Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:59:18 GMT

سایه استیضاح بر سر ترامپ سنگین تر می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۵۱۸

سایه استیضاح بر سر ترامپ سنگین تر می شود

نیویورک - ایرنا - دستگیری حلقه های نزدیک به 'دونالد ترامپ' به اتهام همکاری با ویکی لیکس، افشاگری های سرپرست سابق 'اف بی آی' و شکایت 16 ایالت به خاطر اعلام وضعیت اضطرار ملی، سایه استیضاح را بر رئیس جمهوری آمریکا سنگین تر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی رقیب تازه وارد 'هیلاری کلینتون'، مساله ایمیل های شخصی وی بر سر زبان ها افتاد و ضربه مهلکی بر روند آرای این نامزد دمکرات وارد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مساله از سوی دمکرات ها یک توطئه نامیده شد و مدعی شدند علاوه بر ایمیل های کلینتون که ادعا می شد برای برخی امور کاری در دوران وزارت خارجه از ایمیل شخصی استفاده کرده است، برخی رایانه های کمیته مرکزی حزب دمکرات هم مورد دستبرد قرار گرفته است.
این مساله موجب شد تا پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) حدود یک سال درباره این ایمیل ها به تحقیق بپردازد اما جنجال اصلی پس از آن آغاز شد که سایت جنجالی ویکی لیکس برخی ایمیل های کلینتون را افشا کرد. در 16 مارس 2016 ویکی لیکس آرشیو قابل جستجو را برای بیش از 30 هزار ایمیل و پیوست های ایمیل فرستاده شده از سرور ایمیل خصوصی هیلاری کلینتون ایجاد کرد.
ستاد تبلیغات انتخاباتی کلینتون اعلام کرد دستگاه های اطلاعاتی روسیه در هک ایمیل شخصی وی و انتشار آن نقش داشته اند تا بر انتخابات هشتم نوامبر به نفع دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان اثر بگذارند.
'جان پودستا' رئیس ستاد انتخاباتی نامزد حزب دمکرات نیز در یازدهم اکتبر سال جاری میلادی با یورش هکرها رو به رو شد. سارقان فضای سایبری توانستند به ایمیل وی دست یابند. پودستا علاوه بر دولت فدراسیون روسیه، دونالد ترامپ را نیز در این باره مقصر دانسته است.
ویکی لیکس بلافاصله ایمیل های پودستا را هم با محتوای ستاد انتخاباتی کلینتون منتشر کرد. به باور وی انتشار این ایمیل ها به منظور منحرف کردن افکار عمومی از گفته های رقیب جمهوریخواه درباره زنان، بویژه ویدئویی بود که در این رابطه منتشر شد.
این اقدامات، باعث شد تا انگشت اتهام دخالت کشور خارجی در انتخابات 2016 متوجه ترامپ شود و بگویند که روسیه در این ماجرا دخالت داشته است. به همین منظور بازپرس 'رابرت مولر' به عنوان مسئول این پرونده تعیین شد تا به نقش مسکو در این انتخابات بپردازد.
در نتیجه این تحقیقات که همچنان ادامه دارد، 'مایکل فلین' نخستین مشاور امنیت ملی ترامپ، 'پل منافورت' رئیس ستاد انتخاباتی، 'مایکل کوهن' وکیل و 'راجر استون' مشاور انتخاباتی ترامپ متهم شده اند.
فرزند و داماد ترامپ، 'سارا هاکابی سندرز' سخنگوی کاخ سفید و دیگر حلقه های نزدیک به ترامپ هم در مظان اتهام قرار داشته و مورد تحقیق تیم مولر قرار گرفته اند.
روسیه هم سفیر وقت خود را به مسکو فراخواند و 'کیسلیاک' را با فرد دیگر تغییر داد اما رئیس جمهوری 71 ساله آمریکا زیر بار این تبانی نرفته و همواره آن را داستانی بیش ندانسته است.
وی در این زمینه اظهار کرد: داستان روسیه کاملا ساختگی است. عملا بهانه برای سرپوش گذاشتن بر سنگین ترین شکست در تاریخ سیاسی آمریکا است. همه سروصدا سر همین است.... چون بهانه دیگری ندارند، درباره آن حرف می زنند. بازپرس ویژه باید درباره حذف 33 هزار ایمیل هیلاری کلینتون تحقیق کند.
این ماجرا به همین جا متوقف نشد و ترامپ هم دست به کار شد؛ نخست جیمز کومی رئیس 'اف بی آی' را برکنار کرد و سپس هم 'اندرو مک کیب' معاون وی را مورد غضب خود قرار داد.
ترامپ در انتقاد از مک کیب به دلیل دریافت 700 هزار دلار از سوی نزدیکان کمپین کلینتون برای همسرش که نامزد دمکرات ها برای ایالت ویرجینیا بوده است، نوشت: او از حساب ایمیل رسمی 'اف بی آی' برای تبلیغ ستاد انتخاباتی کلینتون استفاده می کرد. اینها کسانی بودند که در مورد هیلاری کلینتون تحقیق می کردند.
مک کیب پس از آنکه با شبکه های خبری درباره گفت وگوهای خود با ترامپ افشاگری کرد، بلافاصله مورد هجمه های سنگین رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت تا جایی که او را عامل کومی معرفی کرد که بدون موافقت او حتی نمی توانست به دستشویی برود.
ترامپ اظهارات مک کیب را دروغ های فراوان توصیف کرد و گفت همین دروغ ها باعث برکناری او از 'اف بی آی' شد. او و 'راد روزنشتاین' که از سوی 'جف سشنز' وزیر دادگستری معزول استخدام شده بود، برای اقدامات غیرقانونی برنامه ریزی می کردند.
