Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد سال گذشته ۶۶۱ میلیون یورو صادرات داشت، از رشد ۷۵ درصدی عملکرد در این حوزه خبر داد و گفت: تعداد مقاصد صادراتی خود را به ۵۶ کشور افزایش دادیم.  به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، توسعه صادرات و مشارکت در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشور‌های مختلف جهان، از مهمترین روش‌های مقابله با تحریم‌ها و تحقق اقتصادی مقاومتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در شرایط اعمال تحریم‌ها، ما باید تلاش کنیم فضای مناسبی را برای صادرات و فعالیت‌های اقتصادی در برخی از کشور‌ها فراهم کنیم.

شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در حوزه‌های مختلف اقتصادی نظیر حمل و نقل، کشاورزی، دامداری، فولاد، سیمان، صنایع غذایی و گردشگری ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات دارند، هرچند برخی کشور‌ها از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، اما بسیاری از کشور‌ها برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

‌رشد صادرات و توسعه بازار‌های بین المللی در منطقه و کشور‌های مختلف جهان مهمترین هدف شرکت‌های بنیاد در افزایش سهم صادراتی این مجموعه است، این را معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان می‌گوید.

‌خسرو مختاری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به تشریح رویکردها، برنامه‌ها و عملکرد صادراتی بنیاد مستضعفان پرداخت.

وی تأکید کرد: شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت واحد‌های اصلی و هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، جزو اولویت‌های بنیاد مستضعفان است.

‌* اسناد بالادستی در توسعه صادرات بنیاد

وی با اشاره به اسناد بالادستی در توسعه صادرات بنیاد، به چهار سند بالادستی در این‌باره اشاره کرد و گفت: در اصول موضوعه ابلاغی، اصل ۵ بر تلاش برای ارائه محصولات قابل رقابت در بازار داخلی و بین‌المللی تأکید شده است.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: در اصل دهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا‌ها تأکید شده است.

وی اضافه کرد: در بند‌های ۲۳، ۲۴ و ۲۵ برنامه پنجم بر هدف‌گذاری جسورانه و حمایت از صادرات و در تبصره توسعه صادرات برنامه و بودجه سالانه بر حمایت از صادرات و مشوق‌ها تأکید شده است که این‌ها همه اسناد بالادستی بنیاد در توسعه صادرات است.

* الزامات برنامه میان مدت پنجم بنیاد

مختاری به الزامات برنامه میان مدت پنجم بنیاد مستضعفان در حوزه صادرات اشاره کرد و افزود: این موضوع مصوبه ۱۳۹۴.۷.۷ در هیأت امنای بنیاد است، در بند ۲۳ برنامه میان مدت پنجم بنیاد، بر رشد سالانه ۶۰ درصد صادرات بنیاد نسبت به سال ۹۴ تأکید شده است، همچنین در بند ۲۴ درباره استقرار و تداوم نظام تشویقی جهت حمایت از توسعه صادرات کالا و خدمات صحبت شده است.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان اضافه کرد: همچنین در بند ۲۵ برنامه میان مدت پنجم بنیاد، بر اخذ تأییدیه استاندارد‌های معتبر بین‌المللی تا ۵۰ درصد محصولات تولیدی با سهم بالای فروش تا پایان برنامه تأکید شده است.

* صادرات در برنامه و بودجه سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بنیاد مستضعفان

وی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تلاش کرد در حوزه «توسعه صادرات»، چندین مورد را در دستور کار قرار دهد.

مختاری بیان کرد: ارائه مشوق به شرکت‌های صادراتی بنیاد و خارج از بنیاد، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصد سود صادرات در همان شرکت، تأکید بر صادرات محصولات با حداقل سودآوری ممکن در شرایط رقابتی و سرمایه‌گذاری و مشارکت در خارج از کشور در قالب طرح‌های مصوب از محل درآمد‌های صادراتی، از برنامه‌هایی بود که بنیاد مستضعفان در برنامه و بودجه سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ دنبال کرد.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: همچنین واردات کالا‌های راهبردی از محل صادرات به منظور تأمین نیاز شرکت‌ها و کشور و سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشترک چند جانبه با شرکای خارجی با تأکید بر حفظ اعتبار اجتماعی بنیاد و تقویت همکاری دولت‌ها از دیگر برنامه‌هایی بود که بنیاد مستضعفان در برنامه و بودجه سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ دنبال کرد.

* اهداف محوری توسعه صادرات برای پایش مستمر

وی افزایش سهم صادرات از فروش و گسترش جغرافیای صادرات با تأکید بر کشور‌های مسلمان و هم‌پیمان را از اهداف محوری توسعه صادرات در بنیاد برای پایش مستمر برشمرد و گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور افزایش صادرات، ثبات در صادرات و حفظ بازار‌های بین‌المللی و افزایش سهم صادرات در این بازار‌ها و همکاری و مشارکت برای صادرات مشترک با شرکت‌های دارای محصولات مرغوب داخلی برای ارائه محصول متنوع در بازار‌های هدف از دیگر اهداف محوری بنیاد در توسعه صادرات برای پایش مستمر است.

مختاری اضافه کرد: مشارکت با صادرکننده‌های فعال ایرانی و صاحبان صنایع و تجار کشور‌های مقصد برای تجارت دوسویه، افزایش مبادلات تهاتری صادراتی در راستای تقویت مزیت صادراتی و مقابله با موانع انتقال ارز از طریق بانک‌ها، تأکید بر صادرات خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی با مزیت رقابتی بالا و اولویت کسب اعتبار بین‌المللی برای برند‌های ایرانی با تأکید بر ایفای به موقع و مطلوب تعهدات از دیگر اهداف محوری بنیاد در توسعه صادرات برای پایش مستمر است.

* فعالیت‌های بنیاد در جهت توسعه صادرات‌

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هر دو هفته یک‌بار کارگروه صادرات با حضور رئیس بنیاد تشکیل شده است، افزود: ما آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی متناسب با شرایط و وضعیت بازار‌های صادراتی را تصویب کردیم، مشوق‌های صادراتی در برنامه و بودجه سالانه تعیین و صادرکنندگان برتر تشویق شدند و از صادرات شرکت‌های گروه بنیاد در قالب بیمه صادرات و جبران خسارت حمایت شد.

وی به اختصاص یارانه حمل به کالا‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: پیگیری دیپلماسی توسعه مراودات تجاری براساس مصوبات کارگروه صادرات، اختصاص منابع برای فعالیت‌های پرخطر و راهبردی در جهت توسعه و ایجاد تحول و حمایت از صادرات و رصد و ارائه گزارش‌های میدانی و مطالعات بازار برای اتخاذ تدابیر و حمایت‌های لازم، از دیگر اقدامات انجام شده در بنیاد در راستای توسعه صادرات بود.

* عملکرد صادراتی بنیاد در سال ۹۵ و ۹۶

مختاری به مقایسه عملکرد سال ۹۴، عملکرد سال ۹۵ و عملکرد برآورد سال ۹۶ بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: در بخش صادرات عملکرد سال ۹۴ بنیاد ۲۲۵ میلیون یورو و عملکرد سال ۹۵ میزان ۳۳۹ میلیون یورو بود که رشد صادرات در سال ۹۴ نسبت به ۹۵ به رقم ۵۱ درصد رسید.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: در حوزه ارزآوری، عملکرد سال ۹۴ بنیاد ۲۸ میلیون یورو و عملکرد سال ۹۵ رقم ۳۸ میلیون یورو بود که با رشد ۳۵ درصد مواجه شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۴ درجمع ۲۵۳ میلیون یورو صادرات و ارزآوری توسط بنیاد انجام شد که این رقم در سال ۹۵ به ۳۷۷ میلیون یورو رسید که رشد ۴۸.۶ درصدی داشت.

مختاری همچنین به مقایسه عملکرد صادرات و ارزآوری بنیاد در سال ۹۵ با برآورد عملکرد سال ۹۶ بنیاد پرداخت و گفت: در حوزه صادرات سال ۹۵ بنیاد ۳۳۹ میلیون یورو صادرات داشت که در عملکرد برآورد سال ۹۶ این رقم ۶۲۲ میلیون یورو شد که رشد ۸۳.۴ درصدی داشت.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان افزود: ارزآوری بنیاد در سال ۹۵ رقم ۳۸ میلیون یورو بود که در عملکرد برآورد سال ۹۶ به ۳۹ میلیون یورو رسید و رشد ۳ درصدی داشت.

وی بیان کرد: در مجموع در حوزه صادرات و ارزآوری بنیاد در سال ۹۵ رقم ۳۷۷ میلیون یورو را محقق کرد و این رقم در عملکرد برآورد سال ۹۶ به ۶۶۱ میلیون یورو رسید و رشد ۷۵.۳ درصدی را محقق کرد.

* دستاورد‌های بنیاد مستضعفان در حوزه صادرات

مختاری با اشاره به رشد صادرات در بنیاد، به رشد ۶۱.۵ درصدی متوسط سال‌های ۹۴ تا ۹۶ اشاره کرد و گفت: در حوزه صادرات با رشد تعداد شرکت‌های صادرکننده مواجه بودیم و از ۴۲ شرکت در سال ۹۴ به ۶۵ شرکت در سال ۹۶ رسیدیم؛ در سال ۹۴ تعداد ۲۳ شرکت بنیاد بیش از یک میلیارد تومان صادرات داشته‌اند که این تعداد در سال ۹۶ به ۴۱ شرکت افزایش یافته است.

وی به رشد مقاصد صادراتی بنیاد از ۳۹ کشور در سال ۹۴ به ۵۶ کشور در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴ به ۳۱ کشور بیش از یک میلیارد تومان صادرات انجام شد و این رقم در سال ۹۶ به ۴۵ کشور افزایش یافت.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان اضافه کرد: رشد نسبت صادرات به فروش از رقم ۷.۱ درصد در سال ۹۴ به ۱۰.۴ درصد در سال ۹۶ افزایش یافت.

* عمده محصولات صادراتی بنیاد در سال ۹۶

وی اظهار داشت: در سال گذشته بنیاد محصولاتی نظیر بیلت و آهن اسفنجی، روغن موتور و روان‌کارها، خدمات حفاری و اکتشاف، خدمات فنی و مهندسی، خدمات هتل داری، کاشی و سرامیک، محصولات قطرانی، دوده و مشتقات، خدمات تور گردانی و گردشگری، پسته و محصولات لبنی و آشامیدنی صادر کرد.

* راهبرد‌های اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات

مختاری به راهبرد‌های اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات اشاره کرد و افزود: هدف‌گذاری منطقه‌ای و کشور‌های همسایه، افزایش تعامل با وزارت امور خارجه و اتاق‌های بازرگانی و نهاد‌های فعال در صادرات و افزایش صادرات تهاتری از راهبرد‌های اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات است.

معاون توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان بیان کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری برای صادرات محصولات تولید شده در مناطق محروم، سرمایه‌گذاری فراسرزمینی با شرکای بین‌المللی برای گسترش پیوند‌های تجاری و ایجاد سامانه و شبکه صادرات - واردات و تهاتر ارز بین شرکت‌های گروه بنیاد، از دیگر راهبرد‌های اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات است.

* توانمندی‌های بنیاد در همکاری و هم‌افزایی ملی

مختاری با اشاره به توانمندی‌های بنیاد در همکاری و هم‌افزایی ملی، به ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان در این حوزه اشاره کرد و گفت: بهره‌مندی از شرکت‌های معتبر به منظور توسعه سرمایه‌گذاری فراسرزمینی، امکان صدور خدمات فنی مهندسی و پیمانکاری، امکان تهاتر مطالبات فراسرزمینی دولت در داخل کشور و امکان رونق و توسعه صنعت گردشگری با اتکا به زیرساخت‌های موجود از توانمندی بنیاد در همکاری و هم‌افزایی ملی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بنیاد مستضعفان صادرات و واردات اقتصاد بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخشنامه جدید گمرک برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل دفتر صادرات گمرک با هدف تسریع و تسهیل در تجارت خارجی و رفع موانع تولید و صادرات، بخشنامه جدید صادر کرد که به شرح ذیل است؛

«پیرو بخشنامه‌های شماره ۱۷۳/۱۵۱۷۹۰ مورخ ۸۸/۰۷/۰۷، ۲۲۲۸۸۸ مورخ ۹۴/۱۱/۲۰ و ۱۱۷/۶۳۲۰۹ مورخ ۹۵/۰۴/۰۶ و در راستای اجرای بند ۳ صورت جلسه هشتمین جلسه کمیته راهبردی مدیریت مخاطره یا ریسک در گمرک در سال ۱۴۰۲ و به منظور تسریع و تسهیل در تجارت خارجی و رفع موانع تولید و کاهش هزینه‌های صادرکنندگان و افزایش توان رقابتی صادرات کالاهای ایرانی دستور فرمائید، در مواردی که تولیدکنندگان اقدام به صدور محصول تولیدی خود نموده و تعیین نوع کالا منوط به اخذ نظریه آزمایشگاه (تعیین ماهیت) است، چنانچه صادرات محموله مربوطه توسط آن صادرکننده در آن گمرک مسبوق به سابقه بوده و قبلاً نسبت به اخذ نظریه آزمایشگاه اقدام گردیده و بر اساس آن کالای اظهاری درست اظهار شده باشد، به شرط اینکه:

کالای صادراتی مشمول ضوابط خاصی همچون اخذ مجوز، پرداخت عوارض صادراتی، مشتقات مایع نفت و گاز موضوع دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صادرات از محل ورود موقت برای پردازش (ماده ۵۱ قانون امور گمرکی) و نیز صادرات از محل ورود قطعی جهت استرداد حقوق ورودی (ماده ۶۶ قانون امور گمرکی) نباشد، با تشخیص و موافقت مدیریت آن گمرک از ارسال مکرر کالا به آزمایشگاه خودداری و وفق سابقه اقدام و شماره کوتاژ و تاریخ اظهارنامه استنادی به صورت سیستمی در اظهارنامه صادراتی درج و نظریه آزمایشگاه نیز اسکن شود.

بدیهی است نمونه‌برداری و استعلام نظریه آزمایشگاه به صورت تصادفی از محموله‌های صادراتی تکراری جزو اختیارات مدیران گمرکات اجرایی بوده که جهت اعمال مدیریت ریسک قابل استفاده است.»

کد خبر 6084574 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • بخشنامه جدید برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان
  • بخشنامه جدید گمرک برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان
  • سرمایه گذاری ۸۰ میلیون یورویی آلمانی‌ها برای مدیریت پسماند