Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان- ايرنا- مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان(آبهاي داخلي) گفت: سالانه 1200 تن ماهي گرم آبي و 123 تن ماهي سردآبي از هزار و 700 باب استخر بتني و هزار استخر خاکي پرورش ماهي در اين استان برداشت مي شود.

محبعلي سيستاني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: ايجاد سامانه هاي مداربسته تکثير و پرورش ماهي قزل آلا در خاش، بزرگترين مرکز بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيکي آبزيان شرق کشور، احداث 2 هزار و 700 باب استخر بتني و خاکي پرورش ماهي در استان، ارائه تسهيلات کم بهره به جامعه بهره بردار و افزايش 10 برابري سرانه مصرف ماهي و دهها اقدام ديگر از مهمترين دستاوردهاي اداره کل شيلات استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: فواد اسکل آباد با ظرفيت اسمي پنج ميليون قطعه بچه ماهي و کمند کاج تودک با ظرفيت اسمي6 ميليون قطعه بچه ماهي- 100 تن پرواري از بزرگترين و مدرن ترين سيستم هاي مداربسته پرورش ماهيان سردآبي جنوب شرق کشور هستند.
مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان آبهاي داخلي اهداف سيستم هاي مدار بسته را توليد بچه ماهي سردآبي مورد نياز استان و استان هاي همجوار و توليد ماهي پرواري بازار مصرف استان عنوان کرد.
سيستاني بيان کرد: مرکز بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيکي آبزيان زهک با ظرفيت اسمي يک ميليون بچه ماهي گرمابي پنج تا 10 گرمي تامين کننده نياز استخرهاي استان است.
وي گفت: توليد فعلي اين مرکز چهار ميليون بچه ماهي گرمابي يک تا 2 گرمي است.
مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان افزود: گونه هاي قابل تکثير در اين مرکز شامل کپور، آمور، فيتوفاک، بيگ هد و شيزوتوراکس (سفيد سيستاني) است.
وي اظهار داشت: تنوع گونه اي مرکز نيز شامل ماهيان خاوياري سه گونه «فيل ماهي، اوزون برون، قره برون يا تاس ماهي ايراني» است.
سيستاني به اهداف مرکز بازسازي ذخاير زهک اشاره کرد و گفت: توليد بچه ماهي موردنياز استخرهاي سيستان و بلوچستان و بازسازي ذخاير منابع آبي استان از اهداف اين مرکز است که از سال 1372 مورد بهره برداري قرار گرفته است.
وي افزود: سه هزار و 700 خانوار صياد، يک اتحاديه تعاوني هاي صيادي و 17 تعاوني صيادي به صيد و صيادي در آب هاي داخلي استان مشغول هستند.
مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان(آبهاي داخلي) خدمات ارائه شده به صيادان را بيمه هزار و 500 خانوار صيادان(بيمه يارانه دار)، تسهيلات ارزان قيمت (کم بهره)، کمک هاي ترويجي شامل (اهداي پنل خورشيدي، تور ماهيگيري، چادر گروهي، مخازن حمل و نگهداري ماهي، جليقه نجات، لنگر و غيره) عنوان کرد.
وي اظهار داشت: برگزاري گردهمايي و اجراي دوره آموزشي ترويجي داخل و خارج از استان از ديگر خدمات ارائه شده به صيادان است.
سيستاني افزود: 126 فروشگاه و 303 فروشنده سيار عرضه ماهي و آبزيان در سيستان و بلوچستان داير و 88 دستگاه خودروي سردخانه دار نيز در استان وجود دارد.
مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان اظهار داشت: ارائه تسهيلات ارزان قيمت، اهداي کمک هاي ترويجي از جمله وان هاي عرضه ماهي زنده، صندوق هاي عايق، ميزهاي نگهداري و فرآوري آبزيان، پمپ هاي هواساز جهت عرضه ماهي زنده، برگزاري دوره هاي آموزشي ترويجي داخل و خارج استان، برگزاري جشنواره طبخ آبزيان با هدف افزايش سرانه مصرف ماهي، برگزاري کلاس هاي طبخ آبزيان و برنامه هاي تبليغي و ترويجي از جمله خدمات ارائه شده است.
وي متوسط سرانه مصرف ماهي در سيستان و بلوچستان را 10.8 کيلوگرم، در کشور 11.2 و جهاني را 21 کيلوگرم عنوان کرد.
سيستاني با اشاره به عملکرد جذب تسهيلات نيز گفت: ميزان تسهيلات جذب شده در سال 97 از مجموع 220 ميليارد ريال اعتبار مصوب تاکنون 41.5 ميليارد ريال بوده که به 200 نفر پرداخت شده است.
مدير کل شيلات سيستان و بلوچستان(آبهاي داخلي) گفت: اين تسهيلات به منظور خريد خودرو سردخانه دار حمل و نقل بهداشتي فرآورده هاي شيلاتي، ساخت استخر بتني پرورش ماهي، ساخت استخر خاکي پرورش ماهي و تجهيز يا مکانيزه کردن استخر پرورش ماهي، خريد تجهيزات و ادوات صيد و صيادي و احداث فروشگاه بهداشتي ماهي پرداخت شده است.
استان سيستان و بلوچستان داراي 2 اداره کل شيلات مستقر در زابل (آبهاي داخلي سراسر استان) و چابهار (آبهاي ساحلي درياي عمان و آزاد اقيانوسها) است.
9923 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۴۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان به زودی ایجاد می‌شود

