Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:10:43 GMT

استانی شدن انتخابات در گروی تحزب گرایی در کشور است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۸۶۴

استانی شدن انتخابات در گروی تحزب گرایی در کشور است

زنجان - ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات در گروی فراهم شدن زیر ساخت های لازم و تحزب گرایی در کشور است.

محمد عزیزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استانی شدن انتخابات رخداد بسیار خوبی برای کشور بشمار می رود و در صورت نهایی شدن آن و وجود زیر ساخت های مورد نیاز می تواند فعالیت گروه ها و احزاب مختلف در کشور را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: انتخابات کنونی در کشور بیشتر بر محوریت فرد شکل گرفته است در صورتیکه با استانی شدن آن، انتخاب نامزدها بیشتر بر مبنای برنامه خواهد بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند منتقدان و مخالفان این طرح می گویند که اجرای این طرح به کاهش مشارکت مردم در انتخابات منتهی می شود اما ورود و شکل گیری احزاب مختلف به پویایی این مساله در جامعه کمک می کند.
وی اضافه کرد: با نگاهی گذرا می توان به این مهم پی برد که تنها یک حزب تاریخی 'موتلفه اسلامی' در جامعه سابقه تاریخی دارد که به فعالیت خود همچنان ادامه می دهد و به غیر از آن، احزاب با سابقه ای در کشور وجود ندارد.
عزیزی افزود: زمینه سازی برای فعالیت احزاب دیگر و تقویت آنها چشم انداز بهتری را برای تحقق این مهم در جامعه مهیا می کند اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
وی اظهار داشت: این طرح مزایای مختلفی دارد و اینکه احزاب با ارائه برنامه خود نامزدهای مورد نظر را انتخاب و به مردم معرفی می کنند و از طرفی فرد منتخب نیز بجای پرداختن به مسایل کوچک منطقه انتخابیه خود، در مسائل کلان حضور می یابد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آینده و تحقق این طرح در گروی تایید شورای نگهبان است و اجرایی آن به زمان زیادی نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149‌رأی موافق‌، 69‌رأی مخالف و 9‌رأی ممتنع از مجموع 233‌ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
بر اساس این طرح 6‌ماده‌ای در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به ‌عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌شود و تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌ های انتخابیه موجود در استان است، بنابر‌این رای ‌دهندگان در هر حوزه انتخابیه می‌توانند به تعداد نمایندگان لازم برای استان از بین نامزدهای انتخاباتی استان، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این طرح پیش ‌بینی شده که نامزدهای نمایندگی باید 15‌درصد از حوزه انتخابیه خود رأی بیاورند.
9646/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي استاني شدن انتخابات نماينده مجلس زيرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد وحیدی ظهر پنجشنبه در حاشیه سفر خود به مشهد اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف آماده شده است.

وزیر کشور گفت: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

کد خبر 6088675

دیگر خبرها

  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