Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:18:53 GMT

بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم نقشه راه آینده است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۳۹۳۴

بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم نقشه راه آینده است

کارشناس سیاسی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه را باید منشوری از تبیین فلسفه انقلاب اسلامی و عملکرد پر افتخار همراه با نقد عملکرد کارگزاران و نیز ترسیم نقشه راه آینده و بیان اولویت‌ها نامید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، غلامحسین دشتی در گفتگو با یزدرسا در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب گفت: این بیانیه را باید منشوری از تبیین فلسفه انقلاب اسلامی و عملکرد پر افتخار همراه با نقد عملکرد کارگزاران و نیز ترسیم نقشه راه آینده و بیان اولویت‌ها نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این بیانیه پاسخ به ده ها پرسش از ماهیت انقلاب اسلامی و نقد تئوری های تنگ نظرانه مادی گرایی است که هنوز در فضایی از تئوری ها و شعارهای تاریخ گذشته و کلیشه ای تفکرات چپ مارکسیستی و راست لیبرالیستی در موضوعاتی نظیر چگونگی رابطه دین و سیاست  در جوامع انسانی به سر می برند و نظم جهانی را مبتنی بر قدرت سلاح و اقتصاد و توهم پایان تاریخ لیبرالیسم و یا کمونیست در سر می پروراندند.

وی ادامه داد: این انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری در فضایی از نظام دو قطبی جهان و تقسیم قدرت و ثروت بین دو امپراطوری جهانی به وجود آمد و آن نظم استکبار پایه را به هم ریخت. طرحی نو برای شکل دهی نظام جهانی نوید داد که قدرت را از نفسانیت انسان غیر مهذب و زیاده خواه می گیرد و به مردم و انسان های صالح به عنوان نماد قدرت حق می‌سپارد.

انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبری دارای عمق و پویایی بلندی است

کارشناس سیاسی عنوان کرد: ویژگی انقلاب اسلامی در نگاه رهبری و نظام مبتنی بر آن در قیاس فرهنگ ها و تمدن‌های کم ریشه و بی ریشه دارای عمق و تداوم و پویایی بلندی تلقی شده است. زیرا این انقلاب ریشه در اعماق فطرت انسان و برگرفته از اندیشه و اراده الهی که همان آیین حیات بخش اسلام دارد و اگر سردی و دلزدگی وجود دارد به میزان فاصله از دین است نه دلبستگی و پیوند به دین.

دشتی ادامه داد: در نگاه مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی همچون دیگر انقلاب‌ها خشن، بدون انعطاف، نقد ناپذیر و مصر بر انجام روش‌های خودخواهانه نیست و محروم کننده خود از روش‌های نوین و نقدهای مصلحانه و مبتنی بر شرایط نوپدید است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین بر حذر بودن انقلاب اسلامی از  آسیب‌هایی که انقلاب‌ها و جنبش‌های دیگر گرفتار آن هستند انقلاب اسلامی را پدیده‌ای زنده، با اراده، دارای انعطاف در چارچوب ارزش‌ها و آرمان‌های خود و آماده برای تصحیح خطاها در هر مقطع و موضوع است بدون اینکه در مبانی خود دچار تجدید نظر طلبی، انفعال و نیز گرفتار خیانت در آرمان‌ها و اهداف خود باشد.

انقلاب اسلامی دوگانه‌ها را به وحدت رسانده است

معاون اسبق سیاسی امنیتی استانداری یزد گفت: مصونیت از تحجر، برخوردار بودن از درک عمیق از شرایط نوین جهانی و واقعیت های امروز و در عین حال پایبندی مصرانه به اصول و مرزبندی‌ها با رقیبان بدخواه و دشمنان کینه توز خود از دیگر ویژگی های انقلاب اسلامی تلقی می شود؛ در این بیانیه انقلاب اسلامی همچون اسلام و شخصیت های تراز اول آن بسیاری از دوگانه ها و خصلت های متضاد را در ذات خود به وحدت رسانیده است و آن را منشا جذابیت، قدرت، کارآمدی و حرکت بالنده به سمت آینده قرار داده است.

دشتی ادامه داد: مهربانی در عین قاطعیت، مظلومیت در عین اقتدار و سرافزاری در عین جانبازی، شهادت در راه هدف در عین حیات بخشی و شوق انجام وظیفه و تکلیف گرایی در عین طراحی برنامه‌ریزی و ارزیابی و اقدام مبتنی بر علم و کارشناسی در بسیاری از امور به ویژه امور اساسی و مهم نمونه‌ای از این دوگانه‌ها و خصلت‌های متضادی است که در این نظام به وحدت می‌رسد و پایه و منشا تحولات مهم مادی و معنوی می شود.

وی تاکید کرد: انقلاب در اندیشه رهبر معظم انقلاب هیچگاه در مقابل استکبار منفعل عمل نکرده است، صراحت و قدرت در عین جوانمردی و مروت، گفتار و عمل صادقانه و نیز حمایت قاطع از محرومان در برابر مستکبران در عین تعامل سازنده با جهان از خصلت‌های ذاتی انقلاب اسلامی است. این انقلاب اسلامی برگرفته از انقلاب‌های دیگر نیست بلکه از متن معارف قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام و سلوک عالمان و عارفان سیاستمدار در طول تاریخ اخذ شده است.

این کارشناس برجسته سیاسی عنوان کرد: انقلاب اسلامی در اندیشه رهبری فراتر از ریشه کن ساختن نظام طاغوتی وابسته به اردوگاه امپریالیسم امریکا را در خود پیاده کرد زیرا پس از زدودن موانع سخت و خشن و زائل ساختن حکومت وابسته به استکبار جهانی این انقلاب با قدرتی مضاعف اقدام به ایجاد نظامی نوین بر پایه مبانی و ارزش های اسلامی  نمود و آن را در چهار دهه بر پا نگه داشت و این قدرتی بیش از مبارزه با استبداد و استکبار خارجی می طلبد.

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند

دشتی ادامه داد: انقلاب در تفکر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در گذشته بر آحاد مردم به ویژه جوانان تکیه داشت و نیز در آینده حضور همگان و نقش آفرینی همه اقشار از مردان و زنان را می طلبد اما مخاطب اصلی این بیانیه جوانان هستند زیرا شور و نیروی جوانی ایمان سرشار، روحیه مبارزه و پایمردی و هوشیاری و استعداد لازم برای نوآوری و خلاقیت و عبور از مشکلات با روحیه سرشار از نشاط و امید در جوانان است و تحولات علمی و معنوی و قرار گرفتن کشور در آستانه یک تحول بزرگ از پیشرفت علمی و سازندگی حکایت از وجود چنین قابلیتی در جوانان این سرزمین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیره و سلوک فکری و توصیه های مداوم  همواره توجه به این ظرفیت مهم و اساسی را مورد تاکید قرار داده اند.

وی با بیان اینکه از دیدگاه رهبری، انقلاب اسلامی دستاوردهای مشخص، محسوس و قابل ارائه ای در چهل سالگی انقلاب به رغم وجود موانع از ناحیه دشمنان و قصور همراهان و خواص در انقلاب اسلامی داشته است، تصریح کرد: ثبات و امنیت پایدار، حفظ تمامیت ارضی کشور، پیشرفت علمی و فناوری و اقتدار بخش، حضور و مشارکت مردم در عرصه های سیاسی  فرهنگی اجتماعی، بینش عمیق سیاسی در شناخت چهره و مقاصد دشمن و جریان های معاند داخلی و اتخاذ تصمیم موثر در برابر اقدامات آنها به ویژه توطئه دشمنان و نیز تلاش برای تحقق عدالت اجتمالعی و گسترش و تعمیق اخلاق و معنویت درکشور به ویژه در مراکز  آموزش عالی از جمله دستاوردهایی است که تاکنون انقلاب اسلامی به برکت مقاومت در برابر ستمگران و زورگویان داشته است.

دشتی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری توصیه‌ها و نقشه راه آینده را در این بیانیه مورد تاکید قرار می‌دهند، افزود: بدیهی است که ایمان و علم دو بال متعادل پیشرفت و اقتدار کشور و زمینه ساز تمدن اسلامی خواهد بود، این دو عنصر حیات بخش و تعیین کننده همواره مورد تاکید رهبری بوده است که در همه نهادها از خانواده تا مدرسه، از رسانه به عنوان تاثیرگذارترین عنصر اجتماعی و از دانشگاه تا حوزه‌های علمیه که نقش اساسی در ارتقای فرهنگی جامعه دارند مورد نظر قرار گرفته و بایستی در این زمینه به عنوان دو عنصر مکمل به این دو موضوع بسیار جدی و مهم در آینده بپردازند.

اقتصاد در بیانیه رهبری جایگاه کلیدی دارد

وی تصریح کرد: اولویت اقتصاد و جایگاه آن در تبیین رهبری جایگاه کلیدی دارد که بستر رشد و تکامل و عنصری موثر در تقویت و بالندگی فرهنگ و مناسبات اجتماعی است و ایشان قریب ده سال این اولویت را با قرار دادن در شعارهای سال مورد توجه قرار داده است تا مردم و مسئولان به اهمیت و ضرورت آن بیشتر توجه کنند. اما اقتصاد، فرهنگ و معنویت و علم آنگاه موثر واقع می‌شود که در مقابل آن به مبارزه همه جانبه با فساد و در ابعاد و اشکال آن پرداخته شود که نتیجه آن تحقق عدالت اجتماعی اقتصادی و سیاسی خواهد بود.

این کارشناس سیاسی گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی بنا به توصیه رهبری باید همچون گذشته مؤلفه عزت و کرامت ملی را باید در عرصه حضور و عمل در روابط بین الملل با جدیت بیشتر مد نظر قرار دارد زیرا عزت و استقلال ملی بالاترین دستاورد در عیار بین تمدنی و بین فرهنگی است. و در قلمرو جهانی مشخصه اصلی در احترام گذاشتن وجدان‌های بیدار جهان به یک ملت فرهنگ و تمدن است زیرا ذلت و وابستگی هر چند باب مذاق قدرت‌های استکباری است اما هیچ انسان آزاده، ذلت و حقارت را آنچنان که امروز هم پیمانان امریکا در منطقه در باتلاق تحقیر فرو رفته اند بر نمی‌تابد.عربستان در وابستگی به غرب و امریکا تاوان سنگینی از تحقیر و بی حرمت شدن را می پردازد.

دشتی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بیانیه خود عنوان سبک زندگی را که نمادی از فرهنگ و ارزش‌های تاریخی ملی و معنوی است را  یادآورد شدند و دلبستگی و امید داشتن دشمن با تغییر سبک زندگی را هشدار می‌دهند. سبک زندگی در ابعاد مختلف از زبان هنر، فرهنگ، معماری، روابط اجتماعی و ارزش‌های حاکم بر جامعه مجموعه‌ای است که استقلال و هویت مستقل یک فرهنگ آئین و یک ملت را آشکار می‌سازد و باید تمام تلاش بر حفظ و اصالت‌های فرهنگی و شکل‌گیری سبک مستقل زندگی بر پایه دانش شکل بگیرد که خود یک مقدمه سازی و یک نگاه جامع برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب

دانشجویان برای ثبت نام و حضور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب تا پایان امروز پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ مهلت دارند.

به گزارش ایسنا، دانشجویان برای ثبت نام و حضور در دیدار رمضانیه با رهبر انقلاب تا پایان امروز پنج شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ مهلت دارند.

دانشجویان می توانند با ثبت‌نام در سایت didar.nahad.ir و پاسخ به پرسش «اگر شما در دیدار دانشجویی فرصت صحبت با رهبر انقلاب اسلامی را داشتید، مهم‌ترین نکته‌ای را که با ایشان در میان می‌گذاشتید چه بود؟»به قید قرعه در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبر انقلاب حضورداشته باشند.

همزمان با نزدیک شدن به سنت هر ساله دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با فعالان دانشجویی دانشگاه ها، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نظر دارد، مجموعه از نکات و مطالب، سوالات، پیشنهادات و ایده های موثر ناظر به دانشگاه و فضای عمومی جامعه را در قالب سامانه دیدار جمع آوری نموده و به طور مکتوب به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی منعکس نماید.

در این راستا و با توجه به استقبال گسترده و هرساله از این دیدار، از دانشجویانی که در این طرح مشارکت داشته باشند با قید قرعه جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده و نتیجه از طریق پیامک به اطلاع خواهد رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار زیاد النخاله با مقام معظم رهبری
  • زیاد النَخاله با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  •  نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • دیدار اسماعیل هنیه و هیات همراه با رهبر معظم انقلاب
  • دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبر انقلاب
  • دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس و هیئت همراه با رهبر معظم انقلاب
  • عکس/ دیدار اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای