Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@06:14:35 GMT

حضور مؤسسات به شرط ارائه طرح‌های جامع در نمایشگاه قرآن

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۵۳۰

حضور مؤسسات به شرط ارائه طرح‌های جامع در نمایشگاه قرآن

‍‍‍‍‍‍

حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره فرآیند صدور و تمدید مجوز فعالیت مؤسسات اظهار کرد: براساس توافق بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و امضای تفاهم‌نامه هر دو دستگاه، بنا بر این شد که هر دو دستگاه به صورت مستقل اعطای مجوز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تأکید بر اینکه این به معنای اینست که اگر فردی مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرد، نتواند از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز آن را اخذ کند، ادامه داد: روال تمدید پروانه فعالیت مؤسسات به این گونه است، تمام مؤسساتی که از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، پروانه فعالیت را دریافت کرده‌اند، برای تمدید می‌توانند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا به به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند و هر دو دستگاه مجاز هستند که پس از اتمام تاریخ مجوز فعالیت آنها، آن را تمدید کنند.
شیخ‌ویسی بیان کرد: روش صدور مجوز جدید فعالیت مؤسسات نیز بدین گونه است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال 97، کارگروهی را با عنوان کارگروه ساماندهی صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد. در گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالغ بر 130 نوع مجوز صادر می‌شد که با تشکیل این کارگروه، صدور مجوز‌ها ساماندهی شد که به حدود 35 مجوز رسید.
وی ادامه داد: درگاه صدور مجوز واحد طبق اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای اسفندماه 97، راه‌اندازی می‌شود و براساس این اطلاعیه نیز بتوانیم شرایط جدید و روند جدید صدور مجوز مؤسسات قرآنی را همگان با دیگر صدور مجوز‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ابتدای اسفندماه انجام شود.
شیخ‌ویسی درباره علت انتخاب مؤسسه نورالمجتبی(ع) با معاونت قرآن و عترت در زمینه برپایی دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی که به منظور ارتقای سطح علمی و مدیریتی مدیران مؤسسات قرآنی و فرهنگی در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه رویکرد در این دوره برپایی دوره‌هایی در قالب فضای مجازی بود، لذا اهتمام داشتیم تا مؤسسه‌ای انتخاب شوند که زیرساخت‌های لازم را داشته باشد و اطلاعات را در قالب بستر فضای مجازی در اختیار شرکت‌کنندگان این دوره قرار دهیم و بُعد مسافت را برداریم، از سوی دیگر با توجه به اینکه مؤسسات قرآنی مجازی در کشور انگشت شمار هستند، لذا با چندین مؤسسه که حائز این شرایط بودند مذاکره کردیم.
معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این میان طرح مؤسسه نورالمجتبی(ع) را با توجه به تجربه خوب آموزشی که داشته‌اند و از سوی دیگر چندین سالیست که این مؤسسه در زمینه برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با معاونت قرآن و عترت همکاری دارند، لذا این مؤسسه به عنوان تشکل همکار انتخاب شدند.
مدیر کمیته نهادهای مردمی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره رویکرد جدید بخش مؤسسات قرآنی در نمایشگاه سال آینده اظهار کرد: کارهای مقدماتی نمایشگاه بیست و هفت، آغاز شده است و اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران کمیته‌های مرتبط تعیین شده‌اند و بحث مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن سال آینده، ذیل نهادهای قرآنی تعریف شده است که با مدیریت حجت‌الاسلام ملانوری اداره می‌شود و بنده نیز مدیر ساماندهی حوزه مؤسسات در نمایشگاه هستم.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته که بنده مدیریت مستقیم حوزه مؤسسات قرآنی ـ مردمی را در نمایشگاه قرآن داشتم باید بگویم انتخاب حدود 20 تا 30 مؤسسه از میان هزاران مؤسسه قرآنی کار دشواری است با این اوصاف شرایطی را اعلام کردیم و طی فراخوان این را اعلام کردیم و علاوه بر آن مؤسساتی که ابراز علاقه‌مندی به حضور در نمایشگاه قرآن می‌کنند از سال گذشته با تدبیر معاون اجرایی نمایشگاه قرآن رویکرد‌ها برنامه‌محور شد. به این معنا که همه مؤسسات اعم از حقوقی و حقیقی حتما باید طرح و برنامه‌ای را به دبیرخانه نمایشگاه ارائه دهند و سپس این طرح و ایده در شورای طرح و برنامه نمایشگاه قرآن مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس موافقت یا عدم موافقت جهت حضور در نمایشگاه قرآن از طریق پایگاه اینترنتی نمایشگاه به آنها اعلام می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


شیخ‌ویسی اضافه کرد: امسال نیز همین روند را خواهیم داشت. پایگاه اینترنتی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم راه‌اندازی شده و پذیرای طرح‌ها و ایده‌های جامع قرآنی اعم از مؤسسات و بخش‌های مردمی قرآنی کشور خواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌محوری از رویکردهای اصلی نمایشگاه قرآن امسال نیز است، ادامه داد: بحث اقتصاد مقاومتی و ارائه طرح‌هایی که خیلی هزینه‌بر نباشد و بحث اعتباری و بودجه‌ای با توجه به شرایط خاص کشور به جد در همه طرح‌ها مد نظر قرار گیرید و این به معنای کم کردن از کیفیت نیست اما با ملاحظات جدی در حوزه بودجه‌ای شاهد ارائه طرح‌های خوبی در نمایشگاه قرآن باشیم.
شیخ‌ویسی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی با جود طرح‌های آموزشی که دارند در سطح استان و محله فعالیت خود موفق هستندوعمل کرده‌اندو این نشان از عمق فعالیت‌های آموزشی مؤسسات است اما قالب‌های نمایشگاهی از نوع رویکردهای آموزشی مؤسسات متفاوت است. چنانکه شاهد بودیم مؤسساتی در خارج از نمایشگاه قرآن فعالیت‌های خوبی ارائه می‌کنند اما در قالب نمایشگاه قرآن نمی‌توانند به مخاطبان خدمت رسانی کنند و به ارائه برنامه‌ها و طرح‌های جامع بپردازند و لذا نمی‌خواهیم به هر طریقی عناوین بزرگ را در نمایشگاه قرآن بیاوریم تنها به دلیل اینکه بهتر و بیشتر نشان داده شوندو حال آنکه خروجی خوبی برای مخاطبان نمایشگاه قرآن نداشته باشند.
وی ادامه داد: در نمایشگاه قرآن امسال نیز در نظر داریم حداقل بخش مؤسسات را مؤسسه محور نکنیم بلکه فعالیت و برنامه‌محور کنیم به عنوان مثال برترین‌های حفظ قرآن کریم، قرائت و... را با شیوه‌های نوین آموزشی در نمایشگاه قرآن بیاوریم که روش‌های امروز و به روز را ارائه دهند و در قالب‌های نو آموزشی مطالب را ارائه کنند. اما با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان است، به تبع شاهد حضور مؤسسات بیشتر از استان تهران هستیم.
شیخ‌ویسی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال نیز شاهد جمع شدن بخش مؤسسات به دلیل تقارن با لیالی قدر خواهیم بود یا خیر؟ بیان کرد: در سه سال گذشته موقعیت مناسبی را به مؤسسات قرآنی اختصاص داده‌ایم که در شبستان بوده است و این آسیبی که داشت این بود که در لیالی قدر به جهت استفاده در برنامه‌های این شب‌ها باید این بخش‌ها جمع می‌شد که نمایشگاه با سکتی روبرو می‌شد که انشاءالله امسال در نظر داریم مکان مناسبی بگذاریم که مشکلات سال گذشته را در این زمینه نداشته باشیم.
وی ادامه داد: مؤسسات برنامه‌‌ها و ایده‌های خوب خود را برای حضور در نمایشگاه قرآن طی فراخوان‌های آینده و از طریق پایگاه اینترنتی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن اعلام کنند تا برای بهترین طرح زمینه حضور باشد.
شیخ ویسی در ادامه در خصوص تعداد مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: کتابچه‌ای که در سال 95 از سوی معاونت قرآن و عترت تهیه شد، بالغ بر دو هزار و 400 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت اعم از دارای پروانه فعالیت و یا مؤسساتی که دارای موافقت اصولی هستند پس حدود هزار و 400 مؤسسه دارای پروانه فعالیت هستند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی شیخ ویسی نمایشگاه بین المللی قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی «روایت باران» این روز‌ها در فرهنگسرای نیاوران درحال برگزاری است و در راستای رویکرد پژوهشی، میزبان پنل‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان و هنرجویان خواهد بود.

یکی از این نشست‌های تخصصی روز جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد. این نشست تحت عنوان «سیر تحول هنر‌های قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» با همکاری دانشگاه سوره و دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان و نگارخانه ترانه باران با حضور دکتر سجاد محمد یارزاده (رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان)، مهران هوشیار (دانشیار و مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه سوره)، مهدی خانکه (استادیار و ریاست مدرسه عالی مهارتی دانشگاه هنر‌های اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنر‌های سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) برگزار و دانشجویان و اساتید پیرامون این موضوع به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست.

در پایان این نشست تخصصی به شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور از طرف دانشگاه اهدا خواهد شد.

نمایشگاه روایت باران توسط نگارخانه «ترانه باران» به عنوان نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی- اسلامی و با همکاری صندوق اعتباری هنر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده و بیش از ۱۷۰ اثر از هنرمندان و اساتید برجسته خوشنویسی را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، و همچنین رشد و توسعه اقتصاد هنر‌های ایرانی واسلامی و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه آثار قرآنی برگزار شده است.

لازم به ذکر است نمایشگاه «روایت باران» تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فرهنگسرای نیاوران دایر است و علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روز‌های تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • جهانی شدن تنها از طریق قرآن ممکن خواهد بود
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود
  • پروانه فعالیت ۵ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در سنندج صادر شد
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • از آلبوم مرقع «دولت قرآن» اثر یدالله کابلی رونمایی شد
  • آلبوم مرقع «دولت قرآن» یدالله کابلی رونمایی شد
  • پیشتازی یزدی‌ها در تربیت حافظ قرآن کریم
  • لزوم بهره‌گیری از گنجینه معرفت قرآنی