Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@08:53:54 GMT

جای ایران در معاهدات اقتصادی با همسایه‎ها خالی است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۵۱۵۷

جای ایران در معاهدات اقتصادی با همسایه‎ها خالی است

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است، در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا تلاش کرده‌اند سهم خود را از بازار افزایش دهند؛ اما ایران عملا سهمی در معاهدات اقتصادی به یژه با همسایه های خود نداشته و از قافله جا مانده است. ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ اقتصادی صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

همایون اسدی لنگرودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت تعاملات بین‌المللی در حوزه اقتصاد اظهار کرد: آنچه که برای ایران در تعامل‌های بین المللی اقتصادی دیده می‌شود عضویت در مجموعه‌هایی است که نه تنها تاثیر بیرونی نداشته بلکه حتی بعضاً دیده می‌شود که اعضا آن معاهده چندان به یکدیگر روی خوش نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: علاوه بر این نیز متاسفانه تعامل با کشورهای همسایه در برخی حوزه‌ها به شکلی رشد نکرده که ایران انتخاب اصلی آنها برای تعامل و همکاری باشد و البته تحریم‌ها هم مزید بر علت شده است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی می‌بینیم که فاصله جایگاه اقتصادی ما با کشورهای عضو سازمانی چون «آ سِ آن» چه قدر زیاد است. این کشورها توانسته‌اند در یک دوره کوتاه چند ساله رشد تعاملات خود را به 7.5 برابر برسانند اما این مسئله برای اقتصاد ایران رخ نداده و مسکوت باقی مانده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی می‌توانند در معارفه اقتصاد ایران سهمی عمده و جدی ایفا کنند، گفت: حضور هیئت‌های تجاری و معرفی فرصت‌های اقتصادی ایران موضوعی است که بخش خصوصی باید در آن نقش آفرینی کند. این در حالی است که رصد عملکرد سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نداده و در عرضه اقتصادمان به کشورهای منطقه و جهان ضعیف عمل کرده‌ایم.

اسدی با اشاره به مشکلاتی که امروز اقتصاد ایران با آن دست و گنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: در چنین شرایطی و همانطور که در فرمایشات رهبری انقلاب به چشم می‌خورد ما باید خوشه‌های صنعتی را کنار هم قرار دهیم و با استفاده از حداکثر ظرفیت آنها و بالا بردن میزان بهره‌وری از اوضاع سخت فعلی عبور کنیم.

«منشور اقتصاد در گام دوم» | کشش صادرات ایران برای بازار 1000 میلیارد دلاری کشورهای همسایه

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این دستاورد مهم، اتاق بازرگانی است که باید نقش آفرینی کند. هرچند تفاوت دیدگاه وجود دارد اما این اتاق به عنوان یکی از مهمترین بازوهای مشاوره‌ای قوای سه گانه نقشی کلیدی در این بخش خواهد داشت. ما دیدیم با وجود آنکه تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی اخیر با دولت ارتباط قوی داشتند اما عملاً بسیاری از این دغدغه‌ها مسکوت ماند و این مسئله باید در آینده به شکلی دقیق تر دنبال شود.

انتهای پیام/

R34343/P/S7,78/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اتاق تهران صادرات غیر نفتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتاق تهران صادرات غیر نفتی اتاق تهران صادرات غیر نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402

تین نیوز

گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت 60.8 میلیارد دلاری با کشورهای همسایه در 12 ماهه سال 1402 خبر داد.

به گزارش تین نیوز، بر اساس اعلام گمرک، حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1.35 درصد رشد داشته است.

گزارش گمرک حاکی است تجارت ایران با کشورهای همسایه در مدت ذکر شده از نظر وزنی 2.45 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش بیشترین صادرات ایران به کشورهای همسایه از نظر وزن و ارزش دلاری در سال 1402 به کشور عراق بوده و کمترین آن نیز مربوط به عربستان سعودی بوده است.

بعد از عراق بیشترین صادرات ایران از نظر وزن و ارزش به کشور امارات متحده عربی صورت گرفته و پس از کشور امارات، کشور ترکیه در جایگاه سوم قرار گرفته است.

از سوی دیگر در همین مدت ایران بیشترین واردات را از نظر وزنی و دلاری از کشور امارات متحده عربی داشته است.

بعد از کشو امارات متحده عربی، بیشترین واردات ایران از نظر وزن و ارزش از کشور ترکیه بوده است و جمهوری فدراتیو روسیه نیز در رده سوم این جدول قرار دارد.

ایران از عربستان سعودی هیچ وارداتی در سال گذشته نداشته است.

در جدول مربوط به مبادلات تجاری با کشورهای همسایه در 12 ماهه سال 1402 مشاهده می شود که بیشترین مبادلات تجاری ایران هم از نظر وزن و هم از نظر ارزش با کشور امارات متحده عربی بوده است.

پس از کشور امارات، بیشتر یم مبادغالت تجاری ایران از نظر وزن و ارزش با کشور ترکیه بوده و پس از ترکیه نیز کشور عراق در جایگاه سوم قرار گرفته است.

این گزارش نشان می دهد که عربستان در بخش مبادلات تجاری با ایران نیز نیز در جایگاه آخر قرار دارد.

فایل کامل گزارش عملکرد سال گذشته تجارت ایران و 15 کشورهای همسایه از اینجا قابل دریافت است.

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • معرفی ٤٠٠ هزار میلیارد تومان پروژه در همایش کرمان آیدکس/ رفسنجان از گردنه توسعه استان خارج شده است
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • چشم انتظاری پنج ماهه فعالان اقتصادی برای تامین ارز واردات