Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: مردم کرمان با تناقض بین گفته مسئولان و آنچه که خود در بازار گوشت و مرغ می بینند مواجه شده اند این روزها اگر سری به قصابی های شهر کرمان بزنید یا گوشت گرم ندارند و یا با صف طولانی مردمی مواجه می شوید که برای خرید گوشت کیلویی ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان در انتظار ایستاده اند البته این جدا از صف برای خرید گوشت منجمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از قصاب های کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: طی ۱۵ روز گذشته به دلیل اینکه دامی برای کشتار وجود نداشت و یا اینکه قیمت هایی که برای خرید ارائه می شد بالا بود مجبور شدم مغازه را تعطیل کنم.

وی افزود: ما باید گوشت را با نرخ مصوب به فروش برسانیم اما وقتی به چوب داران مراجعه می کنیم دام زنده با بالاتری از مبلغی دارد که باید گوشت را به مصرف کننده بفروشیم این برای قصابی ها یعنی ضرر و به همین دلیل ترجیح دادم درب مغازه را ببندم. چوپان ها و دامداران دام را به فردی می فروشند که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند و ابلاغیه و مصوبه نمی شناسند، وقتی عده ای سود جو دام را با قیمت بالاتر سر زمینها و مراتع خریداری می کنند آنها هم تریج می دهند سود بیشتری به دست آوردند.

چرا مسئولان دست قاچاقچیان را از بازار گوشت کوتاه نمی کنند

این قصاب از مسئولان خواست برای حل مشکل گوشت دست دلالان و قاچاقچیان را از بازار کوتاه کنند و گفت: طی روزهای اخیر مجددا قصابی را باز کرده ام اما گوشت همچنان محدود است اما سعی می کنیم مشتری را دست خالی به خانه نفرستیم.

یکی از مشتریان نیز می گوید: یک هفته مستمر برای خرید گوشت به قصابی محله مراجعه کردم اما این واحد صنفی بسته بود امروز هم که این قصابی باز شد از فروش گوشت چرخی خودداری می کرد چون گوشت کافی در اختیار نداشت و در نهایت بعد از پافشاری موفق شدم یک کیلو گوشت چرخی با قیمت ۸۵ هزار تومان خریداری کنم اما گوشت غیر چرخی امروز ۹۵ هزار تومان فروش می رفت.

در نهایت بعد از پافشاری موفق شدم یک کیلو گوشت چرخی با قیمت ۸۵ هزار تومان خریداری کنم اما گوشت غیر چرخی امروز ۹۵ هزار تومان فروش می رفت

داستان کمبود و گرانی گوشت در کرمان در حالی تکراری شده است که طبق بررسی های محلی به دلیل اختلاف قیمت گوشت بین استان کرمان و استانهای مجاور و کشورهای همسایه جنوبی بخش قابل توجهی از دامها به خارج از استان قاچاق می شود و برخی از دامداران نیز به انتظار روزهایی نشسته اند که قیمتها بالاتر برود.

یکی از شهروندان سیرجانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اگر روزانه به مبادی خروجی سیرجان به بندرعباس مراجعه کنید می توانید کامیون های مملو از دام سبک که برای انتقال به امارات به بندرعباس منتقل می شوند را ببینید ما از مسئولان می خواهیم با سودجویان و قاچاقچیان دام به شدت برخورد کنند و اجازه خروج دام زنده از استان کرمان را ندهند.

محمد شول ادامه داد: برخورد سخت قضایی و انتظامی با افرادی که علنا در حال انتقال دام از استان کرمان به مکان های دیگر هستند می تواند راه حل قطعی این مشکل باشد.

با این حال عباسی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص وضعیت موجود گوشت دام سنگین و سبک و مرغ می گوید: افزایش قیمت در استان کرمان چهار دلیل عمده دارد اول اینکه ۷۰ درصد از نهاده های تولید دام در داخل از کشور وارداتی است و باید از خارج از کشور وارد شود که به دلیل افزایش قیمت جهانی افزایش یافته است.

۸۵ درصد از مراتع خشک شده اند

وی همچنین خشکسالی را عامل دیگر کمبود و گرانی دام در استان کرمان می داند و می گوید: بسیاری از عشایر که می بینند علوفه ای برای تغذیه دام وجود ندارد به فروش دام های خود روی می آورند این یک واقعیت است که به دلیل خشکسالی سال گذشته ۸۵ درصد از مراتع ما خشک شده اند.

عباسی می گوید: اختلاف قیمت گوشت بین کرمان و استان های مجاور و کشورهای جنوبی خلیج فارس موجب قاچاق دام می شود.

وی همچنین به نقش تورم اخیر بر نهاده های تولید دام اشاره کرد و بیان داشت: طبیعتا این تورم روی گرانی گوشت هم اثر می گذارد.

وی در خصوص گرانی مرغ نیز می گوید: سویا و ذرت با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می شود و باید با حاشیه سود قانونی به دست مرغدار برسد.

عباسی ادامه داد: بعد از گرانی گوشت مردم برای تامین نیاز پروتئینی خود به سمت بازار مرغ آمده اند و این افزایش تقاضا به افزایش قیمت مرغ منجر شده است.

یکی از اقداماتی که انجام می شود تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار است و این کار با واردات گوشت لاشه سرد و منجمد انجام شده است

مدیر توسعه بازرکانی سازمان جهاد کشاورزی می گوید: گوشت در بازار وجود دارد، تمام فروشگاهها عرضه می کنند و هر چند که گوشت گران شده است اما کمبودی در این زمینه وجود ندارد و با عرضه گوشت منجمد این مشکل را حل کرده ایم.

وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که انجام می شود تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار است و این کار با واردات گوشت لاشه سرد و منجمد انجام شده است و شرکت پشتیبانی امور دام از مهر ماه هزار تن گوشت منجمد گوساله و دو هزار و ۱۳۰ تن گوسفندی در شمال استان کرمان وارد کرده که در اختیار صنف و فروشگاههای بزرگ قرار می گیرد و از طریق صنف توزیع می شود و بر روند توزیع گوشت نیز نظارت کامل صورت می گیرد اتحادیه صنف قصاب از طریق بازرسان نظارت کامل دارد و سازمان سمت نیز بر فروشگاههای زنجیره ای بزرگ نظارت می کند.

ایجاد صف های طولانی به خاطر اختلاف قیمت گوشت منجمد و گوشت گرم است

وی اظهار کرد: اختلاف فاحشی بین قیمت گوشت وارداتی و گوشت تولید داخل وجود دارد  و به همین دلیل درخواست زیاد می شود و همین امر باعث افزایش صف است.

عباسی ادامه داد: اگر بخواهیم همه نیاز را از واردات برطرف کنیم  محقق نمی شود و یک راه اشتباه است به همین دلیل باید تولید گوشت داخلی را تقویت و اختلاف قیمت را کم کنیم و سیستم توزیع را به سمت گروههای هدف و آسیب پذیر ببریم.

مدیر توسعه بازرکانی سازمان جهاد کشاورزی  افزود: با تدابیر خاص در حال توزیع گوشت هستیم و جلوی مفسده های احتمالی در توزیع را می گیریم.

قاچاق دام در کشور حالت معکوس به خود گرفته است

وی گفت: اگر بخواهیم همین روند را ادامه دهیم یک دور باطل است ، خوراک دام با ارز ۴۲۰۰ وارد می شود و با کشورهای هم جوار اختلاف فاحشی قیمتی وجود دارد، قبل از این اختلاف فاحش وجود نداشت تا سال قبل قاچاق به کشور داشتیم که تمام تلاش ما این بود که دام وارد نشود الان معکوس شده و دارد خارج می شود.

وی افزود: عرضه گوشت وارداتی را باید هدفمند کنیم و تولید را افزایش دهیم استان کرمان ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز خودش را تولید می کند.

در سیستم توزیع گوشت منجمد احتمال سوء استفاده وجود دارد جلسات متعدد گذاشته شده دستگاههای امنیتی در حال برخورد با قاچاق هستند  

عباسی ادامه داد: در سیستم توزیع گوشت منجمد احتمال سوء استفاده وجود دارد جلسات متعدد گذاشته شده دستگاههای امنیتی در حال برخورد با قاچاق هستند  همچنین دنبال واردات به استان کرمان به صورت مستقیم هستیم و به زودی شاهد کاهش قیمت گوشت خواهیم بود.

وی بیان کرد: در جنگ اقتصادی هستیم و برخی از کشورها در حال اخلال در بازار داخلی کشور مبی باشند ما باید در بخش های مختلف کار انجام دهیم.

