Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از هرمزگان، مراسم تجلیل دانش‌آموختگی ۱۴۶ نفر از دانش‌آموختگان علمی ـ کاربردی استان هرمزگان، در رشته‌های مختلف دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی هرمزگان ورودی ۹۴ با هدف تقویت ارزش‌های فرهنگی و اسلامی و تحکم هویت ایرانی با حضور معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و جمعی از مدیران و مسئولان استانی عصر روز دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات مرکز مدیریت آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بندرعباس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موسی جاودان، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان هرمزگان در این مراسم با قدردانی از حضور سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور، گفت: دانشگاه به‌عنوان مهد متفکران و اندیشمندان و مدیران آینده نقش مؤثر در تحولات فرهنگی و اجتماعی هر کشوری دارد و دانش‌آموختگان هر جامعه‌ای معرف و گویای اصول نگرشی و شالوده بنیانی اعتقادات و ارزش‌های نظام آموزشی و تبلبور آرمانی آن جامعه است.
برای حفظ منزلت اجتماعی دانش‌آموختگان تلاش می‌کنیم
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان هرمزگان بیان کرد: وجه تمایز و تفاوتی که در بینش‌ها و ارزش‌های دانش‌آموختگان نظام‌های آموزشی وجود دارد در واقع برگرفته از جامعه‌ای است که در آن پرورش‌یافته و شخصیت اجتماعی‌شان شکل‌ گرفته است.
وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی به‌عنوان مولود انقلاب شکوهمند اسلامی با رویکرد‌های الهی و معنوی، جهان‌بینی و نظام ارزشی اسلام را بر مبنای عمل و روش خود قرار داده و با هدف تربیت عالمان عامل، جهت‌گیری‌های آموزشی خود را بر اساس نظام مهارت و کارآفرینی شکل داده است.
جاودان ادامه داد: منزلت اجتماعی افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد برخی منزلت اجتماعی را در کسب درآمد بیشتر، بعضی در شهرت و عوامل دیگر می‌دانند یکی از شاخه‌های منزلت اجتماعی منزلت هویتی است که برگزاری مراسم جشن دانش‌آموختگی در حقیقت باهدف تقویت منزلت اجتماعی و هویتی دانشجویان تدارک دیده شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به مسئولیت خطیر افراد در جامعه افزود: همه افراد در قبال خود و جامعه مسئول هستند و برای ایفای این مسئولیت نیز باید با تمام توان تلاش کرد. امیدوارم دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با درک مسئولیت و مراقبت از خود، زندگی فردی و اجتماعی، علم و مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند، موفق باشند.
موفقیت جز با تربیت نیروی ماهر و کارآفرین محقق نمی‌شود
در ادامه آبتین امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس، در جشن دانش‌آموختگی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان هرمزگان با اشاره به‌ ضرورت تربیت نیروی کارآفرین گفت: متأسفانه جامعه دانشگاهی که شامل مجموعه اساتید و مدیران و دانشجویان است نگاه آموزشی و حوزه‌ای و بخش‌نامه‌ای دارند.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس‌ با بیان اینکه علی‌رغم اینکه در آموزش قوی هستیم در خروجی و کاربردی کردن آموخته‌ها مشکل‌ داریم، ابراز کرد: متأسفانه علی‌رغم تعداد بالای فارغ‌التحصیلان و متقاضیان کار در هرمزگان با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو هستیم این مشکل آموزش عالی ماست که نتوانسته در حوزه صنعت و حوزه‌های تخصصی نیرو تربیت کند.
امیری در ادامه به وضعیت آموزش عالی در کشور هند پرداخت و افزود: هند تقریباً کشوری در حال‌ توسعه مانند کشور ماست، اما در این کشور کارآفرینانش بیشتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ماست. آن‌ها می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰ قدرت اول اقتصادی جهان شوند یعنی چین، آمریکا و کشور‌های برتر اقتصادی را پشت سر بگذارند. تا همین‌جا خود را به ۵ کشور برتر اقتصادی رسانده‌اند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید از این الگو‌ها به‌خوبی بهره بگیریم، اظهار کرد: ما کشور ثروتمندی هستیم و با اتکا به نیرو‌های توانمند و کارآفرین می‌توانیم در دنیا نقش‌آفرین باشیم اگر نگاهی به کشور چین داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اکنون جز کشور‌های اول اقتصادی دنیاست. این اتفاق جز با تربیت نیروی ماهر و کارآفرین محقق نمی‌شود.
وی با اشاره به لزوم حرکت در مسیر تربیت نیروی کارآفرین، گفت: متأسفانه دیدگاه پشت‌میزنشینی مانع کارآفرینی شده و امیدواریم مراکز آموزش عالی کشور با درک نیاز‌های جامعه به سمت تربیت نیروی ماهر حرکت کنند.
۳۵۰ هزار دانشجو در مراکز علمی ـ کاربردی مشغول تحصیل هستند
احمدرضا پیش‌بین، سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور در آیین جشن دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان هرمزگان با قدردانی از تلاش‌های مدیریت دانشگاه و مراکز تحت پوشش در هرمزگان گفت: ۲۷ سال قبل هسته اولیه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی شکل گرفت؛ لذا مدعی هستیم این دانشگاه مولود انقلاب است.
سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور با اشاره به موج جمعیتی دهه شصت و هفتاد افزود: موج جمعیتی که در این دهه ایجاد شد، شاهد توسعه ۴۰۰ تا۵۰۰ درصدی دانشگاه‌ها بودیم در همین دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ۱۰۰۰ دانشگاه با ۸۰۰ هزار دانشجو وجود داشت. از اثرات منفی این موج رواج مدرک‌گرایی بود. اولیای فرزندان را به سمت کسب مدرک هدایت کردند و به کمتر از دکتری هم رضایت نمی‌دادند. حتی در مناطق دورافتاده که امکانات هم نداشتند تربیت دکتر داشتیم. به عبارت روشن‌تر تعداد دارندگان مدرک دکترای بیکار هفت برابر شده و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تا ۵۰ سال آینده php داریم متأسفانه یک مسابقه بین مراکز آموزش عالی ایجاد شده بود و کشور ما در تولید مدرک جز ۵ کشور برتر دنیا هستیم. نتیجه افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار بود. بحث مهارت و شغل متناسب با رشته از چالش‌های پیش رو مطرح شد.
پیش‌بین، با اشاره بااینکه برنامه‌ای برای ایجاد مقاطع ارشد و بالاتر نداریم، اظهار کرد: به خانواده دانش جویان دانشگاه جامع علمی کاربردی به خاطر هدایت فرزندان به سمت این دانشگاه تبریک عرض می‌کنم، چون این دانشگاه به دنبال بالفعل رساندن توانمندی فرزندان شما در قالب آموزش مهارت‌هاست. ما در این دانشگاه افتخارمان این است که بیشترین رشته‌هایمان کاردانی است؛ و برنامه‌ریزی‌هایمان هم بر اساس تنظیم برنامه و رشته‌ها ۶۰درصد در کاردانی و ۴۰درصد کارشناسی باشد و لازم به ذکر است در مقاطع بالاتر اصلاً برنامه‌ای نداریم مگر دریکی دو رشته خاص که صنعتی است.
دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۸۰۰ رشته و هزار مرکز فعالیت دارد
سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور با درخواست از دولت و مسئولان جهت حمایت از این دانشگاه یادآور شد: ما معتقدیم سرمایه‌گذاری باید بازگشت داشته باشد چرا در آموزش عالی این کار صورت نمی‌گیرد؟
وی افزود: دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی داریم که ردیف اعتباری دارند به راستی چه اندازه این مراکز متناسب با نیاز جامعه دانشجو تربیت می‌کنند؟ مقرر شده تا سال ۱۳۹۹ سی درصد دانشجویان مهارتی باشند که هم‌اکنون نیمی از آن محقق نشده است درحالی‌که در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی این ظرفیت وجود دارد آموزش‌های مهارتی با آموزش‌های نظری متفاوت است، اما متأسفانه دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ردیف اعتباری ندارد و امیدواریم دولت و مجلس حمایت کنند و با اختصاص ردیف اعتباری شاهد شکوفایی دانشگاه‌های علمی و کاربردی باشیم. ما معتقدیم در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی دانشجو بر اساس نیاز منطقه تربیت می‌شود و مسئولان باید اهتمام داشته و محیط کار را فراهم کنند. اگر چنین نباشد و ظرفیت‌ها ایجاد نشود عملاً فعالیت ما به کارآفرینی منجر نخواهد شد.
وی در پایان با بیان آماری از وضعیت دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در ۸۰۰ رشته و هزار مرکز فعالیت دارد و ۳۵۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند. در هرمزگان هم با جایگزینی مراکز بیست مرکز فعالیت خواهد کرد. البته از اقدامات پیش رو تشکیل کانون‌های دانش‌آموختگان است که پیشنهاد می‌کنم برای هرمزگان هسته اولیه کانون از میان همین فارغ‌التحصیلان انتخاب و کانون دانش‌آموختگان هرمزگان تشکیل شود و در ادامه دانشجویان همه یک‌صدا پیمان‌نامه دانشجویی را قرائت کردند.
متن پیمان‌نامه به شرح ذیل هست:
بسم‌الله
اینک که با استعانت به ذات اقدس الهی، این مقطع تحصیلی را در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با موفقیت به پایان رسانده‌ایم در پیشگاه مردم، با خدای خود پیمان می‌بندیم که در انجام وظایف و در خدمت به مردم شریف ایران و در توسعه مهارت و کارآفرینی آن‌طور که شایسته و بایسته مقام رفیع انسان و رسالت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است سعی و تلاش کنیم و در حرفه خود همواره راستی و صداقت را در پیش‌گرفته و مسئولیت‌های محوله را به نحو احسن و باکمال دقت انجام داده و اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم.
با عزمی استوار و راسخ این پیمان‌نامه را به‌عنوان سند شرافت فردی و حرفه‌ای خویش با قلم عشق به مردم شریف و میهن‌پرست عزیز اسامی امضا می‌کنیم.
قابل‌ ذکر است که از ۶ نفر از مدرسان شایسته، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان تقدیر به عمل آمد که اسامی آنان به شرح ذیل هست.
«معصومه کمی زاده، سمیه رهسپار، بنفشه رحیی و جناب آقای شاهرخ خانی، براتعلی باخدا، محمود ملک پور»
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: دانشگاه علمی کاربردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب ۲ پایان نامه از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان پایان نامه‌های برتر تقاضامحور

دو پایان نامه دانشجویان دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان پایان نامه‌های تقاضامحور برتر توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شدند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، پایان نامه‌های حدیث صدیق فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته حشره شناسی کشاورزی و حامد زارع فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فرآوری مواد معدنی از دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان که پایان نامه هایشان به ترتیب با راهنمایی محمدامین جلالی و مصطفی مالکی مقدم به انجام رسیده است توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پایان نامه‌های برتر تقاضامحور معرفی شدند.

طبق این گزارش خلاصه‌ای از دستاورد‌های این پایان نامه‌ها در کتاب «پایان نامه‌ها و رساله‌های برتر تقاضامحور دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور» نیز منتشر شد.

دیگر خبرها

  • لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • اعتکاف علمی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود
  • انتخاب ۲ پایان نامه از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان پایان نامه‌های برتر تقاضامحور
  • نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان پس از تعطیلات نوروز اعلام شد
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • تامین خوابگاه یکی از شروط صدور مجوز برای جذب دانشجوی بین‌الملل + فیلم
  • تحقق شعار سال با تقویت الگوهای دانش بنیان در کشور