Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@12:10:40 GMT

افزایش ۲۱۱ میلیون تنی ظرفیت بندری کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۰۰۳

افزایش ۲۱۱ میلیون تنی ظرفیت بندری کشور

استفاده از پتانسیل های حوزه دریا و بنادر پس از آنکه از سوی بالاترین مقام در نظام مورد تاکید قرار گرفت به عنوان دستور کار از سوی دستگاه های متولی دنبال شد تا جایی که امروز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شاهد افزایش ۲۱۱ میلیون تنی بنادر کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرزهای آبی ایران و وجود دریای آزاد در کشورمان این پتانسیل را ایجاد کرده تا با استفاده از این بخش زمینه توسعه و رشد اقتصادی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیتی که چندین سال است از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته و ایشان در فرمایشات و دیدارهای متعدد خود با شخصیت های نظامی، سیاسی و اقتصادی بر لزوم بهره از پتانسیل دریاها و سواحل و بنادر کشور تاکید داشته اند.

 

ر هبر معظم انقلاب در بندهای 19، 21، 23 و 28 سیاست های کلی برنامه ششم بر بهره وري از درياها، توسعه دريا محور، پيشرفت اقتصادي، حمل نقل دريايي، اکوتوريسم دريايي تاکید داشتند. در بندهای 19، 21، 23 و 28 بر موارد زیر تاکید شده است:

تقسیم کار و تعیین نقش ملي در مناطق، استانها، نواحي و سواحل و جزاير کشور با رعايت الزامات آن در چارچوب سیاستهای کلي مربوط، به منظور افزايش تولید ثروت ملي و حمايت دولت از سرمايه گذاری در مناطق کمتر توسعه يافته و روستايي.

توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار – خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران.

توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه‌های دارای مزیت.

اولویت دادن به حوزه‌های راهبردی صنعتی (از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل ونقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا، آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های پیشرفته در آنها.

کشورمان با داشتن 14 بندر فعال جزو کشورهایی است که حمل و نقل دریایی در آن رونق فراوانی دارد. این بنادر به عنوان مهمترین پایانه های تجاری کشور بخش عمده ای از واردات و صادرات را انجام می دهند. بر اساس آخرین مطالعات و آمارهای جهانی در زمینه شاخص رقابت ‌پذیری بنادر ایران در شاخص رقابت پذیری در سال 2017 رتبه 69 را داشته‌اند. همچنین جایگاه بنادر ایران در شاخص حمل و نقل رتبه 57 و در زیرشاخص کیفیت بنادر جایگاه 71 را از آن خود کرده‌اند. در راستای توسعه بنادر کشور 29 آذرماه نیز 19 قرارداد تفاهم سرمایه گذاری میان سازمان بنادر و بخش خصوصی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد امضا شده است.

 

این قالب این قراردادها که در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل امضا شده است در مجموع ۸۷ میلیارد تومان در بندر شهید رجایی، ۷۱۷ میلیارد تومان در بندر امام خمینی به منظور ایجاد تاسیسات تولیدی و ارزش افزوده ای، ۳۳۵ میلیارد تومان در بندر انزلی در بخش پایانه‌های صادراتی، مراکز تعمیرات و سوخت کشتی و مخازن روغن خوراکی، ۱۰۳ میلیارد تومان در بندر بوشهر برای احداث سردخانه و تاسیسات جمع آوری مواد زائد نفتی، ۱۰۰ میلیارد تومان در بندر امیر آباد، ۳۳۲ میلیارد تومان در بندر چابهار و ۷۰ میلیارد تومان در بندر نوشهر توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در سال های اخیر اقدامات فراوانی را در این زمینه انجام داده و در دستور کار دارند تا جایی که بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی شاهد افزایش ظرفیت‌های دریایی ایران به ۲۴۰ میلیون تن در ۴۰ سال گذشته بوده ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «محمد اسلامی» در این زمینه نوشته است: «دریا و دریانوردی مولفه‌های اقتدار ملت ایران هستند و ما با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل دریایی دارای مولفه‌های اقتدار ملی در این حوزه هستیم بنابراین باید بهره برداری از دریا را در دستور کار خود قرار دهیم. بخش بنادر ایران در ۴۰ سال گذشته اقدامات بسیار زیادی انجام دادند به طوری که ظرفیت‌های بندری ایران از ۱۹ میلیون تن به ۲۳۰ میلیون تن افزایش یافته است. در بخش تجاری و مشاغل پشتیبانی و گردشگری دریایی فرصت‌های بی نظیری داریم که هنوز از آن استفاده نکرده‌ایم.»

 

آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی حاکی از آن است که در شش ماهه نخست امسال بیش از ۷۴ میلیون تن کالا در دریاهای ایران تخلیه یا بارگیری شده است. این آمارها که از عملکرد بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی (ه)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر ارائه شده نشان می‌دهد که تخلیه و بارگیری کالاهای اقتصادی در سال جاری به عدد ۷۴ میلیون تن رسیده که کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

 

 آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۶ و تا زمان فعلی آمار جابه‌جایی کالاها در بنادر بیش از ۸۲ میلیون تن بوده است. سازمان بنادر و دریانوردی جزییات جابه‌جایی کالا در بخش‌های مختلف را ارائه کرده که کالاهای کانتینری با کاهش حدودا ۲۷ درصدی بیشترین نقش را در پایین آمدن این عملکرد داشته است. براساس این گزارش در سال جاری ۱.۲۶ میلیون TEU (واحدی معادل ۲۰ تا ۴۰ فوت) کانتینر در آبهای ایران جابه‌جا شده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۱.۷۴ میلیون بوده است. در کنار کالاهای کانتینری کالاهای نفتی نیز کاهش داشتند، به طوری که عدد آنها از حدود ۲۷ میلیون تن سال گذشته در سال جاری به ۲۴ میلیون تن کاهش پیدا کرده که نشان‌دهنده افت ۱۶ درصدی آن است.

 

همچنین ظرفیت جابجایی بار در بنادر ایران تا پایان سال گذشته به ۲۳۳ میلیون تن رسید. در ابتدای انقلاب، تنها ۱۹ میلیون تن ظرفیت جابجایی بار در کشور ایجاد شده بود. در بخش مسافر دریایی هم این میزان از ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به ۲۴ میلیون نفر در سال گذشته رسید.» ظرفیت جابجایی بار در بنادر ایران تا پایان سال گذشته به ۲۳۳ میلیون تن رسید و در چهل سال گذشته، سالانه پنج میلیون و پانصد هزار تن به این ظرفیت افزوده شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: حادثه تروریستی زاهدان خبرگزاری شبستان اصفهان اردبیل زاهدان استان بوشهر شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل دارالشهدای آران و بیدگل بنادر و دریانوردی رشد اقتصادی بنادر رشد و توسعه رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ شرکت جدید در ۱۴۰۲ بورسی شدند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجید عشقی درباره شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: شعار امسال هم راستا با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و شعارهای سال‌های گذشته ولی با تاکید و تکیه مضاعف بر توان مردمی کشور تعیین شد.

وی با تاکید بر ظرفیت، توان بالا و آمادگی بازار سرمایه کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه و راهکارهای عملی برای جلب مشارکت و جذب سرمایه مردم که توجه ویژه به آن‌ها چه از سوی سیاست‌گذاران و چه از سوی عموم مردم، راهگشای بسیاری از مشکلات صنایع بوده و منجر به جهش تولید و رشد اقتصادی نیز خواهد شد را تشریح کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ظرفیت تأمین منابع مالی و تشکیل سرمایه مورد نیاز صنایع برای پیشبرد و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از ابزارهای تأمین مالی موجود در بازار سرمایه از قبیل انتشار صکوک، افزایش سرمایه، تأمین مالی جمعی و یا تشکیل شرکت سهامی عام پروژه (در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۷۰ همت بوده است) را از جمله ظرفیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و توضیح داد: عرضه اولیه شرکت‌های سودآور و کم ریسک با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از فرصت‌های این بازار است؛ به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ شرکت جدید وارد بازار سرمایه شد.

عشقی همچنین افزایش میزان سهام شناور بنگاه‌های اقتصادی موفق پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در جذب منابع غیرمولد و خرد مردم با ذائقه و توان ریسک‌پذیری مختلف (از صندوق‌های تضمین اصل و درآمد ثابت تا صندوق‌های سهامی و اهرمی که عمدتاً در سال‌های گذشته با ابتکار عمل سازمان بورس و نهادهای مالی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند) را از دیگر ظرفیت‌های بازار سرمایه برشمرد.

وی در ادامه به الزامات و پیش‌نیازهایی که رعایت آن‌ها از سوی سیاست‌گذاران و متولیان منجر به توفیق در تحقق شعار سال چه در بخش جلب «مشارکت مردم» و چه در بخش «جهش تولید» می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل مؤثر بر صنایع به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، افزایش اعتماد عمومی به نظام سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه به سمت پروژه‌های تولیدی، خروج از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد کشور و اتخاذ تصمیمات به‌صورت هماهنگ و فرابخشی به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض تصمیمات یک بخش بر سایر بخش‌ها، معرفی فرصت‌ها و ارتقا مشوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی به‌خصوص در پروژه‌های پیشران و دانش‌بنیان دارای صرفه اقتصادی، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به منافع بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی و تأثیر مثبت آن بر توسعه و رشد اقتصادی کشور و افزایش نظارت بر کسب‌وکارهای غیررسمی و فرار مالیاتی در بازارهای خارج از بورس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته
  • تأکید رئیس‌جمهور بر ضرورت استفاده از ظرفیت اساتید پیشکسوت
  • بستر افزایش نشاط اجتماعی فراهم شود/ ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت اساتید پیشکسوت
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • رشد ۹۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نوشهر و فریدونکنار
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد های کشور پُر آب شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد
  • انجام ۵۲ پرواز فوق‌العاده در مسیر‌های داخلی طی ۱۲ روز گذشته
  • ۳۰ شرکت جدید در ۱۴۰۲ بورسی شدند