Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@22:24:46 GMT

هزینه فایده حضور تروریست ها و بن سلمان در پاکستان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۱۸۲۹

هزینه فایده حضور تروریست ها و بن سلمان در پاکستان

تهران- ایرنا- ولیعهد عربستان در کشاکش انتقادات تهران و دهلی نو از اسلام آباد به خاطر حضور و تحرک عناصر تروریستی در خاک پاکستان، به این کشور سفر کرده تا اعتبار مخدوش خود را اعاده کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ورود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به پاکستان در شامگاه یکشنبه 28 بهمن ماه برای مقامات پاکستان نوید بخش سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری تازه عربستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود پنج ماه ماه پس از آنکه «عمران خان» نخست وزیر پاکستان ریاض را با دست پر یعنی وعده دریافت وام سه میلیارد دلاری و اعتبار سه ساله 9 میلیارد دلاری برای واردات نفت خام سعودی ترک کرد، سران اسلام آباد گرم ترین پذیرایی را از ولیعهد عربستان به جا آوردند.
عمران خان که در میان مقامات کشورهای مختلف، پس از قتل «جمال خاشقچی» همراهی و همدلی چشمگیری را برای بیرون کشیدن بن سلمان از انزوا و فشارهای فراوان به خرج داد، حتی رانندگی وی را برعهده گرفت و ولیعهد سعودی را در اقامتگاه رسمی خود اسکان داد تا میزبانی بی نظیری را از میهمان پر ریخت و پاش خود به عمل آورد.
بن سلمان پیش از آنکه بالاترین نشان شهروندی را از رئیس جمهوری پاکستان دریافت دارد، خود را نماینده مردم این کشور در عربستان دانست تا به نوعی به استقبال داغ رهبران اسلام آباد پاسخ گوید.
هر چند عربستان به طور سنتی با اعطای وام های سنگین به پاکستانِ اغلب درگیر با چالش های اقتصادی و کسری بودجه، کوشیده مقامات اسلام آباد را در زمره دوستان خود نگاه دارد اما این بار رقمی چشمگیر و نزدیک به 20 میلیارد دلار برای تازه ترین سرمایه گذاری سعودی در پاکستان اعلام شد.
پس از انعقاد قرارداد هشت میلیارد دلاری تاسیس پالایشگاه نفتی در بندر گوادر پاکستان و همکاری در زمینه هایی دیگر از جمله انرژی و معدن، بن سلمان اعلام کرد مناسبات دو طرف ماه به ماه و سال به سال گسترش خواهد یافت.
تازه ترین ماه عسل در روابط ریاض و اسلام آباد در شرایطی شکل گرفته که پاکستان با انتقادات گسترده ای در زمینه حضور عناصر گروهک های تروریستی افراطی در خاک خود مواجه است.
در تازه ترین موضع گیری در خصوص عملیات تروریستی شامگاه چهارشنبه هفته گذشته (24 بهمن ماه) در سیستان و بلوچستان، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز اعلام کرد: قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند در مقابل این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودش نسبت به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند.
در پی شهادت 27 تن از مرزبانان ایرانی در محور خاش- زاهدان در محدوده چانعلی، مقامات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن احضار سفیر پاکستان در تهران وی را حامل این پیام ساختند که جمهوری اسلامی ایران از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه ها، تحرکات و استقرار گروهک های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند.
علاوه بر این مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران واکنش هایی جدی در این زمینه ابراز داشتند. «حسن روحانی» رئیس جمهوری یک روز پس از حادثه و پیش از ترک تهران به مقصد اجلاس سوچی در روسیه، همسایگان را به انجام رسالت و وظایف قانونی خود در چارچوب حسن همجواری فرا خواند و از آنها خواست با عمل به وظیفه و رسالت خود، اجازه ندهند تروریست‌ها با سوء استفاده از خاک این کشورها، علیه همسایگان دست به اقدامات تروریستی بزنند.
به گفته رئیس جمهوری اگر این روند بخواهد ادامه یابد و آنها نتوانند جلوی تروریست‌ها را بگیرند، از لحاظ قانونی و مقررات بین‌المللی روشن است که ما حقوقی داریم و در زمان لازم حقوق خودمان را استیفا می‌ کنیم.
«علی لاریجانی» رئیس مجلس نیز در جلسه روز یکشنبه مجلس بیان داشت دولت پاکستان باید پاسخگوی حادثه تروریستی زاهدان باشد. به گفته وی چنین اتفاقاتی سطح همکاری دو کشور را مخدوش می‌کند.
از سوی دیگر یکی از جدی ترین واکنش ها را سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران نشان داد که به مقامات پاکستان به دلیل فعالیت گروهک تروریستی «جیش العدل» در خاک این کشور تاخت و بیان داشت انتقام خون شهیدان‌مان را از دولت‎های عربستان و امارات خواهیم گرفت.
همزمان با حملات تروریستی گروه جیش العدل وابسته به القاعده به مرزداران ایرانی، دولت هند نیز پاکستان را به خاطر فعالیت دیگر گروه تروریستی افراطی در خاک این کشور مورد عتاب و خطاب خود قرار داد.
در حادثه چند روز پیش در منطقه کشمیر 44 تن از پرسنل پلیس هند در حمله تروریستی مشابه حادثه سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند و بلافاصله گروه موسوم به «جیش محمد» حاضر در خاک پاکستان مسوول این حمله شناخته شد.
نکته جالب توجه اینکه دیروز رسانه ها خبر از کشته شدن 6 تن از نظامیان پاکستانی در منطقه بلوچستان این کشور دادند که نشان داد خود پاکستانی ها هم از حملات تروریستی گروه های افراطی در این کشور در امان نیستند.
با این حال اظهارات اخیر و گذشته مسوولان کشورمان درباره وظایف پاکستانی ها برای مقابله با تروریست ها و مسائلی نظیر اینکه هنوز هفت تن از نیروهای مرزبانی ایران پس از حمله مهرماه گذشته تروریست ها به پاسگاه میرجاوه، در خاک پاکستان در اسارتند، کاستی در عملکرد و اهمال مقامات اسلام آباد در این زمینه را به نمایش می گذارد.
پاکستانی ها در شرایطی برای بن سلمان سنگ تمام گذاشته اند که عربستان طی سال های گذشته یکی از اصلی ترین حامیان گروه های مسلح افراطی در منطقه بوده است. بنابر این در کنار سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری، جولان تروریست ها در خاک پاکستان را می توان دیگر نتیجه همگامی مقامات اسلام آباد با سعودی ها برشمرد.
پژوهش**9275