وی مک کیب را سرپرست معزول 'اف بی آی' خطاب کرد که «وانمود می کند یک 'فرشته فقیر' است، در حالی که در واقع او بخش بزرگی از رسوایی هیلاری فرتوت و فریب روسیه و دست نشانده جیمز کومی بود».
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: مک کیب یک فضاحت برای 'اف بی آی' و یک رسوایی برای کشور ما بود. آمریکا را بار دیگر بزرگ کنیم!
اندرو مک‌کیب سرپرست پیشین 'اف ‌بی ‌آی' روز یکشنبه 17 فوریه در مصاحبه با شبکه 'سی ‌بی ‌اس' گفت پس از برکناری جیمز کومی رئیس 'اف بی آی'، راد روزنشتاین معاون دادستان کل موضوع برکناری ترامپ را از ریاست جمهوری مطرح کرد.
به گفته وی، روزنشتاین برنامه فعال کردن متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا را در نظر گرفته بود که مربوط به زمانی است که رئیس‌جمهوری به علت ناتوانی جسمی یا روانی فاقد صلاحیت شناخته ‌شود و معاون او جای او می‌نشیند. ترامپ در چندین توئیت چنین رفتاری را 'غیرقانونی'، 'خائنانه' و 'اقدامی برای کودتا' توصیف کرد.
'لیندسی گراهام' رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا و از جمهوریخواهان ارشد سنا هم به این اظهارات مک کیب واکنش نشان داد و خواهان بررسی آن در این کمیته شد.
او هم اظهار کرد: در صورت صحت این ادعا، می تواند «اقدام برای یک کودتای بوروکراتیک» باشد.
فشار ترامپ بر این سه نفر زمانی شدت یافت که مولر با ارائه اسنادی اعلام کرد پل منافورت رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ در پنج فقره دروغ گفته است و احتمال دارد برای این منظور به 19 تا 24 سال زندان محکوم شود.
اگرچه رئیس جمهوری آمریکا می تواند از حق قانونی خود برای عفو او استفاده کند اما این مساله شمشیر دو لبه ای خواهد بود که برای ترامپ در انتخابات 2020 به سمت او نشانه رود.
طبق اسناد مولر، منافورت درباره ارتباطاتش با «کنستانتین کیلیمنیک» دروغ گفته است. مولر گفته است کیلیمنیک با دستگاه اطلاعاتی روسیه که به هک سیستم های رایانه ای دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 متهم شده است، ارتباط دارد.
علاوه بر آن با دستگیری راجر استون مدیر تبلیغات ستاد انتخاباتی ترامپ و یکی از افراد مورد اعتماد وی، مساله ارتباط با ویکی لیکس و افشای ایمیل های کلینتون مطرح شده است.
گفته می شود از ارتباط استون با «گاسیفر 2.0» هکر معروف ایمیل های هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و ویکی لیکس مواردی کشف شده است.
بنا به آنچه که تارنمای هیل منتشر کرد، مولر همچنین در این پرونده گفته پرونده استون با پرونده هکرهای ارتش روسیه که متهم به افشای حساب های کاربری کمیته ملی دمکرات ها هستند هم ارتباط دارد.
بنا به یافته‌های مولر، استون در جریان انتخابات 2016 آمریکا مدعی ارتباط با «جولیان آسانژ» موسس تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس بوده و در تماس‌های خود با مقام‌های ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، به آنها اطلاعاتی دقیق درخصوص زمان انتشار اسناد به سرقت رفته از کمیته ملی حزب دمکرات را داده بود.
اما ترامپ با رد این اظهارات و بدون ارائه شواهد و مستندات، افشای ایمیل های کلینتون را به هکرهای چینی مرتبط کرد. رئیس جمهوری آمریکا در ماه اوت 2018 مدعی شد: ایمیل های هیلاری کلینتون که بسیاری از آنها حاوی اطلاعات طبقه بندی شده است از سوی چین هک شده بود.
وی خواستار اقدام بهتر 'اف بی آی' و وزارت دادگستری شد و گفت: در غیر این صورت با در نظر گرفتن تمام گام های اشتباهی که برداشته اند اعتبارشان برای همیشه به باد خواهد رفت.
از سویی دیگر با اکثریت دمکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا، فشار برای کشاندن ترامپ به میز استیضاح افزایش یافته و حتی برخی نمایندگان آن را مطرح کرده اند.
این مساله در کنار دعوای جدی دیوار مرزی و اعلام وضعیت اضطرار ملی از سوی ترامپ تشدید شده به گونه ای که 16 ایالت آمریکا برای این اقدام علیه رئیس جمهوری آمریکا اقامه دعوا کرده اند.
از این رو به نظر می رسد ترامپ در دو سال آینده با سه پرونده تحقیقات مولر، وضعیت اضطرار ملی و استیضاح دست و پنجه نرم خواهد کرد و روزهای سختی را در پیش خواهد داشت.
شاید نام او در زمره سومین رئیس جمهوری آمریکا قرار گیرد که استیضاح شده است.
اروپام ** 1429 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ترامپ ويكي ليكس استيضاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، تجمع خود در ویلمینگتون، کارولینای شمالی را به دلیل آب و هوای بد از جمله رعد و برق و صاعقه به تعویق انداخت.

ترامپ در فایل صوتی به حامیان خود اطلاع داد که در راه است، اما به او توصیه شد که مراسم امشب را لغو کند تا اطمینان حاصل شود که همه در امنیت هستند. 

 وی خاطرنشان کرد که به او گفته شده است که از هوادارانش بخواهد محل برگزاری تجمع برنامه ریزی شده را ترک کنند و به دنبال سرپناه باشند.

ترامپ به حاضران اطمینان داد: «خیلی سریع آن را (سخنرانی) جبران خواهیم کرد. او تاکید کرد: «ما این کار را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهیم داد و از این اتفاق ناراحت هستیم، اما می‌خواهیم همه را ایمن نگه داریم».
این سیاستمدار در پیام خود در شبکه اجتماعی Truth Social وعده داد: من به زودی برمی گردم، کارولینای شمالی!

سخنرانی ترامپ در چارچوب رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار بود شامگاه شنبه به وقت محلی برگزار شود که در نهایت به دلیل خطر طوفان در آخرین لحظه لغو شد.

تا زمان لغو سخنرانی، صد‌ها نفر از هواداران او در محوطه باز که قرار بود ترامپ در آنجا سخنرانی کند، تجمع کرده بودند. تاریخ اجرای جدید هنوز مشخص نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد