Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@14:51:51 GMT

استانی شدن انتخابات در گروی تحزب گرایی در کشور است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۲۸۹۲

استانی شدن انتخابات در گروی تحزب گرایی در کشور است

زنجان - ایرنا- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات در گروی فراهم شدن زیر ساخت های لازم و تحزب گرایی در کشور است.

محمد عزیزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استانی شدن انتخابات رخداد بسیار خوبی برای کشور محسوب می شود و در صورت نهایی شدن آن و وجود زیر ساخت های مورد نیاز می تواند فعالیت گروه ها و احزاب مختلف در کشور را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: انتخابات کنونی در کشور بیشتر بر محوریت فرد شکل گرفته است در صورتیکه با استانی شدن آن، انتخاب نامزدها بیشتر بر مبنای برنامه خواهد بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند منتقدان و مخالفان این طرح می گویند که اجرای این طرح به کاهش مشارکت مردم در انتخابات منتهی می شود اما ورود و شکل گیری احزاب مختلف به پویایی این مساله در جامعه کمک می کند.
وی اضافه کرد: با نگاهی گذرا می توان به این مهم پی برد که تنها یک حزب تاریخی 'موتلفه اسلامی' در جامعه سابقه تاریخی دارد که به فعالیت خود همچنان ادامه می دهد و به غیر از آن، احزاب با سابقه ای در کشور وجود ندارد.
عزیزی افزود: زمینه سازی برای فعالیت احزاب دیگر و تقویت آنها چشم انداز بهتری را برای تحقق این مهم در جامعه مهیا می کند اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.
وی اظهار داشت: این طرح مزایای مختلفی دارد و اینکه احزاب با ارائه برنامه خود نامزدهای مورد نظر را انتخاب و به مردم معرفی می کنند و از طرفی فرد منتخب نیز بجای پرداختن به مسایل کوچک منطقه انتخابیه خود، در مسائل کلان حضور می یابد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آینده و تحقق این طرح در گروی تایید شورای نگهبان است و اجرایی آن به زمان زیادی نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149‌رأی موافق‌، 69‌رأی مخالف و 9‌رأی ممتنع از مجموع 233‌ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
بر اساس این طرح 6‌ماده‌ای در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به ‌عنوان حوزه استانی انتخابات محسوب می‌شود و تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌ های انتخابیه موجود در استان است، بنابر‌این رای ‌دهندگان در هر حوزه انتخابیه می‌توانند به تعداد نمایندگان لازم برای استان از بین نامزدهای انتخاباتی استان، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این طرح پیش ‌بینی شده که نامزدهای نمایندگی باید 15‌درصد از حوزه انتخابیه خود رأی بیاورند.
9646/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي استاني شدن انتخابات نماينده مجلس زيرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم

در این گزارش اسامی زنانی که در دور اول به انتخابات مجلس دوازدهم راه یافتند و همچنین ۷ نامزدی که در دور دوم در حوزه انتخابیه تهران به رقابت خواهند پرداخت آشنا می‌شویم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (یازدهم) اسفند سال گذشته برگزار شد که طبق اعلام ستاد انتخابات کشور حدود 1700 زن نیز نامزد انتخابات بودند که به تعبیر سخنگوی شورای نگهبان به اندازه 6 دوره مجلس زنان در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

گزارش تسنیم از ترکیب نمایندگان مجلس دوازدهم/ تاکنون بیش از 55درصد نمایندگان تغییر کردندهمواره از آنجایی که چگونگی و ترکیب منتخبان مردم در هر مجلس مورد توجه بوده و طی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی مسئله تعداد حضور نمایندگان زن یکی از آمارهای مورد توجه در ابتدای شروع به کار مجالس است.

حضور زنان در مجلس و تشکیل فراکسیون زنان و ارائه پیشنهادات و و تدوین طرح‌هایی در حوزه حل مسائل زنان از جمله مولفه‌هایی است که تاثیر عمیق و بسزایی در دیده شدن، نیازها، مشکلات و مطالبات نیمی از جامعه دارد.

در تمام ادوار مجالس شورای اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره شاهد حضور زنان در میان نمایندگان منتخب مردم بوده‌ایم، اما کمیت حضور زنان در مجلس مختلف بوده است.

بنابراین گزارش، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شد اما در دور اول که نتایج آن مشخص شده از بین 245 کرسی که تکلیف آنها مشخص شده 11 نماینده به مجلس راه یافتن که در ادامه اسامی و حوزه انتخابیه آنها را می‌خوانیم:

-بروجرد: فاطمه مقصودی
-ساری: عالیه زمانی
-بندرعباس: فاطمه جراره
-ایلام: سارا فلاحی
-مبارکه: زهرا سعیدی مبارکه
-نائین: الهام آزاد
-ارومیه: شهین جهانگیری
-ملکان: زهرا خدادادی
-زرتشتیان: بهشید برخوردار
-قزوین: فاطمه محمدبیگی
-میانه: مریم عبداللهی

*رقابت 7 نامزد زن در دور دوم انتخابات مجلس

حال در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که در تاریخ (21 اردیبهشت ماه) سال جاری برگزار می‌شود، از رقابت 90 نامزد برای رقابت بر سر 45 صندلی باقی مانده مجلس، 7 کاندیدای زن نیز در حوزه انتخابیه تهران به رقابت خواهند پرداخت که باید منتظر ماند و ببینیم در دور دوم چه تعداد از زنان به مجلس راه می‌یابند؟

در ادامه اسامی این 7 کاندیدا که در حوزه انتخابیه تهران به دور دوم رفته‌اند را می‌خوانیم:

- سمیه رفیعی
- زهره‌سادات لاجوردی
- زینب قیصری
- زهره طبیب‌زاده
- ریحانه اخلاقی
- سمیه گلپور
- فاطمه قاسم‌پور

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • دور دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • جدول زمان‌بندی دور دوم انتخابات مجلس منتشر شد
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • روح الامینی: مجلس دوازدهم از حاشیه‌سازی فاصله بگیرد/ زارعی: احزاب به باند تنزل پیدا کرده‌اند +فیلم
  • روح الامینی: مجلس دوازدهم از حاشیه‌سازی فاصله بگیرد/ زارعی: احزاب به باند تنزل پیدا کردند +فیلم