Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه بازار تبریز از بزرگ‌ ترین بازارهای سرپوشیده جهان و از شاهکارهای معماری ایرانی است، افزود: بازاریان در مرمت و بهسازی این بازار با اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز همکاری خوبی انجام می دهند.
وی اظهار داشت: بازاریان تبریز در طول 10 سال گذشته قبل و بعد از ثبت جهانی این اثر با همکاری کامل اداره کل میراث فرهنگی استان در زمینه های گوناگون به مرمت این بازار بزرگ پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: میراث فرهنگی استان و پایگاه میراث جهانی بازار تبریز در 10 سال گذشته بیش از 150 میلیارد ریال برای مرمت، بازسازی و احیای قسمت های مختلف این بازار هزینه کرده است.
آبدار، ادامه داد: بازاریان در مرمت تمامی تیمچه ها، راسته ها، دالان ها، سراها و سایر بخش های این بازار مشارکت داشته اند به طوری که 70 درصد عملیات بازسازی را بازاریان با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان انجام داده اند.
وی با اشاره به حادثه آتش سوزی سال 88 در سرای (ایکی قاپیلی لار) در آستانه ثبت جهانی بازار، گفت: با همت بازاریان و میراث فرهنگی 120 مغازه این سرا که بر اثر آتش سوزی تخریب شده بود در یک سال مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال 89 بازار تبریز پس از بررسی های کارشناسان سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: با توجه به ضرورت رعایت ضوابط میراث فرهنگی در این بازار تاریخی، کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی استان، پایگاه میراث جهانی بازار و بازاریان تبریز تلاش می کنند با فراهم سازی ظرفیت های لازم در تمام نقاط بازار طرح های مرمتی و حفاظتی اجرا کنند.
آبدار با بیان اینکه مرمت بخش عمده ای از تیمچه ها و سراها با مشارکت میراث فرهنگی و کسبه بازار به اتمام رسیده است، افزود: در سال های اخیر مرمت و بازسازی تیمچه ها، سراها، مساجد و بازارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
وی جداره سازی بازار کیشمیش چیلر، مسگران، دوه چی، میرزا جلیل، میرابوالحسن، سرخاب و میرزا شفیع را از سایر اقدام های مشارکتی این اداره کل اعلام کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به شورای ساماندهی بازار تبریز در استانداری گفت: این شورا که به منظور رسیدگی و فعالیت همه جانبه تمامی دستگاه ها در راستای پیشبرد اهداف بازار تشکیل شده است با مشارکت جمعی نهادها و دستگاه ها اقدام های لازم را انجام می دهد.
آبدار ادامه داد: زیرساخت های حفاظتی و بازسازی بازار تبریز تکمیل، 70 درصد از بخش های مختلف بازار با مشارکت میراث فرهنگی، آب و فاضلاب استان و شهرداری تبریز به شبکه فاضلاب شهری متصل شده و سایر مناطق نیز در حال تکمیل است و کف سازی معابر عبوری مناطق مختلف بازار انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی میراث فرهنگی و پایگاه جهانی بازار در کاهش طرح های ناهمگون با ضوابط میراث جهانی است، گفت: با نظارت نیروهای یگان حفاظت تلاش می شود از اجرای طرح های ناهمگون با بافت تاریخی بازار تبریز با ارائه تذکر کتبی جلوگیری شود و در صورت رعایت نشدن از طریق مراجع قضایی اقدام شود.
آبدار با بیان اینکه مرمت و بازسازی بازار بزرگ تبریز همچنان در حال پیگیری است، افزود: با توجه به وسعت این بازار اعمال طرح های مرمتی همچنان ادامه دارد و کارشناسان میراث فرهنگی استان همواره تلاش می کنند از بروز کوچک ترین آسیب به بافت تاریخی بازار تبریز جلوگیری کنند.
بازار تاریخی تبریز با وجود گذشت صدها سال اهمیت تجاری خود را از دست نداده است به طوری که هم‌ اکنون 80 درصد شریان اقتصادی منطقه در آن جریان دارد.
این بازار هم‌اکنون به طول یک کیلومتر بزرگ‌ترین مجموعه به هم پیوسته و مسقف دنیاست که در سال 1389 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
طاق‌ها و گنبدهای بلند، سازه‌های آجری به هم پیوسته، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها، وجود انواع مشاغل و تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی قرار گرفته‌ این بازار را نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی شرقی ساخته ‌است.
سبک معماری، کثرت‌سراها و تیمچه‌ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت خاصی داده‌ است.
8023/518
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 آب و فاضلاب آتش سوزی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مدرسه یونسکو 40 سالگی انقلاب کنفرانس مونیخ بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام مرمت ۱۴۵ بندسارخسارت دیده از سیل درجنوب سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان گفت: پس از فروکش کردن سیلاب در منطقه جنوب استان، کار مرمت و بازسازی بند سار‌ها در شهرستان‌های کنارک، دشتیاری و چابهار، نیکشهر و قصرقند آغاز وتاکنون مرمت ۱۴۵ بند سار به اتمام رسیده است.
رمرودی افزود: عملیات اجرایی مرمت و بازسازی مابقی بندسار‌های خسارت دیده همچنان با قوت در حال اجراست.
وی تصریح کرد در جریان بارندگی‌های سیل آسای اسفند ماه سال گذشته و بدنبال آن جاری شدن سیل در جنوب استان تعداد هزار و ۵۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری بشدت تخریب شد.
رمرودی با تاکید براینکه همچنان نیازمند اعتبارات بیشتر برای ترمیم همه بندسار‌ها هستیم، ادامه داد: ۱۸ دستگاه بولدوزر، شش دستگاه لودر، دو دستگاه بیل مکانیکی وچهار دستگاه کمپرسی در جنوب سیستان وبلوچستان برای مرمت و بازسازی بندسار‌ها و کمک به کشاورزان مشغول کار است.

دیگر خبرها

  • ثبت اقامت حدود ۸ میلیون ۸۸۸ هزار نفر _ شب در گیلان
  • اتمام مرمت ۱۴۵ بندسارخسارت دیده از سیل درجنوب سیستان وبلوچستان
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • تلاش همگان برای ثبت جهانی روستای بیشه
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • ارائه تخفیف‌های نوروزی بازاریان به مسافران و گردشگران کیش