با این وجود بسیاری از کارشناسان و مردم عقیده دارند عدم تدبیر صحیح در زمینه آینده نگری در بازار گوشت منجر به افزایش قیمت این کالا شده است همچنین عدم جلوگیری به موقع از قاچاق گوشت و ادامه این روند به کمبود دام انجامیده است.

یکی از شهروندان کرمانی می گوید: گوشت در کرمان تا یکی دو ماه قبل ۴۰ هزار تومان بود و اینکه به یکباره اینچنین افزایش یافته است برای مردم جای سوال دارد.

دستگاه های نظارتی قاچاقچیان را شناسایی و به مردم معرفی کنند

محمد اسماعیلی می گوید: ما به یک مساله فکر میکنیم دستگاه های نظارتی که باید همه چیز را به دقت تحت نظر خود داشته باشند چرا برای حل این مشکل ورود نمی کنند.

وی گفت: اینکه به یکباره همه چیز گران می شود جای سوال دارد ما با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و نظارت دقیق  و جلوگیری از سوء استفاده و برخورد شدید قانونی با مفسدان می توانیم از مشکلات پیش رو عبور کنیم اما اگر فردی مفسده کرد که موجب افزایش قیمتها می شود با برخورد مواجه نشود کار قاچاق گوشت را ادامه می دهد.

مردم در مقابل مشکلات و تحریمها ایستاده اند اما سوال ما این است که مرغ و گوسفندی که در داخل کشور تولید می شود چه ربطی به تحریم دارد

زهرا صولتی یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که با اشاره به صف های طولانی توزیع گوشت منجمد می گوید: توزیع این گوشتها بدون برنامه مشخص انجام می شود و ما نمی دانیم دقیقا باید به کجا مراجعه کنیم.

وی می گوید: این گوشت ها باید به مردم تحویل داده شود و نباید سر از رستوران ها و مکان هایی از این دست در بیاورد.

وی گفت: دولت و سایر قوه های کشور باید نظارت را بسیار شدید کنند، مردم در مقابل مشکلات و تحریم ها ایستاده اند اما سوال ما این است که مرغ و گوسفندی که در داخل کشور تولید می شود چه ربطی به تحریم دارد؟ افزایش قیمت این اجناس ناشی از فساد است و باید با مسببان این مشکل برخورد شود.

کد خبر 4546517

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کرمان گوشت قرمز محمد عباسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۶۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت مرغ در بازار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، شاه حسینی گفت: این تصمیم بر اساس روند کاهشی قیمت مرغ در استان و تصویب کاهش ان از سوی دولت اعلام شده است و عرضه گوشت مرغ بالاتر از ۸۰ هزار تومان تخلف است و با آن برخورد خواهد شد.   وی اظهار داشت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در استان جوجه ریزی شده است که نسبت به سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است.   معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد افزود: در این نشست هم چنین از همه وارد کنندگان و مباشران گوشت قرمز خواسته شد برنامه زمان بندی خود را برای واردات گوشت قرمز از کشور‌های دیگر اعلام کنند.   وی بیان داشت: با پیگیری‌های جهاد کشاورزی استان و اعطای تسهیلات لازم نیز قرار شد واحد‌های راکد و غیر فعال دامداری و دامپروری استان برای تولید گوشت قرمز فعال شوند.   شاه حسینی تصریح کرد: رصد و نظارت بر بازار گوشت قرمز نیز در استان با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت.   وی ادامه داد: در موضوع حبوبات نیز که در فروردین ماه شاهد افزایش قیمت حدود ۲۰ درصدی در اقلام بودیم مقرر شد پیگیری‌های لازم در تهران برای تامین و تخصیص ارز وارد کنندگان انجام شود.   معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد گفت: مقرر شد سهمیه شکر ابلاغی به استان نیز هم چنان با نرخ مصوب از طریق سکو‌های تنظیم بازار توزیع شود.

دیگر خبرها

  • قیمت فیله مرغ ۱۰۲ هزار تومان شد!
  • حداکثر کشتار دام در طول سال ۸ میلیون راس است
  • تورم ماهانه قیمت ماهی بالاتر از گوشت قرمز و مرغ
  • ۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود
  • قیمت گوشت مرغ امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد
  • قیمت گوشت مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت مرغ در بازار
  • آغاز عملیات حفر چاه آب شرب در روستا‌های خواف
  • قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