Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@00:40:58 GMT

هپکو از مشکلات اقتصادی تا لطافت قضایی

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۳۵۲۶

هپکو از مشکلات اقتصادی تا لطافت قضایی

مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی با اشاره به تبرئه شدن کارگران هپکو از تمامی اتهامات مربوط گفت: رأفت اسلامی در این ماجرا دیده‌شده و همچنین با توجه به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و بلوغ انقلاب اسلامی هم این تصمیم گرفته‌شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛  مشکلات شرکت هپکو در یکی دو سال اخیر نه تنها یکی از اصلی‌ترین موضوعات اقتصادی استان و کشور بوده بلکه با توجه به حواشی ایجادشده حول این موضوع به مسائل اجتماعی، سیاسی و یا حتی امنیتی تبدیل‌شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقات پیرامونی این شرکت در برهه‌ای از زمان آن‌قدر عمیق و بحرانی شد که کارگران این شرکت را  مجبور به انجام تجمعات به سبک‌های مختلفی کرد. تجمعاتی که در خیابان‌ها، میدان‌های اصلی شهر، استانداری و محورهای اصلی برقرار شد و حتی در یک بازه زمانی سه‌روزه کارگران هپکو اقدام به بستن راه‌آهن سراسری کشور کردند و در این فضا بست نشستند و برنامه راه‌آهن کشور را با اخلال روبه‌رو کردند.

پس از گذر بازه زمانی مشخصی مسئله اعتراضات کارگران هپکو و لیدر هایی که این اعتراضات را مدیریت می‌کردند به یک مسئله قضایی تبدیل شد و پس از بررسی توسط دادگاه، این کارگران از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک به جرم «اخلال در نظم عمومی» و «تحریک کارگران به تظاهرات و اغتشاش در فضای مجازی» به یک تا دو سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. البته با توجه به فقدان سوءسابقه کیفری و شرایط خاصِ این کارگران، حکم به مدت ۵ سال به شکل تعلیقی صادر شد.

در همین رابطه در همان زمان دادستان اراک به موضوع احکام این ۱۵ نفر از کارگران هپکو پرداخت و ضمن اشاره به جرائم لیدر های تجمعات غیرقانونی هپکو گفته بود: با توجه به ادله موجود و اقدامات مجرمانه صورت گرفته، پس از بررسی‌های دقیق، حکم صادر شد که بنا بر رأی قاضی، این احکام تا ۵ سال تعلیق است و اجرا نمی‌شود و در این مهلت ۵ ساله اگر این افراد حسن نیت خود را نشان داده و مرتکب جرائم مذکور یا جرائم دیگری مثل جرم‌های سبب حد، قصاص یا جرائم تعزیری تا درجه ۷ نشوند، حکم آن‌ها اجرا نمی‌شود و لغو و همچنین از سجل کیفری آن‌ها هم حذف می‌شود.

بعد از صدور احکام تعلیقی این کارگران، درخواست‌هایی از سوی رسانه‌ها و کارگران هپکو برای بخشش این احکام با توجه به اینکه این اقدامات اعتراضی در شرایط خاص و بحرانی شرکت هپکو رخ‌داده بود شکل گرفت و درخواست شد که احکام صادره برای این ۱۵ کارگر مورد بخشش قرار گیرد و حتی در روز حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در هپکو در جمعی غیررسمی کارگران هپکو نکات خود را به دادستان اراک ارائه دادند و پاسخ‌های خود را دریافت کردند.

دادستان اراک:

در قضیه احکام صادره نهایت کمک به کارگران هپکو شده است

در همان حضور غیررسمی دادستان در بین کارگران هپکو، قاسمی دادستان اراک گفت: «برای هپکو کم نگذاشتیم. ما گفتیم می‌خواهید تجمع کنید بسم‌الله، با توجه به اقداماتتان قانونا می‌توانستیم شما را بازداشت موقت کنیم ولی این کار را نکردیم.  شما آمدید در میدان من هم در کنار شما ایستادم. به شما گفتم داد بزنید، فریاد بزنید چون حق‌دارید ولی دست به انجام اقداماتی نزنید که مورد سوءاستفاده دشمن قرار بگیرد.

قاسمی ادامه داد: در قضیه احکام صادره نهایت کمک را به شما کردیم و به قاضی دادگاه که مستقل است مراجعه و خواهش کردیم که اگر می‌شود چشم را بر روی برخی از اقدامات ببندید. درصورتی‌که خیلی از شما چنین شرایطی نداشتید. علی رغمی که سابقه هم داشتید حکم تعلیق صادر کردیم. نه بازداشت کردیم نه جریمه کردیم و نه شلاق زدیم. ما بدمان نمی‌آید که هپکو آرام باشد و از فعالیت هپکو خوش‌حال هم می‌شویم.»

