Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-18@11:06:57 GMT

علل اصلی گرانی ارز در دو هفته اخیر

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۴۶۵۵

علل اصلی گرانی ارز در دو هفته اخیر

به‌رغم آنکه هیچ تغییری در سیاست‌های کلی بانک مرکزی در خصوص ارز ایجاد نشده و حتی تلاش این بانک برای بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، روندی جدی‌تر به خود گرفته، چرا بار دیگر قیمت ارز میل به افزایش پیدا کرده‌است.

به گزارش صدای ایران از خبرآنلاین، پاسخ به این سؤال را باید در دو حوزه اصلی جست‌وجو کرد. نکته اول احتمال افزایش شدید نقدینگی در سطح بازار و موضوع دوم نیازهای عمومی پایان سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سپرده‌های ۲۰ درصدی در آستانه سررسید
یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و دلایل رشد نقدینگی در سطح کشور سررسید گواهی سپرده‌های ۲۰ درصدی است که سال گذشته برای کنترل نقدینگی فروخته شد. بر این اساس حدود یک سال پیش بود که بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز، اجازه انتشار گواهی سپرده‌های ریالی را با سود ۲۰ درصدی به بانک‌ها داد. انتشار این اوراق در سال گذشته، در شرایطی صورت گرفت که حدود شش ماه پیش از آن بانک مرکزی شبکه بانکی را ملزم به رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۱۵ درصد برای سپرده‌های یکساله و ۱۰ درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت کرده بود، اما همین چراغ سبز بانک مرکزی برای افتتاح سپرده‌های ۲۰ درصدی باعث شد که بانک‌ها رقابت فشرده‌ای را برای جذب پول بیشتر در مدت دو هفته کلید بزنند. نتیجه این رقابت اینگونه شد که تنها در مدت دو هفته ۲۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب این گواهی‌های سپرده در سیستم بانکی جذب و برای یکسال حبس شد.
نکته مهم این بود که اگر مشتری می‌خواست گواهی یاد شده را پیش از سررسید بازخرید کند، بانک این سپرده را با نرخ ۱۴ درصدی بازخرید می‌کرد که رقمی زیر نرخ اعمالی بانک‌ها بود. بنابراین مشتریان ترجیح دادند تا سپرده‌های خود را تا پایان مدتشان حفظ کنند.
در سایه این اقدام بود که به استناد آمارهای بانک مرکزی سهم سپرده‌های بلندمدت از کل سپرده‌های بانکی از ۸/ ۴۸ درصد به ۴/ ۵۴ درصد رسید و سهم سپرده‌های کوتاه مدت از ۶/ ۲۹ درصد به ۱/ ۲۶ درصد کاهش یافت. بنابراین حالا بازار ارز کشور، بیم خود را از ورود این حجم عظیم نقدینگی با جهش نشان داده و بسیاری بر این باور هستند که با توجه به ثبات نسبی حوزه ارز، این احتمال وجود دارد که صاحبان این سپرده‌ها تصمیم به خرید ارز برای حفظ سرمایه خود کنند.
اما به جز موضوع سپرده‌ها، نکته دیگری که این روزها آرامش بازار را برهم زده، افزایش نقدینگی ناشی از حقوق و دستمزد است. بر این اساس بسیاری از کارگران و کارمندان در ماه‌های پایانی سال، عیدی و سنوات خود را می‌گیرند و این احتمال وجود دارد که این نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا برود.

افزایش تقاضای پایان سال
در همین حال نکته‌دیگری که هرساله آرامش بازار ارز را برهم می‌زند، موضوع افزایش شدید تقاضا برای ارز در پایان سال است. بر این اساس بسیاری از افرادی که در تعطیلات نوروز قصد انجام سفرهای خارجی دارند، برای خرید ارز خود وارد بازار می‌شوند. علاوه بر این شرکت‌ها نیز برای تسویه‌حساب‌های خود و پرداخت بدهی‌های ارزی در پایان سال، دست به خرید ارز می‌زنند که هر دو موضوع توانسته تا حدودی آرامش بازار ارز را برهم بزند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ارز دلار گرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۴۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند

حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.…

به گزارش تابناک سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.

طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.

به سپرده‌های بلندمدت یکساله مردم نیز ۲۰.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد که البته طبق همین مصوبه نباید هیچ برداشتی از آن صورت بگیرد. نرخ سود سپرده بلندمدت دوساله ۲۱.۵ درصد است و به سپرده‌های بلندمدت سه‌ساله هم سود ۲۲.۵ درصدی تعلق خواهد گرفت.

سود بانکی سال ۱۴۰۳ به عنوان مبلغی است که بانک به مشتریان خود پرداخت می کند بر اساس میزان سپرده های ایجاد شده توسط آنهاست. معمولاً به صورت سالانه یا ماهانه محاسبه می شود و می تواند بر اساس نوع حساب (مانند حساب جاری، سپرده مشترک، سپرده طولانی مدت و غیره) و میزان سرمایه نقدی در حساب تغییر کند.

نام بانک سود ۱ ساله سود ۲ ساله سود ۳ ساله حداقل موجودی (تومان)
آینده ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
اقتصادنوین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ایران‌زمین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پارسیان ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پاسارگاد ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
تجارت ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
توسعه‌تعاون ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
توسعه‌صادرات ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
خاورمیانه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
دی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
رفاه کارگران ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سامان ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سپه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سرمایه ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
سینا ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
شهر ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
صادرات ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
صنعت و معدن ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
کارآفرین ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
کشاورزی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
گردشگری ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
مسکن ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ملت ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
ملی ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
پست‌بانک ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
موسسه ملل ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰
موسسه نور ۲۰.۵% ۲۱.۵% ۲۲.۵% ۱.۰۰۰.۰۰۰

در ایران وضع نقدینگی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. این عوامل شامل نرخ سود قرضی تعیین شده توسط بانک مرکزی، شرایط اقتصادی، عرضه و تقاضا برای وام ها و سپرده ها، نرخ تورم و سیاست های مالیاتی می شود. همچنین، بانک ها می توانند بر اساس رقابت در بازار، سیاست های خاص خود را در تعیین نرخ اعمال کنند.

معمولاً در ایران، سود بانکی برای سپرده ها بیشتر از نرخ تورم است تا به مشتریان تحریک بدهد تا پول خود را در بانک قرار دهند. همچنین، برای وام ها نیز نرخ معمولاً بالاتر از سود سپرده ها است تا بانک ها درآمد قابل قبولی را بدست آورند.

مهم است بدانید که نرخ در ایران ممکن است در طول زمان تغییر کند و برای اطلاعات دقیق درباره نرخ سود ، بهتر است با بانک خود مکاتبه کنید.

با این حال، تورم‌های بالا در اقتصاد کشور باعث شده است که مردم تمایلی به سپرده‌گذاری در شبکه بانکی با این نرخ‌ها نداشته باشند، از همین روی، بانک‌ها با ترفندهای مختلف از جمله تعیین حداقل مبلغ سپرده، سعی می‌کنند که سود سپرده بیشتری به مشتریان خود پرداخت کنند.

بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ رسمی سود بانکی افزایش یافت. این تصمیم بر افزایش، در شامگاه دهم بهمن ماه ۱۴۰۱ رسانه‌ای و به بانک‌ها ابلاغ شد. اعداد جدید اعلامی به شرح زیر است:

سپرده کوتاه‌مدت عادی (کارت‌های بانکی): 5 درصد

سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند

سپرده کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه: 17 درصد [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند

سپرده بلندمدت با سررسید یک‌سال: 20/5 درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۲ سال: 21/5 درصد

سپرده بلندمدت با سررسید ۳ سال: 22/5 درصد

نکته: با توجه به میزان سختگیری بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد، گاهی بانک‌ها با استفاده از ترکیب طرح‌هایی خاص، با هدف جذب مشتری و سرمایه بیشتر، نرخ سودها را افزایش می‌دهند. این قانون پس از ابلاغ به بانک‌ها، بر اساس تدابیر هر بانک به صورت طرح‌های مختلف به شعب ابلاغ خواهد شد که به صورت طبیعی یک تا دو هفته زمان می‌برد.

در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.

منبع: منیبان

دیگر خبرها

  • خروج ۴۲۴ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • پیش‌بینی نرخ ارز در ۲۸ فروردین /دلار به فاز استراحت رفت؟
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ارزهای مهم با افت تنش سقوط کرد