Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:52:25 GMT

عامل گران شدن قیمت خودرو در بازار آزاد چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۳۰۹۳

عامل گران شدن قیمت خودرو در بازار آزاد چیست؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی، دلالی را عامل اصلی گران شدن قیمت خودرو در بازار آزاد دانست و گفت: این شرایط حداقل تا عید ادامه دارد، اما حباب قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

علی حیات‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش قیمت‌های اخیر خودرو در بازار، اظهار کرد: این گرانی‌ها کاملاً غیرمنطقی و بی‌دلیل است، زیرا هیچ اتفاق اقتصادی خاصی در کشور رخ نداده که بر قیمت خودرو تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از مهمترین عواملی که باعث گرانی خودرو شده را فعالیت دلالان اعلام کرد و افزود: افرادی که خودرو پیش‌خرید کرده بودند و اکنون می‌خواهند این خودروها را وارد بازار کنند، با ایجاد جو روانی قصد دارند قیمت‌ها را بالا نشان دهند.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، عمده این افراد به قصد سرمایه‌گذاری و درآمدزایی وارد بازار خودرو و دلالی در آن شده اند.

حیات‌نیا، یک عامل دیگر گرانی خودرو را نزدیک شدن ایام نوروز دانست و ادامه داد: معمولاً هر سال در آستانه ایام عید افزایش قیمت خودرو را به دلیل بالا رفتن تقاضا برای خرید، داریم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی مردم که نگران آن هستند که واردات قطعات در آینده با مشکل بیشتری مواجه شود، خرید خودرو را آغاز کرده اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، چون افزایش قیمت خودرو در بازار منطقی نیست، بخش زیادی از گرانی آن حباب است و این حباب شکسته خواهد شد.

حیات‌نیا با بیان اینکه نمی‌توان زمان دقیقی برای کاهش قیمت خودرو پیش‌بینی کرد، افزود: حداقل تا عید این گرانی خودرو را داریم و بعد از عید ممکن است ریزش قیمت رخ دهد.

وی، شرایط کنونی را برای خرید خودرو مناسب ندانست و تاکید کرد: بهتر است مردم فعلاً از خرید خودرو صرف نظر کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره راهکار کاهش قیمت خودرو در بازار نیز اظهار کرد: از آنجایی که عرضه خودرو در ایران عمدتاً انحصاری است، باید با عرضه بیشتر و پیش فروش خودرو اقدامات لازم برای تنظیم بازار انجام شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد دخالت نا مناسب بخش دولتی در بازار خودرو در این چند روز، به گرانی‌ها دامن زده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قيمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ رانا و ۲۰۷ امروز چقدر فروخته می‌شوند؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد