Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@20:30:27 GMT

چرا زنان بیشتر از مردان احساس سرما می‌کنند ؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۷۸۴۳

چرا زنان بیشتر از مردان احساس سرما می‌کنند ؟

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   حتما این داستان به نظرتان آشنا می رسد: در فصل زمستان با تعدادی از دوستان خود قراری برای پیاده روی تنظیم کرده اید. در ملاقات مشخص شده که همگی در حال پیاده روی و صحبت با یکدیگر هستید، مشاهده می کنید در جمع دوستان، اکثر خانم ها در حال لرزیدن هستند و سردشان شده است.

 

آیا برای شما هم این سؤال پیش می آید که چرا مردان کمتر از زنان احساس سرما می‌کنند؟ شاید عجیب باشد بدانید که این پرسش فقط به فکر شما نرسیده و تاکنون مطالعات علمی زیادی در رابطه با آن انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس حتماً برایتان جالب است که از نتایج این تحقیقات آگاه شوید و علت احساس سرمای کمتر در مردان را بدانید.

 

طبق گفته منبع بی ‌بی‌ سی، مطالعه ای در کشور هلند انجام شده است و نشان می ‌دهد که چرا زنان کمتر می ‌توانند دمای پایین و سرما را تحمل کنند. نتیجه این مطالعه به طور خاص بیان می ‌کند زنان با اختلاف سه درجه سانتی گراد در یک محیط احساس راحتی بیشتری می‌ کنند. یعنی اگر یک زن و مرد در یک محیط مشابه و البته سرد حضور داشته باشند، آن خانم زمانی که درجه حرارت محیط سه درجه گرمتر شود، احساس بهتری خواهد داشت. این شرایط در حالتی است که شاید آن مرد حتی سرما را حس هم نکرده باشد! البته باید گفت در رابطه با احساس سرما عوامل تأثیرگذار مختلفی وجود دارند که باعث تغییر تحمل سرما در دو جنس مخالف می ‌شوند. می‌توانید این فاکتورهای مؤثر را در ادامه مطالعه کنید:

 

1- متابولیسم بدن

متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن باعث تولید انرژی و افزایش سطح آن در بدن می ‌شود. از آنجایی که گرما هم نوعی انرژی محسوب می شود، در اثر فعالیت بدن، سطح دمای بدن افزایش می یابد. زمانی که در حال استراحت هستید، میزان متابولیسم بدن کم می‌ شود. پس در حینی که فعالیت ندارید، مصرف انرژی در واحد زمان نیز کاهش پیدا می کند. به همین دلیل زمانی که برای مدت طولانی در یک وضعیت باقی می مانید یا در خواب به سر می برید، بدن احساس سرمای بیشتری می کند. به طور میانگین میزان متابولیسم در بدن زنان کمتر از مردان است، پس این فاکتور یکی از عواملی است که موجب می شود در شرایط یکسان زنان بیشتر سردشان شود.

 

به گفته یکی از استادان دانشگاه پزشکی وارویک نیز مقدار سوخت و ساز بدن و تولید انرژی بین دو جنس مخالف تفاوت دارد. او همچنین اضافه می‌ کند زنان نسبت به تغییر درجه حرارت واکنش کمتری نشان می دهند و احساس ناراحتی کمتری دارند، دلیل آن هم به حجم کمتر ماهیچه در بدن زنان بر می گردد.

 

2- ساختار کلی بدن

در بیشتر موارد زنان اندام کوچکتری نسبت به مردان دارند و حجم ماهیچه ‌های آنها نیز در مقایسه با آقایان کمتر است. همین دو مورد باعث می‌ شود زنان نسبت به سرما حساستر باشند. دمای بدن در هر دو جنسیت می ‌تواند یکسان باشد ولی اندازه اندام آنها بر پاسخ بدن به تغییر دمایی تأثیرگذار است. معمولاً مردان از نظر قد، بلندتر و از نظر وزن، سنگینتر از زنان هستند. بنابراین با توجه به حجم و اندام آقایان، گرما سریعتر درون بدنشان پخش می‌ شود. به همین دلیل است که دمای بدن مردان در مدت کوتاه‌ تری نسبت به زنان تنظیم می ‌شود.

 

هرچه حجم ماهیچه ‌های بدن بیشتر باشد، گرمای بدن هم بیشتر می ‌شود. دلیل احساس سرمای بیشتر در زنان نیز به همین نکته بر می گردد، حجم ماهیچه های خانم ها کمتر است. این مسئله موجب می شود در فصل تابستان هم مردان نسبت به زنان به گرما حساستر باشند. جالب است بدانید زمانی که دمای محیط پایین باشد، بدن زنان گرما را در اندام‌ های مرکزی بدن متمرکز می‌ کند. همین نکته موجب می‌ شود جریان خون در دیگر اندام ‌ها کاهش پیدا کند، پس احساس سرما غالب می‌ شود.

 

3- چرخه قاعدگی

در طول چرخه قاعدگی زنان، دمای بدن آنها به دلیل افزایش و کاهش سطح هورمون ‌ها تغییر می ‌کند. روزهای قبل از شروع پریود و خونریزی، میزان آهن و گلبول‌ های قرمز خون کم می‌ شود و به دنبال آن دمای بدن نیز کاهش می ‌یابد. سطح آهن خون هم یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در احساس گرمای بدن است و موجب می ‌شود بدن آن‌گونه که نیاز است، فعالیت کند.

 

چگونه از احساس سرما جلوگیری کنید؟

حال که علت تفاوت درجه حرارت بدن زنان و مردان را متوجه شدید، می توانید این واقعیت را بهتر درک کنید. نگران نباشید اغلب هم جنسان شما مانند خودتان هستند و با شما هم دردی می کنند! به طور کلی انجام برخی از راهکارها می تواند به احساس سرما غلبه کند و باعث شود درجه حرارت بدن حتی برای مدت کوتاه افزایش یابد. این راهکارها عبارتند از:

 

فعالیت ‌های فیزیکی و حرکت ماهیچه‌ ها: حتماً می ‌دانید گرما زمانی تولید می‌ شود که سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن افزایش می ‌یابد و این گرما موجب می گردد که بدن فعال بماند. پس برای آنکه احساس گرما کنید به سراغ فعالیت‌ های بدنی و انجام حرکات ورزشی بروید. حتی دویدن و پیاده روی با سرعت هم جریان خون را بیشتر از حالت عادی به گردش می اندازند و درجه حرارت بدن را افزایش می دهد.

 

مصرف غذا و هضم آن: یکی از راهکارهایی که باعث می ‌شود احساس سرمای کمتری داشته باشید، مصرف مواد غذایی است. در طی این روند و بعد از آنکه غذا به سیستم گوارش وارد شد، بدن از انرژی استفاده می ‌کند و برای هضم غذا، گرما تولید می ‌شود. آن دسته از مواد غذایی که کالری بیشتری داشته باشند، باعث تولید گرمای سریعتر نسبت به دیگر خوراکی ‌ها می گردند.

 

از آنجایی که همه ما برای انجام کارهای روزانه و با توجه به زندگی اجتماعی خود شرایط مختلفی را تجربه می کنیم، در برخی از موقعیت ها نمی توان از سرما فرار کرد. برای مثال ممکن است در هوای سرد به یک تفریح یا دورهمی دعوت شوید که از گرمای محیط هم اطمینان چندانی ندارید. یا ممکن است بخواهید برای گشت در طبیعت به کوهنوردی و کمپینگ بروید. اگر سرمایی هستید و مجبورید در شرایطی قرار بگیرید که ممکن است سرما اذیتتان کند، انجام دادن چند ترفند می ‌تواند تا حدی کمک کننده باشد تا خود را گرمتر نگه دارید، برای مثال:

 

• برای اینکه دمای درونی بدنتان حفظ شود، لباس ‌ها را به صورت لایه لایه بپوشید. یعنی لازم نیست حتما به سراغ یک لباس پشمی و کلفت باشید. پوشیدن چند لباس نازک روی هم باعث می شود گرمای بدنتان بین این لایه های لباس محفوظ بماند.

 

• نوشیدن مایعات گرم و آب را فراموش نکنید. سطح مایعات بدن نباید پایینتر از حد نیاز برسد.

 

• به سراغ خوراکی‌ ها بروید. بهتر است در طول روز چند وعده غذا بخورید تا بدنتان انرژی لازم را در طی مراحل مختلف تولید و تامین کند. فراموش نکنید مصرف کربوهیدرات را در هر وعده غذایی قرار دهید.

 

• ورزش کنید و بدنتان را فعال نگه دارید. حرکات بدنی انجام دهید و به پیاده روی بروید. حتی می توانید در محلی که هستید، نرمش های ساده را دنبال کنید یا درجا بزنید.

 

• برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت باقی نمانید. اگر چند ساعت نشسته‌اید، از جا بلند شوید و کمی راه بروید. پایین آمدن سطح فعالیت بدن باعث می شود بیشتر احساس سرما داشته باشید.

 

بهداشت نیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: چرخه قاعدگی احساس سرما گوناگون جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان خداحافظی مسی

فوق ستاره آرژانتینی تاکید کرد هر زمان احساس کند که دیگر فایده‌ای در زمین ندارد از فوتبال خداحافظی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لیونل مسی اعجوبه فوتبال جهان است و بسیاری او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان می‌دانند.

مسی باوجود آنکه ۳۷ سال سن دارد اما همچنان بازیکن تأثیر گذار و باکیفیتی به شمار می‌آید. او در اینترمیامی بازی می‌کند و به نظر می‌رسد که قصد دارد در جام جهانی ۲۰۲۶ هم به میدان رود.

به نوشته شبکه mbc 1، مسی درباره زمان خداحافظی خود از فوتبال گفت: زمان معینی وجود ندارد اما هر وقت احساس کنم که دیگر نمی‌توانم به هم تیمی‌هایم در زمین کمک کنم از فوتبال خداحافظی می‌کنم. من کسی هستم که به شدت از خودم انتقاد می‌کنم. قرار این بود که اگر با تیم ملی فوتبال آرژانتین قهرمانی در جام جهانی را به دست نیاورم بازنشسته شوم که خوشبختانه به این هدف خود رسیدم.

او درباره این سوال که بعد از فوتبال چه کاری انجام خواهد داد، گفت: به این موضوع فکر نکرده ام.

مسی درباره این سوال که چه رویایی در فوتبال دارد، گفت: من در فوتبال به همه رویاهای خود دست پیدا کرده ام و دیگر چیزی باقی نمانده است که به آن نرسم. می‌خواهم از روز به روز زندگی ام لذت ببرم بدون آنکه به خداحافظی از فوتبال فکر کنم. هدف خاصی برای انجام دادن ندارم. می‌خواهم به آنچه که دوست دارم ادامه دهم و آن بازی کردن و لذت بردن از آن است.

این فوق ستاره آرژانتینی درباره دوران حضورش در بارسلونا گفت: احساس می‌کردم که بارسلونا خانه ابدی من است و برای همیشه در این تیم باقی خواهم ماند اما در نهایت جدا شدم و باید بگویم که این جدایی سخت بود و اصلاً فکرش را هم نمی‌کردم. در بارسلونا به خوبی با من برخورد شد و از حضور در این تیم بسیار لذت بردم. تجربه بسیار زیبایی در بارسلونا داشتم.

او درباره زیباترین گل خود گفت: من بسیار خوش شانس هستم چرا که گل‌های زیبایی زیادی به ثمر رسانده ام اما برای من اهمیت گل بیشتر از زیبایی آن است. دوست دارم گلی که به ثمر می‌رسانم برای تیمم مهم باشد تا زیبا.

مسی در پایان درباره این سوال که چه چیزی او را به گریه می‌اندازد، گفت: نمی‌توانم از چیز خاصی سخن به میان آورم اما باید بگویم که من انسان بسیار حساسی هستم. من خودم را انسانی با قلب بزرگ و بسیار حساسی می دانم.

منبع: ایسنا

کد خبر 739580

دیگر خبرها

  • مدام احساس خستگی می‌کنید؟ احتمالا با کمبود این ویتامین روبه‌رو هستید
  • آتش بازى دختران بسكتبال با حذف كره جنوبى
  • برتری تیم‌های مردان و زنان ایران در بسکتبال ۳ نفره کاپ آسیا
  • باران و سرما در راه کرمان
  • مسی از رفتن به پاری‌سن ‌ژرمن ناراضی است
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • اعلام زمان خداحافظی مسی
  • فراخوان جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت منتشر شد
  • مردم در کدام انتخابات به زنان بیشتر اعتماد کردند؟
  • کشاورزان خراسان شمالی مراقب سرمازدگی محصولات باشند