Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-مریم ساحلی*: نیک‌بختی آدم‌ها در دالان های تنهایی پدیدار نمی‌شود. بهبود زندگی جمعی انسان، مستلزم هموار کردن مسیر گفتگو و حرکت درکنار یکدیگر به سمت افق‌های روشن است. دریغ و صد دریغ اما که روزگار بسیاری از ما در گریز از مشارکت‌ها می‌گذرد و حتی برای درمان دردهای مشترکمان به همدلی و همراهی نمی اندیشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراهم آوردن بستر گفتگو در قالب نشست‌هایی با حضور مردم، کارشناسان و مسئولان درباره موضوعات شهری، رویداد تحسین برانگیزی است که در ماه‌های اخیر به همت انجمن طرفداران توسعه انزلی در این شهر ساحلی رخ داده است. هدف از برگزاری این نشست‌ها فراهم آمدن فضای مناسب برای انعکاس نظرات مختلف شهروندان، کارشناسان، مسئولان و شکل گرفتن گفتگویی موثر است. بی تردید با توجه به نقش سازمان‌های مردم نهاد که می‌توانند حلقه واسط بین مردم و مدیران باشند، مهیا کردن چنین فضاهایی یکی از اقدامات پسندیده در مسیر دستیابی به توسعه پایدار، رفع معضلات و بهبود کیفیت زندگی است.    

واقعیت این است که ابراز دل نگرانی‌های ما از معضلات شهری و ارائه راهکارها از سوی کارشناسان و رغبت مسئولان برای رفع نواقص و ارتقای وضعیت موجود تنها وقتی مثمرثمر است که با مشارکت و هم‌اندیشی منصفانه همراه باشد و عزم جدی همگانی برای حل مسائل وجود داشته باشد. مغفول ماندن ظرفیت‌های بی بدیل شهرستان انزلی و مشکلات آن، از دیده‌ها پنهان نیست و تنها با همدلی و همراهی مردم و مسئولان می توان به رفع آن امید داشت.  

دریا، تالاب، منظر طبیعی، ویژگی‌های اقلیمی و پیشینه تجاری، فرهنگی و ورزشی درخشان این شهراز شهرتی فراگیر برخوردار است و ما بر آن می‌بالیم بی آن که قدم چندانی در حفظ و تعالی آن برداریم.

تالاب بین‌المللی انزلی که زندگی اهالی شهر به نفس کشیدنش گره خورده با ورود انبوه پساب‌ها، پسماندها، رسوبات و هجوم آزولا و سنبل آبی دست به گریبان است. سازه‌های آسیب‌رسان و دستان متجاوز بر دردهایش می‌افزاید و ناقوس مرگش از مدت‌ها پیش به صدا درآمده و متاسفانه تاکنون برگزاری جلسات متعدد و طرح احیای تالاب نتیجه ای نداشته است.

البته دریا نیز بی نصیب از انواع آلودگی‌ها نیست و این روزها دلهره طرح انتقال آب خزر به کویر هم کابوسی‌ است که امواج خسته‌اش را برآشفته است. انزلی از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برخوردار است که می‌تواند به فراهم شدن فرصت‌های متعدد شغلی پایدار تبدیل شود اما بیکاری معضلی است که بسیاری از خانواده‌ها در این شهر از آن رنج می برند. از سوی دیگر منطقه آزاد انزلی که زمانی ایجاد آن، خواسته مردم شهر بود و به امید بهبود کیفیت زندگی پیگیر آن بودند، هنوز گوشه‌ای کوچک از انتظارات اهالی شهر را برآورده نساخته و حتی این روزها مردم نگران متروک ماندن بندرگاه معروف و بزرگ شهر با فعال شدن بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی هستند.

از یاد نباید برد که بندرانزلی از دیرباز شهری گردشگرپذیر بوده که متاسفانه زیرساخت‌های آن از قوت چندانی برخوردار نیست و در حالی که همواره بر توریستی بودن شهر و اهمیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه تاکید می شود، به ایجاد زیرساخت‌های لازم حتی حفظ داشته‌های گردشگری شهر چنان که شایسته است، توجه نمی شود.

مردم شاهد بناهایی قدیمی هستند که رو به فروپاشی می روند و بازسازی و مرمتی اگر باشد، چنان کُند است که روزنه‌ای از امید نمی گشاید. حکایت بازسازی میدان اصلی شهر سالهاست که به درازا کشیده و در این میان متاسفانه بیشتر از آن که به احیای بافت اطراف میدان توجه شود، از طراحی و نصب المان آن سخن می رود که البته آن هم هنوز به سرانجام نرسیده است.

انزلی شهر هنر و ورزش است اما ملوانش که نقش اشکها و لبخندهای مردم برآن حک شده، از سال های شکوهش دور مانده و استادیوم پیر و امکانات ورزشی موجود شایسته این مردم قهرمان پرور نیست. همچنین  اوضاع و احوال امکانات فرهنگی نیز مناسب نیست و در شهری که زادگاه پدر نقاشی مدرن ایران است، فعالان عرصه هنرهای تجسمی از وجود یک گالری مناسب بی بهره هستند.

البته قصه رنج‌های انزلی سری دراز دارد که پرداختن بیشتر به آن در این مقال نمی گنجد اما می‌توان امیدوار بود که مشکلات موجود با تکیه برمشارکت و همراهی دلسوزانه و متعهدانهِ مسئولان، متخصصان و مردم به مرور کاهش یابد. کاش از یاد نبریم، گام برداشتن به سمت توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی تنها با اظهارنظر در صفحات مجازی و تریبون های یک سویه میسر نمی شود، بلکه باید بکوشیم تا از فرصت‌های فراهم شده برای شکل‌گیری مشارکت‌ها در مسیر رفع معضلات بهره‌مند شویم؛ به قول جناب سعدی «به عمل کار برآید به سخندانی نیست».     

*فعال رسانه ای و محیط زیست 

کد خبر 4538034

منبع: مهر

کلیدواژه: توسعه پایدار شهرستان انزلی همکاری مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل شهرداری و میراث در راستای توسعه پایدار گردشگری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، بی بی فاطمه حقیرالسادات افزود: در این نشست از کمیسیون شورا، مدیرکل میراث فرهنگی استان خواستار برگزاری شب‌های فرهنگی یزد در موزه تهران شد.

به گفته وی: در حوزه خواهر خوانده‌ها نیز اداره کل میراث فرهنگی برای همکاری با هدف بهبود ارتباط خواهرخوانده ها، اعلام آمادگی کرد.

حقیرالسادات ادامه داد: یزد به عنوان یکی از مقاصد اصلی کشور و تنها شهر میراث جهانی ایران، اهمیت بسیاری دارد و باید به ظرفیت گردشگری داخلی آن نیز توسط ارگان‌های مربوط توجه شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد مطرح کرد: همچنین در این نشست همکاری میراث فرهنگی و شهرداری درخصوص ساماندهی فاضلاب بافت تاریخی نیز مطرح شد تا با این اقدام بافت تاریخی از خطر‌های احتمالی حفظ شود.

حقیرالسادات در پایان گفت: خلاقیت و نوآوری در حوزه گردشگری شهری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان با مشارکت نهاد‌ها و حمایت از بخش خصوصی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

دیگر خبرها

  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به‌ مدت ۲ شبانه‌ روز در تهران!
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران/ قاتل: جسد را زیر تختخواب داخل اتاق گذاشتم        
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز!
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران!
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گروی مسیر فناوری است 
  • توسعه پایدار گردشگری در یزد، مستلزم تعامل دو جانبه شهرداری و اداره میراث فرهنگی
  • تعامل شهرداری و میراث فرهنگی به منظور توسعه پایدار گردشگری
  • تعامل شهرداری و میراث در راستای توسعه پایدار گردشگری