در رابطه با این موضوع حتی جامعه روحانیت، ائمه جماعات و اساتید حوزه علمیه نیز وارد میدان شدند و درخواست‌هایی را جهت بخشش حکم‌های صادره برای کارگران هپکو داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی:

تبرئه شدن کارگران هپکو از اتهامات در سایه رأفت اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم سپاسی مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی در این رابطه در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: «در حوزه‌های علمیه طوماری در حمایت از کارگران هپکو نوشتیم و خواستار تخفیف مجازات برای کارگران هپکو شدیم زیرا برخی از این افراد اعتراضات صنفی داشته‌اند.

سپاسی ادامه داد: به دادستان و قاضی پرونده از طرف ائمه جماعات و اساتید حوزه یک نامه‌ای نوشتیم که به کارگران تخفیفی داده شود زیرا این افراد نوعاً از خانواده‌های خوبی هستند و وجهه خوبی ندارد کارگرانی که اعتراضات صنفی دارند به این شکل مجازات شوند و این برآمده از تقاضای اساتید حوزه بوده است و از طرف قوه قضاییه هم وقتی دیدند که نظر اساتید و حوزه این هست نظر مثبت داده شد.

وی با اشاره به تبرئه شدن کارگران هپکو از تمامی اتهامات مربوط افزود: رأفت اسلامی در این ماجرا دیده‌شده و همچنین با توجه به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و بلوغ انقلاب اسلامی هم این تصمیم گرفته‌شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان خاطرنشان کرد: مهم این است که روحانیت این‌ها را مستحق این‌طور مجازات نمی‌دیدند و با توجه به اینکه صنفی بوده است و این کارگران هم بالاخره به دنبال نان سفره زندگی بوده‌اند این افراد را نباید مجازات کرد و باید تخفیف در نظر گرفت.»

رئیس دادگستری استان مرکزی:

کارگران هپکو از تمامی اتهامات مربوط به جرائم عمومی تبرئه شدند

حجت‌الاسلام عبدالهی رئیس دادگستری استان مرکزی در رابطه با این موضوع  اظهار کرد: «پس از رسیدگی پرونده کارگران هپکو در دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی، کارگران از تمامی اتهامات مربوط به جرائم عمومی تبرئه شدند.

حال باید گفت با توجه به نهایت همکاری دستگاه قضا و حتی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی کشور و استان با کارگران هپکو این دولت است که باید نهایت تلاش خود را به کار گیرد تا با مدیریت صحیح از این دست اتفاقات جلوگیری کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۳۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی

عبداله رشیدی پور امروز در اولین جلسه قرارگاه تخصصی پایداری خانواده و زیست عفیفانه در محل سالن شهدای گمنام استاندری گفت: تحکیم خانواده اسلامی، موضوعی نیازمند توجه جدی و انسجام همه دستگاه‌های متولی در فعالیت‌ها است.

وی با تاکید بر ترویج سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن در تحکیم بنیاد خانواده، افزود: تا این امر محقق نشود نمی‌توان از بحث عفیفانه سخن گفت چرا که زیست عفیفانه در یک فرآیند تربیتی حاصل می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان با بیان اینکه امروز پوشش برخی جوانان با سبک زندگی ایرانی اسلامی مغایرت دارد، صریح کرد: زیست عفیفانه اگر در خانواده‌ها کمرنگ و در محیط خانواده ترویج نشود جوانان ما با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهند شد چراکه هرقدر زندگی‌هایمان به سبک زندگی اسلامی نزدیک باشد به همان اندازه شاهد تحکیم بنیان خانواده خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی و نقش آن در فرزندآوری، سهم اقتصاد و فرهنگ را در این پروسه مساوی بیان کرد و گفت: تنها مشکلات اقتصادی عامل کاهش فرزندآوری نیست کمااینکه خانواده‌هایی هستند با رفاه کامل، اما خیلی رغبتی به فرزند آوری ندارند.

رشیدی پور از کارشناسان صاحب‌نظر درخواست کرد نظرات و پیشنهادات خود در خصوص تحکیم خانواده و زیست عفیفانه را ارائه دهند و بر استمرار این روند تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • قادری: باید بدون توجه به تحریم‌ها کشور را به بالاترین حد توانمندی برسانیم
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • بررسی مشکلات و توانمندی‌های حوزه قضایی ساوه
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی
  • محاکم به اصل پیشگیری از تکرار جرم توجه کنند
  • توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از مشکلات حوزه انرژی را برطرف می‌کند
  • پیگیری اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کاغذ پارس