Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@08:10:11 GMT

ام‌البنین(س)؛ پاسدار خون شهدای کربلا

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۵۰۲۸

ام‌البنین(س)؛ پاسدار خون شهدای کربلا

نرگس حسینی، کارشناس دینی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: فاطمه کلابیه ملقب و معروف به ام‌البنین(س)، دختری از خاندان بنی‌کلاب از اجداد بزرگ پیامبر(ص) بود که به صفات حسنه و به‌ویژه شجاعت، معروف بودند.
وی با بیان اینکه این بانوی بزرگوار با انتخاب عقیل، برادر بزرگتر امیرالمؤمنین به همسری آن حضرت درآمد، تصریح کرد: پس از شهادت حضرت زهرا(س)، امیرالمؤمنین برادر خویش، عقیل، را فراخواند و از او خواست کسی را از میان دلاوران برای همسری او برگزیند تا پسرانی شجاع و جنگاور برای او بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسینی ادامه داد: عقیل نیز که بر تمام قبایل و طوایف عرب آشنایی کامل داشت، دختری با نام فاطمه را از قبیله بنی‌کلاب برگزید، به نزد پدر ایشان رفت و او را برای امام علی(ع) خواستگاری کرد که آنان نیز با خشنودی و سربلندی پاسخ مثبت دادند و این وصلت مبارک سر گرفت.
این کارشناس دینی در استان در تشریح وجه تسمیه «ام‌البنبن»، گفت: این بانوی بزرگوار بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با امیرالمؤمنین(ع)، به ایشان عرضه داشت که نام «فاطمه» رنج فقدان مادر را نزد فرزندان حضرت زهرا(س) دوچندان می‌کند و پیشنهاد کرد که او را با نام «ام‌البنین»، یعنی مادر پسران، خطاب کند و امیرالمؤمنین(ع) نیز درایت و دانایی و و تدبیر او را ستود و این پیشنهاد را پذیرفت.
حسینی ادامه داد: بعدها می‌بینیم ثمره این زندگی آسمانی، 4 پسر شجاع و جنگاور، با نام‌های قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان است که همگی در واقعه عاشورا در رکاب سیدالشهدا(ع) به فیض شهادت نائل می‌شوند.
وی در خصوص ارتباط ام‌البنین(س) با فرزندان حضرت زهرا(س)، بیان کرد: این بانوی پارسا، متواضع و ولایت‌مدار محبت به فرزندان حضرت زهرا(س) را فریضه خود می‌دانست تا جایی که حضرت زینب(س) را سیدتی و حسن و حسین(علیهما سلام) را سیدی خطاب می‌کرد و خود را کنیز آنان می‌دانست، این بزرگواران نیز به لطف محبت‌های بی‌دریغ ام‌البنین(س)، کمتر در فراق مادر غمگین می‌شدند و همواره ام‌البنین(س) را تکریم می‌کردند.
حسینی با اشاره به نقش مهم ام‌البنین(س) در زنده نگاه داشتن واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) و یاران ایشان، خاطرنشان کرد: وقتی خبر شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان در مدینه پیچید، این بانوی بصیر و ولایت‌مدار شیون و زاری سر داد و طبق متون تاریخی، نقل است که این بانوی بزرگوار هر روز به بقیع می‌رفت و در رثای شهدای کربلا اشک می‌ریخت.
وی با اشاره به نقش مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی ام‌البنبن(س) در پاسداری از خون شهدای کربلا، گفت: وی پس از واقعه عاشورا در رثای شهدا و اسرای کربلا در قبرستان بقیع نوحه‌سرایی می‌کرد و حزن و اندوه اشعار سروده ایشان به قدری بود که حتی دشمنان نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفتند، ضمن اینکه این شیوه گردهمایی، نوعی اعتراض به جنایات بنی‌امیه نیز به محسوب می‌شد.
حسینی ادامه داد: این بانوی بزرگوار در این نوحه‌خوانی‌ها و عزاداری‌ها به شرح وقایع کربلا در قالب زبانی گیرا و تأثیرگذار می‌پرداخت و اقوال و اشعار ایشان دهان به دهان نقل می‌شد و تا امروز نیز به دست ما رسیده است.
وی با بیان اینکه ام‌البنین(س) در روز 13 جمادی‌الثانی سال 64 یا 67 هجری و بعد از وفات حضرت زینب(س)، دار فانی را وداع گفت، اضافه کرد: نقل است که آخرین جمله ایشان در لحظات پایانی حیات و در حضور فضه، خدمتکار منزل امیرالمؤمنین، «السلام علیک یاابا عبدالله الحسین» بود.
این کارشناس دینی در استان ادامه داد: در روز وفات این بانوی بزرگوار تمام فرزندان حضرت زهرا(س) و خاندان بنی هاشم در خانه امیرالمؤمنین گردآمدند و فریاد «وا أماه» سردادند و ولوله بزرگی در مدینه برپا شد.
وی با اشاره به تدفین این بانوی بزرگوار در قبرستان بقیع و در کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، خاطرنشان کرد: در بیان لیاقت این بانوی ولایت‌مدار همین بس که بگوییم او در بقیع، محل طواف و زیارت ملائکه، و در کنار چهار تن از امامان معصوم(ع) و بسیاری از خویشاوندان پیامبر اسلام(س)، مدفون است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا چهارمحال و بختیاری وفات ام البنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۶۰ بسته‌ معیشتی در رشت

فاطمه علیزاده همسر شهید حسین دیبایی گفت: در آستانه دوازدهمین سالگرد شهادت شهید بزرگوار ۶۰ بسته معیشتی تهیه و در میان اقشار نیازمند شهر رشت توزیع کردیم.
وی با بیان اینکه ادامه راه شهدا و حفاظت از خون شهدا نیازمند نگاه ویژه است افزود: امروز کمک به خانواده‌های نیازمند به معنی ادامه دادن راه شهداست.
همسر شهید دیبایی به خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار اشاره کرد و افزود: کمک به همنوع و دست گیری از نیازمندان یکی از خصوصیات بارز این شهید بزرگوار بود.
این بسته‌های توزیع شده شامل ماکارونی، رب گوجه فرنگی، بسته چای، صابون، شامپو و دستمال کاغذی بود.
شهید حسین دیبایی سال ۱۳۶۷ در عملیات بیت المقدس ۵ در منطقه مریوان بر اثر برخورد خمپاره در نزدیکی اش از ناحیه کمر قطع نخاع و جانباز شد و در سال ۱۳۹۱ پس از تحمل و رنج فراوان ناشی از آن به درجه‌ی رفیع شهادت نائل آمد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی 
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود
  • فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود
  • توزیع ۶۰ بسته‌ معیشتی در رشت
  • با ۲۰ نفر سپاه این شهرستان شکل گرفت
  • ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است
  • وظیفه محوری سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی است
  • یادواره شهدای فردو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می‌شود