Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران در واکنش به انتقاد يکي از صادرکنندگان درباره سامانه ارزي نيما اعلام کرد: راه هاي برگشت ارز صادراتي به طور کامل شفاف است و صحبت هايي از قبيل ناشناخته بودن نيما براي خارجي ها، بي ربط است.
به گزارش خبرگزاري آريا، رئيس اتاق مشترک ايران و چين به تازگي مدعي شد «سه ماه است که صادراتي نداشته‌ام و با ندانم‌کاري بانک مرکزي صادرات کشور قفل شده است»؛
اسدالله عسگراولادي در مورد سامانه ارزي نيما اضافه کرد: نيما دفتر دستکي است که آقايان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را نيما گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين پيوند، بانک مرکزي امروز (دوشنبه) در اطلاعيه اي اعلام کرد: وي (عسگراولادي) تاکنون هيچ اطلاعاتي از نحوه مصرف ارز صادراتي خود در چرخه اقتصادي کشور ارايه نکرده است، به طوري که 2 شرکت صادراتي ايشان تا پايان آبان ماه سال 1397 بالغ بر 16 ميليون و 600 هزار يورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادي نکرده است؛ در حالي که بخش عمده اي از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بيش از 10 ميليارد يورو ارز در بازار ثانويه عرضه و بخشي از واردات کشور از اين محل تامين شده است.
در اين اطلاعيه آمده است: سياست هاي ابلاغ شده شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا به بانک مرکزي در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به طور کامل شفاف و روشن است و آمار صادرات کشور که حاصل بهره گيري از امکانات و منابع مادي و انساني است به صورت شفاف بنا به اظهار خود صادرکنندگان از مبادي رسمي کشور اعلام مي‌شود.
«خواسته بانک مرکزي به تبع مصوبات شوراي عالي اقتصادي است که ارز حاصل از صادرات کشور به صورت شفاف براي تامين نيازهاي وارداتي کالاها و خدمات، از جمله مواد اوليه و کالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي بخش هاي اقتصادي و نيز ساير کالاهايي که ضرورت و اولويت دارد به کار گرفته شود. اينکه بانک مرکزي براي حمايت از توليد داخلي و اشتغال خواستار آن است که مشخص شود ارز صادراتي براي چه نوع کالاهايي استفاده مي‌شود، خواسته و منافع و مصالح عامه مردم را تامين مي کند».
«جاي تاسف است هر وقت در کشور براي شفافيت اقدام مي شود فشارها و هجمه هاي زيادي با بهانه هاي به ظاهر موجه صورت مي‌گيرد. شرايط تحريم نبايد موجب بي نظمي و عدم شفافيت لازم شود، برعکس در زمان تحريم بايد نظم، حساب و کتاب و شفافيت هاي سيستمي قابل کنترل افزايش يابد.»
بانک مرکزي در اطلاعيه خود تاکيد کرد «سامانه نظام يکپارچه معاملات ارزي (نيما) فقط به منظور ثبت شفاف اطلاعات و بازاري است که بدون هيچ گونه محدوديت و سقفي، امکان ثبت اطلاعات و قيمت خريد و فروش ارز در اين سامانه بر اساس نرخ توافقي بين صادرکننده و واردکننده وجود دارد.»
«برخي آقايان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمي‌کنند و اينکه تمايلي ندارند در فضاي شفاف فعاليت کنند و ساليان طولاني، در اتاق هاي بسته حوزه تجارت خارجي کشور را قبضه کرده‌اند و فقط منافع شخصي و گروهي خود را مي‌بينند، بدانند مردم آگاه و هوشيارند. صادقانه به مردم بگويند نيما موجب مي‌شود کارهاي پنهان ما برملا شود.»
بانک مرکزي با هدف آگاهي مردم از سياست هاي بانک مرکزي براي برگشت ارز حاصل از صادرات نوشت: اين سياست ها عبارتند از اينکه «صادرکنندگان نسبت به فروش ارز در سامانه نيما به واردکنندگان اقدام کنند»، «صادرکنندگان ارز خود را به واردکنندگان داراي ثبت سفارش به طور مستقيم فروخته و هر دو طرف اطلاعات‌شان را در سامانه نيما ثبت کنند»، «صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را براي واردات مورد نياز توليدي خود استفاده کنند اما بايد هم ثبت سفارش انجام شود و هم مطابقت کامل پروانه صادراتي با ثبت سفارش صورت گيرد» و «صادرکنندگان بخشي از ارز خود را که به صورت نقدي وارد مي کنند به صرافي هاي مجاز فروخته و در سامانه سنا ثبت کنند».
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»

به گزارش خبرنگار مهر، محمدکاظم منزوی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امسال برای دومین مرتبه استان چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو» توانمندی‌های صادراتی کشور شرکت می‌کند.

وی افزود: طی پنج روز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از سفرای کشورهای خارجی در قالب سرمایه‌گذار از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نمایشگاه «اکسپو» از روز شنبه کار خود را آغاز خواهد کرد و این استان در سالن ۴۱ میزبان سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهد بود.

منزوی عنوان کرد: تلاش می‌شود تا از فرصت نمایشگاه «اکسپو» برای معرفی توانمندی‌های صادراتی چهارمحال و بختیاری به‌ویژه ارائه ظرفیت‌هایی که در یک سال گذشته در حوزه زنجیره‌های ارزش بادام و ماهیان سردابی کسب شده، استفاده شود.

کد خبر 6087364

دیگر خبرها

  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • دومین حضور چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه «اکسپو»
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • اعلام آمادگی بانک مرکزی برای ارائه ریز اطلاعات به مجلس
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • صادرات زعفران به ۲۰۰ تن رسید