Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@21:13:07 GMT

صعود چشمگیر ایران در میان قوی‌ترین ارتش‌های جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۵۹۳۵

صعود چشمگیر ایران در میان قوی‌ترین ارتش‌های جهان

روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: در این رتبه‌بندی موقعیت ۶ قدرت اول جهان (آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه و بریتانیا) نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. اما موقعیت ایران به لحاظ نظامی ارتقا یافته و در رده‌بندی امسال با ۸ پله صعود از جایگاه بیست و یکم به رتبه سیزدهم رسیده است. رتبه‌بندی کشورها در این موسسه فقط براساس تعداد کل تسلیحات انجام نمی‌شود، بلکه مولفه‌های ژئوپلیتیک و دیپلماتیک، ثبات مالی و توانایی فراخوانی متحدان قدرتمند نیز در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر سال پایگاه اینترنتی  Global Firepower فهرست خود از قدرتمندترین نیروهای ارتش‌های جهان را منتشر می‌کند. آمریکا به‌طور قابل پیش‌بینی‌ای در صدر فهرست دارندگان قدرتمندترین ارتش‌ها در سال ۲۰۱۸ قرار داشت و ترکیب ۵ قدرت اول نسبت به سال گذشته (۲۰۱۷) هیچ تغییری نکرده‌است. «دیوید سیم» و «ایو واتلینگ»، گزارشگران نیوزویک در گزارش ۱۶ جولای ۲۰۱۸ نوشتند وضعیت در انتهای لیست جالب‌تر می‌شود. هر دو کره به بالای لیست آمدند اما باید دید آیا خلع‌سلاح هسته‌ای هم می‌تواند بر رتبه‌بندی این دو کشور در سال آینده (۲۰۱۹) هم تاثیر بگذارد یا خیر. مساله دیگر جایگاه ایران است.

رتبه‌بندی جدید ایران در این فهرست نشان می‌دهد که تقویت بنیه نظامی از چشم این کشور دور نمانده است. در رده‌بندی امسال ایران با ۸ پله صعود از جایگاه بیست و یکم به رتبه سیزدهم ارتقا یافته است. برخی کشورها به رده‌های پایین لیست رفته‌اند اما این ضرورتا به این معنا نیست که مثلا کشورهای مالزی، شیلی و اتریش توانمندی‌های نظامی کمتری دارند یا توانمندی نظامی‌شان از سال قبل‌ کمتر شده است. رتبه‌بندی کشورها فقط براساس تعداد کل تسلیحاتی که دارند نیست. Global Firepower مولفه‌های ژئوپلیتیک و دیپلماتیک، ثبات مالی و توانایی فراخوانی متحدان قدرتمند را نیز در نظر گرفته است. کشور دیگری که به رده‌های پایین لیست غلتیده اتیوپی است آن هم در بحبوحه امضای اعلامیه برای پایان سال‌ها بن‌بست نظامی با همسایه‌اش اریتره. روابط دیپلماتیک میان این دو کشور پس از اینکه جنگ دو ساله میان این دو کشور در سال ۲۰۰۰ پایان یافت رو به وخامت رفت اما این دو کشور اکنون آماده برقراری دوباره روابط هستند.

Global Firepower به هر کشور یک «نمره شاخص قدرت» می‌دهد که هر چه کمتر باشد بهتر است. اعداد داخل پرانتز نشان‌دهنده رتبه سال۲۰۱۷ این کشورها است. این نمره با در نظر گرفتن بیش از ۵۰ عنصر قدرت نظامی از جمله نفرات در دسترس و تنوع تسلیحات تعیین می‌شود. در کنار «نمره شاخص قدرت»، ما وضعیت هر کشور، بودجه دفاعی، تعداد نیروهای نظامی، تعداد هواپیماها و تانک‌ها، زیردریایی‌ها و ... را نیز گنجانده‌ایم تا برداشتی جامع‌تر از ضعف و قدرت هر کشور به دست دهیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هماهنگی نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی چشمگیر و قابل تقدیر است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی شاهچراغی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ری ضمن دعوت خود و دیگر نمازگزاران به تقوای الهی با بیان اینکه عملیات وعده صادق یکی از عملیات‌های منحصر به فرد بود که در این سال‌ها اتفاق افتاده است اظهار کرد: باید ابعاد این عملیات را فرماندهان برای مردم توضیح بدهند.

وی افزود: وقتی که رژیم صهیونیستی مستشاران ما را در کنسولگری سوریه به شهادت رساند آمریکا وارد میدان شد و به ایران گفت شما حرکتی نداشته باشید و اروپا وکشورهای حوزه خلیج فارس هم همین نظر را داشتند.

امام جمعه شهر ری ادامه داد: این توصیه نشانه دلواپسی آنها از پاسخ سخت و کوبنده ایران اسلامی بود، غربی‌ها در پی گیری پهپاد ها ناکام بودند و جمهوری اسلامی در این عملیات به مقصد و مقصود خود رسید.

شاهچراغی گفت: عظمت قدرت در آتش لحظه‌ای این عملیات بود یکباره آتش بر سر آنها ریخت نتوانستند پیش بینی کنند و ایران اعلام کرد که نمایش قدرت است نه اعمال قدرت و اگر اسرائیل روزی بخواهد دست به شیطنت بزند اعمال قدرت خواهد کرد و بنا به فرمایش آقا این یک تنبیه بود و انتقام سخت نبود.

وی افزود: این عملیات از نظر زمانی دو هفته طول کشید در طی این دوهفته اضطراب و فشار زیادی به اسرائیل وارد آمد مردم به فروشگاه‌ها ریختند و فشار روانی به اندازه ۲۰ هفته به آنها وارد شدو این بحران‌های سیاسی و نظامی به نفع ایران اسلامی تمام شد.

امام جمعه شهرستان ری گفت: دنیا فهید که ایران اسلامی قدرت پاسخگویی دارد و نمی‌گذارد اسرائیل به شرارت خود ادامه بدهد و رژیم صهیونیستی یا این عملیات آبروی خود را در جهان برد.

شاهچراغی ضمن تقدیر از سپاه در این عملیات خاطر نشان کرد: هماهنگی بین نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی چشمگیر و قابل تقدیر است که بخش دیگری از موفقیت ما در این عملیات بود.

کد خبر 6082661

دیگر خبرها

  • هماهنگی نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی چشمگیر و قابل تقدیر است
  • پیام حمله سپاه به اسرائیل از نگاه مرتضی نبوی /هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» شرط عقل است
  • ایران فناوری تسلیحاتی معرفی نشده دارد؟ | مقام عالی رتبه نظامی کشور: اگر اتفاقی برای کشور بیفتد ...
  • هیات اسکواش گلستان به رتبه دوم کشور صعود کرد
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • امیر موسوی: قدرت ایران گزینه نظامی دشمن را کنار زد
  • قدرت ارتش جمهوری اسلامی در جهان می‌درخشد
  • جمهوری اسلامی ایران اکنون در قله قدرت نظامی است
  • عملیات وعده صادق به تقویت نظم نوین نظامی جهان منجر شد