Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی با عنوان «آسیب‌شناسی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر عالمیان، استاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و دبیری علمی محمد الله‌اکبری، عضو هیئت ‌علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) و با حضور اساتید و دانش‌پژوهان گروه تاریخ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این دیدار محمد الله‌اکبری با برشمردن ابعاد شخصیتی والای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تبیین ابعاد گوناگون اندیشه‌های امام خمینی (ره) تأکید کرد.

سپس حجت‌الاسلام عالمیان به ارائه بحث پرداخت.

وی ابتدا به مبانی اندیشه کلان امام پرداخته و بر توجه به مسائلی نظیر نگره معنوی، نگرش امت گرایی به‌جای ملت‌گرایی و تکلیف گرایی در اندیشه و بیان ایشان تأکید کرد. استاد مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) سپس به تبیین نگاه امام به مقوله تمدن پرداخته و با اشاره به وجود سه رویکرد در نگاه امام به مسئله تمدن، نگاه کلان ایشان به مقوله تمدن را «همان پیشرفت و ترقی» ذکر کرد که این پیشرفت بر مبنای نگاه و رویکرد دینی و الهی ایشان قوام و دوام می‌یابند.

عالمیان در ادامه با تبیین مفهوم تمدن اسلامی از دیدگاه امام، نگاه امام به تمدن غرب را نگاهی انتقادی دانست و تأکید کرد که ایشان علیرغم این نگاه انتقادی، از هرگونه تنفر و شیفتگی نسبت به این تمدن پرهیزکرده و بر لزوم استفاده از وجوه مثبت تمدن غرب و اجتناب از وجوه منفی آن تأکید می‌کردند.

حجت‌الاسلام عالمیان در ادامه به آسیب‌شناسی تمدن اسلامی از دیدگاه امام پرداخت.

به اعتقاد او از دیدگاه امام سه آسیب سیاسی، فرهنگی و علمی در این مورد وجود دارد. او آسیب‌های سیاسی تمدن اسلامی را مواردی نظیر سکولاریسم، تفرقه، استعمار، استبداد، حاکمان ناصالح، خودباختگی، قانون‌گریزی و سوءاستفاده از آزادی دانست.

در مورد آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به مواردی نظیر وابستگی فکری و فرهنگی، اشاعه فساد و فحشا، غرب‌زدگی، ترک اخلاق و فضائل انسانی، دنیاگرایی، ملی‌گرایی و تعصبات قومی، تحجر و جمود فکری و خمودی و سستی اشاره کرد.

عالمیان در ذکر ابعاد آسیب‌های علمی و معرفتی تمدن اسلامی از دیدگاه امام نیز به مؤلفه‌هایی نظیر مهجوریت قرآن، انحراف از اسلام اصیل، وابستگی علمی، عالمان ناصالح و روشنفکری غربی اشاره کرد.

وی در ادامه این نشست علمی راه‌های برون‌رفت از این آسیب‌ها از دیدگاه امام خمینی (ره) را نیز مورداشاره قرار داده و در تبیین راه‌های تقویت و اعتلای تمدن اسلامی، به عوامل سیاسی نظیر: ایجاد همبستگی بین دین و سیاست، تشکیل حکومت، حاکمان صالح، وحدت، خودباوری و استقلال سیاسی، نفی سلطه و حاکمیت قانون و آزادی اشاره کرد.

در بیان عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز به مؤلفه‌هایی نظیر: استقلال فرهنگی، رفع بحران هویت، کسب اخلاق، مکتب گرایی و گفتمان احیاء و عملی ساختن آن اشاره کرد.

حجت‌الاسلام عالمیان در تبیین عوامل علمی و معرفتی نیز به مسائلی نظیر: پیروی از قرآن و عترت، شناخت و معرفی اسلام اصیل، تولید و توسعه علم، استقلال علمی، مسئولیت‌پذیری نخبگان وحدت علم و دین اشاره کرد.

در پایان این نشست نیز به پرسش‌های حاضران پاسخ داده شد.

کد خبر 4546148

منبع: مهر

کلیدواژه: تمدن اسلامی تمدن نوین اسلامی جامعه المصطفی العالمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در جریان بازدید حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی افضلی، نماینده شورای نظارت بر حوزه‌های علمیه کشور افغانستان از پژوهشگاه و دیدار با رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی پژوهشگاه و شورای نظارت آن کشور در زمینه مشارکت پژوهشگاه در تأمین محتوای آموزشی مدارس و حوزه‌های علمیه کشور افغانستان منعقد و به امضا رسید.

تأمین محتوای علمی و آموزشی مورد نیاز طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور افغانستان با هدف تربیت متخصصان در رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی، زن و خانواده با رویکرد اسلامی از مهمترین اهداف این همکاری علمی درنظر گرفته شده است.

در اولین مرحله از همکاری‌های فی مابین، ۱۶ عنوان از آثار پژوهشگاه به عنوان متن درسی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان در رشته‌های یادشده شامل: روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی و تبلیغات، بهداشت روانی، روان‌شناسی در قرآن، روان‌شناسی زن و مرد، اصول و ضوابط اخلاقی مشاوره با رویکرد اسلامی، تربیت و سلامت جنسی، تربیت فرزند، تربیت دینی، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، تربیت اخلاقی، خانواده در اسلام، زن در قرآن، تاریخ اجتماعی شیعیان، مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی، سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی، انتخاب و به نماینده آن کشور تحویل شدند.

گفتنی است این همکاری‌ها با افزایش انتقال آثار و منابع پژوهشگاه در رشته‌های مورد نظر به آن کشور و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی حضوری تداوم خواهد یافت.

حجه الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن رییس پژوهشگاه در این دیدار، علاقه طلاب و دانشجویان کشور افغانستان به معارف اهل البیت (علیهم السلام) را بسیار ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد این همکاری منشأ خیر و برکت برای طرفین باشد و به تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های علوم انسانی اسلامی و انتشار دانش و معارف شیعی در آن کشور منجر شود.

حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی افضلی ابراز نیز امیدواری کرد شورای نظارت بتواند زمینه ارائه منابع و آثار تولید شده در پژوهشگاه با رویکرد میان رشته‌ای در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی را به دانشگاه‌های کشور افغانستان مهیا کند.

کد خبر 6084508

دیگر خبرها

  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده می‌شود
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • انتقاد مردم از حذف تصویر امام خمینی از یک نشست خبری در سمنان + عکس ها
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان