Web Analytics Made Easy - Statcounter

 نامعادله جبران هزینه های معیشت کارگری در شورای عالی کار و کمیته مزد 98 حل نشده، این در شرایطی است که سبدمعیشت خانوار حکایت از افزایش روز افزون شکاف میان دستمزد کارگری و هزینه زندگی دارد.

تازه ترین محاسبات کارگری از هزینه 3میلیون و 759 هزار و 200 تومان با میانگین 3.3 نفر محاسبه شد و به تأیید کمیته دستمزد رسید، این محاسبه حکایت از کسری یک میلیون و 80 هزار تومانی دستمزد در سال98 دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی کارگران با مشکلات تأمین معیشت  دست و پنجه نرم می کنند که بسیاری از نمایندگان کارفرمایان معتقدند افزایش دستمزد  به مشکلات آن ها اضافه می کند، اما واقعیت این است که 90 درصد مشکلات کارفرمایان ربطی به هزینه دستمزد ندارد و دولت باید برای کاستن از این مشکلات ،دست به کار شود تا فشار هزینه از دوش کارگران برداشته شود.

 ارزش دستمزد کارگران در سال جاری به صورت جدی افت کرد.  همزمان با نوسانات قیمت ارز، طلا و سکه بازار کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، در این میان کارگران بیشترین ضرر را متحمل شدند .

* سیاست های غلط و کاهش اشتغال ربطی به تحریم ندارد

علی خدایی،نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره  نقش دستمزد در تورم گفت: آنچه که تورم را دامن می زد دستمزد نیست، بلکه مؤلفه های دیگر از جمله نهاده ها، قیمت ماشین آلات، مواد اولیه است، قیمت مواد اولیه در برخی بخش ها تا 300 درصد افزایش یافته است و تولید کنندگان آن را به قیمت محصول منتقل کرده اند و در نتیجه برای کارفرمایان اتفاقی نیفتاده اما قدرت خرید کارگران را کاهش داده است.

خدایی با طرح این پرسش که چطور افزایش 300 درصدی مواد اولیه تحمل می شود اما با افزایش دستمزد کارگران مخالفند، ادامه داد: بیش از 14 درصد خروج نیروی کار به دلیل پایین بودن دستمزدهاست و بیشتر این افراد متخصص ها هستند. اگر خودروسازان دچار بحران شده اند به دلیل سوء مدیریت ها در این بخش بوده است زیرا تا پیش از این ادعا می کردند قطعات را می سازند اما اکنون مشخص شده است که برای تأمین قطعات با مشکل تأمین ارز روبرو هستند.

وی افزود:کمبود نقدینگی، مشکلات  تأمین مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و تکنولوژی،نوسانات نرخ ارز،  افزایش بی رویه قاچاق کالا، عدم حمایت دولت از تولید،معوقات بانکی را می توان مهمترین مشکل واحدهای تولیدی دانست که نتیجه آن فعالیت با حداقل ظرفیت می شود. یکی از این مشکلات و چالش ها در مسیر تولید، به موضوع بروکراسی پیچیده اداری باز می گردد. مشکلی که متأسفانه هزینه های بسیاری را برای کشور در عرصه های گوناگون ایجاد کرده در واقع یکی از عوامل اصلی هدر رفت هزینه و انرژی بسیاری از دستگاه ها و نهادهای اداری محسوب می شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: همچنین اجرای سیاست های غلط (از جمله اقتصاد تورمی، عدم حمایت های دولتی) که منجر به رکود در واحدهای تولیدی و کاهش اشتغال موجود  می شود نیر موضوعی است که به تحریم ارتباطی ندارد بلکه نتیجه عدم تنظیم برنامه های مدون برای تولید و تهیه مواد اولیه، ایجاد سیاست های رقابت پذیری کالاها، افزایش تولید است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شورای عالی کار دستمزد دولت مشکلات اشتغال تورم نیروی کار خودروسازان ارز قاچاق انرژی اقتصاد رقابت دستمزد شورای عالی کار کارفرمایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتیجه جلسه مهم شورای عالی کار؛ آیا دستمزد ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد؟

روز گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی کار در وزارت کار برگزار شد و اخبار دریافتی بیانگر این بود که قرار است برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و احتمال افزایش حق مسکن کارگران وجود دارد.

تشکیل این جلسه به دلیل نارضایتی نمایندگان کارگری قرار بود و مقرر بود شورایعالی کار با حضور گروه‌های سه جانبه تشکیل جلسه دهد و احتمال تجدید نظر دربرخی آیتم‌های مزدی ۱۴۰۳ وجود داشت.

در حالی علی باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در باره این جلسه گفته، که موضوع در خصوص افزایش حق مسکن کارگران است، اما علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان بعد از پایان جلسه می‌گوید: جلسه خاصی امروز نداشتیم و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می‌کند، ما اطلاعی نداریم.

 از بین اعضای کارگری شورای عالی کار برخی در جلسه حضور نداشتند، و موضوع افزایش حق مسکن هم در جلسه روز گذشته مطرح نشده است و جلسه بدون خروجی مثبت برای کارگران پایان یافته است.

منبع: تسنیم

tags # حقوق کارگران ، افزایش حقوق سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن افزایش نیافت
  • نتیجه جلسه مهم شورای عالی کار؛ آیا دستمزد ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد؟
  • ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد
  • رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟
  • کارگر ایرانی ارزان‌ترین نیروی کار منطقه است
  • کارگران بخوانند/ رقم دستمزد ۱۴۰۳ امروز تغییر می‌کند؟
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد
  • مصوبه حقوق کارگران ۱۴۰۳ لغو می‌شود؟