Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@12:12:00 GMT

تشخيص و درمان نيش حشرات

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۶۵۵

تشخيص و درمان نيش حشرات

خبرگزاري آريا -

جاي نيش بعضي از حشرات مي‌تواند بسيار دردناک و درعين حال خطرناک باشد
گزش و نيش حشرات در مواقعي رخ مي‌دهد که يک حشره براي تغذيه يا براي دفاع از خود از طريق مکانيسم‌هاي دفاعي خود فردي را نيش مي‌زند. برخي حشرات پس از نيش زدن، اقدام به تزريق اسيد فرميک مي‌کنند که مي‌تواند منجر به واکنش فوري پوستي که معمولاً قرمزي و تورم در ناحيه گزيده شده‌است بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزش مورچه آتشين، زنبور، زنبور بي‌عسل و زنبور سرخ دردناک است و ممکن است در افرادي که به گزيدگي حساسيت دارند، موجب واکنش آلرژيک شديدي به نام شوک آنافيلاکسي شود.
همه مي‌دانيم که جاي نيش بعضي از حشرات مي‌تواند بسيار دردناک و درعين حال خطرناک باشد. اما گاهي‌اوقات به‌دليل تشخيص داده نشدن نوع حشره، ممکن است زمان از دست رفته و جان ما در معرض خطر قرار گيرد. بنابراين تشخيص نيش حشرات مختلف بسيار حياتي است، به‌خصوص اگر در مناطقي زندگي مي‌کنيم که حشرات به وفور وجود دارند .
نيش پشه :
نيش پشه، کوچک، گرد و کمي پف‌کرده است که به‌سرعت خود را نشان مي‌دهد. جاي نيش به‌رنگ قرمز در مي‌آيد. جاي آن سفت و متورم مي‌شود و شروع به خارش مي‌کند. پشه ممکن است چند ناحيه شما را نيش زده باشد.
اغلب پشه جاهايي از پوست را نيش مي‌زند که زير لباس نيست. محل مورد علاقه اين حشره براي نيش زدن هم اغلب جاهايي که پوست نازک است و راحت مي‌توان به رگ خوني دسترسي داشت. پشه پس از نيش زدن، بزاق خود را وارد زخم مي‌کند. اين بزاق حاوي ماده ضد انعقاد خون است و باعث رقيق شدن خون مي‌شود. همين مساله باعث مي‌شود تا پوست قرمز و متورم شود و خارش بگيرد.

جاي نيش پشه
نيش زنبور سرخ يا زنبور گاوي :
سم زنبور گاوي حاوي هيستامين و استيل کولين مي باشد. ناحيه اي که توسط يک زنبور سرخ يا زنبور گاوي دچار گزيدگي مي شود، قرمز و متورم شده و فرد دچار درد شديدي در اين ناحيه مي شود.
اگر فردي که دچار گزيدگي با زنبور گاوي شده دچار درد در اندام ها شود، گوش ها و لب ها آبي شده و يا دچار مشکلات تنفسي شود، بهتر است هر چه سريع تر به پزشک مراجعه کند چون ممکن است دچار حساسيت شده باشد.

جي نيش زنبور گاوي
نيش يا گزيدگي زنبور عسل
نيش زنبور عسل باعث درد شديد مي شود که ممکن است براي چند دقيقه ادامه پيدا کند و سپس به يک احساس تير کشيدن مداوم تبديل شود. چند روز بعد ممکن است اين منطقه هنوز نسبت به درد حساس بوده و تير بکشد. در اطراف محل گزش، پوست قرمز و در دور آن سفيد مي شود، اطراف محل ممکن است خارش داشته و در هنگام لمس، گرم باشد. اگر قبلا توسط زنبور عسل گزيده شده باشيد، بدن شما ممکن است داراي يک پاسخ ايمني نسبت به سم آن باشد، که موجب تورم در منطقه اي که گزيده شده و خارش دارد، يا در کل بدن شود.

جاي نيش زنبور عسل
نيش ساس :
معمولا ساس يواشکي نيش زده و توسط ميزبان احساس نمي شود، زيرا هنگام نيش زدن يک ماده بي حس کننده به همراه يک ماده ضد لخته به محل گزش تزريق مي کند تا خون لخته نشده و به تغذيه خود ادامه دهد. جاي نيش قرمز و خارش دار پوست ممکن است اولين نشانه هاي گزش ساس باشد. بيشتر دست ها و شانه ها را نيش مي زند و نيش زدن ها معمولا در يک سطر و مستقيم رخ مي دهد
معمولا نيش ساس به درمان طبي خاصي نياز ندارد. عفونت باکتريال ثانويه محل نيش ممکن است رخ دهد که معمولا حاصل خاراندن طولاني بوده و مستلزم درمان است. کرم هاي آنتي بيوتيک موضعي يا پماد ممکن است علائم عفونت ثانويه را برطرف کند. لوسيون هاي ضد عفوني کننده ممکن است سودمند باشد. اگر نسبت به نيش ساس واکنش آلرژيک رخ داد، ممکن است پزشک تجويز داروهاي آنتي هيستامين يا کورتيکواستروئيد را توصيه کند.

جاي نيش ساس
نيش مورچه هاي آتشين :
جاي نيش مورچه آتشين بسيار خطرناک است و بعد از گزش آن حتما به پزشک مراجعه کنيد.
مورچه آتشين حشرات کوچکي هستند که شکل آنها خشن و به رنگ قرمز و سياه مي باشند. جاي نيش آنها بسيار دردناک است . جاي نيش آنها قرمز پر رنگ مي باشد . جاي نيش مورچه وحشي باد مي کند و تاول مي زند .

جاي نيش مورچه هاي آتشين
نيش کنه :
جايي که کنه‌ نيش مي‌زند به صورت يک دايره قرمز مي‌شود. اين حشره ممکن است براي مدت طولاني در بدن قرباني باقي بماند و با مکيدن خون، بدنش بزرگ‌تر شود.
موضوع بدي که در مورد کنه وجود دارد اين است که نيش آن مي‌تواند بيماري‌هايي همچون ورم مغز، بيماري لايم (نوعي عفونت اسپيروکتي چندسيستمي) يا مشکلات سلامتي ديگري را براي فرد بدنبال داشته باشد. اگر حشره را از بدن جدا کرديد اما متوجه شديد که قرمزي آن برطرف نمي‌شود و بزرگ‌تر هم مي‌شود، خيلي سريع به پزشک مراجعه کنيد.

جاي نيش کنه
نيش خرمگس :
جاي نيش خرمگس درست مانند توده بزرگ پر از چربي به نظر مي رسد، خرمگس با وارد کردن نيش خود در بدن انسان، خون را مي مکد به همين دليل جاي نيش بسيار دردناک است. جاي نيش خرمگس اول به صورت يک نقطه ي قرمز کوچک به اندازه ي 1 ميلي متر بر روي پوست ظاهر مي شود که پس از مدتي متورم شده و دچار خارش مي شود.
خرمگس بيماري هاي مختلفي از جمله تولارمي يا تب خرگوش و سياه زخم را به انسان منتقل مي کنند، نکته ي جالب اينکه آن ها بيشتر به گله هاي گاو حمله مي کنند نه انسان ها.

جاي نيش خرمگس
نيش شپش :
محل نيش شپش معمولا در اطراف موهاست، يعني سر و گردن. جاي نيش شبيه به نيش پشه است و درصورت مشاهده خيلي زود بايد پيگيري شود چرا که اين حشرات کوچک، ناقل بيماري‌هايي مانند تيفوس يا تب خنق هستند. همچنين شپش خيلي سريع توليد مثل مي‌کند و گسترش مي‌يابد؛ بنابراين اگر يک نفر از اطرافيان شما به آن مبتلا باشد، شما نيز در معرض خطر هستيد.

جاي نيش شپش
نيش عنکبوت :
عنکبوت‌ها انواع مختلفي دارند که نيش برخي از آن‌ها مانند تانتولا، عنکبوت گرگي، عنکبوت هوبو و عنکبوت قهوه‌اي نيش خطرناکي دارند و بعد از مشاهده حتما بايد به پزشک مراجعه شود. جاي نيش عنکبوت چرکين و تاول مانند است و به شدت قرمز مي‌شود.
نيش عنکبوت قهوه‌اي نيز خطرناک است، اما خوشبختانه معمولا در ايران وجود ندارد. محل نيش دردناک است و چند ساعت بعد از گزيدگي علائم آن پديدار مي‌شود. اما عوارض آن تنها محدود به محل گزش نيست، بعضا تب، حالت تهوع، کم خوني هموليتيک و مشکلات کليوي هم در اثر گزش اين عنکبوت مشاهده شده است.
عنکبوت گرگي نيز بيشتر در آمريکا يافت مي‌شود و تنها زماني که احساس خطر کند، به انسان حمله مي‌کند. تنها واکنش بدن به گزيدگي اين حشره خارش و تاول است که بعد از يک هفته تا ده روز از بين مي‌رود.

جاي نيش عنکبوت
نيش سارکوپتس اسکابئي :
جاي نيش اين حشره باعث بيماري جرب يا همان گال مي شود . نشانه هاي آن بعد از 4 تا 6 هفته ظاهر مي شود و جاي نيش آن به شدت خارش دارد و تاول هاي کوچک ريزي مي زند .
اين بيماري مسري است و به راحتي با تماس مستقيم پوست و لباس منتقل مي شود . در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنيد و حتما نکات بهداشتي را رعايت کنيد .

نيش سارکوپتس اسکابئي
جلوگيري از نيش حشرات
وقتي در کنار کندو يا لانه‌ي حشرات قرار داريد، احتياط بيشتري به‌خرج دهيد. وقتي در طبيعت قرار داريد، نکات زير را رعايت کنيد:
کلاه و لباسي بپوشيد که همه‌ي اعضاي بدن‌تان را مي‌پوشاند.
از رنگ‌هاي خنثي استفاده کنيد و از پوشيدن لباس‌هايي که طرح‌شان گل‌دار است، خودداري کنيد.
از عطر و لوسيون‌هاي معطر استفاده نکنيد.
غذاها و نوشيدني‌ها را بپوشانيد.
از شمع سيترونلا (دور کننده حشرات) استفاده کنيد.

برخي حشرات پس از نيش زدن، اقدام به تزريق اسيد فرميک مي‌کنند
درمان نيش حشرات :
اغلب نيش حشرات را مي توان در خانه درمان کرد. اگر نيش حشره همچنان درون پوست قرار دارد آن را خارج کنيد. محل آن را با آب شست وشو دهيد و از يک بسته يخ براي کاهش درد و تورم استفاده کنيد. کرم هاي معمولي ضدخارش، قرص هاي ضددرد و آنتي هيستامين ها را مي توان براي کاهش عوارض استفاده کرد. همچنين مي توانيد از ترکيب آب و جوش شيرين براي کاهش خارش استفاده کنيد.
اگر واکنش شما و يا ديگران به نيش حشره شديد بود با اورژانس تماس بگيريد. قبل از رسيدن اورژانس توجه داشته باشيد که لباس فرد موردنظر در تنش راحت بوده و او به يک طرف دراز کشيده باشد. اگر تنفس او قطع شد از عمل CPR استفاده کنيد.
اگر عنکبوت قهوه اي و بيوه ي سياه شما را نيش زد، حتي اگر نشانه ها ي آن چندان مشهود نيست، باز هم به اورژانس مراجعه کنيد. اين موضوع براي نيش عقرب نيز صدق مي کند.
جوش شيرين :
جوش شيرين حاوي ترکيبات قليايي ملايم است که به خنثي کردن تعادل pH پوست کمک کرده و اين ماده را به يک درمان طبيعي عالي براي نيش پشه تبديل مي کند. جوش شيرين التهاب اطراف محل نيش پشه را کاهش مي دهد که به تسکين درد و خارش منتج مي شود. يک قاشق غذاخوري جوش شيرين را با مقدار کافي آب ترکيب کنيد تا ترکيبي خمير مانند شکل بگيرد. اين خمير را روي محل نيش پشه قرار داده و اجازه دهيد 10 دقيقه به همين شکل باقي بماند و سپس موضع را با آب شستشو دهيد.

جوش شيرين به تسکين درد و خارش جاي نيش کمک مي کند
آلوئه ورا :
از درمان هاي مهم خانگي براي بيماري هاي پوستي از جمله گزش پشه، استفاده از آلوئه ورا است. استفاده از آلوئه ورا، نه تنها خارش نيش پشه را تسکين مي دهد، بلکه سبب تسريع در بهبودي آن نيز مي شود. اين گياه علاوه بر کاربرد تزئيني، حاوي خواصي است که در درمان بيماري هايي همچون پسوريازيس، تبخال و يبوست کاربرد دارد. همچنين ژله آلوئه ورا به دليل دارا بودن خواص ضدالتهابي به تسکين زخم هاي جزيي و عفونت هاي معمولي کمک مي کند. از درمان هاي مهم خانگي براي بيماري هاي پوستي از جمله گزش پشه، استفاده از آلوئه ورا است
خمير دندان :
خمير دندان ها معمولا طعم نعنايي دارند که باعث ميشود پوستتان تسکين پيدا کند و خارش کمتر بشود. همچنين خميردندان خواص رطوبتي دارند و تورم و التهاب ناشي از نيش حشرات را کاهش ميدهند.
چاي سبز :
کيسه چاي سرد باعث تسکين فوري خارش پوست مي شود. اسيد تانيک (Tannic acid) چاي سبز از التهاب و تورم ناشي از نيش پشه جلوگيري ميکند.
يک کيسه چاي سبز را براي 10 تا 15 دقيقه در مقداري آب سرد دقيقه خيس کنيد، سپس به مدت 10 دقيقه بر روي ناحيه اي که نيش زده قرار دهيد.
قراردادن يخ :
دماي سرد، کاهش دهنده التهاب است. سرما همچنين با بي حس کردن پوست مي تواند براي مدت زمان کوتاهي اثرات خارش را از بين ببرد. براي تسکين پشه گزيدگي مي توان کيسه حاوي يخ خرد شده را روي محل گزيدگي قرار داد اما از آنجايي که ممکن است به پوست آسيب برساند، نبايد مدت زمان طولاني آن را روي پوست قرار داد.
ليمو :
ليمو از ويژگي هاي ضد التهاب، ضد باکتري، و بي حس کنندگي برخوردار است که آن را به يک درمان طبيعي مفيد براي نيش پشه تبديل مي کنند. تنها يک ليمو را برش زده و قسمت داخلي اين ميوه را روي محل نيش پشه بماليد تا تسکين فوري را تجربه کنيد. استفاده از آبليمو تازه نيز در کاهش احتمال ابتلا به عفونت نقش دارد. البته از ليمو به عنوان اقدامي پيشگيرانه پيش از ترک خانه و رفتن به فضاي آزاد استفاده نکنيد. اين کار نه تنها ناکارآمد است، بلکه قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشيد مي تواند موجب ظهور تاول نيز بشود.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)



منبع:پیج tarfand_khanehdari_

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پخت کیک یلدا با طرح هندوانه (فیلم) با این کیک هندوانه‌ای مهمان‌های یلدایی را غافلگیر کنید (فیلم) هندوانه شب یلدا را به این روش جذاب برش و تزئین کنید (فیلم)

دیگر خبرها

  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • خودرو GWM Haval H6 مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد