Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@09:54:18 GMT

تالیف کتاب نشانه تمدن‌سازی است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۹۰۵۴

تالیف کتاب نشانه تمدن‌سازی است

به گزارش خبرنگار مهر، همایش «چلچراغ انقلاب اسلامی» پیش از ظهر امروز ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۷ با حضور صالح اسکندری معاون رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای این دانشگاه، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، علی دارابی معاون استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دکتر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی اجتماعی امام خمینی دانشگاه آزاد در سالن شهید باکری مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم اسکندری پس از بیان مقدماتی گفت: پویش چلچراغ انقلاب اسلامی همزمان با پیام رهبر معظم انقلاب با عنوان «گام دوم انقلاب» شکل گرفت و در این مراسم با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از ۴۰ عنوان کتاب با موضوع «انقلاب اسلامی» و ماهنامه «زمانه دانشگاه» رونمایی می‌شود. این ۴۰ کتاب، ۴۰ ستاره در سپهر سیاسی، فرهنگی و پژوهشی انقلاب اسلامی است که خیلی از نویسندگان آن، از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

معاون رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همان‌گونه که سپاه قدس به عنوان بازوی نظامی رهبر معظم انقلاب مشهور است، این رویداد نشان می‌دهد که در معماری تمدن نوین اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌تواند بازوی علمی پرتوانی برای رهبر معظم انقلاب باشد.

به گفته وی، قرار است پس از این همایش، کار تألیف اثری برای ۶۰ شهید مدافع حرم دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه ۱۰ جلدی درباره نحوه مواجهه انقلاب اسلامی با بحران‌ها، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه آزاد به آثار بیش از ۱۵ ناشر متعهد نیز انجام شود. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ۵۰ انتشارات فعال در واحدهای خودش دارد که تاکنون بیش از ۷ هزار عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

سپس دکتر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی اجتماعی امام خمینی (ره) در سخنانی گفت: مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در دو بُعد آموزشی و پژوهشی فعال است که در بخش آموزش به ساماندهی آموزش اندیشه‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد. همچنین دوره‌های آموزشی در این باره برگزار می‌کند. در بخش پژوهش نیز مطالعات تطبیقی گروه‌های پژوهشی و انعقاد قراردادهای پژوهشی و نشست‌های پژوهشی با موضوع انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: نخستین جشنواره «کتاب انقلاب اسلامی» نیز شهریور امسال طی فراخوانی در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت و ۱۰۱۵ اثر شامل ۹۲۰ پایان‌نامه و رساله و ۹۵ کتاب فقط از ۳۶ واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد به دست ما رسید که این آثار از سال ۹۲ تا ۹۷ تألیف شده بودند. این نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های زیادی برای تولید آثاری درباره انقلاب اسلامی دارد.

به گفته رئیس مرکز فرهنگی اجتماعی امام خمینی (ره)، این آثار در پنج رشته علوم سیاسی، فقه و حقوق، تاریخ، روابط بین‌الملل و عرفان، هنر و ادبیات ارسال شده بود که از ۱۷ اثر برتر در این مراسم قدردانی می‌شود.

در ادامه این برنامه علی دارابی معاون استانی صدا و سیما در سخنانی به اهمیت تولید آثاری در حوزه انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین حادثه پایانی قرن بیستم است که از آن به عنوان رنسانس نیز یاد کرده‌اند. آنتونی گیدنز در این باره گفته است «دنیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی از دو مکتب سوسیالیسم و لیبرالیسم پیروی می‌کرد اما پس از انقلاب، گرایش سیاسی نسبت به اسلام نیز به وجود آمد».

وی با بیان اینکه کتاب‌های فراوانی در حوزه انقلاب اسلامی نوشته شده است، افزود: این انقلاب نه تنها به تئوری‌سازی منجر شد، بلکه تأثیر زیادی در حرکت‌های آزادی‌بخش دنیا داشت. انقلاب ثابت کرد نقش زنان، ایدئولوژی و فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین یک انقلاب نباید فقط به یک قدرت سرمایه‌داری وابسته باشد. شعارهای مردم و دیوارنوشته‌ها گواه این است که همه مردم جمهوری اسلامی را می‌خواستند.

معاون استانی صدا و سیما به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: در وهله نخست باید باب گفتگو و تبادل نظر را بگشاییم و سؤالات را متناسب با روزگار پاسخ دهیم. پاسخ‌های دیروزی نمی‌تواند برای نسل امروز قانع‌کننده باشد و باید بدانیم که انقلاب اسلامی، انقلابی معرفتی است. همچنین باید از تحلیل‌های توصیفی صِرف، به تحلیل‌های روش‌مند و علمی برسیم. باید اسناد انقلاب اسلامی پس از ۴۰ سال در اختیار محققان قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین باید آثار و تولیداتی را در زمینه‌های کتاب، آثار نمایشی، فیلم و ... تهیه و تولید کنیم. باید جایزه جهانی انقلاب اسلامی در دنیا ایجاد کنیم تا نگاه جهانیان را به این انقلاب معطوف نماییم. همچنین ضروری است از ناشران و نویسندگان در زمینه تولید آثار حوزه انقلاب اسلامی حمایت جدی شود و برای هم‌افزایی نویسندگان و ناشران، نیازمند یک پاتوق هستیم.

دارابی با اشاره به اینکه باید نگاه آینده‌نگرانه به انقلاب اسلامی و تحولات دنیا داشته باشیم، گفت: باید تأثیرات این تحولات را بر جامعه ۵۰ ساله ایرانی، ترسیم کنیم. من در کتابی به این موضوع پرداختم اما باید در حوزه مطالعات آینده‌پژوهی و رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها جدی‌تر عمل کنیم تا مشکلی را برطرف سازیم. همچنین باید درس‌های انقلاب اسلامی را به استادان متعهد بسپاریم. گاهی استادانی شبهات تازه‌ای را در ذهن جوانان ایجاد می‌کنند که این درست نیست.

سپس محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب «گام دوم» گفت: این پیام نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی و نظام‌سازی در آن، هرگز دچار رکود نمی‌شود و به معنای این است که انقلاب اسلامی ما چله‌های دیگری را سپری خواهد کرد و هربار با تکیه بر جوانان، شروع دیگری خواهد بود. این چله‌ها با کتابت و پژوهش به هم پیوند داده می‌شود.

وی تأکید کرد: باید با این چلچراغ‌ها، ارتباط بین‌نسلی چله‌ها را حفظ کنیم و کاستی‌هایی که برخی مدیران به نظام اسلامی تحمیل کرده‌اند را با نگاهی تیزبین اندیشمندان واکاوی نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیگر سخنران این آیین بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک جهش تاریخی بود، گفت: این انقلاب جهت تاریخ را تغییر داد و دوست و دشمن نسبت به پیروزی آن معترفند. بی‌تردید انقلاب اسلامی تحول بزرگی در دنیا به وجود آورد و زمانی که همه به سمت مادیات می‌رفتند، انقلابی رخ داد که روح الهی داشت. این انقلاب نه تنها در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... تحول ایجاد کرد بلکه نحوه مبارزه با ظلم را نیز تغییر داد.

رشاد در ادامه به انتشار مجدد نشریه «زمانه» اشاره کرد و گفت: امیدوارم بازتولد نشریه با نگاه مناسب و تازه، به دغدغه‌های نسل جوان بپردازد. معتقدم بیانیه «گام دوم انقلاب» اگر مهمترین بیانیه نباشد، جزو نادرترین اسناد است زیرا نگاه جامعه از موضع رهبری حکیم به ۴۰ سال گذشته، شرایط کنونی و ۴۰ سال آینده داشته است و می‌توان در لایه‌های مختلف موضوعاتی که در آن مطرح شده است، تحقیق کرد. باید در طرح‌های جامعی به تحقیقاتی در این باره بپردازیم.

دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، آخرین سخنران این برنامه بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری به‌خوبی در پیام تاریخی خویش «گام دوم» انقلاب را تدوین کردند و به‌حق مردم نیز با مشارکت پرشور در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن، پاسخ ارزشمندی به دشمنان نظام اسلامی دادند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: انقلاب اسلامی به‌رغم مشکلاتی که مردم در این چند سال گذشته تحمل کرده‌اند، با حمایت و پشتیبانی ملت بزرگ ایران هم‌چنان با عظمت پابرجا مانده است.

ولایتی با اشاره به ۶۰ شهید مدافع حرم که از اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند، این شهدا را رویش‌های انقلاب اسلامی دانست. وی در ادامه به نقش کتاب و موضوع تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و افزود: نتیجه به‌بار نشستن هر تمدنی ازجمله تمدن اسلامی، تألیف کتاب بود.

رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این نکته که در مسیر تمدن اسلامی عصر ترجمه و سپس عصر تألیف وجود دارد که در تاریخ بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حوزه‌های علمیه در زمینه تألیف کتاب، مؤثر و مثمرثمر و پربار هستند اما آنچه که بنده از سال ۴۳ تاکنون در دانشگاه مشاهده کرده‌ام این است که در گذشته، وضعیت تألیف کتاب نسبت به مقطع کنونی بهتر بود.

ولایتی با انتقاد از توجه زیاد به کتب ترجمه‌ای با وجود ظرفیت‌های بسیار در بین دانشمندان کشور گفت: متأسفانه امروزه در کشور نگاه به کتب ترجمه‌ای دارند و به‌واسطه اینکه معیارهای هیئت‌ممیزه دانشگاه‌ها ناقص است، تألیف کتب با کاهش روبه‌رو است.
وی با اشاره به این نکته که استادان دانشگاه باید تألیف داشته باشند درحالی‌که ارزش تألیف کم شده است، گفت: شرایط بومی ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال در حوزه پزشکی محیط بهداشتی ایران با محیط بهداشتی کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و ... تفاوت دارد؛ در علوم انسانی نیز همین‌گونه است.

ولایتی با بیان اینکه در علوم انسانی نیز دانشجویان و دانشگاهیان روی به کتب ترجمه‌ای آورده‌اند، خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما از علوم انسانی اسلامی که به‌مراتب از علوم انسانی غربی‌ها جلوتر است، به‌دلیل توجه به کتب غربی بی‌اطلاع هستند.

رئیس هیئت‌مؤسس و هیئت‌آمنای دانشگاه آزاد اسلامی با ضروری خواندن افزایش امتیاز تألیف کتاب نزد هیئت‌ممیزه اظهار کرد: از کتاب‌های موجود است که می‌توان به بزرگی تمدن اسلامی پی برد. به‌تعبیر دیگر نشانه تمدن‌سازی، تألیف کتاب است.

وی با بیان اینکه نمودار تمدن هر قوم از تآلیفات و آثاری مشخص می‌شود که از آنها پابرجا مانده است، افزود: تمدن، سرزمینی نیست بلکه جهانی است و هر مقطع تاریخی از جایی سربرمی‌آورد.

ولایتی خاطرنشان کرد: اگر معیارهای رشد استادان براساس مقالات ISI باشد، در عصر ترجمه تمدن نوین اسلامی، درجا خواهیم زد.
وی در پایان با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در سپهر علمی کشور گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت عظیمی که دارد، در حوزه کتاب‌های تألیفی، پیش‌رو و پیشگام باشد.
 

در پایان این مراسم از ۴۰ عنوان کتاب حوزه انقلاب اسلامی  رونمایی و بازنمایی شد و نویسندگان این آثار تقدیر شدند.

کد خبر 4546752 شیما دنیادار رستمی

منبع: مهر

کلیدواژه: صالح اسکندری علی اکبر ولایتی محمد مهدی طهرانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود

به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروری مجد؛ قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و رؤسای استان‌ها روز سه شنبه ۴ اردیبهشت برگزار شد.

طهرانچی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصاء شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت(ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فرازهای این زیارت را به متن جامعه ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.

طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت.

گفتنی است جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هر ساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت فراهم شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقای برنامه‌ها برگزار خواهد شد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان