Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@18:04:08 GMT

بررسی حضور 54 ساله بنز خاور در ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۰۹۲۸۵

محصولات خوش‌ساخت شرکت آلمانی بنز که شامل قطعات و انواع خودروهای سواری سبک و سنگین می‌باشند، از قدیم‌الایام در بازار ایران حضور داشته‌اند. اقشار مختلفی در طی این سال‌ها قادر به بهره‌برداری از این خودروهاشده‌اند. خودروهایتولیدشده توسط شرکت بنز همواره از اصالت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند و همین امر باعث حضور پررنگ خودروهای بنز در لیست برترین خودروهای جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز به دلیل واقف بودن مردم بر سطح رفاهی و کیفی این خودروها، علاوه بر انتخاب خودروهای سواری از میان محصولات بنز، خرید و فروش انواع کامیون بنز خاور نیز وضعیت بسیار خوبی در بازار خودرو دارد. کامیون‌های تولیدی این شرکت را می‌توان به سه دسته کلی کشنده، باربری و کمپرسی تقسیم‌بندی کرد که در حال حاضر شرکت ایران‌خودرو دیزل مسئولیت ورود انواع کامیون و کشنده شرکت بنز را به ایران بر عهده دارد.

متأسفانه به دلیل شرایط موجود، شاهد حضور تمامی مدل‌های تولیدی بنز در ایران نیستیم و بعضاًنسخه‌هایقدیمی‌تری از محصولات شرکت خودروسازی در کشورمان به چشم می‌خورد.این موضوع عرضه همه‌سالهانواع مدل خودروهای سنگین ساخته‌شده توسط اسکانیا و شرکت‌های چینی با شدت هرچه بیشتر و استفاده از بازار داخلی ایران را به دنبال داشته است.

در زمان‌های خیلی دور، قبل از اینکه پیکان در ایران تولید شود، اتوبوس 302 معروف بنز را دو شرکت ایران ناسیونال و خاور کامیون تولید می‌کردند و بنز نیز با خرید 30 درصد از سهام موتور سازی تبریز با نام تجاری "ایدم" قصد تأمین خودروهای ایران و آسیا و بخشی از افریقا را داشت. برخلاف تصور عده کثیری از افراد مبنی بر بنز بودن اولین خودروی ورودی به کشور، گفته می‌شود که اولین خودروی ورودی به ایران از برند رنو بوده و این خودرو توسط مظفرالدین شاه در طی یکی از سفرهای خود به ایران آورده شده است و تاریخچه حضور بنز در ایران به سال 1320 و نسل اول W15 یا همان بنز 170 و به تعداد انگشت‌شمار جهت استفاده درباریان قاجار بازمی‌گردد.

 در طی سال‌های پی‌درپی خودروهای مختلفی از شرکت بنز وارد بازار ایران شد.در این میان سری خط‌های تولیدی بسیاری در ایران شکل گرفت و شاهد عرضهمدل‌های گوناگونی از خودروهای بنز در ایران بودیم. اولین مونتاژ کننده محصولات بنز در ایران گروه صنعتی خاور بود که کار خود را در سال 1343فعالیت خود را در مونتاژ کامیون بنز خاور آغاز کرد.بعدها در دهه 80 شمسی شرکت ایران‌خودرو با تأسیسبخش‌های جداگانه‌ای بانام تاپ خودرو به‌منظور مونتاژ محصولات بنز و نیز ستاره ایران به‌منظورواردکردن محصولات بنز کرد. اما در نیمه دوم دهه 90 این شرکت‌ها نیز به دلیل افزایش شدید قیمت خودروهای بنز فعالیت محدودتری داشتند.

در میان خودروهای سنگین تولیدشده داخلی و وارداتی ، سری کامیون‌هایال مرسدس بنز یا همان بنز مایلر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شدند.همان‌طور که اشاره شد، این مدل از کامیون بنز از سال 1343 توسط گروه صنعتی خاور در ایران مونتاژ می‌شد. به همین دلیل این خودروها با نام بنز خاور در ایران شهرت یافتند. انواع مدل‌های مونتاژی این خودرو در ایران شامل مدل‌های بنز خاور608، بنز خاور808 و بنز خاور813 بود. این خودروهابه‌قدری کاربردی و قدرتمند ساخته شدند که هنوز هم خریدوفروش خاور بنز در بازار خودرو ایران ادامه دارد. بعدها نام گروه صنعتی خاور به ایران‌خودرو دیزل که هم‌اکنونواردکنندهخودروهای سنگین بنز می باشد تغییر پیدا کرد.

محبوبیت کامیون بنز به ایران ختم نشد، بلکه این شهرت باعث صادر شدن این خاورها به بیش از 30 کشور جهان شد. کامیون بنز که از سال 1959 تا سال 1995 میلادی در آلمان تولید می‌شد، به‌سرعت در خاورمیانه و آمریکا و آفریقای جنوبی شناخته شدند و هم‌اکنون نیز تعداد محدودی از این خودروها در انبار ایران‌خودرو موجود می‌باشد.

مادامی‌که ساخت مدل‌های سبک‌تر، مناسب جهت پیمودن مسافت‌های کوتاه‌تر و ساخت‌وساز شهری در کارخانه مانهایم آلمان آغاز شد و مدل‌های سنگین نیز در شهر گاگناو تولید می‌شدند، در سال 1962 نسخه جدید و قدرتمندتری از این خودرو بانام تجاری L334C تولید و به بازار عرضه شد. اما در حال حاضر با توقف تولید بنز 2628، تنها دو نسخه 1924 و 2624 با نام "بنز خاور"در ایران تولید و عرضه می‌شوند که با تغییراتی در قسمت پیشرانه و جعبه‌دنده، همین‌طور نصب حفاظ و هواکش‌هایبزرگ‌تر همراه شده‌اند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بنز کامیون خاور خرید خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۰۹۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۲۸ فروردین +جدول

قیمت انواع خودرو در بازار آزاد امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

به گزارش مشرق، قیمت انواع خودروهای تولید شده توسط شرکت های خودروساز ایرانی بیست و هشتم فروردین ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

قیمت روز خودروهای ایران خودرو قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

سمند سورن پلاس XU۷P

۶.۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰

دناپلاس

۷.۵۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۴۴۰.۶۰۰.۰۰۰

دناپلاس توربو

۸.۷۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۴۸۰.۹۰۰.۰۰۰

پژو پارس XU۷

۶.۷۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۳۷۰.۴۰۰.۰۰۰

پژو پارس TU۵

۸.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۴۶۰.۰۹۰.۰۰۰

پژو ۲۰۷ دنده ای هیدرولیک

۷.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۴۷۰.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۳

۵.۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰

---

رانا پلاس

۵.۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۰۴۳.۹۰۰.۰۰۰

تارا دستی

۷.۸۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۹۱۳.۰۰۰.۰۰۰

هایما S۵ توربو

۱۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰

-

هایما S۷ توربو

۱۶.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

-

قیمت روز خودروهای سایپا قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

اطلس

۵.۳۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۳.۹۹۷.۷۳۰.۰۰۰

ساینا اس

۴.۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۰۴۰.۸۰۰.۰۰۰

کوییک دنده ای

۳.۹۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۱.۹۳۰.۵۰۰.۰۰۰

کوییک دنده ای R

۳.۹۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۵۰۰.۱۰۰.۰۰۰

وانت زامیاد آپشنال

۵.۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۹۰۵.۰۰۰.۰۰۰

شاهین G

۷.۰۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۳۵۸.۰۰۰.۰۰۰

قیمت روز خودروهای مدیران خودرو قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

ام وی ام X۲۲ دنده ای

۹.۰۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۷.۰۷۰.۰۰۰.۰۰۰

ام وی ام X۳۳

۹.۹۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۸.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰

چری آریزو ۵ توربو جدید

۱۲.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۰.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

چری تیگو ۷ پرو

۱۹.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۵.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

قیمت روز خودروهای کرمان موتور قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

جک J۴ اتوماتیک

۸.۳۹۰.۰۰۰.۰۰۰

۷.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰

جک S۳ اتوماتیک

۱۱.۷۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۷.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰

جک S۵ جدید

۱۶.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۹.۹۵۰.۰۰۰.۰۰۰

قیمت روز خودروهای گروه بهمن قیمت (ریال) بازار قیمت کارخانه(ریال)

وانت کارا تک کابین

۶.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

وانت کارا دوکابین

۷.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۵.۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰

وانت کاپرا

۱۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

۹.۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰

منبع:بازار

دیگر خبرها

  • خودروهای چینی باکیفیت و چشم‌نوازی که به ایران نمی‌آیند /عکس
  • خودروهای ۶۰ ساله در خیابان‌های هاوانا
  • (ویدئو) این قطعه بین خودروهای شاهین و بوگاتی مشترک است!
  • قتل جوان ۲۰ساله به‌خاطر جای پارک خودرو
  • قیمت خودرو امروز ۲۸ فروردین +جدول
  • توقیف کامیون حامل ۲۰ میلیارد کالای قاچاق با بارنامه جعلی
  • واردات خودرو در رفت و برگشت ۱۰۶ ساله/ ۲۰ هزار خودرو در انتظار ورود به کشور
  • ۳۰ کیلوگرم تریاک در نائین کشف شد
  • یک کشته و ۳ مصدوم حاصل تصادف کامیون و سمند
  • قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین +جدول