری از تقویت وحدت و انسجام، وحدت بین اصولگرایان است.
این حرف، انحراف از مسیر کلام آقاست. اولاً امام، رهبر جامعه، جهان اسلام و کشور هستند و نمیتوانند یک قشر خاصی را ببینند. فرمایشات آقا عام است و همه مردم، اصولگرایان و اصلاحطلبان را شامل میشود. مگر اصولگراها در این مسیر کوتاهی نکردند؟ خیلی از اصولگرایان کوتاهی کردند. لذا در این قضیه فرمایش آقا عام است و اینگونه تخصیص دادن، حرکت انحرافی است.
پس میفرمایید مخاطب عامه مردم است؟
شک نکنید.
از دیدگاه شما راه حل چیست؟ چه کارهایی باید میشد که نشده است. اگر غفلت کردیم درباره چه موضوعاتی غفلت شده است و چگونه باید جبران کنیم؟
ما باید بر چند کار سرمایهگذاری جدّی کنیم. نکته اول: ارتقاء فرهنگ دینی دور از شعار و بیان کلیات ابوالبقاء، باید توسط دولت، مجلس، قوه قضاییه، آحاد مردم، علمای حوزههای علمیه و دانشگاهها شکل واقعی و میدانی پیدا کند. معنایش این است که هر کسی ادعای وحدت میکند، خودش باید عامل وحدت و انسجام تشکیلاتی نظام باشد. نمیشود کسی شعار دهد، کنار برود و ایجاد اختلاف کند.
نکته دوم موانع راه رشد وحدت امت حول محور ولایت باید شناسایی شود. از جمله مسائلی که مانع رشد وحدت امت است، وجود انسانهای بیبصیرت در جامعه اعم از خواص و غیر خواص است. یعنی بیبصیرتی عامل فروپاشی است و شوخی ندارد. دلیل تاریخی هم داریم. بعد از جریان غدیر خم و معرفی امیرالمومنین(ع) برای جانشینی پیامبر اکرم(ص)، کمتر از ۷۵ روز سقیفه بنیساعده تشکیل شد و انحراف در مسیر به دست آوردن حاکمیت پایهگذاری گردید. آنچنان بین مردم اختلاف ایجاد کردند که ۲۵ سال از استفاده وجود امیرالمومنین(ع) محروم شدند. امروز هم همینطور است. رسانههای بیگانه، سازمان سیا، سازمان جاسوسی انگلیس، موساد و همه جریانات شیطانی جهانی تلاش میکنند مردم را از حول قرآن، عترت و ولایت دور کنند.
ارتقاء بصیرت در سطح توده مردم با اطلاعرسانی مستند و بررسی دستاوردهای انقلاب در طول ۴۵ سال، عامل وحدت است. هرچه مردم آگاهتر و روشنتر شوند، وحدتشان قویتر میشود. از آن طرف باید مسائل زیرساختی زندگی مردم تامین شود؛ نمیشود سفره مردم کوچکتر شود و معیشت مردم مشکلاتی پیدا کند.
لذا دولت با سیاستگذاری، نظارت و فراهم کردن زیرساختها برای ارتقا رشد تولید، باید تدبیر کند تا تأمین زندگی و معیشت مردم مشکلی نداشته باشد. به همین دلیل آقا شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح فرمودند. لذا موانع رشد تولید باید برطرف شود تا موانع رشد وحدت حفظ از بین برود و وحدت شکل واقعی پیدا کند.