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پاكستان محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فایده بلندمدتِ جنب‌وجوش و تحرک در نوجوانی

آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از کارشناسان و متخصصان بخشی از سلامت جسم و روان را با ورزش مرتبط می‌دانند. فعالیت بدنی، علاوه بر فواید بسیار برای سلامت جسمی در بهبود خلق‌وخو، کاهش اضطراب و افسردگی نیز موثر است.

طبق نتایج یک مطالعه‌ جهانی که کارشناسان یک شرکت ژاپنی روی بیش از ۲۶ هزار نفر انجام داده‌اند، میان فعالیت بدنی در نوجوانی و سلامت روان در بزرگسالی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گزارش نشریه «سلامت زنان انگلیس» (Women's Health Uk) این پژوهش، با مدیریت پروفسور «برندون استابز» از کینگز کالج لندن از نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ انجام شده است.

طبق این بررسی، افرادی که در دوران نوجوانیِ خود، فعالیت جسمی داشته و ورزش کرده‌اند، در سنین بزرگسالی نیز فعال‌ترند و سلامت روانی بیشتری دارند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت بدنی در نوجوانی مستقیما بر ذهن انسان در آینده تاثیر می‌گذارد.

این مطالعه که بخشی از دومین پژوهش جهانی «وضعیت ذهن» شرکت اسیکس است، براساس امتیاز «وضعیت ذهن» (یعنی سلامت روان) از ۱۰۰ است. این ارزیابی‌ها در ۲۲ کشور صورت گرفت که نمونه‌های آزمایشی آن از نظر سن و جنسیت با جمعیت ملی تناسب داشتند.

طبق این یافته‌ها، انگلیسی هایی که در ۱۵ تا ۱۷ سالگی منظم ورزش می‌کردند، در مراحل بعدی زندگی فعال‌تر بودند و در بزرگسالی امتیاز بالاتری را در «وضعیت ذهنی» کسب کردند.

به گزارش اسیکس، تمرین بدنی منظم یک نوجوان (بیش از ۱۵۰ دقیقه در هفته) در هر سال، بهبود امتیاز «وضعیت ذهنی» در بزرگسالی را به همراه دارد. نوجوانانی که قبل از ۱۵ سالگی تمرین‌های بدنی را متوقف کرده بودند ۱۵ درصد کاهش در امتیاز وضعیت ذهنی داشتند، در حالی که افرادی که قبل از ۲۲ سالگی تمرین بدنی را متوقف کردند تنها شش درصد کاهش داشتند.

در انگلیس، افرادی که در ۱۵ تا ۱۷ سالگی منظم ورزش می‌کردند، میانگین امتیاز وضعیت ذهنی ۶۲ از ۱۰۰ را در بزرگسالی دارند، در حالی که افرادی که در آن سال ها فعال نبودند امتیاز ۵۸ از ۱۰۰ را به دست آوردند.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند ورزش نواحی کلیدی پردازش عاطفی در مغز را تحریک می‌کند و موجب کاهش التهاب و سلامت روده می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، بنابراین فعالیت بدنی و تحرک در میان نوجوانان امروزی بسیار مهم است‌ زیرا در شکل‌گیری جمعیت بزرگسال سالم نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان
  • حمله به کلیسای آشوریان در سیدنی، اقدام تروریستی بود
  • وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
  • پاکستان: هرگونه اقدام نظامی جدید از سوی اسرائیل به ضررشان تمام خواهد شد
  • فایده بلندمدتِ جنب‌وجوش و تحرک در نوجوانی
  • مرگ ۳۶ نفر در پی بارندگی شدید و وقوع رعد و برق در پاکستان
  • تروریستی خواندن لشکر زینبیون به امنیت پاکستان آسیب می‌زند/ از لشکر زینبیون باید تقدیر کرد
  • اطلاعیه سپاه شماره ۲؛ هشدار به آمریکا و کشور‌های منطقه
  • انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریست صهیونیستی/ هشدار به دولت تروریستی آمریکا