مرتضی سوری گفت: به منظور دسترسی آسان مردم به آبزیان، ترویج فرهنگ مصرف و فروش مستقیم و بدون واسطه این محصول، بازارچه عرضه آبزیان به زودی در این شهرستان به بهره برداری می‌رسد. 

او با اشاره به آخرین وضعیت راه اندازی طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون گفت: طی فراخوان عمومی برای طرح ۱۰۰ تنی و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در سد مارون سرمایه گذار جذب شده است و در حال حاضر، فرایند انعقاد قرارداد طی می‌شود و در مزایده بعدی سرمایه گذار برای طرح ۴۰۰ تنی مشخص خواهد شد.

مدیرکل شیلات خوزستان ضمن تقدیر از اقدامات موثر شیلاتی شهرستان در زمینه کشت‌های تلفیقی و حداکثر استفاده بهینه از منابع آبی، بهبهان را شهرستانی با حجم انبوهی از پتانسیل‌های آبزی پروری عنوان کرد و ادامه داد: به دنبال فعال کردن تمامی ظرفیت‌های مشاغل خرد و زود بازده در استان هستیم. 

این مقام مسئول خواستار تسهیل قوانین و حمایت از بهره برداران شد و بیان کرد: شهرستان بهبهان با بهره مندی از ۳ رودخانه دائمی پرآب مارون، خیرآباد و زهره با عدم تخصیص آب به طرح‌های آبزی پروی مواجه است.

مدیرکل شیلات خوزستان میزان تولیدات آبزی پروری بهبهان را ۳۲۰ تن اعلام کرد و بیان داشت: ۶۰ واحد دو منظوره پرورش ماهی و کشاورزی، ۴ واحد پرورش متراکم ماهیان گرمابی در این شهرستان فعالیت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • انتصاب رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • «نون خ ۵» چهره زیبای سیستان و بلوچستان را به مردم نشان داد
  • چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در بوشهر آغاز شد
  • بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان ایجاد می‌شود
  • بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان به زودی ایجاد می‌شود
  • وزیر آموزش و پرورش: ۷ هزار مدرسه در دولت سیزدهم احداث شد
  • تداوم بارندگی در سیستان و بلوچستان و هرمزگان / کاهش دما در نوار شمالی کشور