Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:25:39 GMT

جدال چالش ظریف با یک‌جانبه گرایی

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۷۱۵

جدال چالش ظریف با یک‌جانبه گرایی

تهران- ایرنا- فریدون مجلسی تحلیل‌گر مسایل بین الملل می گوید: «برنامه موشکی ایران ارتباطی به تعهدات ایران در قالب برجام نداشت و فقط اشاره‌ای شده بود که ایران از ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نطق خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به مسائل مختلفی از جمله به موضوع برجام، سیاست‌های آمریکا در منطقه و فعالیت‌های تروریستی در اروپا پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران یکی از رئوس اصلی سخنرانی ظریف و همچنین بخش پرسش و پاسخ را تشکیل می‌داد. ظریف بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرد و مدعی شد که هنوز 51 درصد مردم ایران از پایبندی به برجام دفاع می‌کنند، اما در عین حال تهدید کرد که این موضوع هر لحظه می‌تواند تغییر کند. در ادامه رفتار اروپا در جریان موضوع برجام را مورد نقد قرار داد و گفت اروپا به‌رغم پذیرش توافق هسته‌ای و دفاع از آن، حاضر به پرداخت هزینه‌های آن نیست.

ظریف، حتی اقدامات صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا در جریان برجام را ناکافی دانست. وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران همچنین در این کنفرانس به اتهامات آمریکا از جمله به تهدیدهای مایک پنس، معاون دونالد ترامپ واکنش نشان داد. پس از پایان سخنرانی، به پرسش‌های مجری برنامه در عرصه‌های گوناگون پاسخ داد. در این سخنرانی مسائل بسیار متنوعی مطرح شد.

همدلی در باره کنفرانس امنیتی مونیخ و واکنش‌های به سخنان ظریف، گفت‌وگویی با «فریدون مجلسی» دیپلمات پیشین ایران و تحلیل‌گر مسائل بین الملل، انجام داده که شرح آن را در زیر می‌خوانید. فریدون مجلسی بر این باور است به‌جای اینکه دنبال این باشیم که دنیا خود را با ما تطبیق دهد، سعی کنیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم.

**مطابقت با دنیا اولویت دستگاه دیپلماسی
فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی درگفت و گو با «همدلی»، سخنان ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ را مورد بررسی قرار داد. این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ضمن هشدار وضعیت کنونی، گفت: «به نظر من وضعیتی که در حال شکل گرفتن است وضعیت شکل گیری جنگ است. البته جنگ بحثی نیست که من آن را به عنوان یک تحلیل به شرایط کنونی تحمیل کنم بلکه از گزینه‌هایی است که طرفداران تندرو بسیاری در داخل دارد».

او افزود: «ما باید به شناختی از موجودیت خود، امکانات، توانایی‌ها، اعتبار سیاسی، اقتصادی، اجتماعیِ منطقه ای و بین المللی خود دست پیدا کنیم و نسبت به آن در منطقه و عرصه بین‌الملل از آن استفاده کنیم. زمانی که مساله تهدیدات اسرائیل مطرح باشد و این کشور در پس تهدیدات جمهوری اسلامی پنهان شود اروپا کار خاصی نخواهد کرد. یعنی آنها منتظر هستند تغییر رفتار و پایان دادن به شعارهای جنگ‌طلبانه‌ را ببینند تا بعد از آن وارد روابط دیپلماتیک شوند. برای آنها به نظر من برجام یک دستگاه و موتوری است که عجالتا خاموش است ولی آمادگی برای حرکت را دارد».

مجلسی در پاسخ به این سوال که، ایران تا آنجایی که توانسته است به برجام پایبند بوده‌، اما طرف مقابل بر این باور است که ایران به برجام پایبند نیست، در حالی که ایران، اروپا و آمریکا را نیز به عبور از برجام محکوم می‌کند، نظر شما چیست، گفت: «برنامه موشکی ایران ارتباطی به تعهدات ایران در قالب برجام نداشت و فقط اشاره‌ای شده بود که ایران از ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند. اما در یک اقدامی بر روی موشک‌ها شعاری مبنی بر نابودی اسرائیل نوشته شد که این اقدام، به زعم غربی‌ها، در واقع اقراری بود مبنی بر اینکه این موشک‌ها آن‌طور که ایران عنوان می‌کند دیگر تدافعی و بازدارنده نیست، بلکه ابزاری تهاجمی است و دنیای غرب را به چالش می‌کشد».

این در حالی است که ظریف در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند و این فعالیت‌ها را متوقف کند، خطاب به مجری سوال‌کننده، گفت: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این‌که شورای امنیت از ایران خواسته که فعالیت موشکی نداشته باشد، گفت: «این شورا به ایران اعلام کرده که موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند». فریدون مجلسی در اشاره به سیاست‌های خطرناک ترامپ و پیش‌بینی ناپذیر بودن رفتارهای او به عنوان رئیس جمهور آمریکا، گفت:‌«ترامپ با ایفای نقش یک خودکامه به جای یک رئیس جمهور قانون مدار، نه فقط ثبات سیاسی و اجتماعی آمریکا را به هم ریخته ، بلکه روابط بین المللی مبتنی بر نزاکت دیپلماتیک را نیز آشفته کرده و موجب ایجاد احساس هرج ومرج و ناامنی سیاسی به ویژه در خاورمیانه شده است».

او در پایان گفت: «به نظر من، برخوردها و سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم، تنها نشان از جنگ دارد. بهتر است از راه مذاکره و تعامل با کشورهای جهان درآمده و اجازه ندهیم هرکسی دست به تهدید بزند، حتی تهدید اسرائیل. که در وضعیت کنونی مهمترین بهانه جنگ طلبی دنیا با ما، همین تهدیدات علیه اسرائیل است».

**استقبال فضای مجازی از ظریف
سخنان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در متن و حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. پوشش گسترده محتوای سخنان ظریف در اغلب رسانه های خبری و شبکه‌های فضای مجازی در حالی صورت گرفته که کاربران توئیتر بر جنبه‌های حمایتی از مواضع ایران در منطقه خاورمیانه و همچنین در روابط بین المللی صحه گذاشته و موضع انتقادی جمهوری اسلامی علیه سیاست های امریکا و اسراییل و اتحادیه اروپا را برجسته کردند.

برخی از کاربران فضای مجازی دلیل مورد توجه قرار دادن سخنان وزیر امور خارجه ایران در مهمترین کنفرانس امنیتی دنیا از سوی کاربران توئیتر را، تسلط ظریفـ «بر اصول دیپلماتیک» و «دفاع از حقوق بین المللی ایران» به زبان انگلیسی روان در حضور بیش از 30 رئیس کشور و رئیس دولت، 80 وزیر دفاع و خارجه کشورهای مختلف جهان دانستند.

به گزارش ایرنا، محورهای سخنان ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ در قالب سه موضوع اساسی «نقد رفتارهای بین المللی دولت ترامپ در منطقه خاورمیانه»، «درخواست اقدامات بیشتر اروپا برای حفظ توافق هسته ای برجام»، «هشدار نسبت به خطر جنگ افروزی اسراییل» و «ارائه تصویری مثبت از سیاست خارجی ایران به دنیا» متمرکز بود.

وزیر امور خارجه همچنین تعیین چارچوب‌های مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 را با تاکید بر حقانیت برنامه موشکی ایران و تصویب توافقنامه الزام‌آور برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل در این مصاحبه مورد توجه قرار داد و به نقشه‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن حکومت و تلاش برای تغییر نظام سیاسی ایران با خروج از برجام، اشاره کرد.

هشدار ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر افزایش خطر وقوع جنگ در صورت نقض قوانین بین‌المللی از سوی اروپایی‌ها مهمترین موضوع مطرح شده در سخنان او بوده که از سوی کاربران فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

**وقت شنا کردن برای اروپا
محمد جواد ظریف پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ توییتی را در این ارتباط با توجه به سخنان خود در این کنفرانس منتشر کرد. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در توئیتر خود در این ارتباط نوشت: «ایران نمی‌تواند برای همیشه همه هزینه‌های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود. وقتی می‌خواهد در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد».

**تفاوت تفکرات ایرانیان با سعودی‌ها
«توکل کرمان»، فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل که در نشست امنیتی مونیخ شرکت کرده بود نیز از کسانی بود که نسبت به سخنان ظریف واکنش نشان داد و در صفحه فیسبوک خود نوشت: «زمانی که در سخنرانی‌ام در کنفرانس مونیخ علیه ایران و نقش منطقه‌ای آن و همچنین دخالت آن در یمن هجمه آوردم، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که صندلی‌اش در کنار صندلی من بود به من گفت که به تو افتخار می‌کنیم».

این فعال یمنی در ادامه نوشت: «این را گفتم تا تفاوت زیاد میان تفکرات و رفتار ایرانیان با تفکرات و رفتارهای سعودی‌ها و اماراتی‌ها را درک کنید». وی در پایان به منظور اینکه انتقاداتی علیه او مطرح نشود نوشت: «با این وجود ایران باید نقش تخریبی خود در منطقه را متوقف کند».

**ظریف از زبان نشریه پولیتیکو
نشریه آمریکایی «پولیتیکو» گزارشی در خصوص سخنرانی محمد جواد ظریف در نشست امنیتی مونیخ منتشر کرده است. به گزارش ایسنا، پولیتیکو در مقاله‌اش آورده: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ، در سخنرانی‌اش با مسحور کردن حضار ضمن تاختن به دولت ترامپ، نقطه نظرات تهران را اعلام کرد و از اروپا خواست که بیش از پیش برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش کند. پولیتیکو گزارش داد که سخنرانی ظریف آن قدر موثر بود که باعث گشت به پربحث‌ترین نطق این نشست تبدیل شود. این نشریه همچنین سخنرانی ظریف را بسیار کوبنده عنوان کرد.

منبع: روزنامه همدلی؛ 1397،11،30
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي همدلي ديپلماسي سياسي سخنراني ظريف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که همه گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی از اقدام علیه ایران علیه اسرائیل حمایت کردند، روز سه‌شنبه مشاور وزیر کشور طی اظهاراتی به حضور فرضی روحانی و ظریف در جلسه شورای عالی امنیت ملی برای حمله به اسرائیل پرداخته و گفته؛«یکی از شگفتی‌ها این بود که احدی از مسئولان، فرماندهان، اعضای هیأت دولت و کسانی که در شورای امنیت ملی هستند، هیچ کدام نگفتند که نزنید بلکه همه می‌گفتند بزنیم و خودمان هم بزنیم؛ این درحالیست که اگر ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رئیس جمهور بود معلوم نبود که چه بر سر ما می‌آمد.»

این ادعاهای سیدمجتبی ابطحی واکنش، رئیس دفتر دولت دوازدهم را به دنبال داشت، محمود واعظی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت روحانی از جمله شخصیت‌هایی است که در همان ساعات ابتدایی بعد از حمله سپاه به اسرائیل طی بیانیه‌ای از این اقدام حمایت کرد.

وظیفه حاکمیت و مردم است که انسجام ملی را حفظ کند

محمود واعظی، عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر دولت دوازدهم در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به ادعای مشاور وزیر کشور مبنی بر اینکه اگر روحانی رئیس جمهور بود و در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، معلوم نبود چه بلایی سرمان می‌آمد، گفت: به نظر بنده در همین شرایطی که ایران شجاعانه اقدام بسیار خوبی انجام داد، این وظیفه حاکمیت، مردم، اقشار مختلف، نیروهای مسلح و همه است که وحدت و انسجام ملی را حفظ کنند و به آن توجه کنند.

وی افزود: وقتی در چنین شرایطی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به همبستگی و وحدت ملی توجه شود، متأسفانه مسائلی که مطرح می‌کنند منجر به تفرقه و دوری می‌شود و من فکر می‌کنم افرادی که وارد این مباحث می‌شوند به منافع و امنیت ملی کشور توجه نمی‌کنند.

روحانی حدود ساعت ۱۰ صبح روز بعد از حمله اعلام حمایت کرد

واعظی در ادامه تصریح کرد: یا توجه به اینکه مشاور وزیر کشور از روحانی اسم آورده باید به این نکته اشاره کرد که روز بعد از حمله سپاه به اسرائیل یعنی روز یکشنبه حدود ساعت ۱۰ صبح روحانی از جمله مقاماتی بود که با حمایت از این حمله و محکوم کردن اسرائیل موضع‌گیری کرد، بر همین اساس این قبیل صحبت‌ها بر خلاف منافع و وحدت ملی محسوب می‌شود و هم به نوعی فرافکنی است. بنابراین توصیه می‌کنم افرادی که مسئولیت امنیتی برعهده دارند، بیشتر از افراد سیاسی، گروه‌ها و جریان‌ها به این مسائل توجه کنند.

یاد گرفتیم در مورد مسائل امنیتی متفق عمل کنیم

مسئول دفتر رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه در نهایت شورای عالی امنیت ملی طبق فرمان رهبری تصمیم‌گیری می‌کند، اظهار کرد: همیشه مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد و در گذشته هم روند معمول این نبوده که در مورد مسائل مهم و امنیتی کشور یک نفر که خودش هم عضو شورای عالی امنیت ملی نیست، این گونه علنی در مورد آن صحبت کند، در گذشته چنین موردی نبوده است چراکه یاد گرفتیم در مورد مسائل مربوط به امنیت کشور همه جریان‌ها، گروه‌ها، شخصیت‌ها و افراد با دیدگاه‌های مختلف در این زمینه متفق هستند و هم نظر و حمایتی عمل می‌کنند.

دولت چون به وعده‌هایش عمل نکرده به دنبال سوژه برای انحراف افکار عمومی است

واعظی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب از ظریف به عنوان دیپلمات امین نام برده‌اند، یادآور شد: فکر می‌کنم دولت به دلیل ضعف و مشکلات خود در حوزه سیاست خارجی و مواردی که قرار بود زودتر حل کند و نتوانست به قول‌هایی که به مردم داده، عمل کند، هر دفعه سوژه‌ای پیدا می‌کند و می‌خواهد افکار عمومی را از آن مسائلی که مطرح است به موضوعات جانبی منحرف کند.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896447

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات
  • اعلام آمادگی ایران برای کمک به امارات
  • تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه
  • ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ / فیلم
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • چالش پاسکاری توماس مولر و یوسوا کیمیش در تمرینات بایرن مونیخ / فیلم
  • وزیر دفاع: از حمایت‌های همه‌جانبه رئیس جمهور در عملیات «وعده صادق» تشکر می‌کنم
  • مشاور وزیر کشور: معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه