Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمانشاه- ايرنا- تا پيش از پايان سال 97 رودخانه سيروان وارد تونل 49 کيلومتري نوسود مي‌شود تا يک سال طلايي براي طرح 6 هزار ميليارد توماني سامانه گرمسيري غرب رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، طرح سامانه گرمسيري با هدف مهار رودخانه مرزي سيروان و هدايت آن به سمت دشت‌هاي کرمانشاه و ايلام اجرايي شده است از ابتداي آن در شمال کرمانشاه تا موسيان دهلران در استان ايلام 400 کيلومتر طول دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا پيش از اين بيشتر آب پنجمين رودخانه بزرگ کشور بدون آنکه حق‌آبه ايران را بپردازد، از مرز خارج مي شود و پس از ورود به سرزمين عراق و يکي شدن با چند رودخانه ديگر در آغوش دجله آرام مي گيرد تا بيشتر سودش به عراقي ها برسد.
اکنون سيروان توسط سد 338 ميليون متر مکعبي «داريان» در شمال شهرستان پاوه مهار شده و چند کيلومتر پس از آن، تونل نوسود و بازي دراز در 2 قطعه 23 و 25.7 کيلومتري آغاز شده است.
بنابر اطلاعات منتشر شده طرح، تونل نوسود با قطر حدود 6 متري قادر است تا دبي 45 متر مکعب بر ثانيه آب را منتقل کند.
**ورود سيروان به نوسود تا پايان سال
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان کرمانشاه به مذاکره خود با معاون توليد زيربنايي سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور اشاره و اظهار کرد: ايشان قول دادند که تا پايان سال 97 آب در تونل نوسود وارد شود.
حبيب الله وفايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: البته با توجه به زمان چندماهه براي آزمايش تونل در نهايت تا پايان شهريور 98 نزديک به 90 درصد طرح سامانه گرمسيري در استان عملياتي خواهد شد.
وفايي به جلسه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان با حضور مسئولان شرکت آب نيروي کشور، وزارت کشور، جهاد کشاورزي، آب منطقه‌اي و برق منطقه‌اي استان براي رفع مشکلات طرح سامانه گرمسيري اشاره و اظهار کرد: اگر همه دستگاه‌هاي متولي پاي کار بيايند سال 98 يک سال طلايي براي طرح سامانه گرمسيري است.
**سهم کرمانشاه از سامانه گرمسيري
طرح سامانه گرمسيري غرب کشور قرار بود در سال 96 به اتمام برسد اما به دليل مشکلاتي از جمله زلزله آبان 96 و تعطيلي چند ماهه کارگاه، افتتاح آن به تعويق افتاد.
به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه «هزينه اين طرح در مجموع در 2 بخش کرمانشاه و ايلام 6 هزار ميليارد تومان است.»
ابتداي عمليات اجرايي طرح عنوان مي شد که با تکميل آن حدود 100 هزار هکتار از اراضي زارعي استان کرمانشاه آبي مي شود يا توسعه مي‌يابد اما اين عدد به مرور به حدود يک پنجم کاسته شد.
آنچنان که بهروز مرادي، سرپرست شرکت توسعه آب و نيروي ايران گفته است: با عملياتي شدن سامانه گرمسيري حدود 24 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي استان کرمانشاه در 2 بخش توسعه و بهبود زيرپوشش قرار مي گيرد.
به گفته او «سهم استان کرمانشاه از سامانه گرمسيري 55 درصد و استان ايلام 45 درصد است.»
البته رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان کرمانشاه درباره ميزان سهم استان از آب سيروان گفت: اين موضوع در دست بررسي و رايزني است و در آينده روشن و نهايي مي شود.
**اشتغالزايي براي هزاران بيکار
مدير آب و خاک سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه درباره مزاياي سامانه گرمسيري گفت: يکي از مهمترين مزاياي طرح گرمسيري، اشتغالزايي در منطقه است طوري که به ازاي آبي شدن هر پنج هکتار زمين يک شغل ايجاد مي شود و چند برابر اين رقم هم به صورت غيرمستقيم صاحب شغل خواهند شد.
عليمراد حسني در گفت ‌و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بخشي از زمين هاي کشاورزي منطقه هم اکنون هم آبي است اما آب لازم و کافي ندارد که با طرح گرمسيري توسعه پيدا مي کنند.
اما علاوه بر اين اتفاقات خوب ديگري هم در استان کرمانشاه خواهد افتاد؛ حميد چيت چيان، وزير سابق نيرو 30 فروردين 95 در کرمانشاه عنوان کرد: افتتاح اين طرح گرمسيري فقط مربوط به حوزه آب نيست بلکه اشتغال، توليد، کشاورزي و صنايع تکميلي نيز با اجراي آن رونق پيدا مي کنند و منجر به گسترش شبکه راه ها نيز مي شود.
وي طرح سامانه گرمسيري را نقطه اول کريستال توسعه خطاب کرد و گفت: توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شروع شکل گيري تحول بزرگتري در منطقه خواهد بود.
استان کرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت و بيش از 24 هزار کيلومتر مربع مساحت داراي 950 هزار هکتار زمين کشاورزي و باغ است.
سالانه بيش از چهار ميليون تن انواع محصولات از زمين هاي کشاورزي استان کرمانشاه برداشت مي شود.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

با توجه به کاهش دمای هوا و احتمال سرمازدگی در برخی مناطق استان یزد در پی پایان بارش‌های اخیر، هشدار سطح زرد در خصوص احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، از روز گذشته سامانه بارشی وارد استان یزد شد و تا امروز ادامه داشت که این حجم از بارندگی‌ها زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان شد.

پیش‌بینی می‌شود سامانه بارشی دیگری اواخر هفته‌های آینده نیز در استان یزد فعال شود و از هفته اول اردیبهشت ماه، سامانه با رعد و برق عصرگاهی در استان یزد همراه باشد.

با پایان هشدار نارنجی در استان برای فردا هشدار سطح زرد ویژه کشاورزی صادر شده است و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از روز پنجشنبه تا جمعه وجود دارد.

مجموع بارش‌های استان طی این مدت ۸.۳ میلی متر است که با احتساب بارش‌های ۲۴ ساعته گذشته در استان مجموع بارش استان از ابتدای مهرماه تا به امروز به حدود ۸۴ میلی‌متر رسیده است.

اداره کل هواشناسی استان یزد نیز اعلام کرد: با توجه به کاهش دمای هوا و احتمال سرمازدگی در برخی مناطق استان، امشب دمای ساعتی شبانه از طریق کانال هواشناسی در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/yazdmet اعلام می‌شود.

کد خبر 745567

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی به کرمانشاه
  • سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود
  • ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
  • ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟
  • نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه
  • میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد